Jump to content

Equalizer

marjor
 Share

Recommended Posts

Velen stoeien met verschillende typen bekabeling, apparatuur, enz. om het gewenste geluid (whatever that may be) te bereiken. Diverse fabrikanten als bv. Accuphase hebben in het verleden equalizers ontwikkeld, sommigen met terugkoppeling via een meetmicrofoon. Zelf gebruik ik 'm vaak en vergelijk het resultaat t.o.v. rechtstreeks doorsturen van het signaal. Afhankelijk van de kwaliteit van de opname is het wel of geen verbetering, soms ook een verslechtering. Naar mijn idee is dit een behoorlijk omstreden issue bij de audioliefhebbers. Om eens een stok in het hoenderhok te gooien bij deze de vraag: "Wie gebruikt er een (high-end) equalizer om correcties uit te voeren?"

Mijn Sony TAE1000ESD... oh sorry je vroeg naar highend ;)(nog een knuppel in 't hoenderhok :D )

Die heeft met succes de dreun uit mijn vorige kamer weten te krijgen.

Met een parametrische equalizer kun je wel aardige dingen doen. Maar eigenlijk mag je alleen correcties uitvoeren op je akoustiek, dacht ik zo.

Q en versterking hoog zetten en dan de frequentie van de piek/dreun zoeken en dan alles weg draaien. (klinkt makkelijker dan dat 't is :o )

Maar nu staat ie alleen aan als ik 's ochtens me bed niet wil uit dreunen.

Greetz

Ik weet dat Behringer hele goede EQ's heeft voor betaalbare prijzen. Mooie is dat je daarmee niet te lange tijd je kamer mooi kunt uitruizen. En een goeie eq kan ook gewoon een highend component zijn in de set. Kijk maar naar Tact, alleen zij maken er nog een highend-jasje omheen :)

Ik weet inderdaad dat Behringer vrij leuke equalizers (DSP8024) maakt met room measurement en correction. Zo ziet het dingetje eruit:

DSP8024_medium.jpg

Zie ook hier: http://www.behringer.com/02_products/prodi...SP8024〈=eng

Worden op GoT gebruikt om Sub's mee af te stemmen geloof ik, weet ik niet meer helemaal zeker, schijnen erg fijne parametrische equalizers te zijn. Ik heb m zelf niet nodig, eerst maaar is nieuwe versterker ;-)

Je wilt niet weten wat de Accuphase equalizers kosten.

btw de Ultracurve is/wordt vervangen door een nieuw model DEQ2496

deq2496_medium2.jpg

Deze heeft 10 bands parametrische eq. ipv 3 en ook iets wat heet "dynamische equalizing" (3 bands).

Ik gebruik ook een (niet eens high end) equalizer.

Versterker en luidsprekers opgesteld op hun vaste plaats (gemarkeerd op de vloer).

Vervolgens met de meetmicrofoon, portable en software aan het werk, op de luisterplaats.

Instellen van de equalizer gebeurt zo zorgvuldig mogelijk, met diverse metingen op diverse geluidsniveaus. Eerst zonder de sub ingeschakeld en vervolgens met de sub.

Zo ben ik dan een middagje bezig.

Eens ingesteld kom ik er NIET/NOOIT meer aan.

Geen geschuif meer nadien, AFBLIJVEN.

Geert.

PS graag wat meer kommentaar van mensen die ervaring hebben met behringer materiaal?

Goede of minder goede ervaringen?

Beste,

De nieuwe ultracurce moet eigenlijk alleen digitaal gebruikt worden. Dus zet hem tussen dac en loopwerk. Digitaal is de ultracurve top. Echter het analoge uitgangsgedeelte kan beter. Maar dat is natuurlijk te modificeren naar audiofiele standaards.

Verder is het een prachtapparaat! Wie nu nog zoveel geld uitgeeft aan een Tact is gek. De ultracurve vergt misschien enige kennis, en de mogelijkheden zijn oneindig, maar dit eenmaal onder de knie, is het mogelijk een kaarsrechte curve in je huiskamer te krijgen.

Overigens kan hij dit geheel automatisch doen. Aangezien je in het soectrumz elf de gebeiden kan kiezen die hij meot corigeren, zou je de ultracurve ook alleen op een sub kunnen zetten, of op het laag, als je bi-ampt.

Overigens heb ik de nieuwe ultracurve reeds besteld, en in juni heb ik hem binnen :)

Groeten,

Bas

btw de Ultracurve is/wordt vervangen door een nieuw model DEQ2496

Deze staat nog wel steeds op de Behringer site. Prijs van 273 euro is erg scherp voor het gebodene (aangenomen dat deze klopt, komt van hun site). Zelfs de DEQ2496 is nog zeer betaalbaar te noemen met een prijs onder de 500 euro. Wie levert deze apparatuur?

grtz,

Marjor

Geplaatst door marjor:

Deze staat nog wel steeds op de Behringer site. Prijs van 273 euro is erg scherp voor het gebodene (aangenomen dat deze klopt, komt van hun site). Zelfs de DEQ2496 is nog zeer betaalbaar te noemen met een prijs onder de 500 euro. Wie levert deze apparatuur?

grtz,

Marjor

Probeer eens bij Reijnen ;)

Geplaatst door gvy:

Vervolgens met de meetmicrofoon, portable en software aan het werk, op de luisterplaats.

Instellen van de equalizer gebeurt zo zorgvuldig mogelijk,

Een beetje waakzaamheid is natuurlijk geboden, want i.v.m. de perceptie in onze oortjes moet je beneden ruwweg 300Hz de kamerrespons corrigeren, en boven 300Hz de luidsprekerrespons, terwijl je microfoon (meestal) alleen de kamerrespons kan meten.

Ik heb een kleine Behr. In de werkkamer met oude Rogers LS1s doet die prachtige dingen. Ik heb nog geen tijd gehad om hem met de ESLs te proberen.

Toestel is digitaal-in/analoog-uit aangesloten.

Geplaatst door marjor:

grtz,

Marjor

Ik heb de 8024 al zien staan voor 229, geloof bij Feedback (zelf daar nog 299 betaald). vergeet niet dat je ook de digitale I/O kaart nodig hebt als je hem digitaal wilt aansluiten (69 euro).

Bovendien zul je voor de meeste CD spelers van s/pdif (rca) naar AES/EBU (xlr) moeten gaan. Als je het echt mooi wilt doen gebruik je een s/pdif -AES/EBU converter (M-audio 170 euro). Dat laatste is niet echt noodzakelijk dacht ik. Als de afstand klein is kan je ook een kabeltje solderen

De 2496 heeft standaard al digitale I/O, zelfs via s/pdif (zelfs ook toslink).

Iemand nog interesse in een Ultracurce 8024 (met 1.3 firmware) + digital I/O + M-audio CO3 converter + microfoon + 10 meter snoer voor 600 euro? ;)

Zo goed als nieuw.

Geplaatst door Duck-Twacy:

zelfs via s/pdif (zelfs ook toslink).

Alleen Toslink, jammer genoeg.

Ik loop niet zo warm voor de nieuwe, en speel

zelfs met het idee een tweede 8024 te kopen:

dat lijkt effienter, tenzij de toekomst uitmaakt dat de signaalverwerking in de nieuwe nauwkeuriger is en het ding daardoor echt beter klinkt.

Een equalizer dat is lang geleden voor mij ik had er eentje van JVC een SAE 80 destijds een vooruitstrevend apparaat met ruisgeneratoren aan boord enz enz.

Ze zeggen wel dat het een apparaat is om alles fout te doen maar daar ben ik het niet mee eens.

Zelf woonde ik in een huis waar de akoustiek nagenoeg voor mijn gehoor perfect was.

Nu is dit wel anders en heb ik een soort van ahoy geluid hetgeen me niet zint.

Ik ben dus net zo benieuwd wat voor oplossingen hier worden voorgedragen.

De tae 1000 en tae 2000 vond ik geen oplossing het leek wel ofdat deze apparaten wat toevoegde aan het geludi met name de ruis van de 1000 zal ik niet snel vergeten en het laag werd er juist minder door .

Gezien de constructie van dit apparaat verbaast mij dit achteraf niet een toverdoos welke niet veel met muziek te maken heeft.