Jump to content

Scout

carl
 Share

Recommended Posts

Hallo allen,

Nu Haudio de discussie weer in goede banen geleid heeft vroeg ik me af wie ervaringen heeft met de VPI Scout. Is dat echt zo'n ongelooflijk goed ding voor zijn geld (giant beater)? Ik heb hem een keer gehoord op een voor mij volledig onbekende set. Vond het toen een beetje "groot" en "scherp". Overigens een kunstwerk om te zien.

Groet,

Geplaatst door Ome Henk:

Helaas ken ik 'm ook alleen in een andere set. Als ik 'm nu eens thuis zou mogen proberen   confused.gif    :rolleyes:    ;)

Met welk element ?

MvG,

Haudio

Hai Haudio,

Ik heb hem volgens mij met een Discovery element gehoord. Overigens de eerste keer dat ik een Clearaudio element heb gehoord.

Groet,

Volgens de Steorophile kost de Discovery 3.500 dollarin de US. Dat kan ik me weer niet voorstellen zal wel de Victory geweest zijn.

Groet,

Ik heb hem kunnen beluisteren met Benz micro glider. Hij klinkt in deze combinatie goed analoog. Levendig, muziekaal, eerlijk en rustig. Het is een loopwerk dat erg kostbare elementjes kan hebben. Scherpte of extreme grootte kon ik er bij deze combinatie niet in vinden. Het beeld is inderdaad wel groot maar toch beheerst (goede plaatsing). Het is een erg goede speler in zijn prijscatagorie. Maar er zijn meer die veel voor het geld geven. Bijvoorbeeld de Transrotor Fat Bob. Gewoon eens even vergelijken als je serieus denkt zo'n draaitafel aan te schaffen. Er zijn dealers die ze uiteraard allebei hebben staan.

De VPI Scout staat al een maand of 6 bij mij in de huiskamer, uitgevoerd met een Dynavector K23 vdHull en een SPHINX phono equalizer pre-amp

Het geluid van de Scout heeft ruimte, dynamiek en klinkt ronduit aangenaam.

Ik denk dat het sterkste punt toch de JMW 9.0 uni-pivot arm is, een prachtig produkt.

Alex

:)

Geplaatst door Ome Henk:

Nou, dan maar wachten tot ik het me kan veroorloven   :( Ach, het vakantiegeld kom er bijna weer aan (of is dat al ergens anders aan uitgegeven   confused.gif )

'K wordt steeds nieuwsgieriger   :rolleyes:

Niet meer tevreden met de Leo, Henk? confused.gif Probeer het dan eens met een ander element, scheelt al een hele hoop! ;)

Geplaatst door Ome Henk:

En welke heb jij er aan hangen Leo   confused.gif

Beste Allemaal,

Gek dat niet meer mensen een VPI scout hebben.

In ieder geval zullen er toch mensen hier op het forum wel enige ervaring hebben ?

De arm is een snoepje goed uitgebalanceerd,suprieur lager 1 punts,alles is instelbaar .

Geen wiebelig ding zoals veel 1 puntsgelagerde.

Maar wat nog meer belangrijk is het ding kan overweg met een zeer groot assortiment aan elementen.

Bijna alles past erin en door de super weinig lagerwrijving een zeer lange levensduur van naald,cantilever,kortom element.

Ook het loopwerk mag er zijn, en omdat de importeur en ik niet de allergrootste vrienden van elkaar zijn is dit een super compliment van mijn kant. confused.gif;)

MvG,

Haudio

Geplaatst door Ome Henk:

Natuurlijk heel erg mooi dat het kennelijk niet zo kritisch is (want dat is wel eens anders     :rolleyes: ), maar welk(e) (soort m/v) element(en) beveel jij aan      confused.gif

Mijn aanbeveling is dat wat bij een installatie past en ook wat met de smaak overeen komt.

Omdat het bij elementen vrij moeilijk is om een keuze te maken.

Een element heeft toch een behoorlijke tijd nodig om in te spelen totaal meestal 200 uur,voor een goed tot uitstekend element.

Dat betekent ook dat een nieuw element niet zo speeld in het begin zoals het later zal gaan spelen.

In het begin zijn ze allemaal wat scherp en soms wat dun andere wollig.

Ook de diepte en ruimte afbeelding komt later.

Dus daarom is het moeilijk om te kiezen uit een nieuw element.

Ik probeer mij dan ook altijd te verplaatsen in de keuze van muziek ,akoustiek,apparatuur wat iemand heeft of aan gaat schaffen.

Doordat ik al veel draaitafels onder handen heb gehad ,in verschillende kombinaties ,heb ik gelukkig enige ervaring ,wat goed ergens bij past.

Want een Grado klinkt bv warm(bepaalde types) niet allemaal.

Een Dynavector 23 RS is een warm klinkend element een beetje donker zelfs.

Een Dynavector 17D2 Mk2 daarin tegen is een neurtraal klinkend element met veel detail.

Zo zijn er echt heel veel verschillen een Audio Technica OC 9 MC heeft ingespeeld een heel neutraal klankkarakter die op alle fronten goed in balans is .

En een v/d Hul geeft veel detail weer maar er zit wel behoorlijk spreiding in het klankbeeld ,volgens mij is dit wel bekent bij de eigenaars, de goedkoopste v/d Hul is het gemakkelijkst.

Het gaat wat te ver om het klankbeeld van alle elementen hier op te schrijven .

MvG,

Haudio

Geplaatst door Ome Henk:

Gut, zal je toch eens langs "moeten" komen    eek.gif

Dat kan ,in ieder geval heb ik wel enig idee hoe het zou moeten klinken omdat ik Sphinx ken en ook de luidsprekers die jij hebt heb ik gehoord.

Zelfs jou ruimte ,ken ik of er moet erg veel veranderd zijn .

En jou muziek voorkeuze is erg uitgebreid ,dus wat let je om eens een VPI Scout uit te proberen, met een element die bij jou installatie past ,dan weet je ook meteen (ongeveer) wat het element in jou Transrotor Leonardo doet.

Er is nog een groot voordeel voor een JMW 9.0 arm ,de hele arm zonder de basis is heel gemakkelijk uit te wisselen, op die manier kun je in een paar minuten een andere arm en element verwisselen.

MvG,

Haudio

Geplaatst door Haudio:

Mijn aanbeveling is dat wat bij een installatie past en ook wat met de smaak overeen komt.

Omdat het bij elementen vrij moeilijk is om een keuze te maken.

Een element heeft toch een behoorlijke tijd nodig om in te spelen totaal meestal 200 uur,voor een goed tot uitstekend element.

Dat betekent ook dat een nieuw element niet zo speeld in het begin zoals het later zal gaan spelen.

In het begin zijn ze allemaal wat scherp en soms wat dun andere wollig.

Ook de diepte en ruimte afbeelding komt later.

Dus daarom is het moeilijk om te kiezen uit een nieuw element.

Ik probeer mij dan ook altijd te verplaatsen in de keuze van muziek ,akoustiek,apparatuur wat iemand heeft of aan gaat schaffen.

Doordat ik al veel draaitafels onder handen heb gehad ,in verschillende kombinaties ,heb ik gelukkig enige ervaring ,wat goed ergens bij past.

Want een Grado klinkt bv warm(bepaalde types) niet allemaal.

Een Dynavector 23 RS is een warm klinkend element een beetje donker zelfs.

Een Dynavector 17D2 Mk2 daarin tegen is een neutraal klinkend element met veel detail.

Zo zijn er echt heel veel verschillen een Audio Technica OC 9 MC heeft ingespeeld een heel neutraal klankkarakter die op alle fronten goed in balans is .

En een v/d Hul geeft veel detail weer maar er zit wel behoorlijk spreiding in het klankbeeld ,volgens mij is dit wel bekent bij de eigenaars, de goedkoopste v/d Hul is het gemakkelijkst.

Het gaat wat te ver om het klankbeeld van alle elementen hier op te schrijven .

MvG,

Haudio

Geplaatst door Ome Henk:

Potver, zit er nu verschil in je vorige verhaal en het verhaal dat je van jezelf quote Haudio   confused.gif

Keb geen idee , misschien wat schrijffouten verbeterd.

Scout staat klaar!

MvG,

Haudio

Geplaatst door leo hifi:

hetzelfde element als lex een dynavector 23K gemodificeert door van der hul.

het combineert prachtig met de platenspeler.

ik zie voorlopig nog geen enkele reden om hier wat aan te doen. ik geniet elke dag weer.

de scout is echt een aanrader kan ik je zeggen en dat meen ik.

Met welke andere draaitafels,elementen heb je het vergeleken ?

MvG,

Haudio

Een vraagje: hoe doen Clearaudio elementen het in zijn algemeen en in de Scoutin het bijzonder(zelfde importeur). Ik heb er op dit forum nog nooit iemand over horen praten.

Groet,

Geplaatst door carl:

Een vraagje: hoe doen Clearaudio elementen het in zijn algemeen en in de Scoutin het bijzonder(zelfde importeur). Ik heb er op dit forum nog nooit iemand over horen praten.

Groet,

Beste Carl,

Clear Audio elementen zijn uitstekend.

Maar de Clear Audio elementen waar ik ervaring mee heb, waren zwaar van gewicht en denk ik bedoelt om in een tangetieele arm te worden gemonteerd.

Dit in tegenstelling tot andere verhalen .

Mijn ervaring is dat ze niet zo super zijn in normale armen.

Want boven de 10 gram pikken de meeste armen niet.

MvG,

Haudio

Hai ome Henk,

Ik ben zeer geinteresseerd in de resultaten.

Wat voor een element heb je er trouwens bij gekregen?

Groet,

Geplaatst door Henno Appel:

Grappig Henk, nu nog even dit weekend Audiopaul uitnodigen met zijn Leonardo/Glider L2 en je kunt perfect a/b vergelijken met de Scout.   ;)

Nu is de kans namelijk groot dat eventuele grote verschillen voor 80% op het conto van de Glider te schrijven zijn.    :rolleyes:

Beste Henno,

Dat denk ik niet, (weet het wel zeker) vraag maar eens aan Kees, die kan je exact het verschil beschrijven tussen een Nothingham Hyper Spacedeck en een Transrotor Fat Bob S .

Trouwens Linn LP 12 was ook van de Partij.

MvG,

Haudio

Geplaatst door Haudio:

Beste Henno,

Dat denk ik niet, (weet het wel zeker) vraag maar eens aan Kees, die kan je exact het verschil beschrijven tussen een Nothingham Hyper Spacedeck en een Transrotor Fat Bob S .

Trouwens Linn LP 12  was ook van de Partij.

MvG,

Haudio

Kennelijk zijn prijsverhoudingen hier dan ver te zoeken, want mijn Leonardo Doppia + externe Fein voeding kost voor zover ik weet heel wat meer Eurootjes (twee keer zoveel) dan zo'n Scout.

Merkwaardig, maar ik lig er niet wakker van want ik ben zeer tevreden over m'n Leo. ;)

Ik lig trouwens sowieso niet lang wakker meer, want ik rond net een 70-urige werkweek af! :)