jandej Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Mijn versterker heeft de geest gegeven. Per ongeluk de plus en - van de luidsprekerkabels tegen elkaar een tijdens het luisteren . Is de versterker nog te repareren of is ie overleden.? jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Hallo, Alles is te repareren, maar je moet zelf nagaan of het het waard is. Het is waarschijnlijk niet klaar met het vervangen van een zekering. Groeten, Marten Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel B Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 hoezo, laatst bij mijn Rotel was het wel alleen een zekering, dus zonder type/merk vind ik dat wel snel geredeneerd. daarbij was het overigens 1 kanaal wat de geest had gegeven doordat een scart-stekker op de banaanstekkers gevallen was Marcel (die en nu altijd alles uitdoet en zijn banaanstekkers met isolatietape ingewikkeld heeft) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jandej Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 het is bij mij ook 1 kanaal de zekering is nog intact het is een aaron versterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Zulke dingen als kortsluiting tussen banaanstekker kan mij gelukkig niet (meer) gebeuren. Heb 't zelf ook een keer meegemaakt, en da's toch wel ff schrikken. (was trouwens wel vrij snel te repareren bij de dealer) Nu gebruik ik banaanpluggen van Naim. Dat zijn vierkante plastic blokjes waar zowel de rode als zwarte banaanstekker in zitten. Zodoende kunnen ze dus nooit meer tegen elkaar komen. Ideaal Maarja, ze zullen ongetwijfeld niet op elke versterker passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jandej Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 Ja ik was bezig met biwiren. foutje bedankt. Wat gaat me dat ongeveer kosten die reparatie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel B Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Het betrof bij mijn Rotel niet de hoofdzekering, maar een van de vier die de kanalen (2 per kanaal) afzekeren, betreft overigens een RB981 stereo eindversterker Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Rook is nooit goed, dikke kans dat je een eindtrap hebt "opgeblazen" (sommige amps zijn heel gevoelig voor kortsluiting). Waarom stel je de vraag niet waar het hoor, bij je dealer of http://aaron.hifi.net/intl/service.html ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Ja ik was bezig met biwiren.foutje bedankt. Wat gaat me dat ongeveer kosten die reparatie? Heb ik ook een keer gehad met mijn Audio Analogue Donizetti. Was alleen een zekeringenprobleem. Geen dure reparatie derhalve. Heb je je eindtrap opgeblazen dan gaat het wel in de papieren lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Als ie heeft gerookt is er meer aan de hand dan alleen een zekering doorgeflopt . Zekeringen roken niet, zelfs niet even. Rook is de oorzaak van hitte en dat komt door een TE hoge stroom. Wat er allemaal kan roken? Weerstanden, transistoren, opamps, printbanen, kabels, kabelisolatie, spoelen en condensatoren (maar die ploffen dan meestal ook nog en verspreiden een nare plaslucht). Laat 'm checken bij een goede reparateur, dealer of importeur. Dan weet je zeker dat het weer goed komt met je Aaron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Zekeringen roken niet, zelfs niet even. Intern wel Maar dat zie je niet direct... Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Het hoeft niet direct heel erg duur te zijn. De reparatie van mijn Musical Fidelity x-a 200 waar een eindtrap van door was gefilkt koste een 80 euro om te vervangen. Dat warene en stel weerstanden en transistoren. Als de printplaat echt kapot is wordt het een lastiger verhaal, lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Kosten zijn ook voornamelijk arbeidsloon denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jandej Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 Dank voor de reakties, Ik heb net een mail gestuurd naar Duitsland. Maar ik hoorde dat AARON ook in Nederland zit, klopt dat? Of is de Nederlandse vestiging naar Duitsland verhuisd. JAN Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaffel Posted 11 januari 2005 Report Share Posted 11 januari 2005 Zulke dingen als kortsluiting tussen banaanstekker kan mij gelukkig niet (meer) gebeuren. Heb 't zelf ook een keer meegemaakt, en da's toch wel ff schrikken. (was trouwens wel vrij snel te repareren bij de dealer) Nu gebruik ik banaanpluggen van Naim. Dat zijn vierkante plastic blokjes waar zowel de rode als zwarte banaanstekker in zitten. Zodoende kunnen ze dus nooit meer tegen elkaar komen. Ideaal Maarja, ze zullen ongetwijfeld niet op elke versterker passen. Mijn AA versterker kan je niet kortsluiten, ik heb de banaanstekkers een keertje per ongeluk tegen elkaar gehouden. Ik was vergeten even de versterker in zijn veilige stand-by te zetten voordat ik de speakers aan sloot. Toen ging het rode lampje knipperen en ging de versterker in zijn beveiliging. Even de knop achterop aan en uit zetten en de versterker was gereset. Dus niets aan de hand, niet eens een zekering kapot, er zitten 2 zekeringen per kanaal in, dus 4 in totaal van 3.15a. Als je goed oplet kan kan je onmogelijk de banaanstekkers tegen elkaar houden zodat er kortsluiting ontstaat. Dus gewoon even versterker uit voordat je alles inpluged. Er moet wel erg weinig ruimte zitten tussen de banaanstekkers op je versterker. Lijkt me een ontwerpfout, enige ruimte is wel gewenst en op de meeste normale versterkers zit dat ook. Kan dus niets mis gaan. Naim verzint toch ook van alles he Plastic blokjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 11 januari 2005 Report Share Posted 11 januari 2005 Mijn versterker heeft de geest gegeven.Per ongeluk de plus en - van de luidsprekerkabels tegen elkaar een tijdens het luisteren . Is de versterker nog te repareren of is ie overleden.? jan Hoe krijg je het voorelkaar Per ongeluk kabels tegen elkaar houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
jandej Posted 11 januari 2005 Author Report Share Posted 11 januari 2005 Ja het plaatje van de biwiring viel precies ok de 2e set kabels die op de grond lag en ook aangesloten waren. Ik heb prijsopgave gedaan bij aaron Duitsland. Als het de eindtrap is die stuk is kost het me 360 euro. Als iemand het goedkoper kan maken, .......graag reaktie! Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 11 januari 2005 Report Share Posted 11 januari 2005 Toch riekt het hier naar een "gewone" doorgebrande weerstand in de eindtrap. Door de kortsluiting loopt er een grotere stroom door dan hij aankan. Bij Audio& Techniek gebeurde dat vroeger af en toe -rokende versterkers-, terwijl ze alleen maar aan het meten waren (met RC belasting). Ik herinner me een Tandberg en later zelfs een Scylla. Het is ook moeilijk een versterker te maken die onvoorwaardelijk stabiel is... Als ik jou was zou ik toch maar even een visuele inspectie houden. Goed alle weerstandjes bekijken. Met een schema erbij zou je ze alle kunnen doormeten. Ook zou je alle C'tjes kunnen doormeten (weerstand oneindig). Zo kun je uitsluiten wat kapot is. Opamps zitten niet in een eindbak, dus waarschijnlijk zijn het dan de transistoren of de printbanen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jandej Posted 11 januari 2005 Author Report Share Posted 11 januari 2005 ik ben zelf niet zo technisch , maar kan wel even visueel kijken. Als er iemand is in de buurt van alkmaar die hem kan doormeten, uiteraard tegen betaling, hoef ik hem niet naar Duitsland op te sturen. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 januari 2005 Report Share Posted 11 januari 2005 Ja het plaatje van de biwiring viel precies ok de 2e set kabels die op de grond lag en ook aangesloten waren.Ik heb prijsopgave gedaan bij aaron Duitsland. Als het de eindtrap is die stuk is kost het me 360 euro. Als iemand het goedkoper kan maken, .......graag reaktie! Jan Je zou het hier kunnen proberen http://www.apparatenreparatie.nl/ Op GoT had iemdand er wel goede ervaringen met een doorgebrande Rotel 990 http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...paratie%2Crotel Of wellicht de bekende Soundevolution. Weet niet of zij ook aan reparatie doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jandej Posted 11 januari 2005 Author Report Share Posted 11 januari 2005 Bedankt voor de info Groningen is een beetje te ver. Ik zal morgen even informeren bij tune inn of studio alkmaar. jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 11 januari 2005 Report Share Posted 11 januari 2005 Ik denk niet dat de schade heel hoog zal zijn of er moet gebruik gemaakt worden van speciale eindtransistoren want die zijn waarschijnlijk wel defect. Zijn ze niet speciaal voor dit ontwerp geselecteerd (stempel er af doorgaans) dan kan je gewoon gebruik maken van transistoren of fets welke bij de betere leverancier worden verkocht. Ik denk dat je te maken hebt met defecte eindtransistoren/fets defecte emitterweerstanden, defecte drivers en weerstanden in dit circuit. Verder terug in de schakeling zal er niets defect zijn al dien je dit wel volledig uit te sluiten. Zaak is wel de versterker na herstel opnieuw in te stellen. 360 euro vind ik erg veel geld maar ik ken je verstreker niet. Gelukkig zijn mijn versterkers tegen dergelijke ongelukje,s beveiligd een ongeluk zit in een klein hoekje kan altijd gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 januari 2005 Report Share Posted 11 januari 2005 Ik meen dat een Aaron integrated rond de 1000 euro kost (bij S&C) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jandej Posted 12 januari 2005 Author Report Share Posted 12 januari 2005 Ik heb net geinformeerd bij Ynter hifi in Alkmaar om de Aaron na te kijken. Daar werd mij verteld dat ze een schema van de versterker moesten hebben om hem door te meten. Weet iemand het adres van Aaron dealers in Nederland? Kan ik hem daar misschien laten nakijken. \Ik vraag me trouwens af of je zonder schema de versterker ook niet kunt nameten maar ja zal wel.... Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 Ik heb net geinformeerd bij Ynter hifi in Alkmaar om de Aaron na te kijken.Daar werd mij verteld dat ze een schema van de versterker moesten hebben om hem door te meten. Weet iemand het adres van Aaron dealers in Nederland? Kan ik hem daar misschien laten nakijken. \Ik vraag me trouwens af of je zonder schema de versterker ook niet kunt nameten maar ja zal wel.... Jan Speaker&Co verkoopt het ook, maar die zullen hem wel doorsturen naar Duitsland. Als het ene kanaal het nog doet zou je het andere daarmee kunnen vergelijken. Wel een vervelend idee dat zo'n fabrikant je zo in de tang heeft, je bent haast wel verplicht te betalen wat zij vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts