pony Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Hallo allemaal, Mijn eerste vraag op dit forum betreft de luidspreker A/B schakeling die op vele versterkers aanwezig is. Zo ook op de door mij bestelde Marantz SR 7400. Waar komt het vermogen van de B luidsprekers vandaan als A en B allebei zijn ingeschakeld? Er zitten toch geen extra eindtrappen voor in de versterker? Dan heeft het toch ook geen zin om de speaker B klemmen te gebruiken voor het Bi-ampen van mijn frontluidsprekers (Mordaunt Short 908)? Begrijp ik goed, dat als ik dat toch zou willen, ik dan daarvoor de multiroom speaker klemmen moet gebruiken, en ik daardoor mijn multiroom functionaliteit kwijt ben? Tenzij ik de speakers in de andere kamer op de B speaker klemmen aansluit misschien.... Ik hoop dat iemand het nog snapt, en me het puntje van de A/B speaker versterkerschakeling kan verduidelijken... Bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Speakeraansluitingen A en B zijn gewoon dezelfde aansluitingen. Ze zijn alleen afzonderlijk in of uit te schakelen, maar het vermogen/signaal komt van dezelfde eindversterker. Als je wilt bi-wiren kun je dit gebruiken. Als je wilt bi-ampen niet. Dan moet je er een losse eindversterker bij kopen. Een multiroomversterker is ook maar gewoon een 2-kanaals versterker met een A en een B aansluiting. Wat je wel kan doen, is dat je 2 kanalen van je SR7400 gebruikt voor de bi-amping. Maar dat kan natuurlijk alleen als die normaal niet in gebruik zijn (als je geen surround gebruikt dus). Als je op die 2 kanalen dan hetzelfde signaal zet als op de 'front' kanalen, dan kun je met die front kanalen en de 2 extra (surround) kanalen bi-ampen. Hoop dat het een beetje duidelijk is, zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pony Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 Henrie, Bedankt voor je reactie. Het is dus zoals ik al vermoedde. Maar als je nou A en B allebei inschakelt, zet je dan geen 2 sets speakers als het ware parallel, met alle gevolgen voor de impedantie die de versterker dan "ziet"? Op mijn huidge 12 jaar oude kenwood stereo receiver hoor ik wel het volume op "A" minderen op het moment dat ik A en B allebei inschakel. De "B" set speakers hangt in een andere kamer. Of zit er in moderne versterkers een electronisch circuit om deze impedantiewijziging op te vangen? Bi-wiring kan ik overigens niet echt het voordeel van inzien. Groet, Eric. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Dat laatste ben ik met je eens, al kan ik het niet uitproberen (mijn speakers zijn niet geschikt voor bi-wiring). Je hebt gelijk voor wat betreft de impedantie. Als je 2 paar identieke speakers op 1 stereo versterker aansluit (1 paar op A en 1 paar op B ) dan ziet je versterker precies de helft van de impedantie van wat ie zou zien met maar 1 paar aangesloten. Met als gevolg dat het gevraagde vermogen dus 2 keer zo hoog is. Op lage volumes gaat dat meestal nog wel goed, maar op hogere volumes of met een versterker met weinig vermogen kan dat wel fout gaan. Al zal een fabrikant waarschijnlijk niet zo snel A en B aansluitingen op z'n versterker maken als ie echt te weinig vermogen levert. Meestal zie je het dus ook alleen bij wat zwaardere modellen (bijvoorbeeld wel op de NAD C370, maar niet op de C350 of C320 en wel op de Marantz PM7000 maar niet op de PM4200 enz.). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Bi-wiring kan ik overigens niet echt het voordeel van inzien. Hoi Pony, Voordat ik ben overgegaan op bi-amping met een C370 en C270 van NAD heb ik ik mij speakers ge-biwired via de a/b speaker terminals. Het voordeel was stukken minder als de bi-amp opstelling, maar biwiren ervoer ik toch als bi-ampen in het klein. Als je geen multiroom opstelling wil en je hebt de b speaker terminal over, kun je het allicht eens proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel B Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 bi-wiren is sterk afhankelijk van de gebruikte speaker dus eerst uitproberen (bij voorkeur met wat extra luidsprekerkabel, niet meteen veel dure kabel bijkopen en bij voorkeur met (4 ! ) gelijke kabels Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 bi-wiren is sterk afhankelijk van de gebruikte speaker dus eerst uitproberen (bij voorkeur met wat extra luidsprekerkabel, niet meteen veel dure kabel bijkopen en bij voorkeur met (4 ! ) gelijke kabels Uiteraard is dit speakerafhankelijk en om te proberen hoef je idd niet meteen dure biwire kabel aan te schaffen. 4 gelijke kabels hoeft niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts