joopus Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Hallo, Ik heb een jaar of twee geleden een stel Master 4's aangeschaft, in het begin bonkte het laag wat, maar vooral de tweeter klonk behoorlijk agressief (metal dome). Kan iemand mij verklaren hoe het kan zijn dat de scherpte grotendeels vertrokken was na een maand of 2 a 3 ?? Jawel, waarschijnlijk was het laag minder aanwezig waardoor het hoog wat meer naar voren kwam, overheerste. dit snijd hout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjwe Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Hallo, Deze opmerking had ik al verwacht. Maar wat destijds ook goed te horen was, was dat de woofer sneller ingespeeld begon te raken als de tweeter. Hoe verklaart men dat ? m.a.w. Het laag begon minder te bonken en meer soepel te rollen, doch het laag bleef scherp (in eerste instantie). Groet, Mark Ik weet redelijk wat ik hoor..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Wat moet ik hier van zeggen? Je meent anders te horen, maar ik kan je verklaring daarvan niet volgen. Ik bedoel, ik lees geen tweeter veranderingen in wat je zegt. Ik kan je in ieder gavel geen andere verklaring geven. Mijn eigen ervaring met de vervanging van tweeters is dat de speakers vrijwel direct weer op niveau zaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 16 januari 2005 Author Report Share Posted 16 januari 2005 Het spul (de DVD963SA en de MA240) staat nu al 3 dagen aan, ongeveer 60 uur nu. Het platte geluid uit de doos is verdwenen. De detaillering was vanaf het begin indrukwekkend maar nu het geluid wat voller begint te worden begint alles tot leven te komen. Het laag is nog niet 100%, denk ik. Basloopjes die ik na alle upgrades van het afgelopen jaar uit mijn hoofd ken komen er nog niet erg overtuigend uit. Maar het is nu wel zo dat ik het gevoel heb dat het goed komt. Ik kan nu eindelijk met plezier met mijn ogen dicht naar muziek luisteren. En dat kon 2 dagen geleden echt nog niet, hoor! Misschien is het wel zo dat de mensen die vinden dat inspelen onzin is gewoon minder oor voor detail hebben. Of ze hebben mazzel gehad met de door hun gekochte apparatuur. Deze opmerking zal wel weer een hoop reacties ontlokken maar voor mij is het wel duidelijk. Misschien heeft het wel met het type versterker te maken. Ik ben benieuwd of mijn laatste wens, meer en zuiverder laag, ook nog uit komt. Als dit zo is dan hoef ik nooit meer een nieuwe set te kopen. Soms zit ik met tranen in mijn ogen naar CD's te luisteren die ik al 100 keer heb gehoord. Als ik nog meer details en nog zuiverder weergave wil hebben denk ik dat ik de artiesten zelf uit moet gaan nodigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Hallo, Ik heb een jaar of twee geleden een stel Master 4's aangeschaft, in het begin bonkte het laag wat, maar vooral de tweeter klonk behoorlijk agressief (metal dome). Kan iemand mij verklaren hoe het kan zijn dat de scherpte grotendeels vertrokken was na een maand of 2 a 3 ?? Jawel, waarschijnlijk was het laag minder aanwezig waardoor het hoog wat meer naar voren kwam, overheerste. dit snijd hout. Over wat voor hout hebben wij het Jopie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 medevoort hout, waar ik erg benieuwd naar ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 16 januari 2005 Author Report Share Posted 16 januari 2005 Na 3 dagen ononderbroken draaien weet ik het wel. De problemen in het laag beginnen steeds meer te verdwijnen. Ik hoor nu soms verassend lage tonen uit de speakers komen. Het ontbreekt nog wel een beetje aan strakheid. De grote problemen lijken nu echter wel verdwenen. Luisteren naar muziek wordt steeds leuker. Ten opzichte van mijn vorige set (Marantz CD6000OSE en PM7200) lijkt het licht te zijn aangegaan. Die set was al detailrijk maar hier spat het er werkelijk uit. De natuurgetrouwheid is ongelofelijk. Elk instrument en effect komt er prachtig uit. Het begint nu ook de huisgenoten, die normaal mijn handelingen op hifi-gebied met een mengeling van wantrouwen en wanhoop volgen, op te vallen. Mijn zoontje wilde zijn CD met Linking Park wel eens horen. Prachtig. Nu is dat ook wel een heel goed opgenomen pop-CD. Al het detail zorgt er niet voor dat het kil gaat klinken. Een kennis van me die hier even binnenviel omschreef het als een beetje buis-achtig. Niet overdreven maar toch enigszins warm. De 'problemen' in het laag hebben nu trouwens wel een punt bereikt waarbij je inderdaad kunt gaan denken aan verbetering door een andere interlink of andere ls-kabels. Hierbij zou ik dan kabels moeten hebben waarmee in de lagere regionen verbetering kan worden bereikt. Ook de acoustiek zou een probleem kunnen zijn. De acoustiek van de kamer is wel niet veranderd maar ik kan me voorstellen dat componenten met een andere klank ook andere eisen stellen aan de acoustiek. Maar voordat ik wat onderneem wacht ik nog even want 75 uur inspelen is misschien nog niet genoeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Zelf hou ik meestal 100 uur aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Een kennis van me die hier even binnenviel omschreef het als een beetje buis-achtig. Niet overdreven maar toch enigszins warm. waarom vergelijkt iedereen een transistorversterker nou met een buizenversterker? Koop dan een buis als dat zo mooi is veel plezeir met je amp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 Huub, je laat m toch wel fulltime aanstaan he .... anders zal je nooit het volle potentieel eruit halen, staat ie in wezen altijd in te spelen. en dit ding eet nauwelijks stroom (itt de cv ketel die mijn geluid maakt) en de eindklank krijg je pas na een week continue aan, daarna zijn de ontwikkelingen erg klein. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 Hoe staat het er mee, Huub. Klink-ie al zoals het hoort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 17 januari 2005 Author Report Share Posted 17 januari 2005 De MA240 heeft nu een uur of 90 ingespeeld en ik vind 'm fantastisch. Het is een feest om naar muziek te luisteren, maakt niet uit wat. In het laag, wat toch een beetje achterblijft, lijkt nu bijna geen ontwikkeling meer te zitten. Vanmiddag heb ik hierover met van Medevoort gebeld. Het is tenslotte een Nederlands fabriekje en zij weten het best hoe dat zit met het inspelen! De vriendelijke medewerker die ik aan de lijn kreeg beaamde dat het inspelen wel een week of 2 duurt. In die tijd komt de versterker naar zijn zeggen 'los'. In de fabriek spelen ze weliswaar ook een tijdje maar het echte inspelen moet toch thuis gebeuren. Het 'mager' klinken met voornamelijk problemen in het laag herkende hij wel. Ik heb hem gelijk gevraagd wat voor interlinks ze zelf eigenlijk gebruiken. Hij zei me dat ze voor mijn combinatie SC4S gebruikten. Ik ga dit dan ook morgen bestellen, met mooie zilver-gesoldeerde LS-kabels met spades/vorkjes. Inspelen doe ik nog een paar dagen. Hij staat 24 uur per dag aan. Hij zal hopelijk nog beter gaan spelen dan nu; de van Medevoortkabeltjes zullen ook wel helpen. Wat betreft het laag is mij al verteld dat het verschil met de oude Marantz (waar veel meer laag in leek te zitten) kan liggen aan de hoge dempingsfactor van de MA240. De Expert van hifi.nl, die heel snel reageerde op een mailtje van mij, zegt hierover dat 'in de Marantz ongetwijfeld de condensatoren in de voeding aan het eind van hun leven zijn gekomen en nog maar weinig zullen bufferen. Dat heeft tot gevolg een rijk en overvloedig laag met heel weinig controle. Dat is met elke eindversterker na een aantal jaren het geval, niet specifiek Marantz. Dat rijke "flubberende" laag lijkt heel fraai, zeker op sommige wat kleinere speakers maar is het niet (in mijn ogen)'. Ik ben erg blij met zowel de DVD963SA als de MA240. Omdat ze allebei nieuw zijn weet ik niet precies welke invloed welk apparaat heeft op het geluid. Maar het geheel klinkt super gedetailleerd, haarzuiver, een beetje warm en dynamisch. En het swingt als de pest. Mijn vorige combinatie klonk ook wel goed maar als de muziek nu swingt dan zit ik ook niet stil. En door nog wat langer inspelen en van Medevoort-kabels kan het nog beter worden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 Ha Huub, Van harte met je aanschaf en gelukkig gaat het steeds beter klinken! Van Medevoort Rulezz (www.vmac.nl) mvg, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 (www.vmac.nl) mvg, PD Hogeterp Lekker actieve site wel, vooral het prikbord en de agenda. Ik denk dat de Van Medevoort enthousiast op dit forum beter aan zijn trekken komt. Enno , die 10 jaar lang met veel plezier vM apparatuur heeft gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 Het lijkt me in ieder geval verstandig om niet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 17 januari 2005 Author Report Share Posted 17 januari 2005 Ja dat vind ik ook PD! Die vM-club valt me nogal tegen. Omdat ik vM-spulletjes had dacht ik in mijn enthousiasme gelijk lid te moeten worden van die club. Maar die bestaat uit een paar vage recenties, een ongelofelijk stupide algemeen verhaal over hifi, een prikbord waar niets opgeprikt is en een hoop gebruiksaanwijzingen van vM-apparaten die ik niet heb. Niet bepaald een levendige club volgens mij! Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 januari 2005 Report Share Posted 17 januari 2005 ik ben inmiddels ook wel erg nieuwsgierig naar die ma240. keertje een exemplaar te logeren vragen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 17 januari 2005 Author Report Share Posted 17 januari 2005 Naschrift: Het viel me op dat het geluid vanaf de TV een heel andere kleur had. Dus heb ik met het 'dropvetertje' van de TV de megadikke 75 euro-kabel (merk onbekend) van CD naar versterker vervangen. Dat maakt een heel verschil. De klankkleur is veranderd waardoor het hoog wat minder prominent is en het laag dus wat aan betekenis wint. De balans is nu een stuk beter hoewel die dropveters over het geheel genomen wel slechter klinken. Minder verfijnd lijkt het. Hierbij is ook de mare dat kabels niets uitmaken doorgeprikt. De balans is veranderd en het geluid klinkt minder zuiver. Als de van Medevoort kabeltjes dezelfde balans geven met het zuiverder geluid van mijn huidige interlinks is het precies goed. Als je geen toonregeling hebt ben je helaas gedwongen om de toon met kabels te regelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 17 januari 2005 Author Report Share Posted 17 januari 2005 Vergeef me mijn warrige berichtgeving tot nu toe. Na weer een dag spelen heb ik mijn lage tonen, hoor! Op het toilet, in de keuken, achter de computer maar nog niet echt op de plek waar muziek pleegt te worden geluisterd: op de bank. Het belangrijkste probleem is nu dus de acoustiek. En ik verwacht ook nog wel verbetering als ik de interlink en ls-kabels heb die ook door de Ontwerper worden gebruikt. Nog genoeg te verbeteren dus met relatief eenvoudige en goedkope middelen. Alle bouwstenen zijn echter wel aanwezig voor succes: hoog, midden en een beetje laag op de bank en prachtig diep laag in de keuken. Dat was een paar dagen echt nog niet zo want ook toen kwam ik wel eens in de keuken als ik muziek luisterde. Vervelend bij dat inspelen is dat je steeds wanhopiger zoekt naar nieuwe oplossingen terwijl je gewoon geduld moet hebben. Degene die in deze discussie zei dat je niet te snel moet oordelen en moet blijven luisteren heeft gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 het word me nu een beetje te veel veel plezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 Ha Huub, Van harte met je aanschaf en gelukkig gaat het steeds beter klinken! Van Medevoort Rulezz (www.vmac.nl) mvg, PD Hogeterp klein wereldje pee dee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts