tube 300 Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 hallo ik heb een bult van 10 db gemeten bij een freq van 125 hertz het loopt aardig vlak van 30 hertz tot 60 dan begint het bij 100 hz met + 9 db tot 250 hz dit is dan nog +7db daarna word het weer normaal heeft iemand een tip om er vanaf te komen ? vr gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 hallo ik heb een bult van 10 db gemeten bij een freq van 125 hertzhet loopt aardig vlak van 30 hertz tot 60 dan begint het bij 100 hz met + 9 db tot 250 hz dit is dan nog +7db daarna word het weer normaal heeft iemand een tip om er vanaf te komen ? vr gr Robert Als het echt maar 10 dB is , lekker laten zitten. Of 1 dikke trap bij toine bestellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 12 januari 2005 Author Report Share Posted 12 januari 2005 hoi pietje echt maar 10 db??? dat is behoorlijk luid hoor! en ook storend zou je denken dat een bass trap dit weg krijgt? vr gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 hoi pietjeecht maar 10 db??? dat is behoorlijk luid hoor! en ook storend zou je denken dat een bass trap dit weg krijgt? vr gr Robert Er zijn echt maar zeer weinig (top)sets die een bult kleiner dan 15dB hebben in het laag. Meestal rond de 50Hz. Met 1 trap demp je zeer zeker al.tuurlijk 2 gaat wat beter kost je de kop nog steeds niet en je kunt wat 'spelen'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 hallo ik heb een bult van 10 db gemeten bij een freq van 125 hertzhet loopt aardig vlak van 30 hertz tot 60 dan begint het bij 100 hz met + 9 db tot 250 hz dit is dan nog +7db daarna word het weer normaal heeft iemand een tip om er vanaf te komen ? vr gr Robert heb je op andere posities ook gemeten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 Als het inderdaad akoestisch is, dan weet Thingman wel hoe je dit kunt aanpakken, kijk eens op zijn website Ik ga (als de tijd rijp is) mijn luisterruimte akoestisch (laten) aanpassen en isoleren, gezien de ervaringen bij klanten van Thingman en bij hem thuis heb ik er alle vertrouwen in dat je nog veel winst kunt boeken en niet alleen met het laag Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 12 januari 2005 Author Report Share Posted 12 januari 2005 hoe bedoel je Erik? ik heb tot 2500 hz gemeten en dit zijn de gegevens hertz db 20 66 30 75 40 72 50 75 60 75 100 84 125 85 250 82 400 77 800 75 1000 74 1250 70 2500 72 ik weet niet of je er iets aan hebt ik heb geen hogere freq. gemeten want daar heb ik geen probleem, dat klinkt wel lekker het is net die bult in het laag die het een beetje rommelig maakt je hoort het erg goed vr gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 Ik zie bij je set diy zilveren interlinks, kun je eens meten wat er gebeurt als je een dropveter aansluit ipv. die zilveren interlink? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 125 Hz komt overeen met een hele staande golf tussen vloer en plafond (2,70 m). Maar dan zou je ook last moeten hebben bij de halve golflengte van 62,5 Hz. Je kunt proberen of je met de opstelling van je luidsprekers wat kan doen. Ligt het niet aan de luidsprekers? Heb je ze ook buiten gemeten? Dan heb je geen last van kamerinvloeden. Mooie installatie trouwens. Hoe diep is de nis, misschien dat die een resonantie veroorzaakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 En wat te denken van de ruimte achter de speakers Daar zou die 2,7m wel eens zowel in de breedte als in de hoogte (incl. stuk boven het verlaagde plafond) kunnen passen .... De basskasten zien er trouwens vrij 'dun' uit, ze vormen denk ik geen blokkade voor achterwaartse trillingen. De ruimte achter de speakers is trouwens wel uitermate geschikt voor een flinke basstrap, die je bijv. tegen de muur kunt plaatsen. Ik vraag me alleen wel af of die ruimte makkelijk toegankelijk is en ergens voor gebruikt wordt, want dan wordt een basstrap een obstakel .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 12 januari 2005 Author Report Share Posted 12 januari 2005 Nee de set staat nu aan de andere kant van de kamer de nis bevind zich nu achter de luister plek. Ik heb de set verplaatst om van de bult af te komen maar het blijft gewoon hetzelfde. De laag kasten op de foto zijn reeds vervangen door andere (na dat ik de wanden eerst 6cm dik had gemaakt) maar ik blijf met die bult zitten. Het moet wel de kamer zijn want ik heb zo'n zelfde set bij iemand anders zonder deze aandikking horen spelen. en ik moet zeggen dat dit een heel stuk aangenamer is om naar te luisteren. gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 Als het probleem in de kamer zit dan kun je het ook het beste in de kamer oplossen. Basvallen lijken me na een goede opstelling en een absorberende-dempende aankleding van de ruimte de eerstvolgende oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 hallo ik heb een bult van 10 db gemeten bij een freq van 125 hertzhet loopt aardig vlak van 30 hertz tot 60 dan begint het bij 100 hz met + 9 db tot 250 hz dit is dan nog +7db daarna word het weer normaal heeft iemand een tip om er vanaf te komen ? vr gr Robert Als het echt maar 10 dB is , lekker laten zitten. Of 1 dikke trap bij toine bestellen. Bedankt voor de tip, Pietje, maar voor een smalbandige piek die meer dan 4 of 5 dB boven het audiomaaiveld uitsteekt heb je toch ook wel een afgestemde resonator nodig in combinatie met een breedbandige tube-aanpak. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 ik heb tot 2500 hz gemetenen dit zijn de gegevens hertz db 20 66 30 75 40 72 50 75 60 75 100 84 125 85 250 82 400 77 800 75 1000 74 1250 70 2500 72 het is net die bult in het laag die het een beetje rommelig maakt je hoort het erg goed vr gr Robert Hallo Robert, Op zich is zo'n meting natuurlijk heel grofmazig, nietwaar? Tussen de twee peilfrequenties 20 en 30 Hz kan een heleboel gebeuren dat niet in de meetcurve terug te vinden is. Tussen 30 en 40 Hz kan een piek van 8dB zitten, gevolgd door een dip van ook 8dB (om een voorbeeld te noemen). Dat zie je niet in zo'n meting terug. Je moet een frequentiemeting 'traploos' kunnen uitvoeren, lijkt mij. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 12 januari 2005 Author Report Share Posted 12 januari 2005 hoi Toine Ja ik heb het maar met een test cd en een db meter op de luisterplek gemeten het laag stoorde mij en ik denk dat ik het hier ook in terug zie. Voor de rest lijkt het mij wel in orde (denk ik dan) Mijn laag heb ik actief versterkt als ik van deze versterker het volume omlaag draai zodat het niet meer stoort en mooi klinkt dan hou ik geen sublaag meer over en is het geluid te dun. zouden de bass traps hier werken denk je? gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 125 Hz komt overeen met een hele staande golf tussen vloer en plafond (2,70 m). Maar dan zou je ook last moeten hebben bij de halve golflengte van 62,5 Hz. Je kunt proberen of je met de opstelling van je luidsprekers wat kan doen. Ligt het niet aan de luidsprekers? Heb je ze ook buiten gemeten? Dan heb je geen last van kamerinvloeden. Mooie installatie trouwens. Hoe diep is de nis, misschien dat die een resonantie veroorzaakt? Een hele golf swingt niet (daarom werkt een helegolf antenne dus ook niet om te zenden). Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 Een hele golf swingt niet (daarom werkt een helegolf antenne dus ook niet om te zenden). Hoe bedoel je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 hoe bedoel je Erik?ik heb tot 2500 hz gemeten en dit zijn de gegevens hertz db 20 66 30 75 40 72 50 75 60 75 100 84 125 85 250 82 400 77 800 75 1000 74 1250 70 2500 72 ik weet niet of je er iets aan hebt ik heb geen hogere freq. gemeten want daar heb ik geen probleem, dat klinkt wel lekker het is net die bult in het laag die het een beetje rommelig maakt je hoort het erg goed vr gr Robert ik heb een goede spectrumanalyser als je niet te ver weg van r'dam woont wil ik best wel eens een avondje langskomen om te meten en te luisteren natuurlijk. als je er betrouwbaar uitziet mag je hem van mij ook een week lenen Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 Heb je al geexperimenteerd met de opstelling? Of is het moeilijk om met die grote jongens te gaan schuiven? Ik ben een voorstander van less is more, dus ik zou proberen, bijv. met de Wilson Audio Speaker Placementmethode de speakers zo goed mogelijk te positioneren. Methode is beschreven op www.tnt-audio.com. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 hoe bedoel je Erik?ik heb tot 2500 hz gemeten en dit zijn de gegevens hertz Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 Dat wordt weer standaard een dip bij 2khz Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 hallo ik heb een bult van 10 db gemeten bij een freq van 125 hertzhet loopt aardig vlak van 30 hertz tot 60 dan begint het bij 100 hz met + 9 db tot 250 hz dit is dan nog +7db daarna word het weer normaal heeft iemand een tip om er vanaf te komen ? vr gr Robert Hallo is het geen probleem van jou hoorns ik ken namelijk dit soort lagetonenhoorns (W Bin) uit de PA wereld en die vertonen vaak die zelfde bult. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 hoi ToineJa ik heb het maar met een test cd en een db meter op de luisterplek gemeten het laag stoorde mij en ik denk dat ik het hier ook in terug zie. Voor de rest lijkt het mij wel in orde (denk ik dan) Mijn laag heb ik actief versterkt als ik van deze versterker het volume omlaag draai zodat het niet meer stoort en mooi klinkt dan hou ik geen sublaag meer over en is het geluid te dun. zouden de bass traps hier werken denk je? gr Robert Wat ik al zei tegen Pietje Bell: als het om een forse smalbandige piek gaat die hoog boven de rest uitsteekt is een tube trap zeker niet de aangewezen oplossing. Een goede frequentiemeting (op de luisterplaats) werpt licht op de zaak. Aan de hand daarvan kun je in kaart brengen waar de problemen liggen en hoe groot ze feitelijk zijn. Ik meen dat je een aanbod krijgt van iemand die wil komen meten. DOEN! Aan de hand van het resultaat is een gerichte aanpak zeker mogelijk, althans, wanneer je nog ruimte hebt in je hoeken..... Ik begrijp ook wat je bedoelt als je zegt dat het volume omlaag draaien helpt. Tegen de tijd dat het probleemgebied een beetje in evenwicht is met de rest is het sublaag verdwenen. Dat zegt dus wel iets over de kracht van de staande golf of het samenspel van golven. Basstraps zullen werken, mits je ze correct kunt plaatsen en mits je voldoende ruimte hebt om als basstraps te gebruiken. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 Een hele golf swingt niet (daarom werkt een helegolf antenne dus ook niet om te zenden). Hoe bedoel je? Ik bedoel dus dat je dus ook nooit last hebt van een hele golf. wel een halve golf (het meest dus) en alle delen 1/4,1/8 ectr,maar ook als een breuk er weer meer keer in past word hij versterkt, denk dan aan b.v. 3/4, 5/8 ecetr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts