Jump to content

Goedkope tweak


Pimster
 Share

Recommended Posts

In het kader van verander eens iets aan je installatie zonder geld uit te geven, heb ik mijn luidsprekerkabel (OCOS) vanavond tijdelijk vervangen door twee stukken 2x2,5 mm2 koperdraad van Oehlbach die ik nog had liggen. Buiten het (negatieve) effect op de geluidskwaliteit had dit tot gevolg dat van 1 van de OCOS adapters een vorkje afschoot. Vervolgens heb ik alle vorkjes verwijderd en de adapters met blanke draad aangesloten (amp en luidsprekers). Zonder in audiofiele termen verzeild te raken wil ik wel even kwijt dat het geluid in mijn beleving mooier is geworden.. (toch nog wat termen, rust, vloeiend, detail m.n. in mid hoog...)

't Is natuurlijk niet een nieuwe tweak, maar ik had het gewoon nooit geprobeerd en ben nu verrast door het effect. Het staat wel minder sexy, maar dat is OCOS draad toch al niet zo. De vorken waren overigens niet zo bijzonder (verguld blik)hoewel ze bij destijds een dure versterker werden geleverd.

Nu maar weer luisteren!

Link to comment
Share on other sites

ik las laatst dat een sterke klemverbinding (liefst zo sterk dat de afzonderlijke draadjes wat vervormen door de druk) beter is dan vorkje eromheen en solderen.

 

helaas leent mijn LS-kabel zich hier niet voor.

Link to comment
Share on other sites

Vorken zaten idd geklemd, maar kennelijk niet zo goed. misschien is dat wel de verklaring.

Je hoort wel vaker dat klemmen beter is dan solderen, vandaar ook het wirewrappen in de electronica. Ik twijfel daar toch wat aan, en denk eerder dat het vermijden van overgangen voordeel oplevert. Bv bij hardwiren van luidsprekerfilters, dat scheelt letterlijk de helft..

Link to comment
Share on other sites

In de energie techniek worden kabels (bijvoorbeeld die dikke hoogspanningskabels) ook geklemd en niet gesoldeerd. Is veel steviger om er een flinke kabelschoen aan te klemmen dan het te solderen... En reken maar dat dat stevig moet zitten, want er kunnen behoorlijke krachten op zulke kabels komen...

Link to comment
Share on other sites

Klopt Henri,

 

Krimpen is een uitstekende verbindingstechniek en beter dan solderen MITS dat met het juiste gereedschap gebeurt. Dus niet zo'n bekrompentang van de Gamma van een paar euro, dat wordt idd bagger. En al heb je goed gereedschap dan nog maken sommigen de fout om met hun vingers eers de draadjes mooi in elkaar te draaien. Dat moet je dus NIET doen. Het zuur wat altijd aan je vingers zit zorgt dan op den duur alsnog voor een slechte verbinding. Dit geldt overigens ook voor het bevestigen van blank koperdraad direct in de speakerklemmen.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Zou je de verbinding in moeten smeren met zuurvrije vaseline. Dat voorkomt ook corrosie.

Voor een goede verbinding die het ook lang moet uithouden denk ik dat eerst krimpen en daarna solderen ook een goede oplossing kan zijn, zuurstof kan dan niet meer in de verbinding dringen. Ook zou je de gemaakte verbinding in vloeibare parafine kunnen dopen, dit dringt in de litze en voorkomt ook het indringen van zuurstof.

Link to comment
Share on other sites

Ja klopt Wijx, maar waarom zou je een goede krimpverbinding nog eens solderen? Ook in de praktijk is het niet nodig en zelfs zinloos: Een goede krimpverbinding is nl gasdicht, het soldeer loopt er toch niet in. Dit is meteen een antwoord aan Richard, doordat de verbinding gasdicht is zal ie intern niet gaan oxideren. Maar je mag natuurlijk best de buitenkant met was of parafine insmeren hoor, dat maakt dan verder ook niet uit.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

In theorie is klemmen beter dan solderen, maar in de praktijk gaan de luidsprekerkabels in klemschroeven na verloop van tijd weer loszitten. De vele vezeltjes koperdraad verschuiven in de loop van dagen of weken zodanig dat er toch weer ruimte ontstaat. Daarom is het goed de klemverbinding nu en dan even te controleren en opnieuw vast te draaien.

Link to comment
Share on other sites

Als je losse kabel in de speakerklemmen duwt en vastdraait (zoals ik ook heb) dan moet je idd af en toe ff kijken of het nog vast zit. Meestal blijft het na een stuk of 2, 3 keer opnieuw vastdraaien wel langere tijd vastzitten...

 

Maar kabelschoentjes hoef je echt niet te controleren. Die kunnen heel wat hebben. Zie dit plaatje:

kabelschoen.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja klopt Wijx, maar waarom zou je een goede krimpverbinding nog eens solderen? Ook in de praktijk is het niet nodig en zelfs zinloos: Een goede krimpverbinding is nl gasdicht, het soldeer loopt er toch niet in. Dit is meteen een antwoord aan Richard, doordat de verbinding gasdicht is zal ie intern niet gaan oxideren. Maar je mag natuurlijk best de buitenkant met was of parafine insmeren hoor, dat maakt dan verder ook niet uit.

 

;)

ja maar de vraag is dus of die hele krimpspade of wat dan ook niet super overbodig is als je het gewoon kan solderen en dan in de terminal doet. Ik heb overigens mijn banaanstekkers gewoon aan het draad gesoldeerd. Banaanstekkers zijn helaas nodig omdat ik amper bij de terminals kan

Link to comment
Share on other sites

... En al heb je goed gereedschap dan nog maken sommigen de fout om met hun vingers eers de draadjes mooi in elkaar te draaien. Dat moet je dus NIET doen. Het zuur wat altijd aan je vingers zit zorgt dan op den duur alsnog voor een slechte verbinding. ...

Je moet je neus, en zeer zeker je vingers dan ook nooit in andermans zaken steken...

Link to comment
Share on other sites

He, daar zijn de bijdehandjes ook weer met hun ervaringen :D:P

 

Tuurlijk mag je ipv krimpen best solderen Wijx. Maar het ging er over dat krimpen een mindere verbinding zou zijn. Dat is alleen maar zo als het niet goed gebeurd. Btw je zal de hobbyisten de kost moeten geven die voor solderen van elektronica en speakeraansluitingen doodleuk S39 ed gebruiken.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

He, daar zijn de bijdehandjes ook weer  met hun ervaringen :D  :P

 

Tuurlijk mag je ipv krimpen best solderen Wijx. Maar het ging er over dat krimpen een mindere verbinding zou zijn. Dat is alleen maar zo als het niet goed gebeurd. Btw je zal de hobbyisten de kost moeten geven die voor solderen van elektronica en speakeraansluitingen doodleuk S39 ed gebruiken.

 

;)

Die krijgen gelijk S5 :P:lol:

Link to comment
Share on other sites

Standaard lood/tin is prima, maar zal binnen niet al te lange tijd uit de handel gaan vanwege de milieuwet. Tin/zilver is een optie en werkt ook prima. Je zult er echter ff mee moeten leren werken. Het vloeit wat minder en je zult op een hogere temperatuur moeten solderen. Als de soldeerverbinding bij afkoeling wit uitslaat is ie niet goed. Ook bij tin/zilver moet de soldeerverbinding glimmen, al glanst ie niet zo chroomachtig als bij lood/tin.

Link to comment
Share on other sites

Idd standaard lood-tin harskernsoldeer gaat prima. Voor vergulde stekkers kun je het beste harskernsoldeer gebruiken met een paar % zilvertoevoeging. Het zilver voorkomt dat het goud oplost in het soldeer en de verbinding "vergiftigt". Maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit enig klankmatig verschil gehoord.

 

Lood-tinsoldeer mag miv 2006 niet meer verkocht worden, klopt. Nadeel van de alternatieven zoals tin-zilver is dat het niet capilair in de lege ruimtes loopt zoals lood-tin. Dat maakt het solderen daarmee tamelijk lastig en vergt best wel wat oefening.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Guest Kraus vonBentinck

vandaag de allergoedkoopst denkbare tweak uitgeprobeerd. In de dovemensenhouding op de hot spot: handen als schoteltjes achter de oren en de zeilen uitklappen. Allemachtig! Het effect is sensationeel. Misschien werkt het alleen als je doof aan het worden bent? ;)

 

maar....... dit schijnen de beste oren ter wereld te zijn

 

Big-Ears-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...