Jump to content

Blinde CDspeler test bij Audio-Cube

reMC
 Share

Recommended Posts

JA, CD-spelers zijn met gemak uit elkaar te houden.

Een voorbeeld van hoe slecht je geheugen is voor geluid:

Ik was ervan overtuig verschil te horen tussen een speler van zo'n 500 euro en een die ongeveer 3 keer zo duur is.

Voor de zekerheid beide spelers op de versterker aangesloten, zelfde CD erin (origineel in dure, kopie in goedkope), muziek synchroon laten lopen. Gelukkig geen volumeverschil tussen de beide spelers.

Resultaat: geen waarneembaar verschil.

Vriendin, die op de bank mee zat te luisteren, hoorde niet wanneer er tussen de bronnen geschakeld werd.

Daar sta je dan met je overtuiging.

Ik was ervan overtuig verschil te horen tussen een speler van zo'n 500 euro en een die ongeveer 3 keer zo duur is.

Voor de zekerheid beide spelers op de versterker aangesloten, zelfde CD erin (origineel in dure, kopie in goedkope), muziek synchroon laten lopen. Gelukkig geen volumeverschil tussen de beide spelers.

Vriendin, die op de bank mee zat te luisteren, hoorde niet wanneer er tussen de bronnen geschakeld werd.

Op wat voor set heb je dan in hemelsnaam geluisterd?

Nogmaals, ik doe het niet om mijzelf te overtuigen, ik WEET dat er verschil is tussen cdspelers en daar gaat het om als ik iets koop toch.

Ik heb al vaak genoeg CD-spelers uit elkaar kunnen houden, ook blind. Als Erik niet meedoet..helaas!

Overigens is het nog steeds afwachten of Audio-Cube tijd heeft hiervoor!

Op wat voor set heb je dan in hemelsnaam geluisterd?

Niet relevant.

Het ging om het 'audiogeheugen'.

Niet relevant.

Het ging om het 'audiogeheugen'.

Ook wat dat betreft heb ik al genoeg tests ondergaan. Mijn 'audiogeheugen' is blijkbaar goed genoeg.

blijkbaar ben je een super audiofiel.

Het heeft niets met super audiofiel te maken, alles met voldoende resolutie. En die is er in heel veel sets niet. Mensen lachen om de condensator tweak omdat alles in hun set niet in staat is dat te laten horen, terwijl ook de condensator tweak voor extra resolutie zorgt. Mensen die niet weten of LP of CD beter is, dat is toch verschrikkelijk? Op een CD staat 50% minder dan op een LP! Als je set dat niet kan laten horen....

Het heeft niets met super audiofiel te maken, alles met voldoende resolutie. En die is er in heel veel sets niet.

Ik denk niet dat het 'audiogeheugen' direct te relateren is aan het al dan niet aanwezig zijn van voldoende resolutie. Ik ben het wel absoluut met je eens dat veel tweaks/upgrades/etc. als onzin worden afgedaan omdat de testende persoon het door gebrek aan informatie (resolutie) in zijn set niet kan horen.

Mensen die niet weten of LP of CD beter is, dat is toch verschrikkelijk? Op een CD staat 50% minder dan op een LP!

Wordt er trouwens nog getest, ben erg benieuwd naar het resultaat.

Ik ben ook eens bij wilco langs geweest om een paar reynaud evo's te beluisteren en moet zeggen het klonk erg goed, ik ben dus benieuwd in hoevere die aan de 47 labs apperatuur te wijten was. Moet wel zeggen dat door de natuurlijke weergave classiek naar mijn smaak beter uit de verf kwam dan de pop muziek welke naar mijn mening toch proviteert van een wat vettere klinkend systeem.

LP klinkt prima, alleen dat omdraaien en schoonmaken elke keer, ook doorspoelen is wat lastiger. Alleen daarom al CD. Niet alle nrs op een plaat zijn goed, dus het doorspoelen is wel iets wat verdomde handig is.

Maar ja als je toch LP geluid wil met een cd speler zou je eens een 47labs kunnen proberen. :D

Trouwens staat er op CD wel minder dan op een LP???

Stukje beredenering van een leek

Een CD heeft 16 puntjes (bits) nodig voor een stukje analoog signaal (geluid), een plaat heeft hier maar een stukje voor nodig (dat is nl al analoog).

Dus een cd zal dus 16x zoveel meer informatie moeten bevatten dan een plaat.

Dus de cd zowieso bevat zowieso al meer.

Dus cd (1 zijdig) bevat 16 keer meer info dan 2 zijden van LP. CD is kleiner, diameter cd: 12cm LP:31cm --> cd heeft ca 1/6.5 oppervlakte van 1 zijde LP: Dus 1/13 oppervlak van 2 zijde. Op dit kleinere oppervlak staat echter wel meer informatie, dus per oppervlakte eenheid bevat de CD veel meer, nl ca 208x meer. Dus hoe men aan die 50% minder komt.. :confused::D

Lees dit verhaal rustig door en maak gerust opmerkingen want zoals gezegd ik ben maar leek ;)

Maar ja als je toch LP geluid wil met een cd speler zou je eens een 47labs kunnen proberen. :D

:D

Ik heb het ooit geprobeerd met CD, ik kan er niet tegen. Gebrek aan duidelijkheid in muziekstructuren, gebrek aan impuls, hoe gek het ook klinkt. Het is gewoon niet duidelijk genoeg allemaal, tenminste als je LP gewend bent. Maar goed, veel audiofielen in Nederland willen er niet aan, weten het allemaal beter, terwijl ze over de plas nog steeds lachen om de CD. Zonde dat er hier niet meer mensen zijn die wel beter weten. Maar goed, waarom ik reageer, mocht ik ooit weer geld in CD weergave stoppen (m'n collectie vraagt er niet om) dan is het waarschijnlijk dat ik bij 47Labs uit kom. 47Labs

:D

Ik heb het ooit geprobeerd met CD, ik kan er niet tegen. Gebrek aan duidelijkheid in muziekstructuren, gebrek aan impuls, hoe gek het ook klinkt. Het is gewoon niet duidelijk genoeg allemaal, tenminste als je LP gewend bent. Maar goed, veel audiofielen in Nederland willen er niet aan, weten het allemaal beter, terwijl ze over de plas nog steeds lachen om de CD. Zonde dat er hier niet meer mensen zijn die wel beter weten. Maar goed, waarom ik reageer, mocht ik ooit weer geld in CD weergave stoppen (m'n collectie vraagt er niet om) dan is het waarschijnlijk dat ik bij 47Labs uit kom. 47Labs

Nu wek je de suggestie dat ik iets met 47Labs heb, echter dit is niet het geval. Ik heb er niets van staan. Ik denk ook niet dat dit snel zal gebeuren want op versterkergebied kunnen ze me niet echt boeien.

Oh ja, dat was iemand anders,sorry :lol: Al die alergieen ook hier :P

De een lust geen CD de ander weer geen vinyl een ander kan niet tegen dropveters of metal muziek. Wat een gedoe.

;)