LaMa Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 In principe niet, of het moet bij de (na)bouwer zijn. Momenteel staat bij Soundline (leverancier van Audiotechnology in Nederland) in Haarlem "The Monitor", echter deze kan ik je niet 1,2,3 aanraden. Het ding bevalt me totaal niet, misschien dat jij er anders over denkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 Misschien ontkom ik er niet aan, voorlopig ga ik even door met luisteren naar goede ontwerpen. Waar kan ik luidsprekerontwerpen van Tony Gee beluisteren? Heb de HaTT-MKIII gebouwd en gebruik daarnaast ook de Scan Speak Event. Mocht je interesse hebben, dan mag je wat mij betreft wel een keer komen luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Mooi mooi, je bent al gaan luisteren Je zal waarschijnlijk wel verschillende modellen geprobeerd hebben, is het mogelijk deze eens (kort) met elkaar te vergelijken? Zoals je weet ben ik ook naar zelfbouw aan't kijken, maar ik door mijn kleine luisterruimte (10 m Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Misschien ontkom ik er niet aan, voorlopig ga ik even door met luisteren naar goede ontwerpen. Waar kan ik luidsprekerontwerpen van Tony Gee beluisteren? Heb de HaTT-MKIII gebouwd en gebruik daarnaast ook de Scan Speak Event. Mocht je interesse hebben, dan mag je wat mij betreft wel een keer komen luisteren. Da's aardig, ik hou het even in gedachten. Ik ben met vrouwlief bij Speaker en Co wezen luisteren naar de Reference monitor en de Reference plus. Voorlopig valt een monitor af omdat het laag achterblijft bij onze verwachtingen. Ik sluit niet uit dat we uiteindelijk t Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Er is mij nog iets opgevallen: Bestudering van de tekeningen en schema's van de Ref. Monitor en de Ref. Plus luidsprekers levert op dat de Monitor een geventileerde kast heeft en de Plus een dichte kast bovenop een geventileerde baskast. Beide luidsprekers gebruiken (afgezien van de baskast in de Plus) dezelfde drivers en hetzelfde filterschema. Als ik even snel reken kom ik op verschillende bruto kastvolumes (Plus 18,4 liter (exclusief de baskast), Monitor 16,5 liter). Het zal wel niet bijzonder zijn maar het viel mij wel op. De afstemming van een gesloten systeem verschilt van een reflex systeem, echter de 8546 gesloten in 16 en/of 18 liter maakt in mijn simulaties geen moer uit. -3dB punt ligt in beide gevallen rond 90 Hz. De Q ligt in beide gevallen al erg laag (resp. 0,43 en 0,42) De curve valt mooi met 12dB/octaaf af dus ik denk dat de Ref+ meer een 3weg zonder high pass op midhoog is dan een "rasechte" 2.5-weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Dat is precies wat ik bedoel. Is je huiskamer toevallig 4.90 meter breed? 35 Hz past daar mooi in. Remedie zou kunnen zijn om je luidsprekers midden in je kamer te zetten, dat doe ik met mijn baspijp ook Mijn kamer is 5,2m breed en 9,4m lang. Is een L-vormige kamer met hieraan een open keuken van 5 bij 4 (via een boog). Ik ga de Sub trouwens niet midden in de kamer plaatsen, maar achter mijn bank. Gezien meetresultaten bleek dit een van de beste plaatsen te zijn. Ook is dit een van de beste plekken om een dergelijke Sub redelijk onzichtbaar te plaatsen. Uiteindelijke formaat van Sub wordt 150*50*30. En ik woon net iets onder Reeuwijk. Ik zag op je site dat je de Hatt's te koop aanbiedt? De Hatt's hebben heel kort te koop gestaan. Heb uiteindelijk besloten om ze toch nog maar even te houden. Ze zijn momenteel als rear-speakers in gebruik, eigenlijk wel een beetje zonde van zulke speakers. Ik zal ze nog van mijn website af halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Een sub van anderhalve meter onzichtbaar plaatsen? En als ie achter jouw bank ligt (of staat), ligt (of staat) ie dan tegen de muur?Ik ben nieuwsgierig met welke frequentieresolutie je die 35 Hz bepaald hebt. De eerste resonantie van 5,2 meter is namelijk 33,1 Hz de tweede van 9,4 meter is 36,6 Hz. Echt onzichtbaar wordt hij natuurlijk niet . De bank is 190cm breed dus hij valt er wel achter, alleen je ziet hem dus nog wel staan vanaf de zijkant. Tussen de bank en de muur zit nog 90 cm, dus de Sub staat een 60cm van de muur af. De resonantiefrequentie heb ik oa met Spectra-RTA vastgesteld. Het zal misschien wel een paar Hz afwijken, maar de piek zit wel rond de 35 HZ, kan dus paar Hz afwijken. Hoe omschrijf jij de klank van de Hatt's? De klank van de Hatt.... Het midden klinkt heel open en direct, persoonlijk vind ik het hoog rustig. Als je het vergelijkt met de Events dan klinkt de Event vrij ruimtelijk, gedetailleerd in het hoog en rustig in het middengebied. De HaTT klinkt dan open en direct in het midden en minder ruimtelijk in het hoog. De Event is wat betreft diepgang stukken beter, de bas komt er echt lekker uit rollen, bij de HaTT is deze echter weer stukken sneller.,,,, Het verschil is echt iets wat je persoonlijk moet liggen. Ik kan van beide speakers evenveel genieten. Als je prijs/kwaliteit bekijkt dan is denk ik de HaTT iets beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Mooi mooi, je bent al gaan luisteren Je zal waarschijnlijk wel verschillende modellen geprobeerd hebben, is het mogelijk deze eens (kort) met elkaar te vergelijken? Zoals je weet ben ik ook naar zelfbouw aan't kijken, maar ik door mijn kleine luisterruimte (10 m Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Wellicht ten overvloede maar stel dat je een 20 kHz spectrum maakt met een resolutie van 6400 lijnen. Dat is een resolutie van 20000/6400= 3,125 Hz. Bij geluidsmetingen verdeel je het frequentiespectrum in octaafbanden, tertsbanden of nog smalbandiger (1/24 octaven). Een octaafband tussen 24 en 48 Hz zou verdeeld kunnen worden in 24 delen. Of die verdeling lineair is of dat je hem opdeelt in middenfrequenties wortel(Fl X Fh) weet ik niet. Misschien worden de tertsbanden door acht gedeeld (lijkt me logischer). Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Ga ook nog even luisteren naar de STAANDE ref monitor bij Speakerland, deze gaat wat lager dan de gewone ref monitor. (Zit tussen de monitor en ref+ in). Ik combineer mijn aangepaste ref monitors met een sub, juist omdat ik dan de bas op mijn kamer kan afstemmen (sub gaat veel lager dan de ref+). De kast van de ref monitor verstevigen is erg aan te raden!! Het midden wordt dan veel beter (plaatsing, stemmen etc.) en de bas strakker. het sterke van de ref + is dat deze 7 graden achterover helt, daardoor klinkt hij minder "fel" (heb ik dus ook aangepast voor mijn monitors). Je kunt de modellen van S&C thuis proberen, dus zeker doen!! Is van die staande (verhoogde) Reference Monitor de kastinhoud ook groter? Ik was in de (verkeerde?) veronderstelling dat dat extra hout louter diende als vaste stand . De kast van de Reference resoneert inderdaad en als ik op verschillende plekken op de zijkant klop klinkt de kast telkens duidelijk anders, daar kan nog wel iets aan verbeterd worden. Als ik zelf ga bouwen zal Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Er is mij nog iets opgevallen: Bestudering van de tekeningen en schema's van de Ref. Monitor en de Ref. Plus luidsprekers levert op dat de Monitor een geventileerde kast heeft en de Plus een dichte kast bovenop een geventileerde baskast. Beide luidsprekers gebruiken (afgezien van de baskast in de Plus) dezelfde drivers en hetzelfde filterschema. Als ik even snel reken kom ik op verschillende bruto kastvolumes (Plus 18,4 liter (exclusief de baskast), Monitor 16,5 liter). Het zal wel niet bijzonder zijn maar het viel mij wel op. De afstemming van een gesloten systeem verschilt van een reflex systeem, echter de 8546 gesloten in 16 en/of 18 liter maakt in mijn simulaties geen moer uit. -3dB punt ligt in beide gevallen rond 90 Hz. De Q ligt in beide gevallen al erg laag (resp. 0,43 en 0,42) De curve valt mooi met 12dB/octaaf af dus ik denk dat de Ref+ meer een 3weg zonder high pass op midhoog is dan een "rasechte" 2.5-weg. Heb je die 18 liter "gesloten" berekend en die 16 liter "geventileerd"? Nee beiden gesloten, m.a.w. de woofer doet het in een gesloten behuizing van 16 liter nagenoeg even goed als in een 18 liter gesloten behuizing. Het concept kan zelfs met een kleinere gesloten behuizing toe. De reden dat voor een gesloten behuizing is gekozen i.p.v. een reflex is vnl. het feit dat het impulsgedrag van een gesloten behuizing net wat beter is, dus die keus kan ik begrijpen. Dit gaat natuurlijk ten koste van het systeemrendement (in het laag doet maar 1 woofer het werk), een "echte" 2.5 weg waarbij de midbas even ver doorloopt in het laag als de 0.5 woofer zal meer output produceren in het laag. De ontwerp redenen kan ik gedeeltelijk volgen (gesloten midbas, aankoppelen van een extra woofer) echter de executie (scheidingsfilter, dimensionering woofercompartiment, keuze woofer op het laag) vind ik niet altijd even logisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts