Guest Hubertinus Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Ik was vandaag in een audio zaak in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Beetje vreemd verhaal over dempingsfactor en het stappenplan. Ik meen dat buizen doorgaans sneller waren maar dat de audiotrafo de snelheid weer beperkt. Wil je van de snelheid profiteren zou je een OTL moeten kopen. Maar een frequentiebereik van zo'n 40 kHz is dacht ik wel voldoende voor de meeste toepassingen, of dit nu buizen of transistoren zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Wat een kulverhaal van die verkoper Hubertinus. Dat zou mij beslist geen vertrouwen inboezemen. Buizen en transistors klinken zeker verschillend maar dat van die verkoper is toch wel een verhaal uit de dikke duim. Op audiogebied zijn goede versterkers zowel met buizen als transistoren eigenlijk even snel. Maar de uitgangstrafo bij buizen beperkt zoals Richard al zegt de bandbreedte en dan hebben we het over over om en nabij de 100 KHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 ik heb 7 jaar een jadis gehad, en die klonk NIET sneller, maar eerder langzamer, en minder dynamischer dan een transistor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Er zijn snelle buizenversterkers maar eveneens snelle transistors. Een buizenversterker zoals Sun Audio die maakt zijn ook wel erg snel maar een Pass Labs doet het ook erg goed. Misschien zijn er nog wel meer versterkers die veeel sneller zijn maar die ik heb gehoord lieten dan heel veel liggen op andere gebieden. Het is dus erg moeilijk te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Er zijn snelle buizenversterkers maar eveneens snelle transistors. Een buizenversterker zoals Sun Audio die maakt zijn ook wel erg snel maar een Pass Labs doet het ook erg goed. De snelste Sun Audio: SV-KT88 : Frequency Response 15-30kHz/-3dB. Niet wat ik versta onder een snelle versterker. Die moet toch minimaal zo'n 150 kHz/-3dB kunnen halen. Een Pass is met 100 kHz ook niet zo rap (ook niet traag). Maar inderdaad, de snelheid lijkt me ook niet het eerste criterium waarop je een versterker moet beoordelen. Bovendien wordt de bandbreedte vaak bewust beperkt om problemen met de stabiliteit te voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 ik heb 7 jaar een jadis gehad, en die klonk NIET sneller, maar eerder langzamer, en minder dynamischer dan een transistor. wat versta jij onder niet sneller of langzamer,en minder dynamisch als een transistor. ik probeer het verhaal te snappen maar heb er wat moeite mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Staat Spectral niet bekend om zijn snelheid Ja, maar daar moet je weer de 'remmende' kabels van MIT bij gebruiken omdat de boel anders gaat oscilleren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Staat Spectral niet bekend om zijn snelheid Ja, maar daar moet je weer de 'remmende' kabels van MIT bij gebruiken omdat de boel anders gaat oscilleren. Ja hoor eens Richard, in een snelle auto ga je toch ook niet vol gas geven en dan de snelheid regelen met het rempedaal De boordcomputer hoort gewoon de injectie goed te regelen. Vind trouwens de term "snel" zoiezo iets waar je bij versterkers eigenlijk nix mee kan. (Behalve slap over l#llen dan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Onder snelheid versta ik: De mate waarin een component, in dit geval een versterking, het geluid al dan niet 'uitsmeert'. Een snelle versterker kenmerkt zich door veel impact (een basdrum klapt eruit en is daarna gelijk weer stil) en doordat het geluid er 'staat', het klinkt niet 'gemaakt', niet alsof er een versterker aan het werk is. Ik wist niet dat je dit aan de hand van specificaties kan bepalen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Staat Spectral niet bekend om zijn snelheid Ja, maar daar moet je weer de 'remmende' kabels van MIT bij gebruiken omdat de boel anders gaat oscilleren. Sneller dan het geluid Krijg je dan ook zo,n knal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
charisma Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Tac mclaren schijnt erg snel te zijn(of ben ik nu in de war met iets anders van dit merk? ) Zonder gekheid,ik speel zelf met een buizenset,deze verwerkt dynamiek sprongen met het grootste gemak,wat de indruk geeft erg snel te zijn. Ik heb me ook laten vertellen dat dit komt omdat de buizen een constante spanning afgeven. Of dit zo is laat ik aan de techneuten over onder ons. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 ik heb 7 jaar een jadis gehad, en die klonk NIET sneller, maar eerder langzamer, en minder dynamischer dan een transistor. wat versta jij onder niet sneller of langzamer,en minder dynamisch als een transistor. ik probeer het verhaal te snappen maar heb er wat moeite mee. ik snap het zelf ook niet helemaal. ik denk dat het ok iets met transparantheid te maken heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Ik heb altijd moeite met zo'n begrip. En als mensen dat omschrijven als uitsmeren of uitsterven van geluid of zo, dan vraag ik me af of de invloed van een speaker (ja, daar heb je hem weer) niet veel groter is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Weet er iemand hoe snel een buizenversterker is? Ik heb vandaag een torrenversterker geprobeerd en die doet de 200 meter in een fractie van een seconde... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 ik denk dat het ok iets met transparantheid te maken heeft. Daar kan ik me wel ietsiepietsie bij voorstellen. Maar noem het dan ook "transparantheid". "Snelheid" heeft wel een technisch aspect en dat is bij clippen van een versterker. Als sommige versterkers ook maar even clippen liggen ze gelijk een paar ms voor pampus en klapt het geluidsbeeld dicht en dat klink niet best. Andere versterkers "recoveren" onmiddelijk en heel kortstondig clippen hoor je eigenlijk niet eens, althans het valt niet direct op. Maar dat is denk ik toch iets anders dan wat ik hier lees aan omschrijvingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 ik denk dat het ok iets met transparantheid te maken heeft. Daar kan ik me wel ietsiepietsie bij voorstellen. Maar noem het dan ook "transparantheid". "Snelheid" heeft wel een technisch aspect en dat is bij clippen van een versterker. Als sommige versterkers ook maar even clippen liggen ze gelijk een paar ms voor pampus en klapt het geluidsbeeld dicht en dat klink niet best. Andere versterkers "recoveren" onmiddelijk en heel kortstondig clippen hoor je eigenlijk niet eens, althans het valt niet direct op. Maar dat is denk ik toch iets anders dan wat ik hier lees aan omschrijvingen. Dit is iets heel anders dan ik versta onder snelheid ja. Zie mijn visie een paar posts terug. Ik weet niet of de speaker daar een veel grotere rol in speelt. Aan een snelle versterker heb je natuurlijk niets als de speaker traag is...dat weet ik wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Het frequentiebereik is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Het frequentiebereik is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Ik versta onder snelheid het volgende: als ik moderne klassieke muziek draai waarin veel tempo en tempowisselingen zit dan wil ik die ook voelen/horen zoals ze bedoelt zijn. Misschien moet ik wel zeggen sommige speakers/versterkers klinken wat "lui". Dynaudio vind ik bijvoorbeeld niet snel klinken; mijn huidige Totems klinken sneller. Uiteraard met dezelfde versterker. Let op: met Dynaudio zou ik wel kunnen leven hoor! De verkoper in kwestie vond VTL wel iets voor mij. Of Manley. Beide Amerikaanse merken. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 ik denk: dat als je veel hoog hebt het geluid sneller bij je is. dit is een suggestieve opmerking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Ik versta onder snelheid het volgende: als ik moderne klassieke muziek draai waarin veel tempo en tempowisselingen zit dan wil ik die ook voelen/horen zoals ze bedoelt zijn. Misschien moet ik wel zeggen sommige speakers/versterkers klinken wat "lui". Hubertinus Ga eens luisteren naar een paartje hoge rendements speakers . Zoiets van rond de 100 db , hebbie slechts een hieeeel klein buizen bakkie voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Blijkbaar kan ik het niet onder woorden brengen... Of weten sommigen niet wat ze horen... Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Buizenversterkers "sneller"? Je kunt snelheid bepalen aan de hand van blokgolfmetingen: de verticale zijden van de blokgolven geven een aanwijzing t.a.v. stijg- en daalsnelheid, en ook kun je zien of er "overshoot" optreedt, of de slew-rate in orde is, en hoe het staat met de demping. Belast met een vaste weerstand, zijn er tussen goede transistorversterkers en goede buizenversterkers eigenlijk geen verschillen te zien. Maar aan een complexe (impedantieve) belasting zijn buizenversterkers inderdaad sneller. Sneller aan 't vervormen te krijgen, bedoel ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Je bedoelt dus dat de versterker/LS moet kunnen "volgen". Als er veel tempo- en dynamiekwisselingen zijn, moeten die ook op de juiste manier weergegeven worden. Nou, dat wordt lastig. Dat kan alleen bij een live presentatie. Snelheid is precies wat al eerder aangehaald werd en staat bekend onder de slew-rate van een versterker. Dat is de mate waarin de versterker van 0 to max spanning kan komen in een bepaalde tijd (meestal uitgedrukt in V/s). Slew rate is echter niet alles. Vooral opamps willen hier wel eens in uitblinken. Zo heeft een AD844 een slew-rate van 2000V/s en toch klinkt dat kreng niet. Of een buis of een transistor sneller is, ik zou het niet weten. Ik heb er nog niet aan gemeten en mijn buizenkennis is gering. Meestal zijn componenten die bedoeld zijn voor de HF techniek idd sneller. Of een versterker snel is, ligt echter aan meerdere factoren dan enkel transistor of buis. De hele schakeling werkt mee. Persoonlijk ben ik geen fan van "snelle" versterkers. Meestal klinken ze erg kil en laten weinig muziek horen. "Trage" versterkers zijn ook niet aan mij besteed. En als je er goed over nadenkt is het gewoon de combinatie die moet kloppen. Ik maak me al een hele tijd niet meer druk of alles wel precies weergegeven wordt zoals de componist dat bedoeld heeft. Dat is m.i. toch niet mogelijk. Zeker niet met ouwe klassieke nummers. Weet jij veel hoe Mozart en consorten het bedoeld hebben? En weet je ook dat de huidige "klassieke" instrumenten totaal anders klinken dan de instrumenten ten tijde van ..... . Bij modern klassiek is het al helemaal moeilijk te interpreteren wat er bedoeld wordt. Er wordt gebruik gemaakt van de nodige electronica/electronische instrumenten die ik in het echt nog niet gehoord heb. Ik kan me dan ook moeilijk een beeld maken van hoe iets eigenlijk zou moeten klinken. En toch kan ik intens genieten van bijv. Steve Reich en Philip Glass. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts