Jump to content

Draaitafel perikelen.

vihori
 Share

Recommended Posts

.....Ik heb zelf een Pioneer PL-41 van meer als dertig jaar oud gerestaureerd en heb deze modeficaties gedaan waardoor de draaitafel minder gevoelig werd voor geluid van buiten af, en WOW en JITTER werd minder.....

hoe klinkt jitter bij een platenspeler?? :unsure:

en waarom zou de wow minder worden na het beplakken van loodbitumen?

volgens mij is jou verhaal een beetje onzin. :D

Je wow flutter of mijn part jitter wordt grotendeels veroorzaakt door het onregelmatig draaien van het motortje en de eventuele rek in de motor snaar. ;)

Ook een leuke site over het modificeren van een TD125

Alleen het dempen van het plateau vind ik link wegens eerder aangehaalde redenen van onbalans.

Grt Frans

nee niet dempen dat doet een goede viltmat al, VERZWAREN met bijvoorbeeld een metalen puck het draaien kan dan iets regelmatiger worden. ;)

Bij goedkopere draaitafels is het plateau nogal eens wat licht B)

Marcel

Ook een leuke site over het modificeren van een TD125

Alleen het dempen van het plateau vind ik link wegens eerder aangehaalde redenen van onbalans.

Grt Frans

nee niet dempen dat doet een goede viltmat al, VERZWAREN met bijvoorbeeld een metalen puck het draaien kan dan iets regelmatiger worden. ;)

Bij goedkopere draaitafels is het plateau nogal eens wat licht B)

Marcel

Bij een rigide draaitafel is dat oke, alhoewel je het lager wel zwaarder belast. Bij een geveerde draaitafel moet je geen pucck gebruiken, beter is het een klem te gebruiken, maar ik val in herhaling... :D

Je bedoelt de arm van zo'n 180 gulden kostend spelertje (30 jaar gelden)?

pl12d-lidup-r.jpg

Wheeee

Volgens mij heb ik er nog 1 in de kelder staan...

YEP!! that's the one (and only) :o

'kwil hem wel van je overnemen!

Moei ie wel in een redelijk goede staat zijn!

deal?

greetz,

Vihori

Laat ik die nou net een half jaar geleden in de container geflikkert hebben, incl. Ortofon VMS element :huh:

Wist niet dat die gevallen nog een boel geld waard zijn :(

:D;)

VMS elementen nog geld waard??? Vertel :D heb nog 2 VMS20...

Beste Scat-Man,

M'n oren zijn niet al te best. M'n ogen ook niet. Allemaal zwaar verouderd.

Maar afgezien daarvan: een stroboscoop vind ik heel geschikt om vast te stellen of het apparaat continu te snel of te langzaam draait.

Maar kleine / kortdurende fluctuaties in de draaisnelheid zijn optisch moeilijker vast te stellen, doordat het vereist is het oog op

Een stroboscoop is een prima middel om na te gaan of het plateau (+ plaat, + nedergedaalde arm, + eventueel schoonmaakborsteltje) niet wat sneller of langzamer ronddraait dat wat de bedoeling is (drie

Hmmmmm <_< dat is natuurlijk aalemaal wel leuk en aardig, maar ik heb een volledig meganische draaitafel dan kan ik dat toch ook niet instellen??????? :(

Of is hier iets voor te koop??????? :o

Marcel

Heb je er dan nog eentje met zo'n slinger eraan en opwindveer? Dan heb je pech :P

Maar de meeste hebben er toch wel een voorziening voor, hetzij elektronisch hetzij mechanisch. Zelfs bij een L75 van Lenco kon je het mechanisch instellen.

;)

Even nog wat aanvulling betreffende stroboscopen...

Wanneer je een lamp gebruikt die op het lichtnet is aangesloten moet ook rekeing houden met de afwijking van de frequentie van het lichtnet.

Het lijkt dan dat alles goed loopt, maar in werkelijkheid blijkt zowel het motortje als de lampfrequentie te langzaam of te snel te lopen.

Dit is vooral van belang wanneer een absolute toonhoogte vereist is. Tijdens het meespelen op 'n instrument bij 'n plaat b.v.

Het best is het wanneer zowel de lampfrequentie als de motorfrequentie opnieuw mb.v. een kwartskristal opnieuw worden gereclockt.....

Al met al komt 't er op neer dat een zware draaitafel een heel goede remedie is tegen toerental schommelingen. En dat kleine beetje toonhoogteverschil is meestal geen probleem.

:)

Even nog wat aanvulling betreffende stroboscopen...

Wanneer je een lamp gebruikt die op het lichtnet is aangesloten moet ook rekeing houden met de afwijking van de frequentie van het lichtnet.

Nou moeten :confused: Als de frequentie van het lichtnet 1% zou afwijken zou je elektrische wekker, als die daarvan afhankelijk is, bijna een kwartier per dag mislopen :rolleyes:

Afwijkingen komen wel voor maar meer dan 1/100 van een % is dat toch niet hoor.

;)

Nou moeten :confused: Als de frequentie van het lichtnet 1% zou afwijken zou je elektrische wekker, als die daarvan afhankelijk is, bijna een kwartier per dag mislopen :rolleyes:

Afwijkingen in de frequentie zijn wel mogelijk. Door zware belasting bijvoorbeeld, kan de frequentie iets naar beneden gaan (maar nooit veel). Maar die achterstand wordt dan altijd weer ingelopen, 's nachts als het net minder belast wordt...

Nee jongens ik heb geen antieke Dual of 1 met een slinger :lol: maar een PL-41 van Pioneer van eind jaren zestig dat is dus meer als dertig jaar oud :P

Er zit natuurlijk wel een motor en zo in maar het zijn allemaal vaste onderdelen je kan niks instellen . :o

toch speelt dit ding nog super het was toen ook een high end platenspeler B)

Dus volgens mij zou ik er niks aan hebben om te weten of hij wel exact de snelheid draait

Marcel

Denk dat als de frequentie in een gekoppeld net zoals wij dat hebben tijdelijk en lokaal door zware belasting met 1% zou dalen er toch aardig ruzie van zou komen Henrie.

;)

Als het lokaal zou gebeuren wel ja... Maar dan gebeurt dat natuurlijk ook overal in dat net...

Een stroboscoop is een prima middel om na te gaan of het plateau (+ plaat, + nedergedaalde arm, + eventueel schoonmaakborsteltje) niet wat sneller of langzamer ronddraait dat wat de bedoeling is (drie?

Lijkt mij dat als ik dan weet dat hij niet presies het goede toerental zou draaien, ik alleen maar ontevreden zou worden :( waarna dan nieuwkoop niet meer te vermijden zou zijn :lol: en dat zou toch erg jammer zijn voor zo`n ouderwetse High End platenspeler die ik zelf helemaal opgeknapt heb. :(

Idd Marcel,

Maar je weet toch hoe dat gaat hier. Als je ergens geen probleem mee hebt zorgen wij wel dat je er een probleem mee krijgt.

Lijkt mij dat als ik dan weet dat hij niet presies het goede toerental zou draaien, ik alleen maar ontevreden zou worden :(  waarna dan nieuwkoop niet meer te vermijden zou zijn  :lol: en dat zou toch erg jammer zijn voor zo`n ouderwetse High End platenspeler die ik zelf helemaal opgeknapt heb.  :(

Idd Marcel,

Maar je weet toch hoe dat gaat hier. Als je ergens geen probleem mee hebt zorgen wij wel dat je er een probleem mee krijgt.

Nou <_< mooi is dat

marcel