Guest Roland Lemmens Posted 28 januari 2001 Report Share Posted 28 januari 2001 Sinds kort heb ik B&W P6 speakers. Deze heb ik aangesloten op mijn Onkyo TX SV525R receiver. Wil hiervoor geschikte speakerkabel kopen. Wie kan mij helpen aan een goed advies? Ik wil ze overigens bi-wire aansluiten. Tevens ben ik van zinnens om een DVD-speler aan te schaffen, en deze aan te sluiten op de Onkyo Prologic receiver. De DVD-speler dient ook voldoende geschikt te zijn om mijn huidige CD-speler te vervangen. Ik wil hier niet meer dan ongeveer 1200 aan besteden. Wie kan mij van advies dienen? Bij voorbaat dank voor elk advies. Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirk Posted 28 januari 2001 Report Share Posted 28 januari 2001 Roland, biwire is maar een theorie en ik ken maar weinig mensen die echt en verschil horen, ps als je biwired dan halveer je de bekabelingscapaciteit met name voor de lage bass-pulsen. Tevens is het zo dat de elektriciteit van de kabels onderling veel meer invloed hebben op het signaal. Voor jouw setje adviseer ik je een van de hull clearwater en koop indien je dvd en cdaudio combineert een betere combi vanaf NLG 2000,- denon of onkyo/sony. dus even door sparen dus!Ps biwiren heeft echt geen zin, ook al hoor je andere verhalen/theorien. succes dirk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 januari 2001 Report Share Posted 28 januari 2001 Beste Dirk, Dus by-wire heeft geen zin ! Wat ben ik blij om dat te horen dan kan ik alle fabrikanten opbellen dat ze dat van hun luidsprekers kunnen afhalen. Het wisselfilter kan dan ook wat eenvoudiger en omdat het goedkoper is met enkelvoudige aansluiting houden ze geld over , dus dan verdienen ze meer. En alle fabrikanten van kabel zullen huilen van geluk want dan hoeven ze daar ook geen aandacht meer aan te besteden. En ze blijven doorgaan met huilen omdat ze veel minder kabel verkopen. En de onderdelen fabrikanten hebben pech want de helft van hun omzet is weg. En alle audio liefhebbers die het al hebben aangeschaft , die voelen zich bedondert ondanks dat ze het wel horen ,kunnen ze het afschaffen omdat jij beweert dat ze het niet kunnen horen. Dus je maakt met je uitspraken wel een heleboel mensen ongelukkig, gelukkig dat ze jou verhaal niet allemaal lezen. Wat voor set heb je dat je het niet hoort, of is er de mogelijkheid er niet voor. Kom eens een keer langs dan zal ik jou het verschil laten horen. Verder de keus van de kabel prima ik zou er nog een schepje bovenop doen en van den Hul CS 122 nemen. En een Denon DVD van 1399,00 de DVD 1000. Met Vr. Gr. Haudio AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 29 januari 2001 Report Share Posted 29 januari 2001 nou, henk toevallig lees ik dit wel dus !! da's lekker zeg, heb ik net een mit terminator mh750 bi-wire luidsprekerkabel aangeschaft en aan mijn revells geknoopt lees ik nu dat het helemaal niet te horen is !! dat had dirk me ook wel eens eerder mogen vertellen, dan had ik me een partij geld kunnen uitsparen........... ik ga maar eens andere hobby zoeken tuinieren of iets dergelijks............ hey henk, kan jij nog iets met een paar kratjes siltech, nordost, mit, v/d hull, en monster ?? want die blijken niks te doen mischien anders ruilen tegen wat tuingereedschap of zo ? gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 29 januari 2001 Report Share Posted 29 januari 2001 Originally posted by dirk:Roland, biwire is maar een theorie en ik ken maar weinig mensen die echt en verschil horen, ps als je biwired dan halveer je de bekabelingscapaciteit met name voor de lage bass-pulsen. Tevens is het zo dat de elektriciteit van de kabels onderling veel meer invloed hebben op het signaal. biwiren heeft echt geen zin, ook al hoor je andere verhalen/theorien. beste dirk, (nu even zonder flauwekul) waar heb je deze verhalen dan gehoord of gelezen ? en hoe wordt dit dan onderbouwd, want ik ben juist van mening dat precies het omgedraaide van bovenstaand verhaal correct is. roland, de cs122 kan inderdaad een goede keuze zijn maar vraag je dealer of je wat verschillende kabels mee naar huis mag nemen om zelf met je eigen combinatie en in jouw eigen sfeer tot een goede keuze te komen. verglijk een single-wire maar eens met de bi-wire uitvoering. mijn advies is als de speaker ontworpen is voor bi-wire gebruik het dan ook ! gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Roland Posted 29 januari 2001 Report Share Posted 29 januari 2001 Bedankt voor jullie adviezen Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TOW Posted 31 januari 2001 Report Share Posted 31 januari 2001 Beste Dirk Ook ik heb jouw verhaal gelezen (en waarschijnlijk nog veeeeeeeeeeeeeeeel meer mensen). Ik heb voordat ik dit schrijf, nog even gekeken onder het forum "MIJN SET". Ik kom helaas niets van jouw tegen. Misschien dat je dit nog moet doen. Hierna kan iedereen vast jouw stelling delen (of niet). En misschien ga ik dan ook wel weer terug naar het ???????? (ik weet niet hoe je het noemt, maar ik bedoel enkele bekabeling). En voor Roland nog het advies: ga naar de betere audio-zaak, deze kunnen je vast het verschil laten horen. Mvg Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 31 januari 2001 Report Share Posted 31 januari 2001 Hoe zijn jullie ervaringen met de Royal Jade Hybrid. Ik heb gehoord dat deze kabel in het laag niet echt geweldig is, maar in het hoog en mid vrij goed. Ik koop deze of volgende maand de Denon AVC-A1SE en misschien, indien het buget het toelaat, de cs-122 icm. de Royal Jade als bi-wire. Wat is de beste manier om deze kabels aan te sluiten? Ik bedoel met bannaanstekers of pennen. Vertinnen of niet? Of gewoon aanpellen en onder de schoefconnector van speaker en versterker. Ik heb hier nog geen echte duidelijkheid over. Ik gebruik nu goedkope bannaanstekers van (7,50 per stuk), omdat ik met vijf luidspreker kabels te maken heb en op mijn huidige versterker zitten de luidspreker klemmen nogal dicht op elkaar en zijn vooral de stugge Royal Jade's moeilijk vast te zetten en met deze bannaanstekers ging dat stukken makkelijker en het ziet er stoer uit. Dus Henk of Ron of wie dan ook. Hoe los ik dit op zodat de beste geluidskwaliteit overhoud. Mvg. Pacman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Roland Posted 31 januari 2001 Report Share Posted 31 januari 2001 Heeft iemand ervaring gehad met zowel de Nordost kabel type Super Flatline MKII Bi-wire en de Hul CS 122. Hoe verhouden deze zich? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rens Posted 31 januari 2001 Report Share Posted 31 januari 2001 hallo allemaal,als we het er toch over hebben,is er ook een verschil tussen een dikke en een dunne kabel t.o.v. hoog en laag voor we gaan biwiren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 31 januari 2001 Report Share Posted 31 januari 2001 hallo jeroen en rens, mijn ervaring is als je bijvoorbeeld een luidsprekerkabel kiest van een bepaald merk met een bepaald ontwerp en of opbouw van 4mm zet deze dan op het laag en je neemt voor het midden en hoog dezelfde type kabel met dito specs maar dan in de 2.5mm dikte, dat dit dan bijna altijd een homogeen geheel opleverd. de verhouding mag uiteraard ook 2.5mm voor het laag en 1.5mm voor het mid/hoog zijn, afhankelijk van de te gebruikte lengte. je vermijd het zogeheten skin-effect en je vermijdt de kans dat bepaalde parameters door verschillende types kabel door elkaar te gebruiken aanwezig zijn, zoals tijd/fase domijnen en looptijd verschillen e.d. ik kan hier hele theorien over schrijven maar dat wordt slaapverwekkend en geestdodend..... als je het laag een dikkere kabel geeft zal deze de meeste energie doorlaten en ook een diepere en snellere laagweergave geven. een dunnere kabel voor het midden en hoog heeft het grootste voordeel dat het signaal niet zo snel langs de omtrek begeeft (skin-effect) gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 1 februari 2001 Report Share Posted 1 februari 2001 enne..jeroen, het liefst geen banaanstekkers e.d. gebruiken maar gewoon de blanke draad stevig vastschroeven, want elke vorm van een connector hoe stoer ze wel niet kunnen zijn is een regelrechte directe overdrachts- weerstand en dat kunnen we zo min mogelijk in de door onze zo begeerde audio signaalweg gebruiken ! gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 1 februari 2001 Report Share Posted 1 februari 2001 Ik heb ergens gelezen dat de kale uiteinden wel met zilver-tin vertint moeten worden? Is dit zo of is dit ook gewoon een fable? Ik zit aan de versterkerzijde wel aan een vorm van connectoren vast. Ik koop binnenkort de Denon AVC-A1SE en daar zitten in totaal 9 speaker connectoren op en voor zover ik weet geen A B voor de frontspeakers. Het wordt een hele toer om straks die hele bundel speakerkabels daar goed op aan te sluiten en de front speakers worden waarschijnlijk ook nog gebi-wired en dat gaat me denk ik niet lukken. Aan de speakerzijde moet dit geen enkel probleem zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 3 februari 2001 Report Share Posted 3 februari 2001 beste jeroen, in dat opzicht, kies dan voor de 'gulden' middenweg bevestig je frontspeakers met de schroefverbining en de rest middels plaatsgebrek met banaanpluggen. wil je echte 'stoere' en vooral goede banaan pluggen voor je fronts kies dan de wbt's die je dmv een schroefsysteem inwendig kunt expanderen ( lijkt wel gynocologisch ) gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 3 februari 2001 Report Share Posted 3 februari 2001 Originally posted by schri607:beste jeroen, in dat opzicht, kies dan voor de 'gulden' middenweg bevestig je frontspeakers met de schroefverbining en de rest middels plaatsgebrek met banaanpluggen. wil je echte 'stoere' en vooral goede banaan pluggen voor je fronts kies dan de wbt's die je dmv een schroefsysteem inwendig kunt expanderen ( lijkt wel gynocologisch ) gr. ron Ron, je maakt me nieuwsgierig met je laatste opmerking. Heeft dat te maken met fysieke kenmerken zoals de afscherming, contact oppervlak, gehaakt of toch rechte connector. Of heeft het meer betrekking op gevoelsmatige zaken zoals een dieper laag, betere plaatsing of meer lucht om het instrument? M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 11 februari 2001 Report Share Posted 11 februari 2001 hallo maarten, ik bedoel hiermee door deze type banaanpluggen te gebruiken dat er een veel beter contact ontstaat tussen de speakerterminals en de gebruikte plug. een goed contact resulteerd dan ook in een betere signaal overdracht. gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 12 februari 2001 Report Share Posted 12 februari 2001 Ik heb nu de Teatrack van Van den Hul met WBT aan de versterkerzijde. Deze connectoren zijn ideaal. Even aandraaien en ze zitten muurvast. De andere zijde van de kabel heb ik van WBT krimphulzen laten voorzien. Past goed in de schroefconnector en zit ook goed vast. Oftewel hele goede connectoren, alleen zouden ze de helf moeten kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 12 februari 2001 Report Share Posted 12 februari 2001 hallo jeroen, goed om te lezen dat je het juiste materiaal te pakken hebt. ik denk dat dit zo'n beetje de beste oplossing is......ennuhh....tja, wel beetje duur ja, maar dan heb je ook wat ! gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
ceedee Posted 13 februari 2001 Report Share Posted 13 februari 2001 Beste audiovrienden, Leuke verhalen allemaal, Af en toe echt lachen. Vooral als je een banaan vergelijkt met gynocologie. Dit laat zich lastig vergelijken tenzij je de gynacologie bedoeld ! Dit maakt het inwendige zichtbaar terwijl bij een banaan, zoals bedoeld,het inwendige moeilijker zichtbaar wordt. De expansiedrift is in theorie ruimer dan in de praktijk. Kale draden monteren ? Bij goede materiaal keuze en -montage heeft de spade altijd een voorkeur. Het is niet voor niets dat 's werelds top merken de reference "draden" hiermee uitvoeren. Ga maar lezen in o.a. de white papers van www.Harmonictech.com, hele knappe draad touwens. Groeten, ceedee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bootje Posted 20 februari 2001 Report Share Posted 20 februari 2001 hallo, Wat ik me afvraag is: Zit er nu daadwerkelijk hoorbaar verschil tussen connectors of spades contra banaanstekkers ? mvg Boudewijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 februari 2001 Report Share Posted 21 februari 2001 Hmm, ik kan me ook moeilijk voorstellen dat je verschil kunt waarnemen tussen spades en banaanstekkers. Maarja, ik heb nog nooit vergeleken om eerlijk te zijn. Wel merk ik 'n verschil tussen kabel direct aanlsluiten of via banaanstekker. (banaan beter) C U all Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ceedee Posted 26 februari 2001 Report Share Posted 26 februari 2001 Beste Vrienden, Op zoek naar het verschil tussen een banaan en een spade. Een goede banaan is een banaan die voldoende raakoppervlak heeft en moet dan ook nog een hechte verbinding maken d.m.v. z.g.locking bananas oftewel zelf borgende banaanpluggen. Een dergelijke banaan is vrijwel altijd relatief kostbaar van wege de constuctie. Het borgmechaniek is bij sommige nogal complex en werkt kostprijverhogend. De standaard banaanstekkers hebben meestal niet voldoende contactoverdracht en zullen dan ook een lagere prestatie leveren t.o.v. de spade. De spade is veelal een eenvoudige constructie en kan ook gemakkelijk worden gemonteerd aan de kabel (krimpen heeft de voorkeur). Het aanschroeven op de speakeraansluiting kan met, de nodige kracht, voor een goede signaaloverdracht zorgen. Een van de beste locking bananas zijn die van Harmonic Technology, single crystal copper, voorzien van een flinke laag rhodium. Onderzoek ook de mogelijkheid van Bi-wire of gebruik een goede jumper (verbinding tussen laag en midden/hoog op de speaker). Jammergenoeg zijn veel bijgeleverde jumpers van discutabele kwaliteit en dat gaat ten koste van de prestatie van je luidspreker. succes en groeten, ceedee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mitchell Posted 27 februari 2001 Report Share Posted 27 februari 2001 Banaanstekkers die je kunt vastdraaien o.i.d., lijkt mij handig, ik zit nu met een aantal banaanpluggen die niet bepaald vast in de speaker geklemd zitten. Wat is een betaalbare plug die je vast kunt zetten (en wat kost hij?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest B. Posted 27 februari 2001 Report Share Posted 27 februari 2001 Beste allemaal. Ja, biwire, ik heb een niet al te misselijk touwtje n.l. een Siltech LS 180 g3, was per ongeluk single-wire bij mij gekomen, dus fluks Edwin van de Kley gebeld om te vragen of hij er nog een bi-wire van kon maken, dat kon, hij adviseerde echter om een paar draadbruggen erop te laten solderen en daarmee door te lussen, was volgens hem geen verschil tussen. Heb het dus met deze kabel niet uitgebrobeerd was een beetje kostbare optie. Had er in het verleden met sommige speakers goede ervaringen mee.Natuurlijk zal het niet in alle gevallen een verbetering zijn maar als je het kunt proberen zou ik het zeker proberen. Interessant om te lezen is het artikel in een van de eerdere HVT over single en bi-wire van Edwin v.d.Kley. Groet Ruud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 maart 2001 Report Share Posted 5 maart 2001 Beste allemaal, Ik lees in het berichtje van Ron-schrie607 (is dit je achternaam of zo?)iets over het skin effect bij kabels van 2,5 en 1,5mm. Dit is klink klare onzin. In een rapport wat Prof. M.O. Hawksford heeft geschreven over het transport van frequenties in kabels staan de volgende skindiepten vermeld: 50Hz 9,35mm, snelheid V=2,93meter per seconde 100Hz 6,61mm, V=4,15 1000Hz 2,09mm, V=13,12 10000Hz 0,66mm, V=41,50 20000Hz 0,47mm, V=58,69 Bij interlinks is het het beste om een heeeeeeele dunne ader te gebruiken; bijvoorbeeld 0,3mm (of dunner? moet ik nog broberen)Omdat je in een hoogimpedante omgeving zit is de weerstand van de draad niet van belang. Bij luidsprekerkabels heb je echter het probleem met de impedatie, hier wil je die zo laag mogelijk houden, dit is een lastige contradictie, maar er is wel een oplossing: hele platte brede geleider. Hoorbaar effect van skin-effect is opgeblazen laag met weinig laagdetails en dynamiek, ook de coherentie van instrumenten wordt er door aangetast. Sorry voor de slaapverwekkende (en geestdodende??)theorie, maar ik vind dat je wel correct moet wezen. Groetjes, Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts