Jump to content

Wat vinden we van de nederlandse audio- journalist

Headshell
 Share

Recommended Posts

Ben je enthousiast of wil je het anders? Moet de nederlandse audio-journalist produkten niet wat kritischer beschrijven, of doet hij dat momenteel juist wel goed?

Hoe staan de nederlandse bladen er wat dat betreft voor, vergeleken met de buitenlandse bladen?

Spiegelt de pers de gebruiker niet te veel voor als iemand die alles maar enthousiast moet aanschaffen wat de fabrikant presenteert? Waar blijft dan de handreiking bij het kritisch vergelijken? Of is alles in de handel wel zo prima voor dat geld zoals de pers het ons laat geloven?

Kom met je mening. Voor of tegen, maakt niks uit...

Jan.

Ik vind het meeste dat geschreven wordt maar verkapte reclame en ontzettend zweverig van aard..daar kun je helemaal niks mee! Ik heb veel liever te doen met een Armand van Ommeren omdat hij een duidelijk verhaal schrijft zonder dat ' new age'taalgebruik en aangeeft welke kaders hij hanteert. Ik ben het echt niet met al zijn denkbeelden eens ( ik hoor wel verschillen in versterkers bijvoorbeeld) maar hij staat tenminste met beide benen op de grond!

Weet je wat het is Jan, die bladen kosten relatief erg veel pingels. Meestal heb ik ze binnen 10 minuten helemaal uitgeplozen. Dat vindt ik dus wel erg duur betaald voor dat kleine beetje vermaak wat het biedt.

Wat dat betreft vind ik Rene van Es echt top, en ja dat meen ik. Die lees je (bijna gratis) op internet. Over serieuze audio word je van hem ook niets wijzer maar ik lig meestal dubbel van het lachen achter mijn PC, soort van audiofiele Mister Bean :D;)

?

Kom met je mening. Voor of tegen, maakt niks uit...

Jan.

Jan, je hebt gelijk , het maakt niets uit !

Begin een Underground ,high-end of hoe je het ook wil noemen periodiek m.b.v. de kritikasters van Hear b.v.

Onder het motto verbeter de bladen begin zelf hear op het web. ;)

Bedoel je het in de zin van : je weet hoe het niet moet, dus maak het maar eens waar. Dus met een on-line- tijdschrift op internet. Oeps. Nou daar zou je aan kunnen denken. Maar zonder commerciele basis zal het niveau daarvan ook niet erg hoog kunnen zijn.

Ons taalgebied is te klein om in deze kleine markt iets verantwoords te creeeren wat ook maar een beetje ljkt op een goed hifi-blad. We verlangen iets onmogelijks en vinden het tegelijkertijd raar dat het er niet (meer) is.

Jan.

Bedoel je het in de zin van : je weet hoe het niet moet, dus maak het maar eens waar. Dus met een on-line- tijdschrift op internet. Oeps. Nou daar zou je aan kunnen denken. Maar zonder commerciele basis zal het niveau daarvan ook niet erg hoog kunnen zijn.

Ons taalgebied is te klein om in deze kleine markt iets verantwoords te creeeren wat ook maar een beetje ljkt op een goed hifi-blad. We verlangen iets onmogelijks en vinden het tegelijkertijd raar dat het er niet (meer) is.

Jan.

Jan , aldoor dat gezever over bladen die zwaar bekritizeerd worden ( niet onterecht m.i. ) , maar wel gekocht en gelezen.

Koop het dan niet of lees het niet.En zeur a.u.b. niet aldoor over die vrijetijd schrijvers, journalisten zijn het in elk geval niet.op een enkeling na ,misschien?

Liefhebbers dat zijn het alleen niet iedereen is even gelukkig met hun hobby.

Met Underground bedoel ik niet w

Ik lees die bladen niet. Allemaal reclame-achtige stukjes. Geeft niet, ik hecht meer waarde aan recensies van 'gebruikers' op internet, zoals op dit forum.

De HVT en de Home Studio (en Luister) vind ik nu van redelijk goede kwaliteit.

Tippen aan The Absolute Sound of aan onze oude Audio & Techniek kunnen ze m.i. niet, maar, beter hebben we niet.

Ook een old-time favorite: het onafhankelijke AUDIOPINIE van Rudolf Bruil, maar ik denk dat niemand van jullie die zal kennen?

Verder vind ik het jammer dat de speakerspecials van Elektuur niet meer bestaan.

Gelukkig zijn er nog vele Duitse. :P<_<

hallo iedereen net zoals velen van jullie koop ook ik geregeld audiobladen, echter ik koop meestal de duitse bladen .

Ik vind namelijk de meeste nederlandse bladen slappe aftreksels van wat er in Engeland, Duitsland en Amerika uitgebracht wordt.

Er zijn zelfs 1 of 2 audio en caraudio blade die exacte copies zijn van duitse bladen, die komen dan meestal wel een paar maand later uit (waardeloos dus).

Ook snap ik van een aantal bladen de beoordeling niet, bijv eem MIDI set van een paar honderd euro krijgt soms vier sterren van de vijf die gegeven kunnen worden (of hun oren zitten verstopt of ze worden vet door de fabrikant betaald)

Ik mag ook graag de resencies op HIFI.nl lezen van bijv Rene van Es en dat je van hun kommentaar niet wijzer worden zou vind ik onzin, zij constateren vaak dingen waar ik zelf ook tegen aanloop.

En resencies kunnen een goede leidraad zijn bij de zoektocht naar je favoriete apparatuur en accessoires.

En zij zijn teminste eerlijk en hebben minder last van bijsluiter verschijnselen (als het duur is klinkt het ook goed),dure sets vinden zij soms teleurstellend terwijl goedkope set vaak een verrassing gevonden worden.

De audio bladen gebruik ik zelf vooral om op de hoogte te blijven van wat te koop is en wat het allemaal kost.

Wat iemand aan de bladen heeft zal voor iedereen verschillen en uiteindelijk moeten je eigen oren en portemonee bepalen wat je koopt.

Met vriendelijke groeten Marcel

Ook snap ik van een aantal bladen de beoordeling niet, bijv eem MIDI set van een paar honderd euro krijgt soms vier sterren van de vijf die gegeven kunnen worden (of hun oren zitten verstopt of ze worden vet door de fabrikant betaald)

Er wordt mede beoordeeld op prijs <<>>kwaliteit verhouding....

Groeten Hans

Inderdaad. Het wordt vergeleken met soortgenoten, dus binnen het soort product en binnen de prijsklasse.

Je blijft dus vergelijken tussen mid-sets. Als je die eis stelt en niet meer geld neerlegt, heb je met die vier sterren voor die condities gewoon een goeie, maar geen winnaar (geen best buy).

Jan.

Inderdaad. Het wordt vergeleken met soortgenoten, dus binnen het soort product en binnen de prijsklasse.

Je blijft dus vergelijken tussen mid-sets. Als je die eis stelt en niet meer geld neerlegt, heb je met die vier sterren voor die condities gewoon een goeie, maar geen winnaar (geen best buy).

Jan.

Die prijs kwaliteit verhouding snap ik wel maar dan moet ook duidelijk aangegeven worde in welkke klasse ze thuis horen , en er moeten dan ook niet van die ophemelende verhalen bijgeschreven worden .

Ik werk in de hifi wereld en kom nog bijna dagelijks mensen tegen die dan zo`n plastic mini setje met spaanplaat luidsprekers willen kopen omdat ze in 1ofander blad gelezen hebben dat dat ding geweldig klinkt.

9van de 10 keer laat ik wat losse componenten horen met bijv de instapseries van B&W en zijn ze in 1 keer genezen van al die goedkope BOCHT :P

de meeste mensen worden enorm beinvloed door dit soort bladen , de consumenten gids is hiervan een nog schreinender voorbeeld zij vergelijken soms B&O sets van duizenden Euro`s met merken als Supertech en Marqant.

Zij durven dan ook nog wel te beweren dat die bocht bijna net zo goed klinkt, en dus zou dan de B&O weg gegooid geld zijn. (HOEZO WIJ ZIJN OBJECTIEF) :blink:

Door dit soort bladen zijn er dus altijd mensen die om de paar jaar weer naar de grote media winkels of duitse supermarkt sjouwen om het zoveelste surround setje te kopen, en ooit vinden ze wat ze werkelijk zoeken.

TOT het moment dat ze een goede audio zaak binnen lopen dan verandert vaak hun hele kooppatroon , want ook de echte audio zaak heeft voor elke portemonee wat te bieden. :cool2:

Marcel

dat B&O weggegooid geld is, lijkt mij geen foute conclusie :D

Ik zou in recensies de nadelen van apparatuur wat meer eerlijkheid willen (Jo Mullers die de SACD1000 geweldig vond, terwijl het ding zonder modificaties middelmatig is), en nadelen wat minder verbloemd willen zien (een italiaans merk waarvan de voorversterker werd gerecenseerd: een beetje laidback werd gezegd, in werkelijkheid had het ding een - aan de klank te oordelen - paar DB-dip in het midden.

Voorts zijn er smaakverschillen, maar er zijn ook objectieve aspecten van goed en fout. Die kan je onderling vergelijken. Alle Nederlandse reviews kennen geen waardering in de zin van een score tegenover klasse-genoten. En dat maakt de reviews los zand, iedere review spreekt in superlatieven, maar hoe is de verhouding tussen de diverse opties in een prijsklasse.

Wat is de toptien in een prijsklasse. Wellict dat de reviewers in de Nederlandse bladen gewoon te weinig apparatuur door hun handen laten gaan om zo te beoordelen.

Ook aardig is de werkwijze van een Ameriaanse site: iedere review is in 2 of 3 voud, waarbij je de oordelen van diverse mensen krijgt over een apparaat. Dat is toch zinvoller dan

Voor 99.95% mee eens. Ga zo door, zou ik zeggen.

Dus: waar vind je in de bladen dit soort bewustmaking.

Ik denk dat veel gebruikers een installatie met separates van 43 cm breed erg log vinden en sommige miniluidsprekers van goeie merken al ontsierend. Conclusie: compactheid is voor die mensen een onvermijdelijk soort kwaliteit.

En aangezien kwaliteit datgene is, wat de klant wil, houdt de bewustmaking vaak al heel snel op. Zeker als je in de handen valt van Radio Modern, Media Markt en zo....

Jan.

dat B&O weggegooid geld is, lijkt mij geen foute conclusie  :D

Ik zou in recensies de nadelen van apparatuur wat meer eerlijkheid willen (Jo Mullers die de SACD1000 geweldig vond, terwijl het ding zonder modificaties middelmatig is), en nadelen wat minder verbloemd willen zien (een italiaans merk waarvan de voorversterker werd gerecenseerd: een beetje laidback werd gezegd, in werkelijkheid had het ding een - aan de klank te oordelen - paar DB-dip in het midden.

Voorts zijn er smaakverschillen, maar er zijn ook objectieve aspecten van goed en fout. Die kan je onderling vergelijken. Alle Nederlandse reviews kennen geen waardering in de zin van een score tegenover klasse-genoten. En dat maakt de reviews los zand, iedere review spreekt in superlatieven, maar hoe is de verhouding tussen de diverse opties in een prijsklasse.

Wat is de toptien in een prijsklasse. Wellict dat de reviewers in de Nederlandse  bladen gewoon te weinig apparatuur door hun handen laten gaan om zo te beoordelen.

Ook aardig is de werkwijze van een Ameriaanse site: iedere review is in 2 of 3 voud, waarbij je de oordelen van diverse mensen krijgt over een apparaat. Dat is toch zinvoller dan