Jump to content

Draaitafel perikelen.

vihori
 Share

Recommended Posts

Analoge liefhebbers,

ik heb aantal Thorens draaitafels bij iemand van de zolder gehaald, waarbij twee compleet gedemonteerde TD 125 ers zaten.

Ik heb van deze twee weer een goede speler kunnen maken.

De andere types heb ik al reeds weer verkocht!

Nu heb ik op de TD 125 een arm van een Pioneer PL12D gemonteerd.

Deze arm heb ik onder handen genomen en heb daarbij de bekabeling nog niet vervangen. Er zit weer een "nieuwe" Benz Micro L04 in. Deze arm stamt uit de tijd toen er nog geen MC elementen bestonden. De arm is verhoogt aangebracht omdat de Thorens een hoger plateau heeft. Ik heb de draaitafel getest met een speciale plaat van Thorens cq Ortofon aan de scoop. Alle test zijn goed verlopen en de combinatie voldoet ruimschoots an de eisen.

Nu zijn de specs. allemaal wel goed maar echt toppie klinken doet ie nog niet.

Ik zelf denk dat de koppeling tussen arm en armboard anders moet en de bedrading vervangen voor zilver of koper. Ik heb het "gevoel" dat de arm alla SME 3009 gemonteerd moet worden. Dan staat de arm minder in verbinding met de rest van de draaitafel. Wat de bedrading betreft ben ik er nog niet uit.

Wie kan mij van advies zijn??

Je bedoelt de arm van zo'n 180 gulden kostend spelertje (30 jaar gelden)?

pl12d-lidup-r.jpg

Wheeee

pivot(15)r.jpg

Volgens mij heb ik er nog 1 in de kelder staan...

YEP!! that's the one (and only) :o

'kwil hem wel van je overnemen!

Moei ie wel in een redelijk goede staat zijn!

deal?

greetz,

Vihori

Analoge liefhebbers,

ik heb aantal Thorens draaitafels bij iemand van de zolder gehaald, waarbij twee compleet gedemonteerde TD 125 ers zaten.

Ik heb van deze twee weer een goede speler kunnen maken.

De andere types heb ik al reeds weer verkocht!

Nu heb ik op de TD 125 een arm van een Pioneer PL12D gemonteerd.

Deze arm heb ik onder handen genomen en heb daarbij de bekabeling nog niet vervangen. Er zit weer een "nieuwe" Benz Micro L04 in. Deze arm stamt uit de tijd toen er nog geen MC elementen bestonden. De arm is verhoogt aangebracht omdat de Thorens een hoger plateau heeft. Ik heb de draaitafel getest met een speciale plaat van Thorens cq Ortofon aan de scoop. Alle test zijn goed verlopen en de combinatie voldoet ruimschoots an de eisen.

Nu zijn de specs. allemaal wel goed maar echt toppie klinken doet ie nog niet.

Ik zelf denk dat de koppeling tussen arm en armboard anders moet en de bedrading vervangen voor zilver of koper. Ik heb het "gevoel" dat de arm alla SME 3009 gemonteerd moet worden. Dan staat de arm minder in verbinding met de rest van de draaitafel. Wat de bedrading betreft ben ik er nog niet uit.

Wie kan mij van advies zijn??

Hoi heb je al een betere interlink geplaatst want de standaard tulpkabeltjes zijn niet veel soeps ook kun je de binnenkant van de draaitafel zo veel mogelijk bekleden met bitumenplaten ook het gelijkmatig verzwaren van het plateau.

Ik heb zelf een Pioneer PL-41 van meer als dertig jaar oud gerestaureerd en heb deze modeficaties gedaan waardoor de draaitafel minder gevoelig werd voor geluid van buiten af, en WOW en JITTER werd minder.

Deze oude platen spelers zijn best wel goed hoor, en zijn leuk voor de echte hifi hobbyist.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes met het tunen van je Thorens.

Groetjes Marcel

onderschat de TD125 niet!!! zet er een betere arm op, laat de stuur elektronica nakijken (bij mij moesten de elco's vervangen worden) regel de vering goed af en monteer tot slot een mooi element. Ga niet kloten met bitumen!!! de TD125 is heel degelijk gebouwd en heeft dat niet nodig. Wat je wel zou kunnen vervangen is de ombouw, ik heb een 18mm kersenhouten laten maken door een houtbewerker. Oja, gooi de bodemplaat weg en speel gewoon zonder bodemplaat!! succes en vergeet niet dat een TD125 op een niveau kan spelen die veel morderne draaitafels tot 1000euro niet halen!!

Grt Frans

Analogers tot zover bedankt.

Om te beginnen is het standaard tulp kabeltje al vervangen voor een stel opbouw cinch aansluitingen. Er worden een interlinks gebruikt van cello. De stuur electronica is vrijwel geheel vernieuwd terwijl dat eigenlijk niet nodig was!

Een beter element lijkt me niet nodig! Er zit al een Benz Micro L04 in van 1200,00 Euro. Een betere arm is een optie maar dan is de sport weg! Ik ben er vrijwel van overtuigt dat deze arm het in de huidige configuratie, al zeer goed doet. Ik heb namelijk eem MA 505 van Micro mogen uitproberen en er was geen groot hoorbaar verschil. De Pioneer is zelfs iets opener. Ik zie niet in waarom verhogen van de arm niet zou kunnen werken. Er is een duralluminium bus geplaatst tussen de arm en de base. De standaard Thorens arm is gewoon niks met al dat plastic. Het scheelt meer dan een octave naar beneden dat de Pioneer beter presteerd.

Testen hebben al uitgewezen dat de armresonanties ruim binnen de perken blijven.

Spoortests halen 70 Mu zowel horizontaal als verticaal. Er is geen bitumen geplaatst in de kast. Je kunt namelijk ook teveel dempen. Vroeger noemden we Jitter volgens mij flutter maar het kan aan mij liggen hoor? ;) Ben ook de jongste niet meer en dan begin je ook wel eens te flutteren. :rolleyes: Dus mensen help me eens met het idee van separaat monteren van de arm en wat voor arm bekabeling te gebruiken! Weet iemand ook waar je voor een redelijke prijs zilverbekabeling kunt krijgen om in een arm te plaatsen? Ik heb al rondgestruind op het internet maar ik ben geschrokken van de prijzen. Ik weet gewoon dat hier schatten aan verdiend wordt. Mag wel aan verdiend worden maar dan in het redelijke. Dus heeft iemand nog suggesties?

Groeten,

Vihori

onderschat de TD125 niet!!! zet er een betere arm op, laat de stuur elektronica nakijken (bij mij moesten de elco's vervangen worden) regel de vering goed af en monteer tot slot een mooi element. Ga niet kloten met bitumen!!! de TD125 is heel degelijk gebouwd en heeft dat niet nodig. Wat je wel zou kunnen vervangen is de ombouw, ik heb een 18mm kersenhouten laten maken door een houtbewerker. Oja, gooi de bodemplaat weg en speel gewoon zonder bodemplaat!! succes en vergeet niet dat een TD125 op een niveau kan spelen die veel morderne draaitafels tot 1000euro niet halen!!

Grt Frans

Met bitumen hoef je niet te kloten <_< je moet het netjes aanbrengen :P

En hij kan natuurlijk een andere kast laten bouwen maar dan nog, elke platen speler is van buitenaf gevoelig voor geluid .

En je kan ook te veel dempen?????? <_< lijkt mij totaal onzinnig, want je wil toch een zo puur mogelijk geluid????? B) nee deze tip slaat egt nergens op want waarom worden er dan platenspelers gemaakt met enorm dikke plateau`s en frame`s???? :P ( OM EEN ZO HOOG MOGELIJKE STIJFHEID TE KRIJGEN, EN DAARDOOR GEEN RESONANTIES )

Denk hier nog maar eens goed over na ;)

Marcel

Grt Frans

Met bitumen hoef je niet te kloten <_< je moet het netjes aanbrengen :P

En hij kan natuurlijk een andere kast laten bouwen maar dan nog, elke platen speler is van buitenaf gevoelig voor geluid .

En je kan ook te veel dempen?????? <_< lijkt mij totaal onzinnig, want je wil toch een zo puur mogelijk geluid????? B) nee deze tip slaat egt nergens op want waarom worden er dan platenspelers gemaakt met enorm dikke plateau`s en frame`s???? :P ( OM EEN ZO HOOG MOGELIJKE STIJFHEID TE KRIJGEN, EN DAARDOOR GEEN RESONANTIES )

Denk hier nog maar eens goed over na ;)

Marcel

Je weet denk ik wel hoe de TD125 gebouwd is? Eigenlijk hangt de gehele draaitafel op drie veren. Een en ander hangt mooi in balans, als je bitumen gaat aanbrengen verstoor je de balans. Dat zal zonder twijfel leiden tot een slechter resultaat. Ik heb wel eens gezien dat iemand het draaiplateau beplakt had met bitumen, helemaal taboe, een goed plateau is mooi in balans en draait daardoor mooi constant (vliegwielwerking) als je daar onbalans in brengt gaat je draaitafel klinken als een krolse kat....niet doen dus dat bitumen, weljaa een beetje op de houten ombouw kan geen kwaad....maar of met veel goed doet, pleur die bodemplaat er gewoon uit, nergens voor nodig en het zwakke punt van de TD125. Verder gewoon een zeer degelijk gebouwde draaitafel...

grt frans

Je bedoelt de arm van zo'n 180 gulden kostend spelertje (30 jaar gelden)?

pl12d-lidup-r.jpg

Wheeee

Volgens mij heb ik er nog 1 in de kelder staan...

YEP!! that's the one (and only) :o

'kwil hem wel van je overnemen!

Moei ie wel in een redelijk goede staat zijn!

deal?

greetz,

Vihori

Laat ik die nou net een half jaar geleden in de container geflikkert hebben, incl. Ortofon VMS element :huh:

Wist niet dat die gevallen nog een boel geld waard zijn :(

:D;)

.....Ik heb zelf een Pioneer PL-41 van meer als dertig jaar oud gerestaureerd en heb deze modeficaties gedaan waardoor de draaitafel minder gevoelig werd voor geluid van buiten af, en WOW en JITTER werd minder.....

hoe klinkt jitter bij een platenspeler?? :unsure:

en waarom zou de wow minder worden na het beplakken van loodbitumen?

volgens mij is jou verhaal een beetje onzin. :D

.....Ik heb zelf een Pioneer PL-41 van meer als dertig jaar oud gerestaureerd en heb deze modeficaties gedaan waardoor de draaitafel minder gevoelig werd voor geluid van buiten af, en WOW en JITTER werd minder.....

Jitter zijn korte toonhoogte verschillen. Wow langzame.

Wanneer je plateau in onbalans is trekt deze het hele subframe mee (net zoiets als een hamerslingeraar op de Olympische spelen). Je arm vind daar niks aan en gaat als een wilde door de groef slingeren.

Je plateau dus nooit verzwaren, tenzij je de boel weer gaat balanceren. Dit balanceren is bij een Thorens ook niet moeilijk. Je laat n.l. het plateau in vertikale stand rusten op de lageras en spindel. Het punt wat naar beneden zakt is te zwaar, aan de andere kant moet er dus iets bij, of aan de zware kant iets eraf.

Die bodemplaat verwijderen is wel een goed idee. Je kunt hem ook vervangen door een dikke plaat MDF eventueel gedempt met loodbitumen. Ik zou dat in jou geval zeker doen (tenminste als je dochters net zo ondernemend zijn als jij... :rolleyes: )....)

:)

Een paar kleine kanttekeningetjes:

vihori Gepost op: 10 Jan 2005, 00:17:45

(...) Deze arm stamt uit de tijd toen er nog geen MC elementen bestonden. (...)

Het MC-element bestond al eerder dan het MD-type.

M Pekel Gepost op: 10 Jan 2005, 21:37:32

(...) ook kun je de binnenkant van de draaitafel zo veel mogelijk bekleden met bitumenplaten ook het gelijkmatig verzwaren van het plateau. (...)

M Pekel  Gepost op: 11 Jan 2005, 09:40:57

(...) OM EEN ZO HOOG MOGELIJKE STIJFHEID TE KRIJGEN, EN DAARDOOR GEEN RESONANTIES ) (...)

Bitumenplaten zijn moeilijk echt netjes te bewerken (knippen, snijden), zodat al gauw een ongelijkmatige gewichtsverdeling ontstaat.

Het is wellicht beter om met een langharig kwastje of een lakrollertje een paar lagen bitumineuze reparatievloeistof voor dakbedekking aan te brengen. Of zgn. car undersealing (een beschermlaag voor de onderkant van auto's).

Juist stijve constructies resoneren het hardst! Die hebben van zichzelf maar weinig inwendige demping.

Een draaitafelbehuizing van schuimrubber zou geen last hebben van resonanties. Maar je hebt inderdaad een heel stijve constructie nodig.

Het is dus hetzelfde dilemma als bij luidsprekerkasten: de constructie moet zo stijf mogelijk zijn, en wat er dan toch nog aan paneelresonantie ontstaat moet gedempt worden door er op aangebrachte (opgeplakte of opgesmeerde) bitumen.

Het is dus hetzelfde dilemma als bij luidsprekerkasten: de constructie moet zo stijf mogelijk zijn, en wat er dan toch nog aan paneelresonantie ontstaat moet gedempt worden door er op aangebrachte (opgeplakte of opgesmeerde) bitumen.

Gelukkig zijn de kasten van draaitafels een stuk kleiner dan luidsprekerkasten :D Bovendien heb je voor het goed functioneren van een draaitafel helemaal geen kast nodig. Wdb is het weglaten van de bodem in de voet van een draaitafel zo gek nog niet, kan ie ook niet resoneren.

;)

Jengle en Jitter :P

Btw ik kan mijn Pioneer (of eigenlijk was ie van m'n pa) ook niet meer vinden. Misschien ligt ie toch in iemand anders zijn kelder.

Nou ja, genoeg tafels uit die tijd op markplaats, schat ik.

Je plateau dus nooit verzwaren, tenzij je de boel weer gaat balanceren. Dit balanceren is bij een Thorens ook niet moeilijk. Je laat n.l. het plateau in vertikale stand rusten op de lageras en spindel. Het punt wat naar beneden zakt is te zwaar, aan de andere kant moet er dus iets bij, of aan de zware kant iets eraf.

beste hans,

als je een perfectionist bent (en dat is een audiofiel ) dan balanceerd ie niet alleen statisch (zoals jij beshreef) maar ook dynamisch. :)

ik kan nl een plateau statisch perfect in balans hebben , maar dan kan ie best nog trillen.

als ik nl aan

beste hans,

als je een perfectionist bent (en dat is een audiofiel ) dan balanceerd ie niet alleen statisch (zoals jij beshreef) maar ook dynamisch. :)

ik kan nl een plateau statisch perfect in balans hebben , maar dan kan ie best nog trillen.

als ik nl aan

Ik had even een paar woorden door elkaar gehaald :huh: Jitter=flutter

Maar goed , ik heb trouwens gezegd het plateau verzwaren niet met bitumen beplakken de vaste deln vande kast kan je daarmee wel beplakken :P maar het platau verzwaren kan gewoon met bijvoorbeeld een zwaardere mat of met een zware Puck B) dus hoezo is mijn verhaal onzin , ik dacht toch niet dat ik op dit forum nog zover in detail moest treden <_< het is niet dat ikdit voor het eerst doe.

Ik ben op dit forum wel nieuw maar , in de audio branche werk ik al tien jaar :P

Marcel

Ik had even een paar woorden door elkaar gehaald :huh: Jitter=flutter

Maar goed , ik heb trouwens gezegd het plateau verzwaren niet met bitumen beplakken de vaste deln vande kast kan je daarmee wel beplakken :P maar het platau verzwaren kan gewoon met bijvoorbeeld een zwaardere mat of met een zware Puck B) dus hoezo is mijn verhaal onzin , ik dacht toch niet dat ik op dit forum nog zover in detail moest treden <_< het is niet dat ikdit voor het eerst doe.

Ik ben op dit forum wel nieuw maar , in de audio branche werk ik al tien jaar :P

Marcel

Als je al tien jaar in de audiobranche werkt weet je ook dat het niet verstandig is een thorens extra te verzwaren, gaat gewoon door de veren zakken, je kunt beter een platenklem gebruiken, voegt weinig extra gewicht toe en drukt de plaat toch mooi vast. Clearaudio heeft zo'n ding...

Grt Frans

Overigens Klaas de Jong heeft ook veel mod ervaring met Thorens. Mocht je vragen hebben, een mailtje kan je altijd proberen.

zijn site http://www.draaitafel.info/

Variatie 4 staat nu bij mij thuis.

Leuke site erg nuttig en laat goed zien wat de mogelijk heden zijn, wat modeficaties betreft :D

Marcel