Edwin Snoek Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Is een uitspraak die mij steeds meer kippevel op m'n rug doet lopen van ergenis. Kennelijk is dat de trent dat zich ook door heeft gezet in 'radioland' Waar in 1999 het geluid op de tuner nog goed te noemen was, is het geluid nu naar een dramatisch dieptepunt gedaald. En dit alles heeft maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Beste Edwin, Bij de omroep geldt hetzelfde mechanisme als bij de hifi-marketing: "zo sl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 8 januari 2005 Author Report Share Posted 8 januari 2005 Beste Spido Bij de omroep geldt inderdaad hetzelfde mechanisme als bij de hifi-marketing. Het punt bij de omroep is ook, dat de omroep nu de keus heeft om muziek maximaal te comprimeren. Voor 4 jaar geleden was die mogelijkheid er nog nauwelijks en kon men alleen nog maar comprimeren met Minidisc. Minidisc, had toen de radiostations masaal MD-spelers aanschafte van het merk Denon ook nog geen Longplay mogelijkheid {alleen mono}, waardoor het met de compressie eigenlijk nog wel meeviel. De Denon MD-spelers die men in de radiostudio's gebruikt zijn zeer goed te noemen en doen nauwelijks onder voor een CD-speler. Op televisie, als men weer eens 'liveradio' uitzend {radio 555 of Darfur, of top 2000}, dan zie je de Denon MD-spelers wel op de bovenste plank staan, boven het mengpaneel. De 2 buitenste spelers zijn vaak CD-spelers van Denon. De 2 LCD-monitoren die je ziet zijn de monitoren die in verbinding staan met de PC, die vol zitten met Hardeschijven waar muziek op staat. Ze hoeven alleen maar een nummer aan te klikken met de muis en hij staat startklaar. Je hoeft dan alleen nog maar een schuif op het mengpaneel open te "gooien" en direct start het geselecteerde nummer. Het is ook wel leuk dat je live op TV kunt zien, dat ze de MD-spelers af en toe nog gebruiken. Via de tuner op je eigen audioset kun je dan live meeluisteren dat er dan geen sprake meer is van het typische gecomprimeerde platte geluidsbeeld. En dan bij de volgende plaat zie je de discjockey dan weer klikken met z'n muis op het scherm. En als de schuif dan vervolgens weer open gegooid wordt, dan klinkt het weer uitermate beroerd. dan zitten ze weer op een bitrate van 128 Kbs in MP-3 formaat. Sinds dat ze overgestapt zijn naar PC's, is het helemaal afgelopen met de geluidskwaliteit op de radio. Af en toe wordt je nog herinnert aan de goede geluidskwaliteit als ze weer heel even gebruik maken van Minidisc of CD . Dan weet je weer even hoe het destijds klonk, en dat het ook best goed klonk. Maar het zal niet lang meer duren voordat ook deze Denon MD-spelers zullen verdwijnen. Jingles nemen ze ook nauwelijks meer op MD op, en gaat ook via HD. Dus die MD-spelers zijn eigenlijk overbodig geworden. Ze worden meestal alleen nog maar gebruikt voor persoonlijke opname's, zodat de Discjockey zichzelf thuis terug kan luisteren, of voor muziek thuis Je kunt daarom ook rustig stellen, dat sinds de radiostations gebruik maken van HD-recorders en MP-3, ze de geluidskwaliteit maximaal kapot gecomprimeerd hebben. En waarom? Alleen maar omdat er dan meer nummers op een HD passen. Dat is alles. Liever dat, dan een goede geluidskwaliteit vind men. De allerslechtste radiozender van dit moment is 'Skyradio' deze zender heeft de muziek helemaal plat gecomprimeerd, plus dat ze de dynamiekprocessor veel te ver opengestuurd hebben. Dus het klinkt dan plat en ernstig vervormd met een gebrek aan klankkleur, en dan "hikt" het geluid ook nog eens maximaal. {Een beetje het dolby C effect, maar dan nog veel erger} Dat geluid is zo ernstig slecht, dat je je afvraagt, waarom ze die gasten niet op staande voet ontslaan. We zijn nog verder teruggezakt dan de tijd van de grijsgedraaide singletjes, want die klonken zelfs nog beter. Lang leve de compressie maatschappij. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 De meeste mensen die SKY radio op hebben staan, hebben 'm denk ik ook alleen maar op die zender staan, zodat ze ten eerste al geen referentie meer hebben, en ten tweede zijn dat vaak de mensen die luisteren via een portable radiootje op 't werk ofzo, of thuis via hun minisetje, voor op de achtergrond. Die mensen zullen 't niet/amper merken, en 't zal ze weinig uitmaken. Onder 't motto 'als er maar geluid uitkomt' Maarja,....ik hoor 't ook wel op een simpel transistor radiootje. En afgezien van de belabberde kwaliteit op SKY-radio heb ik ook weleens 't idee dat ze van alle radiostations daar de kleinste HD gebruiken, aangezien je continu de zelfde "muziek" hoort. Om 't half uur weer die Anastacia, Robbie Williams, Celine Dion, Dido, ...pffff Ik heb ooit een keer iets kunnen downloaden (akoestische blues opname) die ik niet in de winkel kon vinden, op 320kbs en dat klonk wel erg goed, maar als 128kb de norm word/is voor de radio.... dan zouden ze zich moeten schamen. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 8 januari 2005 Author Report Share Posted 8 januari 2005 Maarja,....ik hoor 't ook wel op een simpel transistor radiootje. Dat is leuk dat je dat aanhaalt, want je hoort het inderdaad ook h Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 OEPS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Het geklaag over de geluidskwaliteit van radio is niet van vandaag of gisteren, dat is altijd al zo geweest. Omdat de betere audio steeds beter wordt wordt het contrast alleen maar groter. Radio Veronica, destijds nog op de middengolf, was ook al volledig dichtgecomprimeerd. En omdat ze aardig succes hadden zijn de reguliere zenders dat ook gaan doen, mn R3. Ja radio is gewoon pegels verdienen, is atlijd al zo geweest. Nou ja vanaf begin jaren '60 dan. Maar bezie het van de positieve kant: Het houdt ook weer een aantal mensen uit de bijstand. Voor goede geluidskwaliteit moet je gewoon niet bij radio zijn, nu niet en vroeger ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 voor veel muziek is 192 bitrate best te doen, 320 zou norm moeten worden. Ik draai zelf veel muziek draadloos van m'n apple ibook, oke het klinkt niet zo als mijn thorens TD125, maar ik kan me voorstellen dat het gros van de mensen het verschil niet opvalt. Heb overigens laatst een directe vergelijking gedaan met een nummer vanaf m'n ibook en cd. is zeker een groot verschil in, cd klinkt genuanceerder, meer klankkleur beter te defineren. Maar ons muzikaal geheugen past zich snel aan, luister alleen maar MP3's en dat wordt voor jou de norm. Daar zit hem de crux, veel mensen (jongeren) luisteren alleen maar MP3 voor hun is dat de werkelijkheid.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Het feit dat veel radiozenders slecht klinken heeft helemaal niks met mp3 te maken. Ook een mp3 van 128kbps kan nog heel aardig klinken. Tuurlijk, je kunt best het verschil met cd horen, maar niet gemakkelijk. Bij 192kbps wordt het al helemaal lastig en daarboven is het gewoon nagenoeg onhoorbaar. Zeker voor de niet audiofiel. Het probleem is dat radiozenders hun muziek nog comprimeren voor ze het uitzenden. Dit voorkomt al te veel dynamiek en dat is nou net wat ze willen. Alles moet ongeveer even hard klinken. Overigens MOETEN ze dit ook deels wel doen, want klassieke zenders doen het ook, terwijl ze het niet willen. Veel luisteraars hebben ook al geklaagd dat radio 4 (geloof ik) niet meer goed klinkt. En dat komt dus door die compressor, niet door het feit dat er mp3 wordt gebruikt, want als je dat goed doet, hoort niemand dat. En verder: mp3 heerst! Niets is zo handig als een digitaal formaat dat je van je computer kan afspelen (hoeft niet per se mp3 te zijn natuurlijk)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Radio???????????........ heeft dat iets met muziek te maken dan? Dat is toch alleen een hoop slap gezever? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Radio???????????........ heeft dat iets met muziek te maken dan?Dat is toch alleen een hoop slap gezever? In de meeste gevallen wel, behalve soms nog in de avonduren, zoals...nu. Het enige programma wat ik nog wel kan waarderen American Connection Ik kan me nog eind jaren '80 de CD-show herinnern van Wim van Putten. Dat was destijds mijn favoriete programma. Hij zond vaak 1 of 2 nummers van een album, in z'n geheel uit, zonder slap geklets er door/tussen. Maarja,...das war einmal Tegenwoordig is 't overdag weinig anders dan OF elk uur weer dezelde artiesten die voorbij komen, OF je krijgt een "gevarieerd" aanbod van ©rap, Hip-hop,R&B, en soortgelijke troep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 voor veel muziek is 192 bitrate best te doen Zat radio Veronica vroeger ook niet op 192 meter? Oh nee, dat is weer heel wat anders Overigens wordt die compressie bewust gedaan voor het merendeel van de luisteraars. Die zitten hoofdzakelijk in de auto of de muziek is bedoeld als "behang" tijdens het werk, daar wil je juist geen sterke dynamiekverschillen. Erg democratisch dus Technisch is het idd ook zinnig bij analoge overdracht. De zenders worden dan efficienter gebruikt. Ben benieuwd hoe het straks bij digitale overdracht gaat worden. Dan zou die compressie best achterwege kunnen blijven, zeker voor klassiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Het feit dat veel radiozenders slecht klinken heeft helemaal niks met mp3 te maken. Ook een mp3 van 128kbps kan nog heel aardig klinken. Tuurlijk, je kunt best het verschil met cd horen, maar niet gemakkelijk. Bij 192kbps wordt het al helemaal lastig en daarboven is het gewoon nagenoeg onhoorbaar. Zeker voor de niet audiofiel.Het probleem is dat radiozenders hun muziek nog comprimeren voor ze het uitzenden. Dit voorkomt al te veel dynamiek en dat is nou net wat ze willen. Alles moet ongeveer even hard klinken. Overigens MOETEN ze dit ook deels wel doen, want klassieke zenders doen het ook, terwijl ze het niet willen. Veel luisteraars hebben ook al geklaagd dat radio 4 (geloof ik) niet meer goed klinkt. En dat komt dus door die compressor, niet door het feit dat er mp3 wordt gebruikt, want als je dat goed doet, hoort niemand dat. En verder: mp3 heerst! Niets is zo handig als een digitaal formaat dat je van je computer kan afspelen (hoeft niet per se mp3 te zijn natuurlijk)... Gelukkig ,nog iemand die het begrepen heeft. (dat stukje over radio dan he ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Radio???????????........ heeft dat iets met muziek te maken dan?Dat is toch alleen een hoop slap gezever? Moet je 's morgens eens naar Kink FM luisteren. Daar hebben ze een programma dat 'Bek Houwe' heet, van 6 tot 9 uur. Je raadt het al, geen irritante DJ's die er constant doorheen zitten te ouwehoeren en om het kwartier voor de afwisseling ook nog ff een plaatje draaien, maar non-stop muziek. Bovendien is de muziek ook nog eens beter te pruimen dan op de meeste andere zenders (vind ik). Daarna heb je een programma met Jan Douwe Kroeske, die vooral oudere muziek draait die hij zelf mooi vind, dus wie van 2 meter sessies houdt, moet daar maar eens naar gaan luisteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 's ochtends onder de douche (waterdicht radiotje) vind ik 538 wel leuk maar als ik werk wil ik wat muziek geen geneuzel omdat dat afleid. Ik luister dan naar Rebecca fm en Arrow (beetje jazz, soul en nog wat genres). Dat is best te pruimen en zo hoef ik niet constant van zender te verwisselen omdat er zo veel irritante muziek uitgezonden wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 8 januari 2005 Author Report Share Posted 8 januari 2005 Het feit dat veel radiozenders slecht klinken heeft helemaal niks met mp3 te maken. Ook een mp3 van 128kbps kan nog heel aardig klinken. Tuurlijk, je kunt best het verschil met cd horen, maar niet gemakkelijk. Bij 192kbps wordt het al helemaal lastig en daarboven is het gewoon nagenoeg onhoorbaar. Zeker voor de niet audiofiel.Het probleem is dat radiozenders hun muziek nog comprimeren voor ze het uitzenden. Dit voorkomt al te veel dynamiek en dat is nou net wat ze willen. Alles moet ongeveer even hard klinken. Overigens MOETEN ze dit ook deels wel doen, want klassieke zenders doen het ook, terwijl ze het niet willen. Veel luisteraars hebben ook al geklaagd dat radio 4 (geloof ik) niet meer goed klinkt. En dat komt dus door die compressor, niet door het feit dat er mp3 wordt gebruikt, want als je dat goed doet, hoort niemand dat. En verder: mp3 heerst! Niets is zo handig als een digitaal formaat dat je van je computer kan afspelen (hoeft niet per se mp3 te zijn natuurlijk)... Beste Henrie Een MP3 van 128KBS klinkt zelfs niet eens 'aardig'.. In een blindtest haal ik de MP3tjes met een bitrate van 128KBS binnen een paar seconde eruit. Je hoeft er niet eens moeite voor te doen.{iedereen kan het verschil horen} Speel maar eens een MP3tje van 128KBS en een originele CD af op je set en je hoort direct wat ik bedoel. Er zit geen enkele klank meer in. En het klinkt zo vlak en vervormd, het is niet eens acceptabel meer. Alles is dan doodgecomprimeerd Het hele compressieverhaal van de radio speelt al jaren,maar sinds ze muziek uitzenden op 128KBS, is het niet meer aan te horen. En voor die tijd kon je met compressie nog goed luisteren naar de radio. Nu niet meer. Het is ook helemaal geen typische compressiegeluid, maar het gebrek van de MP3 met een bitrate van 128KBS wat je hoort. Het is ook pas iets van de laatste paar jaar, sinds de HD-recorders zijn geintroduceerd. 128KBS is leuk voor gesprekken op te nemen, maar volstrekt waardeloos voor muziek. Alleen doven luisteren daar naar. De jeugd dus. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Is de bitrate van digitale radio ook zo laag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Ik kan prima luisteren naar 128kbps mp3's. Ik heb ook liever 192kbps of VBR, maar om nou te zeggen dat bij 128kbps alle klank eruit is, is echt zwaar overdreven. En dat de jeugd doof is, is ook onzin. Ze zijn iig niet dover dan ouderen, want daar zijn er ook genoeg die zich niet interesseren in audio en dus prima kunnen luisteren naar mp3's. Dit is echt een typische audiofielen discussie. Je hoort nooit iemand over de geluidskwaliteit van tv of radio, behalve op dit soort forums. Wat trouwens prima is, maar het zet een en ander wel in perspectief... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Idd, hetgeen je hoort is vooral de dynamiekcompressie (de aloude compressor-limiter) en de beperking in het hoog (FM gaat maar tot 15 kHz geloof ik). Op de radio klinkt echt alles even hard. Een heel stil fragment wordt helemaal opgeblazen tot op het niveau van het hardste fragment. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 Idd, hetgeen je hoort is vooral de dynamiekcompressie (de aloude compressor-limiter) en de beperking in het hoog (FM gaat maar tot 15 kHz geloof ik). Je kunt het beter zo zeggen: Hetgeen je hoorde was vooral de dynamiekcompressie, maar nu is de muziek helemaal om zeep geholpen door er ook nog eens MP3 aan toe te voegen met een bitrate van 128KBS. Die combinatie samen maakt het nu onluisterbaar. FM gaat inderdaad maar tot 15 KHZ. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 Ze zijn iig niet dover dan ouderen, want daar zijn er ook genoeg die zich niet interesseren in audio en dus prima kunnen luisteren naar mp3's. Precies, en die mensen helpen de audiohobby in de toekomst om zeep. Dat zijn dezelfde mensen die straks in de geluidsstudio's onze CDs afmixen. Wat een ramp. Lang leve de MP-3 generatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 Je hoort nooit iemand over de geluidskwaliteit van tv of radio, behalve op dit soort forums. Wat trouwens prima is, maar het zet een en ander wel in perspectief... Ik wil het helemaal niet in perspectief zien. Het moet gewoon goed klinken. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 Als hobbyist heb je de mogelijkheid om er meer uit te halen Dat is nou net het punt, Sherwin. Als hobbyist kun je er nu namelijk steeds minder uithalen, omdat het bij de bron steeds slechter wordt. Je hebt gewoon geen keuze meer. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 Als hobbyist heb je de mogelijkheid om er meer uit te halen Dat is nou net het punt, Sherwin. Als hobbyist kun je er nu namelijk steeds minder uithalen, omdat het bij de bron steeds slechter wordt. Je hebt gewoon geen keuze meer. Edwin Als ze mp3's via de radio gaan draaien heb je gelijk. Naarmate alles geautomatiseerder en moderner word, gaat alles er op achteruit.. het wordt alsmaar 'ongezelliger' en dat is wat WIJ willen.. (ja ik niet), maar over het algemeen bedoeld.. ik weet wel waar ik aan toe ben, leven van de vintage shit. Mvgr Helaas wil het gros van de mensen dit, Sherwin. Het is helaas niet anders. In begin 2000 kreeg ik van mijn broer nog regelmatig mooie folders van Sony met prachtige SACD spelers. Hij ging telkens naar de Shows van Sony voor z'n werk. Prachtige apparatuur stond er. Nu een paar jaar later is er van SACD niets meer over, en van de ES-lijn ook al zo goed als niets meer. Simpelweg, omdat er te weinig vraag naar is. Sony adverteert nu voornamelijk met MP-3 spelers en Harddisc walkmans. En ook HD-spelers voor thuisgebruik.. Waar je duizenden nummers op een HD kunt zetten. In begin 2000 werden er ons nog gouden bergen belooft. Het zou de CD ver achter ons laten. Het zou een super upgrade worden in audioland. Zelfs speciale luidsprekers met supertweeters zijn er ontworpen voor het SACD gebeuren. Alles stond in het teken van SACD en z'n superieure geluidsweergave. Nu ruim 4 jaar verder moet ik constateren dat we geen 'upgrade', maar een 'downgrade' tegemoet kunnen zien. En de toon is nog maar net gezet. Nog even, en dan verdwijnt de CD ook nog, omdat er straks te weinig belangstelling voor is. Dan kun je straks met je memorystick naar Freercord Shop om een nummer tegen betaling te downloaden. Zie je het al voor je, dat je een memorystick bij Free recordshop in de muur steekt. erger kan toch niet. Alleen al bij de gedachte springen me de tranen in de ogen. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Hmm, het zal wel. Ik hoor het niet denk ik . Ik hoor alleen die dynamiek compressie en het typische matte radio hoog. Maar die dynamiekcompressie is wel heel extreem zeg . En vergeet niet die CD's die overstuurd worden opgenomen. Om Mp3 maak ik me niet zo'n zorgen. Ik ben realistisch genoeg om te weten dat je dat vaak niet of nauwelijks kunt horen, zeker in vergelijking met de andere manieren waarop het signaal wordt verkracht. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts