jazzman Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 Hallo, Er loopt hier op een ander forum een discussie hoe je vriendin over je luidsprekers denkt. Gelukkig is het zo dat mijn set in de huiskamer komt te staan als we in maart gaan samenwonen. Maar ze is niet erg gelukkig met mijn muziekkeuze Vandaar dat ik in mijn eigen werkkamer (3.5 x 5 meter) een hele goede set wil neerzetten. Met zo'n ruimte kom je natuurlijk met grote luidsprekers in de knel. Wie heeft ervaring met kleine luidsprekers in de prijsklasse rond 2000 euro per stuk? Ik heb 4 maanden om me te orienteren, noem eens speakers en waarom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 Acousitc Energy AE1 mkIII, subliem voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 Acousitc Energy AE1 mkIII, subliem voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 Acousitc Energy AE1 mkIII, subliem voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 B&W 805 Signature, Dynaudio special 25, Sonus Faber Cremona Auditor, Wilson Benesch Arc, Penaudio Charisma Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 ...Vandaar dat ik in mijn eigen werkkamer (3.5 x 5 meter) een hele goede set wil neerzetten. Met zo'n ruimte kom je natuurlijk met grote luidsprekers in de knel. Wie heeft ervaring met kleine luidsprekers in de prijsklasse rond 2000 euro per stuk? Ik heb 4 maanden om me te orienteren, noem eens speakers en waarom... Hoi Jazzman, Wat gaat de rest van je stereo worden? Is dat al bekend? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jazzman Posted 14 januari 2005 Author Report Share Posted 14 januari 2005 Tja, dat is stap nummer 2. Ik heb onlangs een Marantz SA8400 Vm aangeschaft. Deze wordt eerst gekoppeld aan een Musical Fidelity hoofdtelefoonversterker met een Sennheiser HD 600 Ik denk in ieder geval aan voor en eindversterkers.... De Marantz gaat dan eerst een tijdje als basis dienen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 "eigen werkkamer (3.5 x 5 meter)",....in de knel? zegt tubetrap je iets? gemiste kans om niet voor vol te gaan als je je 'eigen' ruimtetje kan bouwen. passen echt wel grote jongens in hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 "eigen werkkamer (3.5 x 5 meter)",....in de knel? zegt tubetrap je iets? gemiste kans om niet voor vol te gaan als je je 'eigen' ruimtetje kan bouwen. passen echt wel grote jongens in hoor. Maar daar passen nooit lage tonen in die kamer, dus wat is dan de toegevoegde waarde? Het lijkt me juist verstandig om je luidsprekers aan te passen aan de kamer ipv de kamer voor (veel) geld akkoestisch te optimaliseren met tubetraps. Daarnaast is het, zoals gezegd, geen dedicated luisterkamer maar een werkkamer. Dus ik zou daar zeker geen tubetraps in zetten, kost toch alleen maar ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 "eigen werkkamer (3.5 x 5 meter)",....in de knel? zegt tubetrap je iets? gemiste kans om niet voor vol te gaan als je je 'eigen' ruimtetje kan bouwen. passen echt wel grote jongens in hoor. Maar daar passen nooit lage tonen in die kamer, dus wat is dan de toegevoegde waarde? Wat de toegevoegde waarde van grotere speakers dan is? Nou, verder uitgebreid laag lijkt me. Dat die tonen niet in de kamer passen qua golflengte, maakt niks uit. Dat wil namelijk niet zeggen dat ze dan niet weer te geven zijn. Ik zie zelfs nog wel voordelen, want je krijgt geen staande golven bij lage frequenties, omdat ze idd niet in de kamer passen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Ik heb ook niet zo'n grote woonkamer, maar ik neem met liefde een bult op 60 Hz voor lief in ruil voor de kick van de vloerstaanders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Met de AE1 heb je geen vloerstaanders nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Mijn 2 suggesties.. van Medevoort DD5.0 en voordat ik weer ruzie krijg met iedereen, de Diapason Adamantes III mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Met de AE1 heb je geen vloerstaanders nodig. Wat zeggen ze bij H-D? There's no substitute for cubic inches.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 "eigen werkkamer (3.5 x 5 meter)",....in de knel? zegt tubetrap je iets? gemiste kans om niet voor vol te gaan als je je 'eigen' ruimtetje kan bouwen. passen echt wel grote jongens in hoor. Maar daar passen nooit lage tonen in die kamer, dus wat is dan de toegevoegde waarde? Het lijkt me juist verstandig om je luidsprekers aan te passen aan de kamer ipv de kamer voor (veel) geld akkoestisch te optimaliseren met tubetraps. Daarnaast is het, zoals gezegd, geen dedicated luisterkamer maar een werkkamer. Dus ik zou daar zeker geen tubetraps in zetten, kost toch alleen maar ruimte. En waarom kun je niet laag gaan in een kleine kamer? Dat is echt onzin. Er passen geen super lange golven in, dat is juist. Maar lage tonen kun je best krijgen in zo'n kamer. Ivb met de basboost van de kamer zelf ben je doorgaans wel beter af met de genoemde monitors dan met grote vloerstaanders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Ik zou ook voor kleinere speakers op stands gaan in een kamer van 3,5 bij 5. (heb zelf een kamer van 4x5) Zo'n bassboost lijkt me niet echt wensenlijk, hoewel er volgens mij ook genoeg mensen zijn die dat juist lekker vinden, die maagstoten. Bovendien is de kans groter dat je met kleine speakers in een dergelijk ruimte een mooie 3D soundstage krijgt, dan met grote speakers, is mijn ervaring. (en dat lijkt mij belangrijker, maar 't is net waar je je prioriteiten legt) Een kleine speaker met basreflexpoort aan de voorkant is erg geschikt. (een gesloten systeem zou helemaal ideaal zijn) Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 De basboost is het geleidelijk oplopen van de laagfrequente response van onder de 100 Hz zeg maar. Dat zijn dus niet allerlei kamerresonanties maar hangt af van het volume van de kamer. Met grote zuilluidsprekers loop je de kans dat je zelfs teveel bas in een relatief kleine kamer krijgt en het geheel modderig gaat klinken in het laag. Een al oud vuistregeltje zegt dat als het in verhouding goed oogt, het meestal ook goed klinkt. Alhoewel je dat wel met een korrel zout moet nemen. Ben het met je eens Alco dat slap aflopende speakers zoals gesloten boxen of overgedempte BR's het het beste doen in kleine kamers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 "eigen werkkamer (3.5 x 5 meter)",....in de knel? zegt tubetrap je iets? gemiste kans om niet voor vol te gaan als je je 'eigen' ruimtetje kan bouwen. passen echt wel grote jongens in hoor. Maar daar passen nooit lage tonen in die kamer, dus wat is dan de toegevoegde waarde? Wat de toegevoegde waarde van grotere speakers dan is? Nou, verder uitgebreid laag lijkt me. Dat die tonen niet in de kamer passen qua golflengte, maakt niks uit. Dat wil namelijk niet zeggen dat ze dan niet weer te geven zijn. Ik zie zelfs nog wel voordelen, want je krijgt geen staande golven bij lage frequenties, omdat ze idd niet in de kamer passen... Enige nadeel, je kunt niet luid spelen Dat geldt dan niet alleen voor zuispeakers. Want je kunt idd niet zo hard spelen in een kleine ruimte, omdat die nou eenmaal wat sneller 'gevuld' is met muziek. En je zit er waarschijnlijk ook wat dichter op de speakers. Maar dat probleem heb je ook met kleine speakers en het zijn juist de hoge/middentonen die het eerst gaan irriteren als het te hard staat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 JMR Offrande kan ook een optie zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 "eigen werkkamer (3.5 x 5 meter)",....in de knel? zegt tubetrap je iets? gemiste kans om niet voor vol te gaan als je je 'eigen' ruimtetje kan bouwen. passen echt wel grote jongens in hoor. Maar daar passen nooit lage tonen in die kamer, dus wat is dan de toegevoegde waarde? Het lijkt me juist verstandig om je luidsprekers aan te passen aan de kamer ipv de kamer voor (veel) geld akkoestisch te optimaliseren met tubetraps. Daarnaast is het, zoals gezegd, geen dedicated luisterkamer maar een werkkamer. Dus ik zou daar zeker geen tubetraps in zetten, kost toch alleen maar ruimte. Beunky omdat jij nooit (sub)lage tonen hebt gehoort in een normale en/of kleine kamer wil niet meteen zeggen dat het onmogelijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Ik vind de kamer eigenlijk wel groot ik zit zelf in 3 x 8 te luisteren, vlak van 20 tot 20000 Hz klein bultje van 8 dB bij 50 hz (dit bewust, klinkt heel kaal (zoals een monitor )als je dat afvlakt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Check dit even -> Dynaudio Natural One, wie weet kan je een leuk bod doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 "eigen werkkamer (3.5 x 5 meter)",....in de knel? zegt tubetrap je iets? gemiste kans om niet voor vol te gaan als je je 'eigen' ruimtetje kan bouwen. passen echt wel grote jongens in hoor. Maar daar passen nooit lage tonen in die kamer, dus wat is dan de toegevoegde waarde? Het lijkt me juist verstandig om je luidsprekers aan te passen aan de kamer ipv de kamer voor (veel) geld akkoestisch te optimaliseren met tubetraps. Daarnaast is het, zoals gezegd, geen dedicated luisterkamer maar een werkkamer. Dus ik zou daar zeker geen tubetraps in zetten, kost toch alleen maar ruimte. Beunky omdat jij nooit (sub)lage tonen hebt gehoort in een normale en/of kleine kamer wil niet meteen zeggen dat het onmogelijk is. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik zeg dat het voor een werkkamer van die grootte niet praktisch is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 "eigen werkkamer (3.5 x 5 meter)",....in de knel? zegt tubetrap je iets? gemiste kans om niet voor vol te gaan als je je 'eigen' ruimtetje kan bouwen. passen echt wel grote jongens in hoor. Maar daar passen nooit lage tonen in die kamer, dus wat is dan de toegevoegde waarde? Het lijkt me juist verstandig om je luidsprekers aan te passen aan de kamer ipv de kamer voor (veel) geld akkoestisch te optimaliseren met tubetraps. Daarnaast is het, zoals gezegd, geen dedicated luisterkamer maar een werkkamer. Dus ik zou daar zeker geen tubetraps in zetten, kost toch alleen maar ruimte. Beunky omdat jij nooit (sub)lage tonen hebt gehoort in een normale en/of kleine kamer wil niet meteen zeggen dat het onmogelijk is. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik zeg dat het voor een werkkamer van die grootte niet praktisch is... Ja je struikelt er steeds maar over h Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Werken doe je gewoon lekker op de eethoek. Dan kan je toch die luisterruimte bouwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts