Jump to content

AVM aanbod

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb mijn AVM DAC2 nu al vanaf 1996 (garantie = 24 mnd) en hij doet het nog altijd prima. Ik heb met de gedachte gespeelt (en doe dat nog) om de analoge trap te vervangen door een buizentrapje, maar dat heeft niks te maken met de topic.

Ik kreeg vandaag een brief van de heren van AVM waarin wordt aangeboden de ouwe dac's (DAC1, DAC1.2 en DAC2) op te waarderen tot een 24b/96khz met upsampling machine voor

M'n dealer had dus zo'n gemodificeerde dac al staan en heb er ff naar geluisterd. Eerst in een luisterrruimte aldaar, daarna thuis. Conclusie: mijn dac gaat morgen naar Malsch in Duitsland en krijgt een dergelijke modificatie icon9.gif

ben ook zeer beniewd, heb zelf de dac2

pas een maand of 16, maar als het echt

zoveel meerwaarde geeft, is de opwaardering

zeker te overwegen.

ben vooral beniewd wat de verbetering cq.

het verschil van de 24 bits versie t.o.v. de

20bits oude configuratie is.

Mvgt een Avm Fan

check your mailbox ;)

Er ontstaat meer lucht in de weergave. Het laag is strakker en de muziek straalt meer rust uit. Het klinkt gewoon gemakkelijker.

De DaC2 heeft de eigenschap het laag wel eens te overdrijven (klinkt bij bepaalde opnames wel eens rommelig) en dat is verholpen.

BTW: ben je apart voor je loopwerk en DAC naar Roermond gereden of hoe ben je bij Poulissen terecht gekomen?

Up/oversamplen wordt volop gemarket maar is controversieel, volgens sommigen werkt het niet (en kan het in theorie ook niet werken) en zijn de verschillen die je eventueel hoort te wijten aan verschillende filter algoritmes, niet aan het up/oversampling proces. Strikt genomen valt er niets te up/oversamplen want die informatie/bits ontbreken gewoon. De theorie is dat ze de signaalvorm meer analoog maken waarna een minder agressief filter gebruikt kan worden, maar ook hier zit een probleem: dit geldt alleen voor het filteren na de upsampling, de upsampler zelf doet de zgn. 'brickwall' filtering waardoor helaas toch een gedeelte van de harmonische structuur verloren gaat net als bij een conventionele DAC. Belangrijker is dat je het mooi vind klinken, dan maakt het niet uit wat voor techniek erachter zit.

Geplaatst door void:

Up/oversamplen wordt volop gemarket maar is controversieel, volgens sommigen werkt het niet (en kan het in theorie ook niet werken) en zijn de verschillen die je eventueel hoort te wijten aan verschillende filter algoritmes, niet aan het up/oversampling proces. Strikt genomen valt er niets te up/oversamplen want die informatie/bits ontbreken gewoon. De theorie is dat ze de signaalvorm meer analoog maken waarna een minder agressief filter gebruikt kan worden, maar ook hier zit een probleem: dit geldt alleen voor het filteren na de upsampling, de upsampler zelf doet de zgn. 'brickwall' filtering waardoor helaas toch een gedeelte van de harmonische structuur verloren gaat net als bij een conventionele DAC. Belangrijker is dat je het mooi vind klinken, dan maakt het niet uit wat voor techniek erachter zit.

Belangrijker is dat je het mooi vind klinken, dan maakt het niet uit wat voor techniek erachter zit

Goed dat je dat zelf zegt, want de rest is echt niet belangrijk (ondanks dat ik technisch geschoold ben). En dattie beter klinkt is gewoon een feit voor mij. ;)

• 3 weeks later...