Jump to content

Tecnisch gezien een match?

Jurgenvanes
 Share

Recommended Posts

Is 29 watt RMS aan de lage kant?

Beste,

Als je een klokradio bij het bed zet en hij zou een vermogen van 1 watt afgeven dan kun jij niet in slaap komen.

Het rendement van een luidspreker speeld een grote rol en daarna de Impedantie.

In een fabriek mag je 8 uur in rondhuppelen als je aan een geluidsdruk van 80 dba wordt blootgesteld.

4 uur bij 83 dba

2 uur bij 86 dba

1 uur bij 89 dba

30 min. 92 dba

15 min. 95 dba

08 min. 98 dba

04 min. 101dba

02 min. 104dba

01 min. 107dba

Dit alles is wettelijk geregeld !

Als een luidspreker een rendement heeft van 92 dba bij 2,83 V op 1 meter afstand, dan kun je dus met een versterker van 29 watt een geluidsdruk bewerkstelligen van 106 dba, daar mag je dus ongeveer 1,5 minuten naar luisteren indien je niet ver van je luidsprekers af zit, zonder gehoorbeschadigingen te krijgen.

Daarbij heeft Pjotr helemaal gelijk als hij zegt dat het dan zonder clippen moet gaan, dus een versterker met een klein trafootje, die weinig stroom kan leveren is niet geschikt.

Dus de versterker zal een zware tranformator en voeding aan boord moeten hebben om voldoende stroom te kunnen leveren, om de spanning(constant) op peil te houden , dit is vooral belangrijk bij lage Impedanties.

Zodoende kun je niet zondermeer stellen , is een versterker geschikt of niet ?

MvG,

HAudio

:rolleyes:

:( Beste Jurgen, ik meende in een vorige posting te hebben gelezen dat de amp 105 W. kan leveren aan 8 Ohm ? Of heb je nu een andere ?

Gr, Jerry.  ;)

Hoi,

Het betreft dezelfde versterker, de MF X-150 deze leverd 29 watt RMS en 105 wpc aan 8Ohm. Er werd gezegd dat de RMS meer zegt over het kunnen van de versterker dan de 105 wpc aan 8Ohm, vandaar dat ik hier op verder ben gegaan.

De specificatie van mijn huidige NAD C370/C270 geeft aan dat ze beschikken over 120W x 2 Continuous Power (8 ohms). Is dat hetzelfde als RMS? Er wordt in de NAD specificaties niet over RMS gesproken.

Zodoende kun je niet zondermeer stellen , is een versterker geschikt of niet ?

Om na te gaan of de versterker geschikt zou zijn of niet heb ik ook de specificaties van de luidspreker vermeld. Het is de bedoeling dat ik deze set, waarschijnlijk deze maand nog, ga beluisteren.

:) Voor het gemak kun je ervan uitgaan dat ze met continuos Power continuos RMS power bedoelen.RMS=root.mean.square =wortel uit gemiddelde waarde kwadraat=effektief vermogen.

Klopt, Jerry. Alleen slaat 'effectief vermogen' natuurlijk nergens op. Vermogen is al Irms * Urms *cos(phi), dus dat is al gewoon een getal (of een rechte lijn in de tijd). Dus het is zinloos daar eerst het kwadraat van te nemen en dan te middelen over de tijd (kan ook niet, want het heeft geen periode) en dan weer te gaan worteltrekken. Met een beetje fantasie kom je dan gewoon weer uit op wat je al had... :D Vandaar dat RMS vermogen nergens op slaat. Toch wordt de term veel gebruikt. Vreemd eigenlijk...

Wat meer eenvoud en eenduidigheid in de specificaties van audio apparatuur zou geen kwaad kunnen denk ik.

Dat is waar, maar een fabrikant mag doorgaans graag wat vogelen met cijfertjes zodat de specs er een beetje goed uitkomen. Veel mensen kijken toch eerst naar specs en gaan daarna pas luisteren...

Nu zegt RMS weer niet zo veel  <_<  :blink:  Hmmm... vewarrend allemaal!

Nou ja, het zegt eigenlijk alleen wat het constante vermogen is wat een versterker kan leveren. Tenminste, dat wordt er mee bedoelt. Want strikt genomen betekent het niks, maar misschien is dat wat mierenneuken voor een niet-technisch iemand :rolleyes:

:D Idd Henrie,ze bedoelen eigenlijk dezelfde constante gelijkstroomvermogenswaarde effekt die een veranderlijke stroom vertegenwoordigt op dezelfde belasting, maar eigenlijk is het :wortel uit Peff maal Pgem.Omdat P gem. bij een periodieke vermogen de som is v/e groot aantal waardes gedeeld door het aantal waarden,in een bepaalde tijdsduur, zou dus als al deze waardes allemaal dezelfde grootte zou hebben, Ieff=Igem,(1 periodehelft)

Gr, Jerry. ;)