beunky Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Werken doe je gewoon lekker op de eethoek.Dan kan je toch die luisterruimte bouwen Geloof niet dat dat de vraag was... Het gaat er hem klaarblijkelijk om dat ie muziek hoort als ie aan het werk is. Is in mijn optiek ook wel erg prettig Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Een al oud vuistregeltje zegt dat als het in verhouding goed oogt, het meestal ook goed klinkt. Alhoewel je dat wel met een korrel zout moet nemen. Dat schijnt voor meer zaken te gelden; vliegtuigen en zeilboten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jazzman Posted 15 januari 2005 Author Report Share Posted 15 januari 2005 Het gaat er hem klaarblijkelijk om dat ie muziek hoort als ie aan het werk is. Is in mijn optiek ook wel erg prettig Er komt natuurlijk ook een lekkere luisterstoel te staan om ongeveer 2,5 a 3 meter van de luidsprekers naar mijn eigen muziek te luisteren. Wat ik al schreef, mijn vriendin houdt niet echt van mijn muziek. Maar ik wil wel hoogwaardig kunnen genieten. Ik heb de Marantz SA8400 Vm beluisterd met de Van Medevoort MA240 en Paradigm S2 en/of S4 luidsprekers. Ik kreeg er geen kippevel van, om maar even wat te noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Check dit even -> Dynaudio Natural One, wie weet kan je een leuk bod doen Omdat deze zeer fijn gebouwde dynaudio's zeer weinig onder doen t.o.v. een B&W 805 Signature. En dat is wel een heel fraaie speaker. Heb tijdje terug een demo gedaan met deze dyn & de sign's op een nait5 + CDX2. Klinkt heel erg lekker. En is nog eens makkelijk aanstuurbaar. En als ik dat bedrag zie van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 Er komt natuurlijk ook een lekkere luisterstoel te staan om ongeveer 2,5 a 3 meter van de luidsprekers naar mijn eigen muziek te luisteren. Wat ik al schreef, mijn vriendin houdt niet echt van mijn muziek. Maar ik wil wel hoogwaardig kunnen genieten. Ik heb de Marantz SA8400 Vm beluisterd met de Van Medevoort MA240 en Paradigm S2 en/of S4 luidsprekers. Ik kreeg er geen kippevel van, om maar even wat te noemen. Hoi Jazzman, In de wereld van de monitor speakers zijn er natuurlijk de geijkte namen als de B&W 805, Dynaudio 1.1 enzovoorts. Steeds als ik luisterde kon ik niet warm of koud van worden. Ze deden me niets. De Paradigms die jij hebt beluisterd ken ik ook. Inderdaad niet echt spannend en een beetje 'populair' qua geluid zeg maar. Echter, in mijn luisterhistorie ben ik wel een paar speciale speakertjes tegengekomen die mij verbaasd hebben. Zo heb ik naar Jean-Marie Reynauds (JMR) mogen luisteren. De Trente, de Evolution 3 en de Offrande. Ongelofelijk mooie weergave van muziek, levensechte passie en gevoel. Daarnaast is ook Harbeth een speakermerk met een enorme meerwaarde die niet eens in de prijs is meegenomen. De HL-P3ES-2 is bijvoorbeeld een magische speaker voor het geld (1500 euro per paar). Er is ook nog de Monitor 3 van Harbeth (een maatje groter dan de HL-P3ES-2), maar die heb ik nooit gehoord. Ook een parel is de Essence van Konus Audio, vloerstaand (dat wel) maar zeer ondiep. Het beluisteren m Link to comment Share on other sites More sharing options...
jazzman Posted 17 januari 2005 Author Report Share Posted 17 januari 2005 Hallo Proprius, Je slaat echt de spijker op de kop. Vind maar eens de juiste match, en vind maar eens (verschillende) dealers welke mee willen werken aan het vinden van de juiste match. Nu woon ik niet zo lang in Amsterdam en heb een (denk ik) goede dealer gevonden. Hier heb ik ook mijn Marantz SA8400 Vm gekocht. Over de service uitermate tevreden. (ik had een heel licht beschadigd model te pakken) Dus nu de vraag hoe nu verder.... Waar denk ik dan aan... Van Medevoort voor en eind combi, Musical Fidelity voor en eind combi, nieuwe 11 serie Marantz? Daarom is het wellicht beter om de luid(ver)sprekers in huis te hebben. En daarbij de combi te kiezen. Wie het weet mag het zeggen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 Hallo Jazzman, Belangrijkste is dat je speakers goed met je kamer "matchen", daarna komt pas de versterker en niet andersom. Van de JMR's die Proprius noemt is bekend dat ze nogal gevoelig zijn voor een kamer en de opstelling. In de ene kamer prachtig, in de andere kamer gaat het gewoon niet. Bovendien hebben ze nogal een uitgesproken karakter wat je moet aanstaan, mijn smaak is het b.v. niet. Het blijft gewoon een lange zoektocht van veel luisteren om te ontdekken wat voor jou lekker klinkt en waar je tevreden over kunt zijn. Dat betekent dus waarschijnlijk ook verder dan Amsterdam gaan luisteren en als het even kan ook in je eigen luistersituatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 Dat betekent dus waarschijnlijk ook verder dan Amsterdam gaan luisteren en als het even kan ook in je eigen luistersituatie. Vooral dat laatste ja.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 Hoi Jazzman, Als je in Amsterdam woont is het bij mij altijd mogelijk de Marantz eens mee te nemen om te proberen op de JMR Offrandes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jazzman Posted 18 januari 2005 Author Report Share Posted 18 januari 2005 Hallo Phelsuma, Met welke randapparatuur draai je op dit moment? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 Het is volgens mij al een keer gezecht maar toch. Van boven naar beneden, Concertino home. Concerto home. Electa Amator II. Guarneri Homage. Cremona Auditor Link to comment Share on other sites More sharing options...
jazzman Posted 19 januari 2005 Author Report Share Posted 19 januari 2005 Mordante, Met randapparatuur bedoel ik natuurlijk niet de luidsprekers, want daar gaat deze topic over. Andere onderdelen zijn minstens zo belangrijk, dus wil ik ook weten wat de andere onderdelen van de set van Phelsuma zijn. Maar bedankt voor de pics. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Hoi Jazzman, Op dit moment draai ik met Sphinx Project 8/18, Michell Orbe SE, Denon3300 cd transport, ALBS DAC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jazzman Posted 19 januari 2005 Author Report Share Posted 19 januari 2005 Tja, Dat is toch even andere koek. Als Sphinx nog zou leveren, dan wist ik het wel. Dan zat het met het versterkergedeelte wel snor. Ik ga je aanbod in overweging nemen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Tja, Dat is toch even andere koek. Als Sphinx nog zou leveren, dan wist ik het wel. Dan zat het met het versterkergedeelte wel snor. Ik ga je aanbod in overweging nemen..... Sphinx levert nog steeds volgens mij.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 http://www.sphinxlab.nl/ MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Hoi Jazzman, Als je een keer wilt komen luisteren ben je van harte welkom. Voor het maken van een afspraak graag even buiten forum om emailen. M.v.g. Phelsuma Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Hallo, Er loopt hier op een ander forum een discussie hoe je vriendin over je luidsprekers denkt. Gelukkig is het zo dat mijn set in de huiskamer komt te staan als we in maart gaan samenwonen. Maar ze is niet erg gelukkig met mijn muziekkeuze Vandaar dat ik in mijn eigen werkkamer (3.5 x 5 meter) een hele goede set wil neerzetten. Met zo'n ruimte kom je natuurlijk met grote luidsprekers in de knel. Wie heeft ervaring met kleine luidsprekers in de prijsklasse rond 2000 euro per stuk? Ik heb 4 maanden om me te orienteren, noem eens speakers en waarom... Vriendin occasion zetten...huiskamer als luisteruimte gebruiken kun je gewoon lekkere dikke vloerstaanders kopen of monitoren wat jij wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Tja, Dat is toch even andere koek. Als Sphinx nog zou leveren, dan wist ik het wel. Dan zat het met het versterkergedeelte wel snor. Ik ga je aanbod in overweging nemen..... Sphinx levert nog steeds volgens mij.. Klopt Link to comment Share on other sites More sharing options...
oakman Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Kleine monitoren zijn de moeite van het beluisteren waard. Mijn persoonlijke ervaring is dat gesloten systemen schoner en met een beter gedetaiilleerd laag klinken. Naast de bekende merken in nederland, zijn er ook een aantal uitstekende produkten die hier iets minder bekend zijn. De oorzaak is vaak de omzetsnelheid en niet de kwaliteit. Harbeth, Spendor, Systeem Audio en met name ook ATC maken fijne speakers, waarvan ATC zelf de drivers maakt. Klankmatig is dit een topper. Ik heb de scm7 gehoord naast de Charisma van Pen Audio, Dynaudio verschillende modellen en was zeer onder de dindruk van de prestaties van deze kleine speaker. ATC blijkt door veel top studio's te worden gebruikt en dat al decennia lang. Sterkste punt is in mijn beleving de weergave van vocalen en piano en andere akoestische instrumenten. De speaker is snel en heeft een brede spreiding met een mooi driedimensionaal klankbeeld. Ze laten wel alles horen, ook als je slechte opnames gebruikt of minder goede apparatuur. Een goede stabiele versterker met een pittig uitgangsvermogen is een must. De fabrikant adviseert minimaal 50 tot maximaal 300 watt. Gevoeligheid 84db aan 8 ohm. Biwire en bi amping is mogelijk. Op audioforum.be staan een aantal reviews. o.a. van de scm 12 in 2004 de beste speaker rond de 2000 euro volgens What Hi-Fi. de scm 12 is een maatje groter dan de scm 7. Zelfde tweeter maar een grotere mid/laag driver. Laat je verassen. Oakman Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Belangrijkste is dat je speakers goed met je kamer "matchen", daarna komt pas de versterker en niet andersom. Van de JMR's die Proprius noemt is bekend dat ze nogal gevoelig zijn voor een kamer en de opstelling. In de ene kamer prachtig, in de andere kamer gaat het gewoon niet. Bovendien hebben ze nogal een uitgesproken karakter wat je moet aanstaan, mijn smaak is het b.v. niet. Wat voor karakter hebben deze JMR's dan volgens jou? Ik vind ze behoorlijk neutraal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Moeilijk te zeggen REMC (what a name ???), ben geen speakerspycholoog. Heb ze destijds bij Wilco in Utrecht gehoord en ik denk dat ze in zijn kamer niet optimaal de verf uit kwamen. Wat me opviel was de erg smalle sweetspot, ondanks het diffusortje? voor de tweeter. Van de TL vond ik zelf het laag en het middenlaag iets te veel aangezet, dat moet echt beter kunnen en zou best kamerafhankelijk/versterkerafhankelijk kunnen zijn. Ze stonden op een Gaincard met van die flinterdunne apenhaarspeakerkabels. Overall (en ook de monitormodellen) vond ik wel neutraal maar verder een beetje suffig, beetje verlegen zeg maar. Anderen zullen dat wel bescheiden noemen, weer anderen laid back en weer anderen prachtig. Ik vond het iets hebben van net niet, dan vond ik de (goedkopere) Von Schweikerts beslist meer pit hebben en meer in evenwicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Voor een recentie van o.a. de JMR Reynaud zie: http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1593 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Wie heeft ervaring met kleine luidsprekers in de prijsklasse rond 2000 euro per stuk? Ik heb 4 maanden om me te orienteren, noem eens speakers en waarom... Nu zo'n beetje 'alle' standaard oplossingen voorbij zijn gekomen: Cabasse Riva. (Amsterdam: Renaissance) Manger Zerobox 109. ( http://www.remo.nl/ ) Beiden om hun compromisloosheid, natuurlijkheid, flair en eigenzinnigheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Renaissance op de Weteringschans is zeker een winkeltje om naar toe te gaan maar dan moet je wel verdraaid goed weten wat je wil. De eigenaar is knap eigenwijs (vind ik). Die Cabasse is idd de moeite van het beluisteren waard en niet eens erg duur (dacht iets van 1500,- pp) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts