Jump to content

hoe krijg ik deze 125 htz bult weg?

tube 300
 Share

Recommended Posts

Een hele golf swingt niet (daarom werkt een helegolf antenne dus ook niet om te zenden).

Hoe bedoel je?

Ik bedoel dus dat je dus ook nooit last hebt van een hele golf.

wel een halve golf (het meest dus) en alle delen 1/4,1/8 ectr,maar ook als een breuk er weer meer keer in past word hij versterkt, denk dan aan b.v. 3/4, 5/8 ecetr.

1/4 staande golf?

Bij een staande golf waarvan de golflengte overeenkomt met de dubbele afstand tussen de wanden is de bewegingssnelheid bij de wanden minimaal (knoop) en in het midden tussen de wanden maximaal (buik). De eerste frequentie (grondfrequentie) waarbij dit optreed bij een afstand van 2,70 m is ca. 63 Hz (1/2 * 340:2,70). De beweging van de luchtdeeltjes is afwisselend naar elkaar toe en van elkaar af.

De volgende staande golf heeft de knopen bij de wanden (bij de wanden is de luchtbeweging altijd minimaal) en een knoop in het midden tussen de wanden. De buiken met maximale beweging zijn op 1/4 en 3/4 afstand tussen de wanden. De luchtbeweging in deze buiken is afwissend naar elkaar toe en van elkaar af. De frequentie (eerste bovenfrequentie) waarbij dit optreedt is 125 Hz (1 * 340:2,70). De volgende golf heeft de knopen bij de wanden en op 1/3 en 2/3 en buiken op 1/6, 3/6 en 5/6. De toonhoogte van deze golf is 189 Hz.

Een staande golf van 31,5 Hz past niet tussen deze wanden omdat er geen buik bij de wand kan zijn.

Link

Een hele golf swingt niet (daarom werkt een helegolf antenne dus ook niet om te zenden).

Hoe bedoel je?

wel een halve golf (het meest dus) en alle delen 1/4,1/8 ectr,maar ook als een breuk er weer meer keer in past word hij versterkt, denk dan aan b.v. 3/4, 5/8 ecetr.

1/4 staande golf?

Bij een staande golf waarvan de golflengte overeenkomt met de dubbele afstand tussen de wanden is de bewegingssnelheid bij de wanden minimaal (knoop) en in het midden tussen de wanden maximaal (buik). De eerste frequentie (grondfrequentie) waarbij dit optreed bij een afstand van 2,70 m is ca. 63 Hz (1/2 * 340:2,70). De beweging van de luchtdeeltjes is afwisselend naar elkaar toe en van elkaar af.

De volgende staande golf heeft de knopen bij de wanden (bij de wanden is de luchtbeweging altijd minimaal) en een knoop in het midden tussen de wanden. De buiken met maximale beweging zijn op 1/4 en 3/4 afstand tussen de wanden. De luchtbeweging in deze buiken is afwissend naar elkaar toe en van elkaar af. De frequentie (eerste bovenfrequentie) waarbij dit optreedt is (1 * 340:2,70). De volgende golf heeft de knopen bij de wanden en op 1/3 en 2/3 en buiken op 1/6, 3/6 en 5/6. De toonhoogte van deze golf is 189 Hz.

Een staande golf van 31,5 Hz past niet tussen deze wanden omdat er geen buik bij de wand kan zijn.

http://users.skynet.be/katrijn.dhollander/pagina%204c.htm]Link[/url]

Leuk stukje over touwen en snaren.

blijf bij mijn mening dat het meer met zenders te maken heeft

en er geen versterkin bij een hele golf is wel bij delen van de golf.

Metingen bevestigen het, de hele golf dooft behoorlijk uit en halve golfen versterken heeeel vervelend. B)

blijf bij mijn mening dat het meer met zenders te maken heeft ...

Ieder zijn mening.

Beste Richard dit heeft niks met een eigen mening te maken maar met doodgewone natuurkunde , Pietje Bel heeft goed zijn huiswerk gedaan. :)

Wil je er zelf eens wat over lezen , dan is er het luidsprekerbouwboek van H.H.Klinger hierin staat presies het gedrag van staande golven beschreven.

Je zou ook nog de Electuur specials (HIFI Luidsprekers 10 en 11) hierin staat een volledige test van dempingsmaterialen en hun werking, daarin komt ook dit verhaal terug. B)

Met vriendelijke groeten Marcel

Beste Richard dit heeft niks met een eigen mening te maken maar met doodgewone natuurkunde , Pietje Bel heeft goed zijn huiswerk gedaan. :)
Niet goed genoeg dan.
Wil je er zelf eens wat over lezen , dan is er het luidsprekerbouwboek van H.H.Klinger hierin staat presies het gedrag van staande golven beschreven.

Welk hoofdstuk? Als je 13.5 bedoeld: "Tussen twee tegenover liggende parallele wanden van een kamer treden staande golven op, waneer de afstand een halve golflengte of een heeltallig veelvoud daarvan bedraagt".

Een staande golf van 125 Hz treedt dus op bij 1,36 m (1 x halve golflengte), 2,72 m (2 x halve golflengte), 4,08 m (3 x halve golflengte) enz. Een staande golf van 125 Hz past niet tussen 0,68 m (1/2 x halve golflengte).

Bij een gegeven vaste afstand werkt dit andersom. Tussen een wandafstand van 1,36 m passen staande golven van 125 Hz (halve golf), 250 Hz (2 x halve golf), 375 Hz (3 x halve golf) enz.

Kijk ook maar eens de tabel in figuur 278. met de resonantiefrequenties in een woonkamer van 5 x 4 x 3 m.

De laagste is 34 Hz de volgende 42,5 Hz en de derde 57 Hz. De andere resonantiefrequenties liggen hier allemaal boven, niet onder.

Mocht jij nog een andere uitleg in het boek van Klinger hebben die dit tegenspreekt hoor ik het graag (de genoemde tijdschriften heb ik niet).

Staande golven

125 Hz komt overeen met een hele staande golf tussen vloer en plafond (2,70 m). Maar dan zou je ook last moeten hebben bij de halve golflengte van 62,5 Hz. Je kunt proberen of je met de opstelling van je luidsprekers wat kan doen.

Als het idd een resonantie is tussen vloer en plafond (wat ik in dit geval betwijfel) dan zou je ook met de hoogte van de speakers kunnen experimenteren. Ze een halve meter hoger zetten helpt dan soms.

Overigens, een hele golflengte kan best resoneren hoor (anders zou je ook geen flagioletten kunnen spelen op een gitaar). De plaats waar je die resonantie waarneemt in de kamer is dan anders.

;)

...Overigens, een hele golflengte kan best resoneren hoor (anders zou je ook geen flagioletten kunnen spelen op een gitaar).

Wat zijn flagioletten?

Strikt genomen: Boventonen.

Als je een gitaarsnaar aanslaat op een 1/4 en je houdt hem met je vinger in het midden tegen dan klinkt ie een oktaaf hoger.

Met een fluit of een sax kun je het door een bepaalde manier van aanblazen ook uithalen en daar wordt in sommige muziek ook gebruik van gemaakt. Tibetaanse monniken kunnen ze ook zingen.

;)

Niet goed genoeg dan.

Welk hoofdstuk? Als je 13.5 bedoeld: "Tussen twee tegenover liggende parallele wanden van een kamer treden staande golven op, waneer de afstand een halve golflengte of een heeltallig veelvoud daarvan bedraagt".

Een staande golf van 125 Hz treedt dus op bij 1,36 m (1 x halve golflengte), 2,72 m (2 x halve golflengte), 4,08 m (3 x halve golflengte) enz. Een staande golf van 125 Hz past niet tussen 0,68 m (1/2 x halve golflengte).

Bij een gegeven vaste afstand werkt dit andersom. Tussen een wandafstand van 1,36 m passen staande golven van 125 Hz (halve golf), 250 Hz (2 x halve golf), 375 Hz (3 x halve golf) enz.

Kijk ook maar eens de tabel in figuur 278. met de resonantiefrequenties in een woonkamer van 5 x 4 x 3 m.

De laagste is 34 Hz de volgende 42,5 Hz en de derde 57 Hz. De andere resonantiefrequenties liggen hier allemaal boven, niet onder.

Mocht jij nog een andere uitleg in het boek van Klinger hebben die dit tegenspreekt hoor ik het graag (de genoemde tijdschriften heb ik niet).

Staande golven

je spreekt je zelf tegen het ging toch om de hele golflengte waar jullie van MENING verschilden ???????????

Wat je daar zo voorlas heb je goed ;)

Marcel

"doodgewone natuurkunde"

Hou toch op met die natuurkunde :rolleyes: en ga gewoon luisteren :D;)

Hee Ome Henk ;)

Je hebt wel gelijk hoor , waar maken sommige mensen zich druk om :lol:

Maar mijn opmerking was gericht om even iemand de theorie goed kende te ondersteunen, het werd namelijk een gebed zonder einde :rolleyes:

Marcel

je spreekt je zelf tegen het ging toch om de hele golflengte waar jullie van MENING verschilden ???????????

Pietje Bell beweerde dat je geen last kan hebben van een staande golf vaarvan de hele golflengte overeenkwam met de afstand tussen de wanden en dat alleen versterking optreed bij 1/2 1/4 en 1/8 golf, ik beweerde dat dat onjuist is.

Volgens mij heb ik mijzelf nergens tegengesproken, we hebben elkaar hoogstens niet begrepen.

"doodgewone natuurkunde"

De topicstarter heeft een probleem die waarschijnlijk is terug te voeren op een resonantie. Het is dan handig te weten waardoor die resonantie wordt veroorzaakt.

Als je de lengte van de golflengte van de resonantie weet kan je hierbij met de opstelling van je luisterplaats en luidsprekers rekening houden.

Stel je de luidsprekers op in een buik, dan zul je eerder last van de resonantie hebben dan wanneer je de luidspreker op de knoop zet. Voor de luisterplaats geldt hetzelfde.

Als het aan de luidsprekers ligt kan het zijn dat de afmeting overeenkomt met bijvoorbeeld de hoornlengte.

Een praktische oplossing zou kunnen zijn: zet de luidsprekers op de luisterplaats. Wandel door de kamer en zoek de plaats waar het frequentieverloop het meest evenwichtig is. Dit is de (geluidtechnisch) optimale plaats voor de luidspreker.

"doodgewone natuurkunde"

Lekker kort door de bocht... :rolleyes:

Als iedereen 'gewoon luisterde' dan zou de audio industrie in het stenen tijdperk zijn blijven hangen. Gelukkig maar dat er ook wetenschapper (hebben) bestaan die vooruit willen boeken en dat ook doen en daar plukken jij en ik de vruchten van. B)

hoe bedoel je Erik?

ik heb tot 2500 hz gemeten

en dit zijn de gegevens

hertz db

20 66

30 75

40 72

50 75

60 75

100 84

125 85

250 82

400 77

800 75

1000 74

1250 70

2500 72

ik weet niet of je er iets aan hebt ik heb geen hogere freq. gemeten want daar heb ik geen probleem, dat klinkt wel lekker

het is net die bult in het laag die het een beetje rommelig maakt

je hoort het erg goed

vr gr Robert

mij lijkt die bult te breed om veroorzaakt te worden door 1 staandegolf maar met het apparaat dat je gebruikt kun je ook niet nauwkeurig genoeg meten om het probleem echt te zien. Kijk daarom eens op deze sitetrueaudio daarop staat een Real Time Analiser die in 1/24 octaaf kan meten.

die kun je gewoon op je computer instaleren .

veel succes Marcel