Jump to content

Blinde CDspeler test bij Audio-Cube

reMC
 Share

Recommended Posts

Een speler die het overzicht verliest bij drukke passages moet je geen klassiek geven maar kan pop weer heel goed uit de verf laten komen.

Sinds wanneer is het gewenst dat een speler het overzicht kwijt raakt bij pop :blink:

Flink klassiek werk vereist heel wat meer dan Kylie Minoque :P

Zoals ik hier boven al zeg, het is dan nooit optimaal met pop, maar het valt minder op en kan voor sommige mensen tot genieten leiden waar dat met klassiek niet het geval is.

Vreemde redenering. Als een speler met een drukke passage klassieke muziek het overzicht kwijt raakt, doet diezelfde speler dat ook met drukke pop.

Leg a.u.b. eens uit waarom dat gewenst is bij pop en niet bij klassiek.

Klassiek werkt vereist veel meer overzicht om het te kunnen volgen. Tientallen instrumenten, stemmen en soms een bijzondere akoestiek zijn hier de oorzaak van. Veel systemen lopen dan ook dicht met dat soort muziek.

Louter gitaar, drum, piano en een zanger(es) zijn voor een systeem heel wat makkelijker weer te geven. Het krijgt namelijk minder op zijn bord en kan zich dus makkelijker focussen op de aspecten die er w

Hoewel, voor de twee onbekende spelers kan dit lastig zijn, de ene muziek doet het nou eenmaal beter op de ene speler dan de andere.

Volgens mij is dat weer afhankelijk van de opname, of zijn er cd spelers die beter rock weergeven dan klassiek ?

Groeten Hans

Ja, maar dat heeft dan altijd te maken met bepaalde slechte eigenschappen van de speler. Een speler die het overzicht verliest bij drukke passages moet je geen klassiek geven maar kan pop weer heel goed uit de verf laten komen (maar nooit optimaal, de slechte eigenschappen zijn immers altijd van toepassing maar vallen gewoon minder op met bijv. pop-muziek. De beste spelers kunnen het natuurlijk allemaal en dan hangt het inderdaad af van de opname.

Ja, wat moet ik hier nu weer mee. Het lijkt mij onzin wat je schrijft. Kan het niet onderbouwen, technisch dan. En gevoelsmatig,....jah. Ik heb overgens ook nog nooit een verkoper horen zeggen/vragen: meneer wat is uw muziek smaak, klassiek ? oke dan zou ik deze speler advieseren. Je zal maar een beetje brede smaak hebben zoals ikzelf. Oeps.

Bij een speaker heb ik het argument al vaker gehoord. Ik denk dan; niet zo'n beste speaker als die alleen maar goed is met klassiek....

Groeten Hans

Ja, wat moet ik hier nu weer mee. Het lijkt mij onzin wat je schrijft. Kan het niet onderbouwen, technisch dan. En gevoelsmatig,....jah. Ik heb overgens ook nog nooit een verkoper horen zeggen/vragen: meneer wat is uw muziek smaak, klassiek ? oke dan zou ik deze speler advieseren. Je zal maar een beetje brede smaak hebben zoals ikzelf. Oeps.

Bij een speaker heb ik het argument al vaker gehoord. Ik denk dan; niet zo'n beste speaker als die alleen maar goed is met klassiek....

Groeten Hans

Ik ben het er dan ook absoluut niet mee eens dat de manier van 'compenseren' die ik beschrijf tot absolute magie kan leiden. (wat mij betreft mag er NIETS gecompenseerd worden maar is elke schakel zo neutraal mogelijk) Dan moet een speler immers alles (veel meer) goed doen.

Je hebt ook helemaal gelijk, als een speaker alleen met klassiek super is het geen uitmuntende speaker en zal het in een goede set zelfs met klassiek door de mand vallen. Er wordt namelijk gecompenseerd en hoe beter de set wordt, hoe 'beter' de fouten te horen zijn.

Daarom zei ik ook dat er na een paar liedjes wel duidelijk is welke speler compenseert (bepaalde eigenschappen goed maakt waardoor andere eigenschappen op de achtergrond geraken) en zo niet optimaal is maar IK DENK niet gelijk. Misschien ook wel..dat is afwachten.

Vreemde redenering. Als een speler met een drukke passage klassieke muziek het overzicht kwijt raakt, doet diezelfde speler dat ook met drukke pop.

Klassiek werkt vereist veel meer overzicht om het te kunnen volgen. Tientallen instrumenten, stemmen en soms een bijzondere akoestiek zijn hier de oorzaak van. Veel systemen lopen dan ook dicht met dat soort muziek.

Louter gitaar, drum, piano en een zanger(es) zijn voor een systeem heel wat makkelijker weer te geven. Het krijgt namelijk minder op zijn bord en kan zich dus makkelijker focussen op de aspecten die er w

De speler geeft door wat erop de cd staat, de een doet dit mogelijk beter dan andere maar heeft niets te maken met klassiek/pop/rock. Bitjes zijn bitjes.

Een extreem goede set laat alle info horen die erop staat, een aldi set niet. Dit is naar mijn smaak meer afhankelijk van de versterker/speaker, dan van de cd speler.

Groeten Hans

Ik geef je geen ongelijk in wat je hier zegt! Lees maar een post terug. De meeste spelers verbloemen echter WEL.

Daarom zei ik ook dat er na een paar liedjes wel duidelijk is welke speler compenseert (bepaalde eigenschappen goed maakt waardoor andere eigenschappen op de achtergrond geraken) en zo niet optimaal is maar IK DENK niet gelijk. Misschien ook wel..dat is afwachten.

Ik ben bang dat straks geschreven gaat worden: De match was niet goed en daarom......

Probeers eerst maar eens met elkaar duidelijk te krijgen wat beter is. Volgens mij heeft iedereen een andere beleving van hoe een viool hoort te klinken in welke situatie. Dit speelt ook mee. Het zijn waarschijnlijk allemaal redelijke kwaliteit spelers en dan ga je het al snel hebben over smaak. Diegene waar de test wordt gehouden kent zijn ruimte, is gewend aan het geluid en heeft waarschijnlijk niet voor niets gekozen om het zo neer te zetten. Dan klinkt alles wat anders klinkt al snel niet goed. Ga twee weken met elkaar zitten luisteren en je weet het volgens mij helemaal niet meer.

Leuke test een moeilijke opdracht.

Groeten Hans

Ik ben bang dat straks geschreven gaat worden: De match was niet goed en daarom......

Ben ik ook een beetje bang voor. Maar het gaat ook niet om het aanwijzen van de BESTE speler. Maar om het uit elkaar kunnen houden van de spelers. Dit doet een ieder waarschijnlijk door voor zichzelf op een rijtje te zetten welke net mooi was (bepaald klankkarakter), dat nu weer is en zo waarschijnlijk dezelfde speler is.

Behalve dan de luidspreker. Die vervormt het meest.

En dat ook bij simpele muziek goed te horen is dat er vervorming is.

Waarom vervormt de luidspreker het meest. Vergeet niet dat het de laatste schakel in de keten is. Er wordt echt te vaak genegeerd dat ALLES van belang is bij een OPTIMALE muziek weergave.

JAHA! ook bij simpele muziek is vervorming te horen. Maar het valt de meesten minder op.

Waarom vervormt de luidspreker het meest. Vergeet niet dat het de laatste schakel in de keten is. Er wordt echt te vaak genegeerd dat ALLES van belang is bij een OPTIMALE muziek weergave.

Voor optimaal is alles van belang.

Maar de luidspreker het meest.

Meet maar na.

CD-spelers: +/- 0,001 %

Versterkers: +/- 0,01 %

Luidsprekers: enkele procenten vervorming

Meet maar na.

Meten = niet weten wat mij betreft als het om muziekweergave gaat.

Je hebt het nu over vervorming die in de specificaties staan? Ten eerste kloppen die vaak niet en ten tweede bedoel ik met vervorming: alles wat er aan het oorspronkelijke signaal (bron) verandert. Overal is capaciteit/inductie en wordt het signaal vervormt. Bij de beste componenten wordt dit enorm beperkt. Ook in cdspelers (de meeste DAC's filteren=vervormen), digitale kabels zijn afgeschermd=capaciteit=vervorming etc.

Kortom: een enorm goede luidspreker kan veel minder veranderen (vervormen) dan bijvoorbeeld een DAC die intens filtert.

Meet maar na.

en dan nog de persoonlijke beleving .... 90 % ????

Groeten Hans

Ik vind de test bij Picoso nog steeds een van de mooiste, want toen werden de meeste cdspelers echt aan hun klank herkend.

De variatie tussen cdspelers was groot, alleen de JK en de NS waren aan elkaar gewaagd, toch kon ik ze van elkaar onderscheiden :cool2:

Los van de 'winnaar' van die test is toen gebleken dat je onder vrij optimale omstandigheden (ook akoestisch!) duidelijk verschillen kunt horen, ook minder getrainde oortjes kwamen tot een vrij consistente conclusie :)

Andr

Meet maar na.

Meten = niet weten wat mij betreft als het om muziekweergave gaat.

Je hebt het nu over vervorming die in de specificaties staan? Ten eerste kloppen die vaak niet en ten tweede bedoel ik met vervorming: alles wat er aan het oorspronkelijke signaal (bron) verandert. Overal is capaciteit/inductie en wordt het signaal vervormt. Bij de beste componenten wordt dit enorm beperkt. Ook in cdspelers (de meeste DAC's filteren=vervormen), digitale kabels zijn afgeschermd=capaciteit=vervorming etc.

Kortom: een enorm goede luidspreker kan veel minder veranderen (vervormen) dan bijvoorbeeld een DAC die intens filtert.

Uiteraard zijn die cijfers gemeten onder ideale omstandigheden. En de ene vervorming is de andere niet.

Doe eens een experiment.

Doe eens een blinde test met drie paar enorm goede luidsprekers van