Jump to content

Zelfbouw of kopen?

ravon
 Share

Recommended Posts

Mijn vraag aan de meer ervaren zelfbouwers van meer complexe speakers is of ik de kwaliteit van de B&W 703 met een zelfbouwluidspreker kan benaderen/evenaren/overtreffen

Het antwoord is simpelweg: Ja.

Maar bedenk wel dat zelfbouwen een hobby/passie op zich is met een lange leerweg om tot mooie resultaten te komen. Als het je te doen is om een paar lekkere speakers te hebben en verder van muziek te genieten kun je beter wat moois kant en klaar kopen.

Wil je je orienteren op zelfbouw dan zou je eens bij Speaker & Co en/of Remo binnen kunnen lopen en gaan luisteren wat ze hebben staan. Als je daar mooier klinkends vindt ...

;)

Ik wilde eerst de B&W 804 kopen, maar heb tot zelfbouw besloten na meerdere bezoeken aan S&C, en zonder spijt. Maar eigenlijk heb ik verder weinig toe te voegen aan de wijze woorden van Pjotr.. :)

Hallo, iedereen!

Ik zit in hetzelfde straatje als Ravon.

Ik wil ook mijn 601tjes vervangen (goede speakers, maar onder het niveau van de rest van mijn installatie). Ik heb altijd CDM 1NT's gewild, maar kan het helaas niet betalen.

Maar op het gebied van klank, imaging, .... en zeker ook het design en technologische onderbouw zijn ze meer dan 100% naar mijn zin.

Hierdoor heb ik ook al zelfbouw overwogen.

Mijn vraag is: zijn er dan geen vooraf samengestelde pakketten die ravon's droom 804 en mijn droom CDM 1NT's benaderen / voorbijsteken / ... en dit aan een aanvaardbare prijs?

Maar bedenk wel dat zelfbouwen een hobby/passie op zich is met een lange leerweg

Deze stap is dan niet nodig als je vooraf samengesteld pakketten kiest.

Dan moet je nog wel zelf wat aandacht besteden aan de bouw en afwerking, maar dit lijkt mij zeker niet onoverkomelijk. Je kan eventueel een kast laten bouwen door een meubelmaker en aan de afwerking geef je zelf uit zoveel je wil (laten spuiten, fineer, laten maken in massief hout, .....)

Mijn probleem is ook dat ik geen ervaring heb met zelfbouw en dat ik ook geen zin / tijd / verstand heb om filters en drivers te liggen experimenteren. Om tot een goed resultaat te komen.

Dus:

Een kant-en-klaar pakket gezocht dat betaalbaar is, en zonder al te veel heksentoeren in elkaar te zetten is. Maar dat natuurlijk wel een B&W CDM 1NT's of N 804's voorbijsteekt..... :D

[Edit]

Een kant en klaar pakket is misschien niet de goede uitdrukking, wat ik bedoel is een "design" dat reeds zijn kwaliteiten bewezen heeft...

Hallo Dinobe en Ravon,

Als je tot zelfbouw besluit en je hebt het nooit eerder gedaan dan is zoiezo de eerste stap om een kant en klaar ontwerp te nemen. Van die ontwerpen zijn kant en klare en op maat gezaagde houtpaketten te krijgen en het heeft het voordeel dat je ze op voorhand kan beluisteren bij de diverse winkels.

Ook een goed klinkend ontwerp is niet goedkoop kwa materiaal. Het is wel meer waar naar zijn geld t.o.v. van de commercieel verkrijgbare fabriekskasten. Heel veel zelfbouwpakketten vind ik ook niet klinken, althans zijn mijn smaak niet :D maar er zijn er een paar bij ... Vond destijds kwa imaging en neutraalheid het monitorontwerp "Shamal" van S&C wel lekker klinken maar er is zoveel meer, zoals o.a. de Scan-Speak reference ...

Wat echt een pluspunt van zelfbouw is is dat het uiteindelijk luisteren naar wat je zelf met goed resultaat in elkaar gezwoegd hebt dubbel plezier geeft.

;)

In het geval zelbouw wordt benaderd als een eenmalig project om het maximale uit het budget te halen, dan zal helaas moeten worden volstaan met een bestaand ontwerp. Het is niet te doen om zonder voorkennis en een fatsoenlijke meetopstelling tot een solide ontwerp te komen. Of het kost onevenredig veel tijd/geld/moeite.

Nu is er een probleem: de zelfbouwzaken die zelfbouw ontwerpen hebben staan, hebben deze ontwerpen al jaaaaaaaaaaaaaarrrrrreeeeeen staan. Daarnaast zijn deze ontwerpen afgestemd om een bepaalde groep zelfbouwers te overdonderen (aangezet laag en hoog, erg terughoudend midden gebied). Ik zeg niet dat deze ontwerpen per definitie slecht zijn, verre van dat, maar er zit nog veel rek in. Wat betreft zit ik in dezelfde hoek als Pjotr. Het beste ontwerp is misschien wel de A4 monitor al is deze ook behoorlijk gelimiteerd (rendement, laagweergave).

Veel fabrieksspeakers zijn ook "gefit" op de smaak van de gemiddelde koper, maar meestal wat subtieler.

Een alternatief zou zijn om een ontwerp van een bekende zelfbouwer te bouwen (bijv TonyG ). In dat geval kan je niet luisteren en ben je aangewezen op de "smaak" van de zelfbouwer. Ik heb nu 3 ontwerpen van Tony kunnen beluisteren en het was allemaal erg forward gefilterd (meer wil ik er niet over kwijt).

Tsja wat blijft er nu over, een kit van bijvoorbeeld S&Co doorontwikkelen behoort tot de opties, je kan dan vanuit een solide basis (match van drivers en afstemming van de behuizing) op gehoor gaan rotzooien met het filter. Maar ja dat is geen plug and listen.

Anders moet je opzoek gaan naar een andere zelfbouwer die wat voor je wil ontwerpen/heeft ontworpen.

Totdat er betere zelfbouwontwerpen in de winkels doordruppelen en of een nieuwe winkel voor zelfbouwers komt, en of je iemand bereid vindt om te helpen kan je beter een fabrieksontwerp kopen.

... Vond destijds kwa imaging en neutraalheid het monitorontwerp "Shamal" van S&C wel lekker klinken ...

Ook mijn favoriet uit het huidige rijtje bij Speaker&Co, volgens mij niet zo'n heel oud ontwerp.

Ze hebben ooit ook een grote gehad ik meen de Response, die was ook indrukwekkend qua weergave en voorkomen.

Dat een aantal luidspreker ontwerpen uit hobby hifi en elektuur gerust een paar jaar kunnen oud zijn verwondert mij totaal niets.

Mijn idee gaat op dit moment nog het meest uit naar een ontwerp van een goed bouwer. Tony Gee heeft een aantal mooie dingen staan die precies nog niet al te moeilijk zijn te na te bouwen. Ik heb ook al massa's sites bekeken van mensen die allerlei modellen van proac en dergelijke hebben nagebouwd, misschien dat dit iets is.

Het grote struikel punt voor mij is dat ik nog nooit een diyset van enige betekenis heb gehoord. Ik ben er van overtuigd dat er prachtige resultaten te behalen zijn, maar de enigste referenties die ik heb zijn commerci

Daarentegen kan je een paar CDM 1NT's vinden voor een 700 euro ....

Ik weet het nog niet goed

Zelfbouwen moet je doen omdat je daar genoegen in hebt, je hebt de voldoening dat je naar iets luistert wat je eigen handen hebben gemaakt en de vergelijking met fabrieksproducten met glans kan doorstaan.

Als je het alleen uit financi

Grappig, ik heb precies het tegenovergestelde. Nog geen fabrieksspeakers gehoord uit de prijsklasse van mijn zelfbouw die beter waren. ;)

Eigenlijk niet gek, want de units van Scan Speaker worden veel gebruikt in fabrieksspeakers, de kast van zelfbouw is niet gelimiteerd door fabricage en handling kosten en het filter werd ontworpen door mensen met professionele apparatuur. Bedenk dat veel "high end" fabrieksspeakers uit kleine fabriekjes komen, dus dicht liggen tegen een "professionele" amateur (al kun je de mensen van b.v. S&C geen amateurs meer noemen).

Je zegt zelf dat je de Scan Speaker Reference + erg mooi vindt klinken. Je zou de kast nog wat kunnen verbeteren (bracing / beton / tegelen etc.) en je zult zien wat het resultaat is!! :)

Dank jullie wel voor jullie meningen en suggesties, ik ben vandaag maar eens gaan luisteren bij Speaker en Co. Luisteren is tenslotte de beste manier om een mening te vormen. De Scanspeak Reference Plus klonk naar mijn mening prachtig, ik vind het wel lastig om deze luidspreker qua klank te plaatsen tov de B&W 703. Misschien ga ik ze maar eens vergelijkend (blind!) beluisteren zodra ik mijn Rotel set binnen heb.

In die reference plus zit een SS metal dome als ik mij niet vergis. Zelf vind ik die te heftig in het hoog. En kijk daar begint het al: Daarvoor in de plaats zou je de SS 97000 softdome kunnen nemen die veel rustiger klinkt.

Staar je niet blind op "de nieuwste" drivers. Wat er te koop is staat al 10 tallen jaren op een hoog niveau en de verbeteringen van wat er "nieuw" bijkomt zijn marginaal. Een goed match van units is veel belangrijker.

Wat betreft kennis, ervaring en middelen: Ik heb een bedrijfje wat zich bezig houdt met trillingsmetingen, dat houdt bijvoorbeeld in dat ik dagelijks met frequentieanalyzers in de weer ben. De stap van mechanische trilling naar akoestiek en luidsprekerelectronica blijkt na het doorpluizen van het web en na het aanschaffen van wat literatuur niet zo groot. Ik mis nog wel een serieuze meetmicrofoon maar die is snel gevonden bij Klippel of Bru

Makkelijk zat!! Ga luisteren naar goede zelfbouw (S&C leent modellen uit op proef)

Ooit al een zelfbouwer gezocht in Vlaanderen?

De enigste plaatsen waar ik er weet staan zijn in van die veel te kleine, muffe electronica winkeltjes tussen de zelfbouwkitjes van Velleman en PA materiaal van "American DJ"

Neen, in Vlaanderen is het een grote merde. Ik ken niet 1 zaak

Ooit al een zelfbouwer gezocht in Vlaanderen?

De enigste plaatsen waar ik er weet staan zijn in van die veel te kleine, muffe electronica winkeltjes tussen de zelfbouwkitjes van Velleman en PA materiaal van "American DJ"

Neen,  in Vlaanderen is het een grote merde. Ik ken niet 1 zaak

Een dure B&K is natuurlijk prachtig maar een simpele Behringer ECM8000 van nog geen 50 euri is voor het meten van een speaker eigenlijk goed genoeg.

De dure B&K kun je natuurlijk wel gebruiken om je professionele activiteiten van trillingmeting naar geluidsmeting uit te breiden. :D

Ja zeg, ga ik daarvoor naar Antwerpen naar http://www.diyparadiso.com/  :P  :D

Aqua blue of Diyparadise (nooit begrepen wat nu de echte naam is) is niet bepaald een standaard winkel (tenzij Bennie nu echt flink aan het verbouwen geweest is). Maar laat je niet afschikken door het enigszins rommelige voorkomen (understatement), Bennie is een echte liefhebber en geeft goede adviezen Ik heb er echter weinig kant en klaar beluisterbare ontwerpen gezien. (maar ben niet overal geweest).

Overigens los van de kennis en of het beter klinkt; als je niet leuk vind om er een hobbie bij te krijgen (waar je menig weekend meer gaat vullen) zou ik toch iets kant en klaars kopen (desnoods een pakket).

Andere Nederlandse zaken:

http://www.bms-audiosystems.nl/pages/index.html (alleen kasten)

http://www.bms-audiosystems.nl/pages/index.html (ELS)

http://www.speakerstore.nl/ (internetshop??)

http://www.tempest.nl/ (internetshop??)

http://www.plsaudio.nl/home.html (winkeltje)

http://www.clofis.nl/nl/zelfbouw/zelfbouw.htm (importeur, maar soms hebben ze wat modellen staan. Op afspraak kun je wellicht luisteren)

http://www.clofis.nl/nl/zelfbouw/zelfbouw.htm (internetshop met beperkte luister mogelijkheden. Grootse toekomstplannen.. )

er zijn er vast nog meer

Heeft iemand trouwens ervaring met een van de vele Duitse diy zaken of bv deze kits

http://www.aos-lautsprecher.de/

Heeft iemand trouwens ervaring met een van de vele Duitse diy zaken of bv deze kits

http://www.aos-lautsprecher.de/

Doordat de Nederlandse importeur (audiocomponents) zijn markt grof verdedigd, zal de Duitste importeur (AOS) niet zo snel naar NL versturen (er zijn gevallen, waarbij de Duitse importeur de levering introk). De HobbyHifi kits zullen wel aan de man gebracht worden (strassacker klingtgut), daar zit veelal geen scanspeak in.

Dank jullie wel voor jullie meningen en suggesties, ik ben vandaag maar eens gaan luisteren bij Speaker en Co. Luisteren is tenslotte de beste manier om een mening te vormen. De Scanspeak Reference Plus klonk naar mijn mening prachtig, ik vind het wel lastig om deze luidspreker qua klank te plaatsen tov de B&W 703. Misschien ga ik ze maar eens vergelijkend (blind!) beluisteren zodra ik mijn Rotel set binnen heb.

In die reference plus zit een SS metal dome als ik mij niet vergis. Zelf vind ik die te heftig in het hoog. En kijk daar begint het al: Daarvoor in de plaats zou je de SS 97000 softdome kunnen nemen die veel rustiger klinkt.

Staar je niet blind op "de nieuwste" drivers. Wat er te koop is staat al 10 tallen jaren op een hoog niveau en de verbeteringen van wat er "nieuw" bijkomt zijn marginaal. Een goed match van units is veel belangrijker.

Wat betreft kennis, ervaring en middelen: Ik heb een bedrijfje wat zich bezig houdt met trillingsmetingen, dat houdt bijvoorbeeld in dat ik dagelijks met frequentieanalyzers in de weer ben. De stap van mechanische trilling naar akoestiek en luidsprekerelectronica blijkt na het doorpluizen van het web en na het aanschaffen van wat literatuur niet zo groot. Ik mis nog wel een serieuze meetmicrofoon maar die is snel gevonden bij Klippel of Bru