Jump to content

Stoute Schoenen

Manus
 Share

Recommended Posts

De stoute schoenen maar aangetrokken en de Behringer Ultracurve besteld. Wilde dat oorspronkelijk doen bij Bas (Sound Evolution). Daar wordt hij helaas niet meer kant-en-klaar gemodificeerd geleverd. Maar eenmaal elders gekocht daarna desgewenst nog wel in Hilversum gemodificeerd. Wellicht doe ik dat.

Ben evenwel al zeer benieuwd wat hij fabrieksklaar al kan.

Beste Manus,

Wat is het grootte voordeel van deze Ultracurve tenopzichte van een normale audio equalizer? Is dit niet meer gemaakt voor PA's dan voor audio? Is het de bedoeling dat je dit app plaats tussen voor- en eindversterker, en is hij dan in bezit van geball. ingang en uitgang????

Groetjes M.

Beste Manus,

Wat is het grootte voordeel van deze Ultracurve tenopzichte van een normale audio equalizer? Is dit niet meer gemaakt voor PA's dan voor audio? Is het de bedoeling dat je dit app plaats tussen voor- en eindversterker, en is hij dan in bezit van geball. ingang en uitgang????

Groetjes M.

Zie elders op dit forum. Er is al heel wat over geschreven.

Beste Manus,

Groetjes M.

Tussen voor en eindversterker is eigenlijk af te raden.

De 24Bits dynamiek geld immers alleen voor volle uitsturing.

Als je dan rustige muziek aan het luisteren bent gooi je heel wat dynamiek weg tav een normale pa opstelling waar alles in geregeld word voor 1 volume instelling.

Het alternatief is hem tussen de bron en versterker te zetten. Optimale dynamiek voor de berhinger maar werkt alleen bij 1 bron.

De tapeloop kan natuurlijk ook.

Bij voorkeur digitaal! Maar die zijn er niet zoveel (nooit gezien)

Maar idd er is al een hoop over de ultra curve geschreven en ik vind het een mooi apparaat waarmee je de grootste vervorming van de set kunt aanpassen.

Namelijk de acoustiek.

Groetjes Simon

Ik heb wel de voorloper (de 8024) digitaal aangesloten gehad op mijn CD speler (via een Maudio kastje voor spdif -> AES/EBU conversie). Ook dan moet je uitkijken voor digitale clipping (te harde uitsturing).

Ik heb echter nog steeds niet de "auto equalizing functie" aan de praat gekregen (wel een software upgrade eprom geinstalleerd). Maar ik heb er al een tijd niet meer mee gestoeid.

Eigenlijk ben ik van plan op er ook nog een externe DAC achter te plaatsen. Maar op dit moment staat de Ultracurve even buiten gebruik.

Ik heb wel de voorloper (de 8024) digitaal aangesloten gehad op mijn CD speler (via een Maudio kastje voor spdif -> AES/EBU conversie).  Ook dan moet je uitkijken voor digitale clipping (te harde uitsturing).

Ik heb echter nog steeds niet de "auto equalizing functie" aan de praat gekregen (wel een software upgrade eprom geinstalleerd). Maar ik heb er al een tijd niet meer mee gestoeid.

Eigenlijk ben ik van plan op er ook nog een externe DAC achter te plaatsen. Maar op dit moment staat de Ultracurve even buiten gebruik.

Ik wil hem zelf tussen cd-speler (TEAV vrds-10, die ik als los loopwerk gebruik) en losse DAC (Audiomat Tango 2.0) zetten.

Meteen een vraag naar aanleiding van bovenstaande, a-technisch als ik ben. Mijn cd-speler heeft geen AES/EBU uitgang (De DAC wel zo'n ingang). En de Ultracuvre AES/EBU in en uit:

Heb ik ook zo'n converter nodig, of zijn cd-speler en Ultracurve op een andere digitale manier te koppelen?

De nieuwe Ultracurve DEQ2496 spreekt zowel AES/EBU als s/pdif volgens de specs, zowel over XLR als optisch (er is alleen geen RCA)

http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringer.com//DEQ2496/deq2496_back.jpg

Converter kastje is dus niet nodig (Maudio kastje mag ook niet meer verkocht woren in DL). Bij de oude kon je overigens ook wel alleen een verloop kabeltje maken.

he, er is ook een faq

http://behringer-en.custhelp.com/cgi-bin/b...wYWdlPTE*&p_li=

Hier begrijp ik uit dat je het "s/pdif"input van de spec sheet een beetje met een korrel zout moet nemen, is niet echt gegearandeerd bij ieder kabel of zo :confused:

De nieuwe Ultracurve DEQ2496 spreekt zowel AES/EBU als s/pdif volgens de specs, zowel over XLR als optisch (er is alleen geen RCA)

http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringer.com//DEQ2496/deq2496_back.jpg

Converter kastje is dus niet nodig (Maudio kastje mag ook niet meer verkocht woren in DL). Bij de oude kon je overigens ook wel alleen een verloop kabeltje maken.

he, er is ook een faq

http://behringer-en.custhelp.com/cgi-bin/b...wYWdlPTE*&p_li=

Hier begrijp ik uit dat je het "s/pdif"input van de specs een beetje met een korrel zout moet nemen, is niet echt gegearandeerd bij ieder kabel of zo :confused:

He, dank je!

Zijn die spdif-ingangen dan gewoon geschikt voor de standaard interlinks? Zo op het plaatje te zien niet.

Wat zijn standaard interlinks?

Optisch gaat er gewoon toslink in denk ik (er zitten afsluitdopjes op de foto). gebalanceerd een 3 aderige XLR snoer. Vraag is dan of het 110 ohm of 75 ohm moet zijn?

Je zou het eens moeten proberen met de CD speler.

Btw van s/pdif > AES/EBU werkt meestal wel. Andersom niet en er is risico ivm signaalnivo verschil (converter nodig).

Heeft Bas overigens geen ervaring met het digitaal aansluiten van een UC?

Wat zijn standaard interlinks?

Optisch gaat er gewoon toslink in denk ik (er zitten afsluitdopjes op de foto). gebalanceerd een 3 aderige XLR snoer. Vraag is dan of het 110 ohm of 75 ohm moet zijn?

Je zou het eens moeten proberen met de CD speler.

Btw van s/pdif > AES/EBU werkt meestal wel. Andersom niet en er is risico ivm signaalnivo verschil (converter nodig).

Heeft Bas overigens geen ervaring met het digitaal aansluiten van een UC?

Ik heb onder meer een Nordost Blue Heaven interlink. Is dat een drieaderige XLR (sorry ik ben zo a-technisch als ik weet niet wat)? Nou ja, ik ga het binnenkort gewoon proberen.

Beste,

Ik gebruik zelf ook de behringer pro tussen dvdtransport en dac en gebruik hiervoor spdif-XLR kabels en gebalanceerde interlink tussen behringer en dac.

Puur voor de beste metingen heb ik de behringer ook nog rechtstreeks (gebalanceerd) aangesloten op mn voorversterker, omdat mijn dac geen 96khz accepteert.

De optische verbinding zou ik links laten liggen.

Als je echt atechnisch bent heb je nog grote weg te gaan, het is en blijft nou eenmaal studioappartuur met een andere denkwijze als consumer hifi.

Beste,

Ik gebruik zelf ook de behringer pro tussen dvdtransport en dac en gebruik hiervoor spdif-XLR kabels en gebalanceerde interlink tussen behringer en dac.

Puur voor de beste metingen heb ik de behringer ook nog rechtstreeks (gebalanceerd) aangesloten op mn voorversterker, omdat mijn dac geen 96khz accepteert.

De optische verbinding zou ik links laten liggen.

Als je echt atechnisch bent heb je nog grote weg te gaan, het is en blijft nou eenmaal studioappartuur met een andere denkwijze als consumer hifi.

Klopt. Maar daar is dit forum ook onder andere voor.

• 2 weeks later...

Ik heb 'm zelf ook maar besteld! :rolleyes:

Ik heb nog wel een hele klus voor de boeg.

Ik wil mijn rotel rsp1066 gaan modificeren zodat ik een effect send en return aansluiting krijg.

In eeste instantie wordt 't analoog.

De dacs liggen op een andere print dan de potmeters dus ik kan vrij simpel het signaal onderbreken en naar buiten voeren.

Maar ik wil eigenlijk het digitale signaal, wat naar de dacs gaat naar buiten voeren en dan analoog weer terug komen.

Probleem is dat ik niet weet of de dacs van de rotel aangestuurd worden met i2s.

En dan moet ik ook de ultracurve gaan modificeren.

Ik geloof dat ie wel i2s is maar dat moet allemaal nog blijken.

Nog effe een opmerking

Er zit gewoon een handleiding bij die je een heel end op weg kan helpen.

Maar voor de mensen met 2 linker handen en die ook geen manuals lezen.

Koop idd maar iets anders. Ga dan maar kloten met kabeltjes. :rolleyes:

Groetjes Simon

• 2 weeks later...

:)

Vette shit man!!!

Een aantal cd's verder en mijn 15min inregelsessie is echt een succes.

Ik heb 'm z'n gang laten gaan onder de 40Hz (-3db punt van mijn mission 774)

Ik vrees wel voor mijn konussen. Ik heb ze al eerder kapot gekregen :(

Gescheurde woofer rand (1 van de 3)

Maar niemand zal meer klagen over de lage basdruk.

De ruimtelijkheid is voor zover ik kan horen het zelfde gebleven.

(Optische in en uitgang)

Ik heb wel gemerkt dat er rond de 250Hz een enorme boost in mijn speakers of kamer zit. Hierdoor regelt hij bij 250Hz -12dB !!!! Dat vind ik te gortig maar ik weet nog niet wie of wat die piek veroorzaakt.

Binnen kort eens een 1meter meting doen kijken of 't de speaker is of de kamer

Al met al een geslaagde aankoop.

Nu nog een midi kabeltje (10m) voor screen dumps en remote control.

En natuurlijk de rotel modificatie. Maar ik wacht eerst nog effe het gezeik met de 1.5 firmware af.

Groeten Simon

:)

Vette shit man!!!

Een aantal cd's verder en mijn 15min inregelsessie is echt een succes.

Ik heb 'm z'n gang laten gaan onder de 40Hz (-3db punt van mijn mission 774)

Ik vrees wel voor mijn konussen. Ik heb ze al eerder kapot gekregen :(

Gescheurde woofer rand (1 van de 3)

Maar niemand zal meer klagen over de lage basdruk.

De ruimtelijkheid is voor zover ik kan horen het zelfde gebleven.

(Optische in en uitgang)

Ik heb wel gemerkt dat er rond de 250Hz een enorme boost in mijn speakers of kamer zit. Hierdoor regelt hij bij 250Hz -12dB !!!! Dat vind ik te gortig maar ik weet nog niet wie of wat die piek veroorzaakt.

Binnen kort eens een 1meter meting doen kijken of 't de speaker is of de kamer

Al met al een geslaagde aankoop.

Nu nog een midi kabeltje (10m) voor screen dumps en remote control.

En natuurlijk de rotel modificatie. Maar ik wacht eerst nog effe het gezeik met de 1.5 firmware af.

Groeten Simon

Gefelicteerd. En veel plezier met verder regelen, instellen en meten!

• 3 weeks later...

Ik heb hem afgelopen weekeind nog gebruikt op mijn verjaardags feestje.

We hadden wat leuke spulletjes bij elkaar geraapt en zo een ruim 2KW setje in de kelder gezet. (ik meen me te herinneren dat de baskasten een rendement hadden van 101dB)

Shit wat ging dat er op zeg.

De UC heeft heel veel laag weggehaald tussen de 50-200Hz en het dreunde dus ook helemaal niet maar wat een luchtverplaatsing! :blink:

Op het feestje zelf hebben we ons in gehouden maar tijdens het uitproberen hebben we geprobeerd Tilburg op de richterschaal te zetten.

Hier is nog een plaatje van de set KLIK

Thuis heb ik min of meer de zelfde ervaring. Sommige dingen worden teruggeschroefd en daardoor krijgen andere frequenties weer wat meer "ruimte".

Maar je vroeg het Manus dus ik zal verder mijn smoel houden ;)

Groetjes Simon

Beste Manus,

En hoe bevalt de UltraCurve? Ik ben zeer benieuwd, zowel naar de voor en de nadelen!?

Groetjes AudioBill.

Beste Bill,

De Ultracurve bevalt onzettend goed. Na een paar weekjes stoeien, denk ik hem redelijk in de smiezen te hebben. Ik laat hem vanaf 40 Hz alles rechttrekken. Meestal tenminste, ik heb inmiddels een aantal presets, afhankelijk van de opnamen (veel of weinig bas). Wat me vooral opvalt: de ruimte in het geluid is toegenomen. Er zijn ook veel meer details waar te nemen.

Nadelen? Heb ik niet kunnen ontdekken. Kortom, een absolute aanrader.

Ik heb 'm net los gelaten op mijn pc set.

(24/96 akm codecs & MF X A50 & Mission 731)

Weer valt er een dreun weg en komt het echte laag meer naar voren.

Ik wist niet dat mijn missions zo dreunden. Zowel de 774 als de 731.

Zal m'n kamer wel zijn. :confused:

Groeten Simon

Zal m'n kamer wel zijn.  :confused:

Groeten Simon

rond 200 Hz is het zeer waarschijnlijk een vloerreflectie

edit:

L = c/f = 340 [m/s] / 200 [1/s] = ~ 1.7 m

kan ook plafond of meubelstuk zijn.

Zal m'n kamer wel zijn.

Aangezien de UC voor me hoofd set bedoelt is zoek ik een VST plugin host om de m'n geluid te corrigeren.

Wat de UC kan moet m'n pc op z'n boerenfluitjes kunnen bijhouden.

Heb alleen geen zin om cubase op de achtergrond te laten draaien voor MP3tjes.

ps moet wel asio zijn

Groeten Simon