Jump to content

Goedkoper..................

Haudio
 Share

Recommended Posts

Het is veel goedkoper en leuker om met je hobby AUDIO bezig te zijn dmv een platenspeler, dan met een CDspeler.

En bij elke opwaardering is het verschil in verbetering groter,dan bij een CDspeler.

Maar met een CDspeler is niets mis mee......

Wie is het met deze stelling eens ?

MvG,

Haudio

confused.gif:D;)

Ik ben het deels eens. Namelijk dat gedeelte van 'met een cd-speler is niks mis'. Dat eerste (over de platenspeler) weet ik het niet. Nooit zo'n ding gehad en ik ga er ook geen een kopen. Het zal best anders klinken, maar ik denk dat het ook met gewenning te maken heeft. Ik hoor niks van een scherp randje op een cd. Maar dat zal wel komen doordat ik nooit een goeie platenspeler heb gehoord. Maar als ik er wel een zou horen, zou het me niks verbazen als ik dat erg suf en laid-back zou vinden klinken. Kweenie hoor, maar het zou kunnen. Bovendien hou ik wel van een wat scherp randje (het moet niet TE worden natuurlijk). Zie ook mijn 'recensie' over de set van m'n pa :)

Ps. ik heb zo'n idee dat dit gaat ontaarden in een welles/nietes discussie over wat beter is, een platenspeler of een cd-speler... :rolleyes:

Geplaatst door Haudio:

MvG,

Haudio

confused.gif    :D    ;)

Beste Haudio,

Ik niet

;);)

Als we het mogen beleven dat het Kruidvat langspeelplaten gaat verkopen wordt het wellicht goedko(o)p(er), tot de tijd zeker niet.

En leuker? Mijn platenspeler staat al een half jaar jaloers te kijken naar de cd-speler die alle aandacht opeist en ook krijgt.

Nota bene, dit is slechts mijn ervaring, de discussie zal elders wel losbranden denk ik.

Met blijde groet,

Geplaatst door Henrie:

zal wel komen doordat ik nooit een goeie platenspeler heb gehoord. Maar als ik er wel een zou horen, zou het me niks verbazen als ik dat erg suf en laid-back zou vinden klinken.

Ps. ik heb zo'n idee dat dit gaat ontaarden in een welles/nietes discussie over wat beter is, een platenspeler of een cd-speler...   :rolleyes:

Hallo Henrie,

Dat ontaarden zie ik er ook wel van komen. Laten we zeggen dat CD en plaat ANDERS zijn, daar is geloof ik iedereen het wel over eens. Dat andere zit hem er dan zeker niet in dat een platenspeler suffer of meer layed-back zou zijn. Als er nou

Geplaatst door Hans:

Hallo Henrie,

Dat ontaarden zie ik er ook wel van komen. Laten we zeggen dat CD en plaat ANDERS zijn, daar is geloof ik iedereen het wel over eens. Dat andere zit hem er dan zeker niet in dat een platenspeler suffer of meer layed-back zou zijn. Als er nou

Het is veel goedkoper en leuker om met je hobby AUDIO bezig te zijn dmv een platenspeler, dan met een CDspeler.

En bij elke opwaardering is het verschil in verbetering groter,dan bij een CDspeler

Hmm, ik snap wat je bedoelt Haudio, en er zit wat in. (hoewel ik betwijfel of 't altijd 'veel' goedkoper zal zijn!)

Maarja, al die upgrades aan een draaitafel zijn leuk en aardig, en uiteraard is 't leuk als 't daardoor nog weer beter klinkt, maar... Wat doe je als je je favorite muziek niet/nauwelijks op vinyl kan beluisteren ?

Vandaar dat ik gekozen heb voor een, binnen mijn budget, zo'n goed mogelijke CD-speler.

Don't get me wrong, het lijkt me geweldig om een goede draaitafel te hebben, maar als ik dan voor 90% alleen muziek kan beluisteren, die ik op CD waarschijnlijk niet zou kopen, dan denk ik dat ik/we de doelstelling voorbij gaan... namelijk, het genieten van je favoriete muziek, i.p.v het beluisteren van muziek die je muzikaal niet (meer) zo kan boeien, maar die dan wel schitterend klinkt.

zo, 't is weer een heel verhaal geworden, maarja.

Mvg,

Alco :)

En bij elke opwaardering is het verschil in verbetering groter,dan bij een CDspeler.

Leuker wel, maar goedkoper..., nou nee. :) Iedere 2 jaar een nieuw element kan er best wel inhakken, en als je bijv. een arm-upgrade wilt doen of een phono-trap upgrade kom je al snel in een prijscategorie terecht waar je heden ten dage een goede DAC of CD-speler voor kunt kopen.

En op een bepaald moment loop je ook nog eens tegen de gedachte aan van een mooie automatische vacu

Zie ik hier een verwoede poging om de draaitafel 'voordelig' voor te stellen t.o.v. een cdspeler confused.gif

Ik denk van niet, zoals Henno al aan gaf.

De draaitafel is het meest aan slijtage onderhevig, net als de platen zelf en echt goede opnames staan kennelijk op 180 of 200+ grams vinyl, ook al niet voordelig en zeker niet makkelijk verkrijgbaar :rolleyes:

Een eerste upgrade kan misschien minder kosten dan bijv. een losse dac, maar ik denk dat de ene upgrade het andere probleem zichtbaar maakt :)

Dus betere element => betere/andere arm => betere/andere phono voortrap enz.

Met bijv. slechts

Ik zit eigenlijk te wachten op de "SA-elpee", dan kunnen eindelijk alle draaitafels uit hun lijden verlost worden  

Voor een SA-elpee heb je enkel een speciaal SA-element en een phono-trapje nodig, voor de rest kan het gewoon met de normale draaitafel. :) Nee Andr

Geplaatst door Henrie:

Waarom blijf jij dan aan je Northstar en zo prutsen met interlinks en netsnoeren en masterbase en weet ik het allemaal???   confused.gif   :)

Dat doe ik ook met versterkers :)

Ik kan nu over die speciale racks beginnen die bijv. Audiopaul heeft aangeschaft, of Feet of silence, spikes enzo, wat je bij draaitafels ook ziet, wat dat betreft doet een audiofiel met alle apparatuur hetzelfde denk ik :D

Andr

Nu even een optel sommetje voor een goeie platenspeler...

Nou nou Kees, je neemt nu niet bepaald genoegen met het minste zie ik in je berekeningen. :)

totaal af te rekenen bij de kassa: 10895,00

Maar mischien dat Haudio bovengenoemde spullen kan leveren voor de helft, dan is het inderdaad waar dat LP goedkoper is dan CD. :D:P;)

Haudio zei:

Het hangt er een beetje van af wat je onder hobby verstaat. Voor de een betekent bezig zijn met zijn hobby "audio", veel muziek luisteren en eens in de zoveel maanden een upgrade doen in de trant van een nieuwe interlink, ls-kabel of misschien zelfs een component vervangen. Voor mij betekent mijn hobby "audio", lekker prutsen met van alles wat met audio te maken heeft, zoals: Artikels lezen, oude audio componenten uit elkaar slopen of weer aan de praat proberen te krijgen, zelf kabels maken, het internet af sneupen voor koopjes(om die eventueel weer verder te verkopen) en natuurlijk aan mijn Thorensje prutsen.

Volgens mij is niet zo dat hobby-en met platenspelers goedkoper zou zijn dan met cd-spelers of andersom. Als je het bij goedkope 2dehands cd-spelers houdt, die je opknapt en upgrade, dan hangt het er maar van af hoeveel geld je erin wilt steken. Dit geldt natuurlijk ook voor de platenspeler.

Dat het leuker zou zijn is denk ik gewoon een persoonlijke kwestie.

Groet,

Rienk.

Oke Henk daar gaan we ....

allereerst wil ik zeggen dat ik geen welles/nietes er van wil maken en wat nu beter of slechter is, wat ik vind, vind ik dus persoonlijk ervan en vanuit mijn beleving gezien ...

of een draaitafel leuker = ja kan ik volmondig zeggen, het " leeft" allemaal wat meer vind ik .. ook met een " instapdraaitafel en element" kan je enorm veel plezier beleven , het zoeken elke week in gebruikt vinyl in mijn favoriete zaak in Sittard is altijd iets waar ik naar toe leef.

Alleen jammer dat niet altijd iets te vinden is wat je zou willen vinden, maar dat wordt ruim gecompenseerd als ik wel iets mee naar huis kan slepen .. cool.gif en erna met een audiofieltje uit mijn regio lekker een terrasje kan pikken .. :-))Jaaaa veel leuker ook als je met meerdere op stap gaat voor wat vinyl ...

Verder heb ik toch het gevoel dat de betere vinylopname meer overbrengt dan de gemiddelde cd opname die ik in huis heb ...dus dat is dan ook onder de noemer leuk te plaatsen ,

Goedkoper ... confused.gif zou ik niet durven te zeggen zo .. de gemiddelde nieuwe vinyl die ik tegen ben gekomen kost toch een aardig aantal euro's :( De aanschaf van de "hardware " is ook niet echt goedkoop te noemen vind ik, maar een goeie cd-speler of versterker kosten nu ook eenmaal een paar euro meer. Het is denk ik althans zo dat je relatief gezien voor een leuk bedrag analoog kunt gaan en dat inderdaad verder kunt opbouwen naar gelang je de euro's hebt en /of hoe snel je tevreden bent.

De cd niks mis mee .. nee inderdaad, een x-aantal opnames die ik heb kan ik nog steeds van genieten maar moet wel eerlijk toegeven dat vinyl het meeste speelt sinds mijn Thorens er staat. Echter mijn VRDS10 blijft zeker in de kast staan, ik gebruik ze naast elkaar en kan daar heel goed mee leven, alleen zal ik wel geen upgrade ect meer doen aan het digitale en aan het analoge zal ik zeker nog meer willen investeren naar gelang mijn draagkracht en tevredenheid ( denk in de grote van betere trap) De TD147 zal niet snel meer van eigenaar wisselen .

Dus samenvatend kan ik stellen dat ik het voor 80% kan eens zijn met je stelling ;)

groetjes John

Leuker en goedkoper... Tsja, het is toch maar net wat je wilt. Als je een basisspeler hebt en je rommelt daar wat aan, dan hoor je meteen het verschil Vervang je door een slagje beter, dan merk je dat ook direct. Maar vanaf een bepaald niveau gaat het toch ook net zo goed scheppen met geld kosten. Dat is het nadeel. Maar dat zit ook gewoon in de hobby denk ik. Hoe beter je geluid is en hoe meer je hoort, hoe overtuigder je bent dat het allemaal nog best een stukje beter kan. Verdelend? Nee, natuurlijk niet, anders had ik dit forum nooit gaan lezen. Als je je hobby niet leuk vindt kun je beter stoppen. Maar goedkoop, da's dan weer het andere uiterste. Als kun je soms best heel leuk vinyl op de kop tikken voor weinig. Met een beetje geluk natuurlijk.

Arne

Hallo ,hallo,

Leuk dat er zo op gereageerd wordt, ook ik was bang dat het een nietes welles verhaal zou kunnen worden.

Maar niets daarvan,bedankt.

Wat ik bedoelde neem een gebruikte Thorens of een andere goede draaitafel met een gewoon goed element en ga genieten.

Als je dan wilt opwaarderen dan hoeft het dacht ik niet veel te kosten.

Neem een goede CDspeler (gebruikt) en dan opwaarderen, het kan wel maar is de verbetering gelijk aan..............?

Ik denk dat je dan een andere CDspeler nodig hebt om een grote stap voorwaards te gaan.

Vanaf bijna alle bedragen is er wat te koop op LP gebied.

En vanaf bijna alle bedragen is er wat te koop op CD gebied.

Wat is het verschil,........?

MvG,

Haudio

Geplaatst door Haudio:

Wat ik bedoelde neem een gebruikte Thorens of een andere goede draaitafel met een gewoon goed element en ga genieten.

En vanaf bijna alle bedragen is er wat te koop op CD gebied.

MvG,

Haudio

Tja Haudio ,zoals elke avond draait hij weer zijn rondtjes :) op LP gebied ben ik zeker een groot aantal verschillende bedragen tegen gekomen varierend van

En vanaf bijna alle bedragen is er wat te koop op CD gebied

Wat is het verschil........?

Het grote verschil zit 'm meer in de keuze in titels!

(ik heb 't dan niet over 't totaal aanbod ongeacht de muziek, maar 't aanbod per genre)

Maar,... 't is inderdaad wel leuker om tussen LP bakken te snuffelen, niet wetend tegen wat voor 'goudmijntje' je wellicht nog aanloopt :)

Wat dat betreft is een CDtje bestellen via internet (wat ik steeds vaker doe) wel een stuk makkelijker, maar ook minder spannend en minder aktief.

Groeten,

Alco

Geplaatst door Ome Henk:

Och, een elpeetje bestellen via internet kan ook spannend zijn hoor   ;)

"Click",hij is nog van mij. "Refresh" hij is nog van mij."Refresh" SHIT een hoger bod,maar gelukkig nog 45seconden om een hoger bod erin te gooien.

WAT,m'n bod is niet hoog genoeg?,Pfff gelukkig nog 22 seconden tegaan,En jahoor toch nog binnen gesleept.

Bedoel je zoiets Ome Henk, :D

Hai Henk,

Een draaitafel is zeker veel leuker maar niet goedkoper. De verkrijgbaarheid van goede 2e hands LP's is ook niet meer je van dat. Er schijnt een goede zaak in Venlo (Zounds) te zijn en daar ga ik binnenkort eens buurten.

Heb je nog leuke dingen in huis? Hoop binnenkort weer eens in Sneek te komen.

Groet,

Geplaatst door Haudio:

Als je dan wilt opwaarderen dan hoeft het dacht ik niet veel te kosten.

Neem een goede CDspeler (gebruikt) en dan opwaarderen, het kan wel maar is de verbetering gelijk aan..............?

Ik denk dat je dan een andere CDspeler nodig hebt om een grote stap voorwaards te gaan.

Maar als je een Thorens hebt met een goed element, dan kun je wel gaan opwaarderen, maar of je moet behoorlijk thuis zijn in de techniek (of het jezelf eigen maken), of je moet geld uit gaan geven aan zaken als een andere arm (even wat SME prijzen gezien... crisis). Dat blijft dus hetzelfde als aanpassingen aan je CD speler. Als je daar allerlei delen in gaat afschermen en een losse DAC neerzet, dan doe je toch effectief hetzelfde als wanneer je een andere phonotrap neerzet en de platenspeler gaat dempen etc.

Ik weet niet of je met gelijke modificaties op een platenspeler meer hoort dan op een CD speler. Zou misschien wel een leuke test zijn, ware het niet dat dat natuurlijk erg subjectief is. Maar je zou het kunnen doen. Twee draaitafels een ongemodificeerd en een gemodificeerd en twee CD spelers met dezelfde basis aanpassingen... Dus loodbitumen, afscherming voeding etc.

Wie biedt zich aan?

Arne

Kan deze vergelijking niet volgen, zowel een platenspeler als een cd speler vragen op hardware vlak behoorlijke investeringen, om tot een aangenaam resultaat te komen.

Vinyl draaiers zijn in deze ook nog in het nadeel, omdat ze meer gevoelig zijn - gewenning - voor de scherpe randjes welke de meeste cd spelers laten horen en derhalve meer modificaties zullen - laten - uitvoeren.

Daarnaast is muziek op cd in het algemeen heel redelijk verkrijgbaar.

Bij het verwerven van ook die paar platen die je van een bepaalde groep of artist nog mist stuit je regelmatig op prijzen, die niet direct doen denken dat vinyl draaien goedkoop is.

Ook het gegeven dat mijn elementje aan slijtage onderhevig is werkt hieraan niet mee.

Het gegeven dat je spelend met een draaitafel veel meer in eigen hand hebt, denk aan het maken van combinaties - element,arm en loopwerk - en de afstelling hiervan kan het heel ereg leuk mmaken.

Als je echter afhankelijk bent van derden hiervoor, kunnen nogal eens wat frustraties optreden.

Overigens kan een goedkope cd speler, voor niet al te veel geld, bijzonder worden verbeterd, denk hierbij aan de HK HD 760 en spelers als de Pioneer stable platter modellen, ook 2ehands VRDS spelers van Teac moet je hierbij niet over het hoofd zien.

In termen van plezier in de audio hobby lijken zulk soort operaties redelijk gelijkwaardig aan het upgraden en verbeteren van een draaitafel en ook nog een stuk goedkoper...........

een mooie arm, of een element dat het beduidend beter doet dan anderen kan ik niet erg goedkoop vinden.

confused.gif Jitze confused.gif

Geplaatst door Haudio:

MvG,

Haudio

confused.gif     :D     ;)

Late reactie, maar ik ben bang dat ik (persoonlijk) het hiermee eens ben... Door iets aan je platenspeler aan te passen kan je een heel anders geluid krijgen. Dit kan bij een cd-speler ook met een andere DAC (bijvoorbeeld) maar de verschillen zijn vaak niet zo groot.

Geplaatst door Jitze:

Kan deze vergelijking niet volgen, zowel een platenspeler als een cd speler vragen op hardware vlak behoorlijke investeringen, om tot een aangenaam resultaat te komen.

Vinyl draaiers zijn in deze ook nog in het nadeel, omdat ze meer gevoelig zijn - gewenning - voor de scherpe randjes welke de meeste cd spelers laten horen en derhalve meer modificaties zullen - laten - uitvoeren.

Daarnaast is muziek op cd in het algemeen heel redelijk verkrijgbaar.

Bij het verwerven van ook die paar platen die je van een bepaalde groep of artist nog mist stuit je regelmatig op prijzen, die niet direct doen denken dat vinyl draaien goedkoop is.

Ook het gegeven dat mijn elementje aan slijtage onderhevig is werkt hieraan niet mee.

Het gegeven dat je spelend met een draaitafel veel meer in eigen hand hebt, denk aan het maken van combinaties - element,arm en loopwerk - en de afstelling hiervan kan het heel ereg leuk mmaken.

Als je echter afhankelijk bent van derden hiervoor, kunnen nogal eens wat frustraties optreden.

Overigens kan een goedkope cd speler, voor niet al te veel geld, bijzonder worden verbeterd, denk hierbij aan de HK HD 760 en spelers als de Pioneer stable platter modellen, ook 2ehands VRDS spelers van Teac moet je hierbij niet over het hoofd zien.

In termen van plezier in de audio hobby lijken zulk soort operaties redelijk gelijkwaardig aan het upgraden en verbeteren van een draaitafel en ook nog een stuk goedkoper...........

een mooie arm, of een element dat het beduidend beter doet dan anderen kan ik niet erg goedkoop vinden.

confused.gif Jitze   confused.gif

Beste Jitze,

Jij zou toch moeten weten dat als je bv een element van hoge kwaliteit hebt gemonteerd, ook daarin een dito naald, een zeer lange levenduur is gegarandeert bij een juiste instelling.

Een laser van hoge kwaliteit gaat een stuk korter mee.

Dat is niet erg maar wel een feit.

Gelukkig dat de foutkorrectie van een CDspeler heel veel opvangt.

Totdat die het ook niet meer kan.

Maar ik heb het over wat anders nl dat je voor een relatief klein bedrag ,een goede platenspeler kunt aanschaffen.

En dat je voor een redelijk laag bedrag een goede CDspeler kunt aanschaffen.

Maar als je dan wilt gaan opwaarderen bij beide ,wat is dan het goedkoopst.

Ik heb het dus niet over exoten.

confused.gif:D;)

MvG,

Haudio