bees Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 ja, nu begin ik er dan toch echt over...... ik heb dus de t3 singlewire versie..... en loop sterk te denken om over te gaan naar biwire............... ik gebruik een primare 301, en b&w 805 speakers..... die speakers zijn dus geschikt om te biwiren... de versterker heeft slechts 1 paar speaker terminals.... behaal ik betere resultaten als ik ga biwiren ja of nee? andere ls-kabels zijn geen optie... (om dit topic toch nog een beetje overzichtelijk te houden) bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Mij lijkt het moeilijk om te biwiren als de Primare versterker maar 1 paar speaker terminals heeft! Als die mogelijkheid er wel is, kan het best voordelen hebben (hoeft per definitie niet zo te zijn). Voordat je tot de aanschaf overgaat is het misschien een idee om het eerst eens te proberen. Ik heb mijn B&W CM4 in eerste instantie biwired aangesloten op mijn C370 van NAD. Er was geen wereld van verschil, maar het klonk allemaal net iets gecontroleerder. Bi-ampen maakte naderhand een groter verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 waarom is dat dan lastig? ook al heb je a en b aansluitingen..die komen toch van dezelfde versterker af......... dus uiteindelijk knoop je die dingen toch allemaal aan elkaar??????? bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Nou, ik heb altijd begrepen dat dat niet tot de opties behoorde, er op deze wijze geen resultaat behaald werd. Ik ben niet technisch en ik vond/vind het niet meer dan een logisch verhaal dat je met een enkele set speaker terminals niet kan biwiren en met een dubbele set ( a/b ) terminals dit wel mogelijk is. Ik kan me natuurlijk vergissen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Ik zou niet weten waarom je niet kan bi-wiren met een versterker die geen A en B aansluitingen heeft. Zoals Bees al zegt, komen die A en B aansluitingen van precies dezelfde eindversterkers. Het maakt niks uit waar je die eindversterker opsplitst: in de versterker of er net buiten. Theoretisch zou het zelfs nog beter zijn om maar 1 paar speakeroutput te gebruiken, omdat je er dan geen extra schakelaars of relais tussen hebt, maar dat hoor je vast niet... Volgens mij heb je trouwens ook kabels die aan de versterkerkant maar 2 aansluitingen heeft (plus en min) en aan de speaker kan gesplitst is naar 4 aansluitingen (2x plus en 2x min)... Het enige probleem wat je kan krijgen is dat de speakeroutput geen 2 kabels aankan, qua dikte... Ik kan me niet indenken dat het veel verschil geeft trouwens aangezien je de speakers opzich hetzelfde aansluit als wanneer je een enkele kabel gebruikt. Het enige verschil is dat de totale kabeldikte wat groter is, waardoor de dempingsfactor misschien wat beter in takt blijft/hoger is. Dat zou een wat strakker laag kunnen verklaren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 ok.... dus biwiring heeft geen zin?? bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 ok.... dus biwiring heeft geen zin?? bb Kwestie van proberen, maar ik zie het niet zo zitten (maar ja, ik kan het ook niet proberen). 2x zo dikke kabel gebruiken zou hetzelfde effect moeten hebben, if any... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 tja... ik kan het ook nog niet proberen.... zit namelijk een prijskaartje aan... en ik vind 250/300 euro voor een experimentje momenteel eigenlijk net wat teveel..... bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Een goeie dealer geeft je een kabel mee op proef, of geeft je de mogelijkheid 'm terug te geven als hij niet bevalt. Je kan het dus uitproberen. Bi-wiren geeft niet bij elke speaker een verbetering, ook al zitten daar bi-wire terminals op. op voorhand zeggen dat bi-wirengeen nut heeft is niet mogelijk. En natuurlijk kun je gaan bi-wiren als de versterker maar 1 set LS-aansluitingen heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 BTW, ik denk dat je keuze "T3 bi-wire of T2 single wire" moet zijn Die liggen qua prijs redelijk dicht bij elkaar. De T3 single wire en de T2 Bi-wire liggen qua prijs een heel stuk uit elkaar Qua performance zou mij keuze dan toch de T2 zijn. Die presteert m.i. beter dan de T3 biwire Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 10 januari 2005 Report Share Posted 10 januari 2005 Weer wat geleerd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 10 januari 2005 Author Report Share Posted 10 januari 2005 sodejuu.. heb jij met ebidei (<-beide ;-) ) kabels gespeelt??? zo ja kun jij mij aangeven wat zo ongeveer de verschillen zijn? groet, bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 10 januari 2005 Report Share Posted 10 januari 2005 als je het over de MIT terminator 3 hebt, ik heb een van die "kastjes" hier opengezaagd liggen. De spoelen en condensatoren die er in zitten voorspellen niet veel goeds (ik heb ze een keer nagemeten iets van 0.7 mH en 0.3 mH). Die kabel is gewoon een scheidingsfilter (!). Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 10 januari 2005 Author Report Share Posted 10 januari 2005 die t3 heb ik en dara ben ik zeer goed te spreken over..... ook al zit er gebakken lucht in ..... hij bevalt wel goed wil alleen eens met de biwire variant spelen om te kijken of het (nog) beter wordt.... bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 januari 2005 Report Share Posted 10 januari 2005 Ik heb met de T2 gespeeld en die zit nou in mijn 2e set op de frontspeakers. Ik heb de T3 (niet de bi-wire, op dat moment zag ik niet in waarom ik zou moeten bi-wiren). wel hier gehad, maar vond de T2 toch beter. De T2 is toen (1999) in mijn set gekomen. Ik had toen nog geen 2e set. Later is ie vervangen door een Audiotruth Forest biwire, die er nog steeds tussen zit in de hoofdset. De T2 speelt opener dan de T3, geeft meer detail weer en maakt het laag niet zo zompig. In vergelijking met de Audiotruth is ie wel weer minder. Hij laat wat liggen in briljantie en detaillering. Als je een speaker hebt die graag gaat overdrijven in het hoog, dan is een MIT wel op z'n plek. In het kastje zit een zobelfilter. Zo'n filter zit ook vaak al in een versterker ingebouwd, maar het zorgt ervoor dat het hoog in bedwang wordt gehouden. Bij de lagere Terminator-types wordt dan ook nog eens het laag traag. Hoe hoger het nummer, hoe trager het wordt. BTW, ze zeggen wel dat MIT en B&W prima samen gaan. Volgens mij is dat ook zo, maar er zijn dus meerdere opties dan MIT heb ik gemerkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 10 januari 2005 Author Report Share Posted 10 januari 2005 h.d voor je reactie! ik wordt steeds nieuwsgieriger wat de kabel betreft.... groet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 11 januari 2005 Report Share Posted 11 januari 2005 Ik onderschrijf voorgaande mening dat de T2 aanzienlijk beter is dan de T3. Van de single naar bi-wired kan het verschil enkel groter maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 11 januari 2005 Author Report Share Posted 11 januari 2005 nouja dan moet ik maar voor de t2 biwired gaan.... heb inmiddels verschillende aanbiedingen gehad.... allemaal van rond de 200/250 euro voor 8ft.... helaas nog geen een die die dingen ook wil opsturen..... gaan halen met de trein worden ze weer wat te duur van..... heb ik overigens wel met mijn t3 gedaan maar toen had ik nog een kortingskaart bb p.s. ik sta dus nog steeds open voor een nieuwe aanbieding! (update) heb ook een aanbieding gehad voor een mh750(biwire?) is dat nog wat?(beter dus dan de t2? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts