Jump to content

Verlengen interne bekabeling

Erjee
 Share

Recommended Posts

Beste allen,

Ik wil het loopwerk van m'n cd-speler buiten de kast van de speler plaatsen!

In m'n speler zitten kabels van de firma Sumitomo.

Waar kan ik deze platte verbindingskabels krijgen in (uiteraard) grotere lengtes???

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

kan je er niet een andere connector op maken en met ide kabels werken?

of roep ik nu iets heel doms?

bb

Ik wil het loopwerk van m'n cd-speler buiten de kast van de speler plaatsen!

Kun je die dingen niet zelf maken met spullen van Conrad?

Conrad ben ik al geweest, maar daar heb ik niet kunnen vinden wat ik zocht.

Hopelijk is hun papieren catalogus completer dan hun website.

:confused: Weet je misschien hoe ik aan zo'n catalogus kan komen :confused: ???

Het zelf solderen van connectortjes is zeker geen domme vraag. Helaas is dat met een "doet-t-zelvert"soldeerbout niet mogelijk; daarvoor zijn de verbindingen te nauw :angry: .

De gedachte achter dit experiment is eigenlijk tamelijk voor de hand liggend:

De trillingen van de transformator op de printplaat/chassis worden altijd door gegeven aan het loopwerk en zijn nooit positief voor het uitlezen van de putjes. De hele kast op ieder denkbare onderzetter plaatsen kan daar niks aan verbeteren.

Het dempen/killen/vol storten/vol plakken van de hele boel lijkt me ook niet de goeie methode (hoewel die wel het meest toegepast en geaccepteerd is).

Dus wil ik de transformator fysiek scheiden van het loopwerk. Het verplaatsen van het loopwerk is hiervoor qua veiligheid gemakkelijker dan het verplaatsen van de trafo / power supply board.

Een ander voordeel is, dat ik het loopwerk dan kan plaatsen op / in ieder denkbare constructie van dempers/hangers/ankers/rubbers/whatsoevers.

Een goedkoop en zeer interessant experiment meen ik.

Het enige probleem blijft echter die platte kabel. Sumitomo communiceert alleen met grote klanten. In de U.K. zit een van hun Europese afnemers. Maar als Pietje Particulier hoef ik daar niet aan te kloppen :( .

Ik hoop dat hier mensen aanwezig zijn die weten waar dus die platte dingen te koop zijn.

Alvast bedankt.

Erjee.

Volgens mij kun je toch beter die voeding buiten de kast halen dan het loopwerk. Das veel gemakkelijker. En waarom is dat qua veiligheid niet gemakkelijk? Wat bedoel je daar precies mee? De voeding hoeft maar een paar volt uit te spugen (18V of zo? kweenie), dus das niks om je zorgen over te maken. Je zou zo de bestaande voeding in z'n geheel uit de kast kunnen halen en in een aparte kast bouwen. Ff een kabeltje met het juiste voltage naar de kast met het loopwerk trekken en klaar...

je zou ook de voeding kunnen ophangen ....

in mijn versterker hangt de voeding in een paar rubbertjes aan een pilaartje

of je hangt hem aan een soort elastieken ofzo.....

kan je alles indezelfde kast houden......

btw...

die kabel die je zoekt....

ga eens bij de kringloop kijken naar een heel oude video recorder?

wellicht dat daar in zit wat je zoekt?

bedenk wel dat je signaal kabel van loopwerk naar dac o.i.d erg goed moet worden afgeschermd (lijkt mij)

Volgens mij kun je toch beter die voeding buiten de kast halen dan het loopwerk. Das veel gemakkelijker. En waarom is dat qua veiligheid niet gemakkelijk? Wat bedoel je daar precies mee? De voeding hoeft maar een paar volt uit te spugen (18V of zo? kweenie), dus das niks om je zorgen over te maken. Je zou zo de bestaande voeding in z'n geheel uit de kast kunnen halen en in een aparte kast bouwen. Ff een kabeltje met het juiste voltage naar de kast met het loopwerk trekken en klaar...

Helaas, zo simpel lag het niet :( .

Op de voedingsprint zitten dus die aansluitingen voor het loopwerk EN de DAC.

Dus ik ontkom er niet aan om die kabels te verlengen, als ik dit experimentje wil uitvoeren.

Qua veiligheid ligt het ook iets lastiger; er MOET immers 220 volt naar toe. Dat wordt vanaf de aan/uitschakelaar naar de print gestuurd. Daarna pas wordt het inderdaad naar een veel latere spanning getransformeerd.

We hebben een zeer nieuwsgierige kat rond lopen. En iedereen weet what curiousity did to the cat ;) .

:ph34r: Als je onderzoekende (klein)kinderen hebt... LET DUS OP DE VEILIGHEID EN LAAT DAT ALS JE MET HUISGENOTEN OF HUISDIEREN REKENING MOET HOUDEN :ph34r: !!!

Groet,

Erjee.

btw...

die kabel die je zoekt....

ga eens bij de kringloop kijken naar een heel oude video recorder?

wellicht dat daar in zit wat je zoekt?

Op zich een goed idee, maar... ik zie de gezichten al van de mensen als ik zo'n bak bij hen op de toonbank sta open te schroeven.

"Ja ik moet even kijken over er voldoende kabel in zit...".

Maar... als er niks beters te vinden is... voor 'n tientje heb je zo'n ding al...

Hopende op betere alternatieven,

Groet,

Erjee.

Helaas, zo simpel lag het niet :( .

Op de voedingsprint zitten dus die aansluitingen voor het loopwerk EN de DAC.

Je bedoelt de voedingsaansluitingen? Ja, dat klopt, maar die zijn geen 220V (mocht je dat denken).

Dus ik ontkom er niet aan om die kabels te verlengen, als ik dit experimentje wil uitvoeren.

Qua veiligheid ligt het ook iets lastiger; er MOET immers 220 volt naar toe.

Waar moet 220V naar toe? Niet naar de DAC en ook niet naar het loopwerk. Die 220V is slechts de netvoeding. De DAC en het loopwerk en alle andere elektronica werken op een veel lagere spanning en bovendien niet AC maar DC (DC is minder snel gevaarlijk dan AC).

Dat wordt vanaf de aan/uitschakelaar naar de print gestuurd. Daarna pas wordt het inderdaad naar een veel latere spanning getransformeerd.

Dat klopt. Maar die aan/uitschakelaar verhuist dan natuurlijk gewoon mee naar de externe voeding. De huidige knop zelf laat je natuurlijk gewoon zitten, alleen die heeft dan geen functie meer. Er gaat dan immers ook geen voedingskabel je cd-speler in.

We hebben een zeer nieuwsgierige kat rond lopen. En iedereen weet what curiousity did to the cat ;) .

:ph34r: Als je onderzoekende (klein)kinderen hebt... LET DUS OP DE VEILIGHEID EN LAAT DAT ALS JE MET HUISGENOTEN OF HUISDIEREN REKENING MOET HOUDEN :ph34r: !!!

Je moet zeker geen gevaarlijke dingen dingen doen met hoge spanningen, al was het alleen maar om jezelf (en al helemaal met onwetende kinderen en huisdieren in de buurt). Ik zie alleen niet in waarom een externe voeding (in jouw geval) gevaarlijk zou zijn. Er gaat gewoon 220V in (zoals bij elk huishoudelijk apparaat) en er komt een lage gelijkspanning uit die ongevaarlijk is. Ik zie het probleem niet, maar wellicht begrijp ik je niet goed...

Ik zie alleen niet in waarom een externe voeding (in jouw geval) gevaarlijk zou zijn. Er gaat gewoon 220V in (zoals bij elk huishoudelijk apparaat) en er komt een lage gelijkspanning uit die ongevaarlijk is. Ik zie het probleem niet, maar wellicht begrijp ik je niet goed...

Omdat je in je opsomming vergeet te vermelden dat daar wel een veilig kastje omheen moet :rolleyes:

;)

Ik zie alleen niet in waarom een externe voeding (in jouw geval) gevaarlijk zou zijn. Er gaat gewoon 220V in (zoals bij elk huishoudelijk apparaat) en er komt een lage gelijkspanning uit die ongevaarlijk is. Ik zie het probleem niet, maar wellicht begrijp ik je niet goed...

Omdat je in je opsomming vergeet te vermelden dat daar wel een veilig kastje omheen moet :rolleyes:

;)

Ja, dat moet er idd wel omheen, maar dat leek me ook niet meer dan logisch. Dat zie je ook bij losse voedingen die audiofabrikanten (Naim of Audionet bijvoorbeeld) leveren... En labvoedingen zitten ook altijd netjes in een kastje...

Heb je een afbeelding of een foto van de kabel ?

Een foto heb ik, maar weet niet hoe ik die hier moet posten.

Dus; hoe moet ik op dit topic foto's posten???

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Je kunt hier alleen een link naar een image maken.

Zet eerste de foto dus op een andere site (je eigen, of die van de audioclub), daarna is het simpel.

Naar die site gaan.

Je foto met de rechter muisknop aanklikken

eigenschappen

naam foto selecteren

recher muisknop en kopieren

op hear "img" knop boven het bericht indrukken

rechter muisknop en plakken

klaar...

:)

Je kunt hier alleen een link naar een image maken.

Zet eerste de foto dus op een andere site (je eigen, of die van de audioclub), daarna is het simpel.

Naar die site gaan.

Je foto met de rechter muisknop aanklikken

eigenschappen

naam foto selecteren

recher muisknop en kopieren

op hear "img" knop boven het bericht indrukken

rechter muisknop en plakken

klaar...

:)

Hoi Hans,

Tja, eigenlijk kende ik deze handeling wel. En mijn foto's staan inderdaad al op het internet. Maar wel op een site waar ik liever (nog!) niet graag naar verwijs.

Jij weet waarschijnlijk wel welke site ik bedoel? ;)

Als "men" echter wil, dan plaats ik die link hier toch.

In afwachting,

Erjee.

Nou, vooruit dan:

non-cd%20player2.JPG

Ik zoek dus langere versies van die twee vlakke lintkabels. Die van het loopwerk is 21-aderig, die van de DAC (front paneel) is 17-aderig.

Het grijze kabeltje is nog wel met een soldeerbout en veel geduld zelf te verlengen.

Suggesties zijn zeer welkom.

Alvast bedankt,

Erjee.

Kijk eens hier..

Ga naar conrad.nl en type de volgende nummertjes in bij product zoeken

743860 ( 10 polig)

743879 ( 15 polig)

743887 ( 20 polig)

743898 ( 25 polig)

Als het goed is kan je de conector voorzichtig!! openmaken en vervangen door een van de bovenstaande kabels, overeenkomstig met hetzelfde aantal polen.

Als je de kabel gaat vervangen zou ik persoonlijk wel en serieuze overweging nemen op het wel zin heeft.

Het ziet wel leuk uit maar of je er op vooruit gaat ?

Voeg wel in het begin en einde van de kabel een platte ferriet kern toe voor eventuele hoog-frequente " storingen tegen te gaan.

Dit soort vlakke kabels schijnt toch een zwakke plek te zijn. Er loopt voeding doorheen, motoraansturing en ook het 'ruwe' HF-signaal. Dit langer maken is vragen om meer jitter, hetgeen op zich geen probleem hoeft te zijn. De DAC onderdrukt dit voldoende. Als de vlakdraad te lang wordt, kun je spanningsverliezen krijgen; dus maak het niet langer dan noodzakelijk.

Op TNT-audio heeft men een Marantz CD67 gemodificeerd door deze vlakband te vervangen door afgeschermde mini-coax! Dit kun je ongestraft verlengen en lijkt me ook steviger. Maar ja, dan moet je ook analyseren welk draadje waarheen gaat. Het "enige" andere probleem wat ik dan zie aankomen is het solderen: een verschrikkelijk priegelwerk.

http://www.tnt-audio.com/clinica/cd67.html

Veel succes. Het idee vind ik zeer origineel.

Ik zoek dus langere versies van die twee vlakke lintkabels. Die van het loopwerk is 21-aderig, die van de DAC (front paneel) is 17-aderig.

Het grijze kabeltje is nog wel met een soldeerbout en veel geduld zelf te verlengen.

Heb je wel een schema?

Het lijkt me dat het grijze kabeltje een voedingslijn is voor de motoren (met hoge voltages; 12 Volt o.i.d?) Ik zou het nameten.

De 17 aderige is niet van/naar de DAC: dit is puur voor de bediening en voor het display!

De 21-aderige transporteert het signaal van het loopwerk naar de DAC. Verder zit hier de loopwerk feedback ketens.