Jump to content

Zelfbouwen ESL


JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Dag Jeroen,

 

Misschien kan ik hierover enige nuttige inlichtingen geven.

 

Als je de crossover op ong 100Hz wil leggen, bouw je beter een groter paneel.

vb : hoogte tss 1,60m-1,85m en breedte tss 25 en 30cm.

Je neemt een afstand stator-membraan (dus draad-folie) van ongeveer 1,8mm.

Let wel. dit paneel zal zeker doorgaan tot 35 a 60hz. Dit is afhankelijk van de eigen resonantiefrequentie. Maar een dergelijk paneel is uit mijn ervaring uitermate geschikt om te laten overnemen door een gesloten snelle woofer onder de 100hz.

Dit is omdat hieronder de meeste problemen ontstaan voor het paneel, ivm resonantiefrequentie, het niet kunnen weergeven van grote SPL's etc en voor de trafo , verzadiging.

feit blijft dat je vanaf zo'n 400hz naar beneden reeds zal te maken krijgen met akoustische kortsluiting en de hiermee gepaard gaande afvallen.

Dit kan je oplossen door segmenteren, ofwel elektronisch equalizen.

 

Een goed paneel zelf bouwen is precisiewerk, maar voor een handige doe het zelver geen enkel probleem.

 

Een Hs unit zelf bouwen hoeft voor een niet elektronikus eveneens geen enkel probleem te zijn. Je moet wel een beetje kunnen solderen.

Print maken hoeft helemaal niet. Daarrond kan ik wel tips geven.

 

Een trafo zelf wikkelen, moet ik je afraden. Het is te doen maar niet voor iedereen weggelegd. Je vindt er bovendien zogoed als geen praktische en concrete info over op het net.

 

groeten

 

Geert

Link to comment
Share on other sites

Dag Jeroen,

 

Misschien kan ik hierover enige nuttige inlichtingen geven.

 

Als je de crossover op ong 100Hz wil leggen, bouw je beter een groter paneel.

vb : hoogte tss 1,60m-1,85m en breedte tss 25 en 30cm.

Je neemt een afstand stator-membraan (dus draad-folie) van ongeveer 1,8mm.

Let wel. dit paneel zal zeker doorgaan tot 35 a 60hz. Dit is afhankelijk van de eigen resonantiefrequentie. Maar een dergelijk paneel is uit mijn ervaring uitermate geschikt om te laten overnemen door een gesloten snelle woofer onder de 100hz.

Dit is omdat hieronder de meeste problemen ontstaan voor het paneel, ivm resonantiefrequentie, het niet kunnen weergeven van grote SPL's etc en voor de trafo , verzadiging.

feit blijft dat je vanaf zo'n 400hz naar beneden reeds zal te maken krijgen met akoustische kortsluiting en de hiermee gepaard gaande afvallen.

Dit kan je oplossen door segmenteren, ofwel elektronisch equalizen.

 

Een goed paneel zelf bouwen is precisiewerk, maar voor een handige doe het zelver geen enkel probleem.

 

Een Hs unit zelf bouwen hoeft voor een niet elektronikus eveneens geen enkel probleem te zijn. Je moet wel een beetje kunnen solderen.

Print maken hoeft helemaal niet. Daarrond kan ik wel tips geven.

 

Een trafo zelf wikkelen, moet ik je afraden. Het is te doen maar niet voor iedereen weggelegd. Je vindt er bovendien zogoed als geen praktische en concrete info over op het net.

 

groeten

 

Geert

Dus ik kan dan het beste gewoon het boek van Fikier volgen, dus dan de grote versie van 160 bij 26 cm?? Die is "full range". <_<

 

Hoe doe je dan de filtering naar de sub, dus de ESL afkappen bij 100hz? :confused: Ik wil dat hij zich onder die frequentie koest houdt om de sub optimaal te kunnen inzetten.

 

Hoe maak je dan een Hs unit??

 

Ik wil zeker geen trafo gaan wikkelen, maar waar koop je die en hoe zien ze er uit??

 

Ook belangrijk is hoe ik de boel op elkaar aansluit (en op de versterker). Is daar een goede beschrijving en stappenplan van?? (ESL bouwen voor dummies.. :D )

Link to comment
Share on other sites

Ik dacht dat het boek van Fikier wel aardig compleet was. In hoofdstuk 3.2 wordt de hoogspanning behandeld, en 3.3 gaat in op de trafo. Hoofdstuk 10 gaat over de al dan niet aktieve filtering.

 

Verschillende leveranciers van audiotrafo's voor buizenversterkers, Amplimo, Sowter enz. hebben ook wel trafo's voor elektrostaten in het progamma.

 

Lees het boek en de link eerst eens goed door, ik denk dat dan de meeste vragen wel beantwoord zijn.

Link to comment
Share on other sites

hahaha, zo ben ik een half jaar geleden ook begonnen ;)

kijk voor de gein eens op www.hilbren.tk (onder de projecten (let niet op de rest van de site want die moest ik voor school maken))

 

mijn ervaring is dat je vrij slecht geluid hebt uit esl als de frequentie onder de 200 hz komt (kan ook aan mijn esl's liggen) ik heb een stator afstand gebruikt van 2,5 mm (dat is echt te veel) mijn panelen zijn 18cm breed en 1meter40 hoog.

 

als ik het nog een keer over zou doen dan zou ik in elke speaker 1 (misschien 2) dynamische weergever(s) inbouwen (dipool) voor alles onder de 200hz en nog lagere frequenties met een sub opvangen.

 

(mijn configuratie op dit moment is esl's + sub cross op 200hz)

Link to comment
Share on other sites

Jeroen,

 

Ja inderdaad de zogenaamde full range versie.

 

Wil je kleinere panelen inzetten dan raad ik je aan 'echt' hybride te gaan.

Je kan dan een crossover nemen op pakweg 400Hz.

Hierbij kan je goedkopere kleine trafo's gaan inzetten.

Je hebt geen last van akoustische kortsluiting.

 

Ik heb ook hier de voorkeur voor een voldoende groot paneel van vb 80cm-1m hoog op 15cm-20cm breed.

Hier neem je een stator-membraan afstand (draad-mylar) van ongeveer 1mm.

Dit geeft een hoger rendement.

 

De cross over van je paneel kan dan 1e orde vermits de akoustische kortsluiting net iets hoger bij pakweg 600 Hz inzet en ook reeds voor de nodige daling zorgt.

 

Voor je woofer ga je 2e orde.

 

Let wel, zo'n cross over voor een paneel uitrekenen is aartsmoeilijk en vooral deels experimenteel. vanwege het kompleet bizarre impedantieverloop van een paneel met trafo.

Ikzelf heb eerst het paneel met HS unit en trafo gebouwd. Vervolgens het impedantieverloop van het paneel gemeten + dat van de te gebruiken woofer in zijn kast. Vervolgens heb ik een dB/frequentiecurve van het ongefilterde paneel genomen (mits MLS en meetmicrofoon), om na te gaan vanwaaraf exact het natuurlijk begint af te vallen en hoe steil.

Met die gegevens ben ik aan de slag gegaan om een filter te maken.

Let wel, ik ben GEEN filter of elektronica expert.

Het resultaat hiervan was uiteindelijk vrij geslaagd.

 

De HS unit: zoals beschreven bij fikier maar:

Ipv een printplaat , neem je een plexiplaatje (of gelijkaardig), maak je die grondig

schoon (ontvetten), anders heb je kans op lekstromen.

Vervolgens lijm je met secondelijm alle condensatoren, printtrafootjes en dergelijke omgekeerd op die plaat en soldeer je draadjes ertussenin.

Moeilijk uit te leggen, eenfoto zou duidelijker zijn.

Deze manier zal ook minder risico op lekstromen hebben dan een print.

 

De trafo:

 

Ik heb ervaring met 4 trafo's:

 

AMPLIMO: goede ringkerns, maar volgens mij niet echt full range.

Wel uitermate geschikt voor je paneel tot 100Hz, met een briliante hoogweergave

Niet goedkoop echter.

 

AUDIO 4 : full range trafo's van Rob de Lugd (nederland)

Grote blokken, die echt wel full range zijn en niet verzadigen, maar die een veel te laag impedantieverloop hebben in het hoog. Een superstabiele zware versterker is hier een must.

Iets minder goede hoogweergave, vermoedelijk vanwege de extreem lage impedantie bij pakweg 10 tot 20Khz.

 

FINAL : kleine ringkerntjes uit een oude stock van final. Zeer geschikt voor een echt hybride paneel , dus afgefilterd op 400hz.

 

ZELFBOUW naar een ontwerp van een belgische kennis Marc Schroeyers.

Deze hadden zonder twijfel de beste eigenschappen van de tot nu toe door mij geteste trafo's. Ze zijn full range,(verzadigen niet zo snel), ze hebben de grootste bandbreedte en een goede hoogweergave. Ze hebben een redelijke impedantiecurve.

 

Er zijn evenwel in nederland, nog wel mensen die trafo's wikkelen voor ESL's, zoals een zekere Martin Mug.

Ik heb ze evenwel niet getest.

 

Let wel: ESL trafo's zijn helaas niet goedkoop.

Al de rest van het paneel is dat gelukkig wel.

 

Afkappen van een full range paneel op 100Hz:

Wel eerlijk gezegd bouw je dan best actieve subs (of zelfs eentje gaat ook). Je filtert die heel steil ( 4e orde) op 80 a 100Hz.

Het paneel zelf filter je dan ook actief .ik denk dat zo'n Behringer daar uitermate geschikt voor kan zijn. Je kan hiermee vooreerst de resonantie van je paneel opzoeken en uitfilteren met een steil notchfilter(parametrische eq).

Je kan wel best de esl zelf niets te steil filteren.

Nu het voordeel als je zo actief gaat werken is dat je mits metingen, ook de akoustisch kortsluiting kan gaan meten en bijcorrigeren.

 

 

Groet

Geert

Link to comment
Share on other sites

Jeroen,

 

Ja inderdaad de zogenaamde full range versie.

 

Wil je kleinere panelen inzetten dan raad ik je aan 'echt' hybride te gaan.

Je kan dan een crossover nemen op pakweg 400Hz.

Hierbij kan je goedkopere kleine trafo's gaan inzetten.

Je hebt geen last van akoustische kortsluiting.

 

Ik heb ook hier de voorkeur voor een voldoende groot paneel van vb 80cm-1m hoog op 15cm-20cm breed.

Hier neem je een stator-membraan afstand (draad-mylar) van ongeveer 1mm.

Dit geeft een hoger rendement.

 

De cross over van je paneel kan dan 1e orde vermits de akoustische kortsluiting net iets hoger bij pakweg 600 Hz inzet en ook reeds voor de nodige daling zorgt.

 

Voor je woofer ga je 2e orde.

 

Let wel, zo'n cross over voor een paneel uitrekenen is aartsmoeilijk en vooral deels experimenteel. vanwege het kompleet bizarre impedantieverloop van een paneel met trafo.

Ikzelf heb eerst het paneel met HS unit en trafo gebouwd. Vervolgens het impedantieverloop van het paneel gemeten + dat van de te gebruiken woofer in zijn kast. Vervolgens heb ik een dB/frequentiecurve van het ongefilterde paneel genomen (mits MLS en meetmicrofoon), om na te gaan vanwaaraf exact het natuurlijk begint af te vallen en hoe steil.

Met die gegevens ben ik aan de slag gegaan om een filter te maken.

Let wel, ik ben GEEN filter of elektronica expert.

Het resultaat hiervan was uiteindelijk vrij geslaagd.

 

De HS unit: zoals beschreven bij fikier maar:

Ipv een printplaat , neem je een plexiplaatje (of gelijkaardig), maak je die grondig

schoon (ontvetten), anders heb je kans op lekstromen.

Vervolgens lijm je met secondelijm alle condensatoren, printtrafootjes en dergelijke omgekeerd op die plaat en soldeer je draadjes ertussenin.

Moeilijk uit te leggen, eenfoto zou duidelijker zijn.

Deze manier zal ook minder risico op lekstromen hebben dan een print.

 

De trafo:

 

Ik heb ervaring met 4 trafo's:

 

AMPLIMO: goede ringkerns, maar volgens mij niet echt full range.

Wel uitermate geschikt voor je paneel tot 100Hz, met een briliante hoogweergave

Niet goedkoop echter.

 

AUDIO 4 : full range trafo's van Rob de Lugd (nederland)

Grote blokken, die echt wel full range zijn en niet verzadigen, maar die een veel te laag impedantieverloop hebben in het hoog. Een superstabiele zware versterker is hier een must.

Iets minder goede hoogweergave, vermoedelijk vanwege de extreem lage impedantie bij pakweg 10 tot 20Khz.

 

FINAL : kleine ringkerntjes uit een oude stock van final. Zeer geschikt voor een echt hybride paneel , dus afgefilterd op 400hz.

 

ZELFBOUW naar een ontwerp van een belgische kennis Marc Schroeyers.

Deze hadden zonder twijfel de beste eigenschappen van de tot nu toe door mij geteste trafo's. Ze zijn full range,(verzadigen niet zo snel), ze hebben de grootste bandbreedte en een goede hoogweergave. Ze hebben een redelijke impedantiecurve.

 

Er zijn evenwel in nederland, nog wel mensen die trafo's wikkelen voor ESL's, zoals een zekere Martin Mug.

Ik heb ze evenwel niet getest.

 

Let wel: ESL trafo's zijn helaas niet goedkoop.

Al de rest van het paneel is dat gelukkig wel.

 

Afkappen van een full range paneel op 100Hz:

Wel eerlijk gezegd bouw je dan best actieve subs (of zelfs eentje gaat ook). Je filtert die heel steil ( 4e orde) op 80 a 100Hz.

Het paneel zelf filter je dan ook actief .ik denk dat zo'n Behringer daar uitermate geschikt voor kan zijn. Je kan hiermee vooreerst de resonantie van je paneel opzoeken en uitfilteren met een steil notchfilter(parametrische eq).

Je kan wel best de esl zelf niets te steil filteren.

Nu het voordeel als je zo actief gaat werken is dat je mits metingen, ook de akoustisch kortsluiting kan gaan meten en bijcorrigeren.

 

 

Groet

Geert

Geert,

 

Ik denk dat ik actief filter en het signaal vanaf 100hz naar de actieve subs ga sturen (Behringer zeker een optie). Ik heb dan geen "last" van de ESL onder de 100hz.

Kan ik dan ook een kleinere trafo inzetten?? :confused: Ik kom toch niet onder de 100hz, dus het paneel zou iets kleiner kunnen zijn. Maar hoe bereken ik die afmetingen?!? :confused:

 

Zijn Hs units ook kant en klaar te koop? (en waar en wat kosten ze?) Kun je mij een foto sturen van die van jouw via de mail?

 

Ik kan eens langs gaan bij Klar

Link to comment
Share on other sites

Dag Jeroen,

 

Kijk eens hier :

http://www.audiocircuit.com/Circuits/941/P..._____-O-A01.htm

 

Dit was indertijd mijn eerste zelfbouwpaneel. Er staat ergens een foto tussen van de HS unit.

 

Ik denk niet dat je ze kant en klaar kan kopen? Vermoedelijk zijn er wel mensen die het voor jou kunnen maken.

Een ander alternatief is misschien Hans Zeeuwe. ( van audiocircuit.com)

Ik ken hem niet persoonlijk , maar hij verkocht een tijdje zelfbouwkits, om een final hybride na te bouwen. Hij verkocht toen ook de elektronicadelen zoals HS unit, trafo( voor hybride) , filter en woofer als kit. Het was allemaal heel aanvaardbaar qua prijs. Ik weet evenwel niet of de onderdelen nu nog te koop zijn.

Ook de eerder genoemde Rob De Lugd van audio4 is misschien wel bereid om voor jou HS units te bouwen,

Maar nogmaals: Dat is echt niet moeilijk.

 

Klar

Link to comment
Share on other sites

hahaha, zo ben ik een half jaar geleden ook begonnen ;)

kijk voor de gein eens op www.hilbren.tk (onder de projecten (let niet op de rest van de site want die moest ik voor school maken))

 

mijn ervaring is dat je vrij slecht geluid hebt uit esl als de frequentie onder de 200 hz komt (kan ook aan mijn esl's liggen) ik heb een stator afstand gebruikt van 2,5 mm (dat is echt te veel) mijn panelen zijn 18cm breed en 1meter40 hoog.

 

als ik het nog een keer over zou doen dan zou ik in elke speaker 1 (misschien 2) dynamische weergever(s) inbouwen (dipool) voor alles onder de 200hz en nog lagere frequenties met een sub opvangen.

 

(mijn configuratie op dit moment is esl's + sub cross op 200hz)

Dag Hilbren,

 

Leuke ESL's.

Ik zie op je PF als laatste opmerking "betere versterker kopen"

Ik zie iewat wazig ook een Pioneer versterker uit de A- klasse???

 

Nu mocht het een pioneer A717 , A-757 of A-777 zijn, zeker niet wegdoen.

Die zijn schitterend opgebouwd en vooral heel stabiel en uitermate geschikt om ESL's aan te sturen. Zelfs de lichtere A-616 of A-656 kunnen hun mannetje staan met moeilijke ESL loads.

 

Een recente flinke ROTEL van een vriend, kon tijdens tests met een setje ongesegmenteerde uiterst laagohmige zelfbouwesl's in ieder geval niet, wat de oude pioneers wel deden.

(En hiermee wil ik niet gezegd hebben dat die ROTELS geen goede versterkers zouden zijn.)

 

Groeten

Geert

Link to comment
Share on other sites

de versterker die je op mn site ziet staan is een A333 en die kan het ook aansturen, maar niet zo goed als mn nieuwe versterker A71/ reference (ben echt superrrr blij met deze versterker!!)

 

mijn tweedehands gekochte A717 (was jammer genoeg wel een klein beetje beschadigd, maar dat tast gelukkig niet het geluid aan):

000_0760%20(Custom).jpg

 

de studenten opstelling:

000_0801%20(Custom).jpg

000_0807%20(Custom).jpg

 

sorry kon het niet laten om er een paar plaatjes van te posten ;) (ik heb er lang voor moeten sparen)

Link to comment
Share on other sites

de versterker die je op mn site ziet staan is een A333 en die kan het ook aansturen, maar niet zo goed als mn nieuwe versterker A71/ reference (ben echt superrrr blij met deze versterker!!)

 

mijn tweedehands gekochte A717 (is jammer genoeg wel een klein beetje beschadigd maar dat tast gelukkig niet het geluid aan):

000_0760%20(Custom).jpg

 

de studenten opstelling:

000_0801%20(Custom).jpg

000_0807%20(Custom).jpg

 

sorry kon het niet laten om er een paar plaatjes van te posten ;) (ik heb er lang voor moeten sparen)

Ik heb nog de A-656 0f A-616 gehad (zijn kleinere broertje), die staat nu bij mijn zusje.

 

Heb je die ESL's zelf gebouwd?

Link to comment
Share on other sites

Heb je die ESL's zelf gebouwd?

ja die heb ik idd zelfgebouwd, maar ik ben er niet helemaal tevreden over want ik heb de stator afstand te groot gekozen (2,5mm) dus het redement is om te huilen.

 

ik heb nog wel iets leuks uitgevonden, als je aan de binnenkant 1 draad heel dicht bij je membraam spant (dat kan omdat daar de uitslag daar minimaal is) dan kun je daarmee tot boven de 20khz komen, werkt erg goed!!!

Link to comment
Share on other sites

Heb je die ESL's zelf gebouwd?

ja die heb ik idd zelfgebouwd, maar ik ben er niet helemaal tevreden over want ik heb de stator afstand te groot gekozen (2,5mm) dus het redement is om te huilen.

 

ik heb nog wel iets leuks uitgevonden, als je aan de binnenkant 1 draad heel dicht bij je membraam spant (dat kan omdat daar de uitslag daar minimaal is) dan kun je daarmee tot boven de 20khz komen, werkt erg goed!!!

Welke trafo en HS unit heb je gebruikt? En waar heb je ze gekocht?

Link to comment
Share on other sites

de trafo heb ik tweedehands gekocht van iemand uit denhaag, (zijn quad 55 trafo's)

later nog een keer andere trafo gekocht maar die zijn bezweken omdat er iets te veel vermogen doorging (quads houden het nog steeds)

 

de hoogspanningsunit heb ik eerst gebouwd uit het fikierboek maar die werd vrij snel erg slecht. dus en die man waarvan ik mijn tweede set trafo's heb gekocht die had er ook nog een liggen met een ocsilator erin en die werk nu nog steeds (11Kvolt ofzo)

Link to comment
Share on other sites

de trafo heb ik tweedehands gekocht van iemand uit denhaag, (zijn quad 55 trafo's)

later nog een keer andere trafo gekocht maar die zijn bezweken omdat er iets te veel vermogen doorging (quads houden het nog steeds)

 

de hoogspanningsunit heb ik eerst gebouwd uit het fikierboek maar die werd vrij snel erg slecht. dus en die man waarvan ik mijn tweede set trafo's heb gekocht die had er ook nog een liggen met een ocsilator erin en die werk nu nog steeds (11Kvolt ofzo)

Dag Hilbren,

 

Leuke set.

Ik speel momenteel met een A-777 en heb ook nog een A-616 staan.

Die 7 reeks heeft een heel erg mooie voeding. Twee grote voedingstrafos , alps potentiometer met stang (kortere signaalweg) , honinggraatstructuur ... aparte eindversterkers ingekapselde voorversterker , direct knop en hij weegt voor gek ...., Ik vraag me af of ze bij pioneer hun eindversterkers nu nog zo degelijk en 'audiofiel verantwoord' bouwen.

 

De mijne heb ik in duitsland gekocht ( via Ebay) Ik heb er weinig voor betaald maar wel veeeeel kms voor afgelegd en hij is het dubbel en dik waard.

Als er nog mensen eentje staan hebben, ik ben misschien geintereseerd (voor toekomstige surround opstelling)

 

Iets anders. Ik zie dat je sub achter je paneel is opgesteld en rechtstreeks in je membraan vuurt. Geeft dat geen problemen?

 

Wat betreft de fikier HS unit. Ik heb die al in diverse sets ESL's ingebouwd, en nooit problemen gehad. Mijn eigen ESL's spelen nu al meer dan 2 jaar probleemloos en worden dagelijks gebruikt (audio en TV).

Ik heb ze wel regelbaar gemaakt door een potmeter tss de twee trafootjes te zetten. Dat is heel handig om de hoogst mogelijke spanning bij te regelen, voordat je membraan onstabiel wordt en gaat kleven. Verder ben ik wel zeker dat de manier waarop ik ze bouw, beter is dan wanneer je ze op een printplaat maakt.

 

Dat van die ene draad moet je me eens verduidelijken. Het interesseert mij wel.

Wat doe je precies en hoe doe je het en wat is het (gemeten?) effect

 

Groeten

Geert

Link to comment
Share on other sites

about the sub:

ik heb normaal mn speaker er iets verder vandaan staan en tot nu toe heeft het geen problemen opgeleverd.

 

ik heb van dat kleven nog nooit last gehad, t'zal wel komen door mn te grote stator/membraam afstand.

(de hoogspanningsunit die ik nu gebruik trekt vonken van 3/4 mm dus dat zou dan 10kilovolt moeten zijn, toch??)

 

en die hoge tonen draad,

ik heb mijn paneel gebouwd met 1,5mm

Link to comment
Share on other sites

ik heb wel eens zitten denken om en esl te bouwen met een heleboel segmenten, die allemaal hun eigen resonantiefrequentie hebben, en dan steeds lager natuurlijk. (zoiets staat ook in fikier)

op die manier kun je het laagprobleem wat een esl heeft lekker opkrikken.

hij zal alleen heel breed worden :D

nadeel is alleen dat je "faserijnheid" naar de

Link to comment
Share on other sites

ik heb wel eens zitten denken om en esl te bouwen met een heleboel segmenten, die allemaal hun eigen resonantiefrequentie hebben, en dan steeds lager natuurlijk. (zoiets staat ook in fikier)

op die manier kun je het laagprobleem wat een esl heeft lekker opkrikken.

hij zal alleen heel breed worden :D

nadeel is alleen dat je "faserijnheid" naar de

Link to comment
Share on other sites

ps: de esl 55 was WEL faserein .

de esl 63 niet meer door de vertragingslijn .

De vertragingslijn is zodanig dat die geen schade toebrengt aan het faseverloop maar alleen de looptijd van de concentrische cirkels vertraagt zodat je een virtuele puntbron krijgt.

Als het faseverloop zou rammelen krijg je geen blokgolfjes als deze:

QUADFIG6.jpg

'Mooie' blokgolf van een esl 63!

 

De ESL 57 bestaat wel uit een laagsectie en hoogsectie, die met een filter achter de trafo zijn gekoppeld. Ik weet niet of die wel zo'n mooie blokgolf weer kan geven als de 63.

Link to comment
Share on other sites

about the sub:

ik heb normaal mn speaker er iets verder vandaan staan en tot nu toe heeft het geen problemen opgeleverd.

 

ik heb van dat kleven nog nooit last gehad, t'zal wel komen door mn te grote stator/membraam afstand.

(de hoogspanningsunit die ik nu gebruik trekt vonken van 3/4 mm dus dat zou dan 10kilovolt moeten zijn, toch??)

 

en die hoge tonen draad,

ik heb mijn paneel gebouwd met 1,5mm

Link to comment
Share on other sites

ik heb wel eens zitten denken om en esl te bouwen met een heleboel segmenten, die allemaal hun eigen resonantiefrequentie hebben, en dan steeds lager natuurlijk.

Hoe zit dat dan met een apogee (welliswaar een magnetostaat) maar die heeft onderin veel bredere (linten, segmenten) dan bovenin. Wordt dat gefilterd of gewoon alles gelijk aangestuurd?

 

24789266.jpg

Link to comment
Share on other sites

ps: de esl 55 was WEL faserein .

de esl 63 niet meer door de vertragingslijn .

De vertragingslijn is zodanig dat die geen schade toebrengt aan het faseverloop maar alleen de looptijd van de concentrische cirkels vertraagt zodat je een virtuele puntbron krijgt.

Als het faseverloop zou rammelen krijg je geen blokgolfjes als deze:

QUADFIG6.jpg

'Mooie' blokgolf van een esl 63!

 

De ESL 57 bestaat wel uit een laagsectie en hoogsectie, die met een filter achter de trafo zijn gekoppeld. Ik weet niet of die wel zo'n mooie blokgolf weer kan geven als de 63.

de esl 63 is misschien akoestisch faserein , maar elektrisch natuurlijk niet meer.

ook de esl63 heeft een hoog en een laagsectie.

net als de esl 57.

alleen geeft de filtering dmv weerstanden tussen trafo en membraam geen looptijdverschillen of faserotaties.

 

ps: die blokgolven zijn heel mooi getekend.

waarschijnlijk in een absoluut dode kamer , en maar op

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...