Jump to content

Organized Electronics

Jempie
 Share

Recommended Posts

Beste,

Oja, om een lang verhala dus kort te maken. Ik ben dus en mijn geld, en mijn speakers kwijt.

Nog even uit een eerder door mij geplaatse link

Schulden na faillissement

Het einde van een faillissement houdt niet in dat een failliet ook verder schuldenvrij is.

Alleen wanneer het faillissement is be

Betekend het ook dat degene die het eerst faillisement aanvraagd omdat die het geld niet krijgt het grootste deel van de schuld terugkrijgt? Dat zou betekenen dat iedereen zo snel mogelijk faillesement aanvraagd aan zo'n bedrijf.

ho

Betekend het ook dat degene die het eerst faillisement aanvraagd omdat die het geld niet krijgt het grootste deel van de schuld terugkrijgt? Dat zou betekenen dat iedereen zo snel mogelijk faillesement aanvraagd aan zo'n bedrijf.

ho

In de rest zit ook nog een rangorde. Wat belangrijk is dat er maar weinig overblijft voor de normale schuldeisers. Met 5% mag je al blij zijn.

Carl

Klopt, als iemand bijvoorbeeld een achtergestelde lening heeft verstrekt, wordt het al weer anders, evenals de situatie er is dat er een bepaald stil onderpand is verleend.

Als je een hifi zaak exploiteert en het pand is gehuurd of gekocht met hypotheek, de demoaparatuur is gekocht met een pandrecht voor de leverancier/schuldeiser, en de verkochte artikelen worden pas betaald op het moment dat je geld van de client binnen hebt dan ontstaat het probleem op het moment dat je de huur/ hypotheek niet kan betalen en het personeel. Dat moment wordt zo lang mogelijk naar voren geschoven door de leverancier op zijn geld te laten wachten. Een normale particuliere schuldeiser komt dan echt op het allerlaatst. Je moet zorgen dat jij nooit geld van zo'n/een bedrijf krijgt dus nooit vooruitbetalen tenzij met bankgarantie. Zo heb ik mijn boot gekocht.

Carl

...dus nooit vooruitbetalen tenzij met bankgarantie. Zo heb ik mijn boot gekocht.

Voor een kostbare boot kan ik me dat voorstellen, maar voor een doorsnee audioproduct laat je geen bankgarantie afgeven.

Maar vooruitbetalen doe je ook niet, althans ik zou dat niet doen.

En ik kan me best voorstellen dat je op een andere manier een garantie afdwingt (een juridisch geldende garantie) dat je het product of het geld krijgt.

Ook kan ik me voorstellen dat je dat niet graag doet (zoals Bas al zei, in 'zijn' wereldje gaat men op basis van vertrouwen met elkaar om), maar ik zou het zeker doen (in 'mijn' wereldje is het gewoon een kwestie van niet betalen=geen verklaring).

...dus nooit vooruitbetalen tenzij met bankgarantie. Zo heb ik mijn boot gekocht.

Voor een kostbare boot kan ik me dat voorstellen, maar voor een doorsnee audioproduct laat je geen bankgarantie afgeven.

En ik kan me best voorstellen dat je op een andere manier een garantie afdwingt (een juridisch geldende garantie) dat je het product of het geld krijgt.

Als je een boot (of huis) in opdracht laat bouwen zul je meestal wel moeten, desnoods in termijnen. De bouwer wil ook een garantie dat zijn product wordt afgenomen.

Met een bankgarantie kun je ook de te maken kosten afdekken indien de bouwer niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen en je een derde in moet schakelen.

Als je een boot (of huis) in opdracht laat bouwen zul je meestal wel moeten, desnoods in termijnen. De bouwer wil ook een garantie dat zijn product wordt afgenomen.

Met een bankgarantie kun je ook de te maken kosten afdekken indien de bouwer niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen en je een derde in moet schakelen.

Uiteraard, ik weet wat het is en wat je bedoelt en je hebt helemaal gelijk in het geval van een boot of een huis of een ander kostbaar product dat nog gemaakt moet worden.

Een bedrijf dat een standaard produkt verkoopt voor pakweg 500 euro en een vooruitbetaling wil van meer dan 50 euro vertrouw ik financieel niet. Aan de andere kant heb ik op mijn Conrad Johnson niet hoeven aan te betalen hoewel dat ding besteld moest worden in de US. Ik denk dat ik zo'n bedrag ook niet vooruitbetaald zou hebben zonder bankgarantie hoewel ik denk dat Durob haar zaken goed op orde heeft. Het gaat gewoon om te veel geld.

Ik kom uit een midenstandsgezin en ben jurist en dus misschien wat wantrouwiger dan gemiddeld. Financieel moet je in het leven voorzichtig zijn. Het bedrag wat Bas misschien kwijt is doet hem pijn maar gelukkig kan die met zijn werk doorgaan. Hij heeft wel een les geleerd die hem heel zijn leven bij zal blijven.

Carl

Een bedrijf dat een standaard produkt verkoopt voor pakweg 500 euro en een vooruitbetaling wil van meer dan 50 euro vertrouw ik financieel niet. Aan de andere kant heb ik op mijn Conrad Johnson niet hoeven aan te betalen hoewel dat ding besteld moest worden in de US. Ik denk dat ik zo'n bedrag ook niet vooruitbetaald zou hebben zonder bankgarantie hoewel ik denk dat Durob haar zaken goed op orde heeft. Het gaat gewoon om te veel geld.

Ik kom uit een midenstandsgezin en ben jurist en dus misschien wat wantrouwiger dan gemiddeld. Financieel moet je in het leven voorzichtig zijn. Het bedrag wat Bas misschien kwijt is doet hem pijn maar gelukkig kan die met zijn werk doorgaan. Hij heeft wel een les geleerd die hem heel zijn leven bij zal blijven.

Carl

Amen. Helemaal mee eens.