Jump to content

Verlengen interne bekabeling


Erjee
 Share

Recommended Posts

Wauw! Hartelijk dank voor jullie respons!

 

Hmmm, als ik dit allemaal zo lees denk ik dat het verlengen van die kabel OF veel teveel priegel en dus kwetsbaar soldeerwerk met zich mee brengt.

{mini coax, SCSI kabels... moeilijk solderen met je standaard boutje}

 

OF een te onstabiele data-stroom. Niet gedacht dat er toch nog zoveel volts door dat korte grijze kabeltje lopen :blink:

 

Ik was er al bang voor dat het hierop zou uitdraaien.

Maar dat had ik ook al ingecalculeerd. Wat ik derhalve ga doen is misschien nog radicaler:

Ik zaag een stuk blik uit het chassis weg, ter grootte van het oppervlakte van het loopwerk. Dat plaats ik dan op een geschikt "devise", los van het chassis en dus power board.

 

Hiermee heb ik EN het loopwerk vrij staan, EN de veiligheid blijft gehandhaafd, omdat de trafo en aan/uit-schakelaar gewoon blijven zitten waar ze zaten. Uit de buurt dus voor onderzoekende vingers en poezepootjes ;) .

 

Of het lukt is afwachten. ALS het lukt wil ik wel een foto plaatsen.

 

Nogmaals; hartelijk dank voor jullie idee

Link to comment
Share on other sites

Sloop nou gewoon die voeding eruit en zet 'm in een aparte kast. Dan heb je toch precies wat je wilt? Namelijk een loopwerk dat niet in dezelfde kast zit als de (trillende) voeding. Komt dus op hetzelfde neer als wat jij wilt (loopwerk buiten de kast halen). En ik snap ook niet wat je er zo gevaarlijk aan vind. Die kindervingertjes of kattenpootjes kunnen de voeding nu toch ook niet aanraken? Dus wat is er dan gevaarlijk aan om de voeding in een aparte kast te stoppen? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Beste Henrie,

 

Er zijn inderdaad een paar details die je niet hebt opgemerkt ;) .

Het loopwerk en de voeding KUNNEN helaas niet ver genoeg van elkaar geplaatst worden om of de ene, of de andere buiten de kast te plaatsen.

 

Verder is het openen van de kast altijd een beetje link, vanwege de 220 volt die het apparaat binnen komt.

In deze foto's zie je de aan/uit-schakelaar. Daar komt gewoon 220 langs. Dus als je de onderkant van het printje vast pakt als het netsnoer in het stopkontact zit: niet gezond!

on%20off%20switch1.JPG

 

In deze foto zie je dat diezelfde 220 volt naar de printplaat gaan. En als je onverhoeds daar een vinger aan houdt: ook niet gezond!

on%20off%20switch2.JPG.

 

Kortom; de voeding blijft gewoon in het chassis, het loopwerk wordt straks in het "gat" in de bodemplaat geplaatst.

Het chassis (de rest ervan :D ) op zich wordt tenslotte weer "ontkoppeld" van de plank.

 

Beetje duidelijk kunnen schetsen, zo?

 

Met vriendelijke groet,

 

Erjee

Link to comment
Share on other sites

In een Duitse Stereo van pakweg 5 jahren her, heb ik een keer zo'n modificatie, met plaatjes en uitleg en al gezien.

Jazeker, de trafo EN de netspanning werden in een apart kastje gemonteerd (moet je dus wel de trafo verwijderen/de-solderen). In het nieuwe kastje komt de aan/uit-schakelaar.

De uitgang van het kastje gaat dan extern naar de secundaire aansluitingen (waar de trafo zat) in de cd-speler. :confused: Snap je het nog?

Dit is geen gelijkstroom, maar wisselspanning van ?25V. Hangt van de trafo af.

Ik vrees dat ik die Stereo of Stereoplay niet meer heb, maar ik zal eens op zolder kijken en evt. het artikel voor je kopieren als ik het kan vinden. Ik was altijd zeer bewaarderig maar sinds de WAF iets opruimeriger geworden :(

Link to comment
Share on other sites

Ah, de WAF... Eigenlijk zouden ze ons NOG meer moeten steunen in onze, soms, moeilijke hobby :D .

Als je dat bericht nog kan vinden (geen haast!), dan heb ik ernstige interesse in een kopie ervan.

 

Stel je voor; een "los loopwerk / separate voeding" - cd-speler voor minder dan 100 euro :blink::blink::blink: .

 

Waar moet dat heen met de "echte" High End audio?

 

;)

 

Alvast bedankt,

 

Erjee.

Link to comment
Share on other sites

Pioneer had vroeger een topmodel waarvan de trafo achter de kast hing, en op een eigen pootje stond. Maar dat was een hele grote trafo, sorry, maar van zo'n klein trafootje komt maar weinig trilling.. ( :P sorry)

Toen ik de ingewanden van je speler zag begon ik me nogal af te vragen of dat wel al die moeite waard is, het is nogal een basismodel als ik het zo lelijk mag zeggen. Niks mis mee, maar je plannen gingen nogal ver leek mij. Ik denk dat je idee om 'intern' het loopwerk los te plaatsen wel het beste is.

Moet ik hier toch effe melden dat ik laatst het dak van mijn Marantz CD 80 (die toch gemaakt is van pantserplaat) volgeplakt heb met bitumen, ik verwachtte er niet zoveel van, maar dat maakt dus wel degelijk een enorm verschil!! Je wilt dat dan wel niet doen, maar heroverweeg dat toch maar even, zo te zien is de kast van jouw speler een aardige trilbak..

Je zou ook nog een flinke plak hout onder je speler kunnen schroeven (underlayment) schijnt ook goed te werken.

 

Succes, en ik vond het een leuk idee!

 

Grts Bart

Link to comment
Share on other sites

Moet ik hier toch effe melden dat ik laatst het dak van mijn Marantz CD 80 (die toch gemaakt is van pantserplaat) volgeplakt heb met bitumen, ik verwachtte er niet zoveel van, maar dat maakt dus wel degelijk een enorm verschil!! Je wilt dat dan wel niet doen, maar heroverweeg dat toch maar even, zo te zien is de kast van jouw speler een aardige trilbak..

Je zou ook nog een flinke plak hout onder je speler kunnen schroeven (underlayment) schijnt ook goed te werken.

 

Succes, en ik vond het een leuk idee!

 

Grts Bart

Beste BuizenBart,

 

Hier wil ik graag bij vermelden dan mijn voormalige speler (XA50ES, heftig gemodificeerd door Louis Raatjes!!!) ook WAAR maar mogelijk was, met dat zwarte spul + kurk vol geplakt was. Deze speler heb ik laatst aan een ES-verzamelaar verkocht.

 

Leuk was toen Louis me het verschil liet horen tussen m'n speler MET standaard deksel (1 mm. dik + 0,3 mm. dik ander metaal, dus sandwitch!) en de speler ZONDER dat pantser.

 

Wil je me geloven dat de speler beter klinkt ZONDER het dak erop gemetseld?

:blink:

Dus mooi wel!!!

:blink::blink::blink:

 

To be continued!

 

Groetjes,

 

Erjee.

Link to comment
Share on other sites

De kabels, zoals te zien in m'n foto's, zijn niet de kabels tussen laser en DAC. Deze dienen namelijk slechts (met dank aan The Ark) voor stuursignalen en voeding van het loopwerk, bedieningspaneel en DAC (welke direkt onder het loopwerk gemoteerd blijkt te zitten:

Transportupsidedown.JPG

 

In enkele posts hierboven, had ik al vermeld dat ik de kabels niet ga verlengen.

Ik heb namelijk bedacht, dat het verstandiger is om slechts het loopwerk "los" te maken van de rest (chassis, power board, bedieningspaneel).

Het power board ga ik eveneens op een klein, los houten plankje monteren, los weer van het loopwerk en chassis!

 

Sterker nog; s.o.t.a. Jerry merkte terecht op, dat die ouwe compenenten met houten behuizingen of deksels "wel apart" klonken.

Welnu, om je een extra duw in die GOEIE richting te geven; noem me eens een aantal actuele en goed klinkende merken op die OOK hout gebruiken in hun chassis, of delen ervan. Terloops merk ik hierbij alvast op dat de fabrikanten van de allerfijnste pick-up elementen met voorkeur verschillende houtsoorten toepassen. Om, bij jullie allen, bekende redenen.. ;)

 

Stay tuned!

 

Erjee

Link to comment
Share on other sites

Erjee, het ziet er allemaal prachtig uit, dat moet ik je nageven, en ik kan me goed voorstellen dat mensen er op vallen.

Maar als ik nu een aantal artikelen in kunststof laat zien, is dat dan een argument om daarop over te stappen? ;)

Link to comment
Share on other sites

Sorry, even terugkomen op het verplaatsen van de trafo:

ik heb dat artikel niet meer kunnen vinden, helaas.

Het gaat als volgt:

1. sloop de trafo en netsnoer uit de cd-speler. Teken alles goed aan, vooral de gekleurde draadjes.

 

Nieuwe kast (of plank, zo je wil):

1. monteer hierin het inkomende netsnoer, een schakelaar (met een schakel-C'tje eroverheen tegen knallen), en de trafo.

2. de uitgang van de trafo is een kabeltje met pakweg 8 gekleurde draadjes.

3. dit kabeltje laat je lopen naar de cd-speler

 

In de cd-speler:

1. voer het snoer door het achtergebleven gat naar binnen en

2. soldeer de gekleurde draadjes weer op hun plek.

Klaar! Een kind kan de was doen :blink: .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...