Jump to content

van Medevoort MA240

Huub Franssen
 Share

Recommended Posts

Na 2 weken wachten was het eindelijk zo ver. De van Medevoort MA240 nam zijn plekje in tussen de nieuwe DVD963SA (ook met van Medevoort logo) en de B&W's 704 die ik al een tijdje had staan. Het eind van een deal waarbij ik mijn Marantz-spullen via Marktplaats voor een goede prijs had verkocht en de nieuwe spullen voor een goede prijs had verkregen. Ik hoefde 'maar' 600 euro bij te betalen voor de 2 apparaten. Maar ik wilde high-end voor een prikkie.

De B&W 704's waren de schuld. Deze speakers zijn zo goed dat die upgrade echt wel nodig was. Ik lees wel eens dat de electronica 2,5 keer zo duur moet zijn als je speakers. Zo ver wilde ik niet gaan want dat is het me ook weer niet waard. Maar de MA240 presteert volgens de recenties ver boven zijn klasse en de Philips ook. Dus dan klopt het toch weer, dacht ik.

De van Medevoort voelde ijzig koud aan. Dus eerst maar even acclimatiseren met de stroom erop. Na 10 minuutjes Diana Krall zachtjes in de gleuf. Niet omdat ik die muziek zo goed vind maar dat is mijn enige SACD. Voorzichtig kwam het hele spul tot leven. Wat harder gezet en het wonder kon geschieden. Of toch niet? Het klonk een beetje ielig. Wat harder dan maar. Nog iel. Vertwijfeld de ene na de andere CD er doorheen gehaald maar nee hoor. Mijn 30-jaar oude Marantz 1060 klonk notabene beter. Met die versterker was ik achter de uitzonderlijke kwaliteiten van de DVD963SA vM gekomen. Door het vintage-geluid heen hoorde je de belofte, de ruimte, het leven. Met een fantastische versterker zou het helemaal af zijn.

Vertwijfeld het spul de hele nacht laten draaien op repeat. De volgende ochtend hoorde ik nog geen verbetering. Andere CD er in en maar weer draaien. De lul die heeft bedacht dat ook electronica moet inspelen heeft vast aandelen in een electriciteitsmaatschappij.

Toen ik vanavond thuiskwam leek het iets verbeterd. Inmiddels had ik in mijn vertwijfeling PD gemaild om raad. Zo slecht is een nog-niet-ingespeelde versterker toch niet? Kennelijk wel. Hij (en ook Staffhorst waar ik het ding had gekocht) hebben me bezworen dat het wel een week duurt voordat er fatsoenlijk geluid uit komt! Je begint je dan toch af te vragen hoe het in hemelsnaam komt dat er mensen zijn die betwijfelen of inspelen wel nodig is! En dat het tussen je oren zit! Het ding klinkt nog steeds verschrikkelijk slecht in het laag. Wel begint de superieure midden- en hoogweergave los te komen. Dat is echt fenomenaal. de dynamiek is ook ongelofelijk goed. Omdat ik me zo ergerde aan het slechte, vervormde, rommelige laag was me dat gisteren nog niet opgevallen. Dat is wel een punt voor degenen die denken dat inspelen tussen je oren zit.

Als de laag-weergave de komende dagen bijtrekt en minimaal net zo open en levend wordt als de oude Marantz (maar dan natuurlijk strakker) dan is mijn missie: een super-installatie voor een prikkie ('slechts' 3500 euro voor het hele spul) gelukt. Ik moet het nog zien want de versterker draait al meer dan 24 uur.

Wordt vervolgd.

en of electronica moet inspelen. mijn dikke eindbak is na een defect heel erg gereviseerd en het was zeker 1,5 maand voor het ding een eind-stadium bereikt had. hoe beter de rest van de installatie, hoe meer je ook inspelenvan

Ja maar Robx, dan zou het toch moeten gaan om subtiliteiten? Het is toch niet zo dat een nog-niet ingespeeld apparaat gewoon slecht klinkt? Voor speakers geloof ik dat wel want de B&W 704's klonken uit de doos ook afschuwelijk. Pas na 1 week dag en nacht draaien begon het erop te lijken.

Het is nu bijna 1 uur in de nacht. Ik heb Mark Knopfler's Philadelphia opgezet om weer de hele nacht te draaien. Altijd sfeervol die muziek en strak op CD gezet. Langzaam maar zeker begint de versterker te zingen. Hij staat maar zachtjes omdat de rest al naar bed is. Maar het laag wordt langzaam lager. Het klinkt ook wat minder plat. Het laag is nog wel een beetje onvast. Maar dat ding heeft een dempingsfactor van hier tot Timboektoe dus strak wordt hij vast nog wel. Ik krijg weer een beetje hoop dat het goed komt.

Ja, ik lees dit soort verhalen wel vaker, en dan zal het wel zo zijn. Ik heb zelf alleen maar meegemaakt dat speakers echt in moesten spelen, in de zin van grote veranderingen dan. Maar dan is het nog dat het van goed naar beter ging, van een wat beperkt laag, wat dun, tot een evenwichtiger klankbeeld.

Zou het niet zo zijn dat de

Het is nu bijna 1 uur in de nacht. Ik heb Mark Knopfler's Philadelphia opgezet om weer de hele nacht te draaien. Altijd sfeervol die muziek en strak op CD gezet. Langzaam maar zeker begint de versterker te zingen. Hij staat maar zachtjes omdat de rest al naar bed is. Maar het laag wordt langzaam lager. Het klinkt ook wat minder plat. Het laag is nog wel een beetje onvast. Maar dat ding heeft een dempingsfactor van hier tot Timboektoe dus strak wordt hij vast nog wel. Ik krijg weer een beetje hoop dat het goed komt.

ik geloof er geen bal van.

<_<

Als je iets wilt horen, dan hoor je het ook wel, als je je oren maar lang genoeg ingespeeld hebt.

Als je eraan gewend bent / de versterker ingespeeld is, pak dan de oude versterker nog een keer.

Ja, maar dan is de boel weer van het net afgeweest.. :D

Als je iets wilt horen, dan hoor je het ook wel, als je je oren maar lang genoeg ingespeeld hebt.

Als je eraan gewend bent / de versterker ingespeeld is, pak dan de oude versterker nog een keer.

fabeltjes :D

Dan knoop je ook de oude versterker aan het net en na een week een vergelijking doen. Dan weet je hoe de vlag er bij hangt. :unsure:

Hallo,

Even een gedachtesprongetje,

Iets wat met buizen uitgerust is, moet niet inspelen ?

Denk van wel dus.

Waarom moeten speakers wel inspelen en de apparatuur niet ?

Op het filter zitten onderdelen die ook wel gebruikt worden in de versterkers, cd spelers, tuners, dac's, etcetera.

Het zijn niet alleen de units die ingespeeld moeten worden.

Als wij dus praten over de tweeter, praten wij vooral over het inspelen van de spoel en niet van een stugge rubberophanging zoals bij bijvorbeeld de woofers.

Ofwel het inspelen van (o.a.) een kabeltje misschien ???

Groet, Mark :rolleyes::)

Hallo,

Denk van wel dus.

Op het filter zitten onderdelen die ook wel gebruikt worden in de versterkers, cd spelers, tuners, dac's, etcetera.

Als wij dus praten over de tweeter, praten wij vooral over het inspelen van de spoel en niet van een stugge rubberophanging zoals bij bijvorbeeld de woofers.

Groet, Mark :rolleyes::)

tuurlijk moet apparatuur inspelen, ben ik met je eens.

zowel speakers als versterker,e.tc.

iets anders word het; als :rolleyes: het hier genoemde het apparaat totaal niet bevalt.

dan geloof ik niet dat het na een dag 100 procent omgeturnd is.

nou toen van de AW250 alle transistoren, en bijna alle condensatoren en diodes vervangen waren (ik praat de reparateur even na) was het de eerste dagen zo erg dat ik dacht het ding is definitief veranderd qua klank. Niet subtiel een beetje anders, nee plat, hard, boemerig. jek.

en nu draai ik als test even een oude zilveren interlink (die inmiddels jaren in de kast lag) tussen Revox en voorversterker, en weer precies hetzelfde: hard, neuzelig, plat. maar het begint na 24 uur al te verbeteren.

dit is geen psychologie, dit effect is iedere keer weer te horen.

binnenkort ga ik mijn voorversterker knap ernstig modificeren. wordt weer geduld hebben voor ik het resultaat echt hoor ....

Ik blijf benieuwd naar de ma240, dus lees graag meer erover.

Ik had het, voor de duidelijkheid, dus met name over het inspelen van de woofer. ;)

Hallo,

Denk van wel dus.

Een buis is geen transistor.

Vroeger dronk men koffie met buisman, buisman bevat een buis, dus koffie uit een senseo gaat steeds beter smaken.. :D (geintje hoor) ;)

Hallo,

Ik heb een jaar of twee geleden een stel Master 4's aangeschaft, in het begin bonkte het laag wat, maar vooral de tweeter klonk behoorlijk agressief (metal dome).

Kan iemand mij verklaren hoe het kan zijn dat de scherpte grotendeels vertrokken was na een maand of 2 a 3 ??

Let wel; grotendeels, dit omdat in mijn opinie een soft dome beter presteert in niet scherp klinken dan een metal dome.

Wat natuurlijk weer niet in hoeft te houden dat, dat ten alle tijden ook zo is en wat op zijn beurt ook weer niet inhoud dat een soft dome ten alle tijden beter klinkt dan de stalen variant.

Groet, Mark

En nu speel ik met Syntheses'....., raar maar waar... :)

Hallo,

Ik heb een jaar of twee geleden een stel Master 4's aangeschaft, in het begin bonkte het laag wat, maar vooral de tweeter klonk behoorlijk agressief (metal dome).

Kan iemand mij verklaren hoe het kan zijn dat de scherpte grotendeels vertrokken was na een maand of 2 a 3 ??

Jawel, waarschijnlijk was het laag minder aanwezig waardoor het hoog wat meer naar voren kwam, overheerste.