JeroenKV Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 In het boek van Fikier in hoofdstuk 9 wordt de ESL150H beschreven. http://www.xs4all.nl/~mnierop/esl_boek_fik...oofdstuk09x.pdf vanaf blz. 15 Deze electrostaat is een hybride, dus het voordeel van een ESL en de bas van dynamisch. Eerste orde gefilterd, dus fase rein. De elementen staan onder een hoek van 7 graden, dus een betere spreiding. Rendement rond de 91db. Genoeg theoretische voordelen, maar heeft iemand hier ervaring mee? Als ik een hogere verhouding neem b.v. 1:70 kan ik dan ipv 4 elementen 2 elementen gebruiken zonder het rendement aan te passen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 beste jeroen kv een hybride esl zou ik niet aan beginnen als ik jou was, komt niet goed!! of je moet de esl in een behuizing bouwen bouw gewoon de esl175 van fikier , met segmentatie . een esl loopt nl erg op in het hoog (hij is dus NIET liniaar) zo'n 6db/okt. dus daarom segmenteer je ook , en niet alleen omdat je een betere spreiding wil. als je een mooie esl wil bouwen maak je hem 180cm hoog en bouw je drie panelen met per speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 19 januari 2005 Author Report Share Posted 19 januari 2005 beste jeroen kv een hybride esl zou ik niet aan beginnen als ik jou was, komt niet goed!! of je moet de esl in een behuizing bouwen bouw gewoon de esl175 van fikier , met segmentatie . een esl loopt nl erg op in het hoog (hij is dus NIET liniaar) zo'n 6db/okt. dus daarom segmenteer je ook , en niet alleen omdat je een betere spreiding wil. als je een mooie esl wil bouwen maak je hem 180cm hoog en bouw je drie panelen met per speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Waarom zou een hybride niet goed komen?? Heb je ooit wel eens een hybride gehoord die goed klonk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Waarom zou een hybride niet goed komen?? Heb je ooit wel eens een hybride gehoord die goed klonk? Misschien als de bas(conus)speaker ook een dipoolspeaker is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 http://acv.hifi.nl/verslag2003.htm#dec deze schijnt wel leuk te klinken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 http://acv.hifi.nl/verslag2003.htm#dec deze schijnt wel leuk te klinken! Ik heb die ook op de VAD gehoord, maar vond ze daar erg "dun" klinken. Maw erg weinig laag. Door de open laag constructie sloot het laag (wat er over was) wel goed aan op het midden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 ow okay, ja ik had hem zelf nog nooit gehoordt, maar dit is dus ook niet de beste oplossing... blijft moeilijk esl bouwen met ruimte gebrek Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Waarom zou een hybride niet goed komen?? Heb je ooit wel eens een hybride gehoord die goed klonk? Ja! maar nog nooit een fase reine elecrostaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Ik heb die ook op de VAD gehoord, maar vond ze daar erg "dun" klinken. Maw erg weinig laag. Weinig? Misschien deze wel heb deze niet gehoord maar een andere wel. Het is gewoon heel anders laag. Het is niet dat laag dat je een stomp in je maag geeft maar meer dat subtiele laag dat je ervaart bij de basnoten van een orgel in een kerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 19 januari 2005 Author Report Share Posted 19 januari 2005 Het rendement ligt volgens de bouwbeschrijving op 91db!!! (4 panelen gebruikt voor mid/hoog). Het laag doe ik dmv een gesloten of BR behuizing tot +/- 50 hz, daarna heb ik een goede actieve sub. Filtering is ideaal via eerste orde op -6db. Wat is nu echt jullie mening over dit ontwerp?? Dus niet over hybride in het algemeen, ken ik er ook nog wel een paar IN HET ALGEMEEN over "fullrange" ESL's en conussen... Ik zoek een ESL oplossing met redelijke bas en een goed rendement. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Best Richard1 en Eric, Ja ik ken hybride ESL's die goed klinken. Mijn zelfbouw hybride is best ok . Hij klinkt niet zo goed als mijn grote zelfbouwpanelen, maar die hebben wel weer andere nadelen (lager rendement vb, dure trafo's vb .....). Het klinkt echter wel nog altijd stukken beter dan sommige dure commerciele luidsprekers en was dus de moeite van het bouwen waard. Ik luister er elke dag weer met plezier naar Het verhaal dat je een duidelijke mismatch hoort tussen dynamisch laag en elektrostatisch hoog bij een hybride is soms waar maar vaak ook overroepen. Dat hoeft niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 19 januari 2005 Author Report Share Posted 19 januari 2005 Best Richard1 en Eric, Ja ik ken hybride ESL's die goed klinken. Mijn zelfbouw hybride is best ok. Hij klinkt niet zo goed als mijn grote zelfbouwpanelen, maar die hebben wel weer andere nadelen (lager rendement vb, dure trafo's vb .....). Het klinkt echter wel nog altijd stukken beter dan sommige dure commerciele luidsprekers en was dus de moeite van het bouwen waard. Ik luister er elke dag weer met plezier naar Het verhaal dat je een duidelijke mismatch hoort tussen dynamisch laag en elektrostatisch hoog bij een hybride is soms waar maar vaak ook overroepen. Dat hoeft niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 even ergens uploaden en dan je plaatje tussen [img= plaatje ] zetten mag het ook mailen naar hilbren @ msn.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 en wat voor behuizing is hier gebruikt? bassreflex gesloten of tl?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Jeroen. Dat in graden tov elkaar zetten is eigenlijk niet zo'n goed idee. Het lost het probleem van de nauwe sweet spot van een ESL paneel niet op. Integendeel. Je kreert voor het hoog 2 sweet spots met daartussen iets wat minder hoog weergeeft. Dat wil je niet. Iemand heeft op het forum ooit een aantal smaale paneeltjes gebouwd en onder kleine hoeken samengebouwd. Hij kreeg een soort kameffect, het was volgens zijn zeggen niet echt goed. Wat je in ieder geval bij 1 breder hoogpaneel zoals op mijn foto (ong 25cm breed) wel moet doen is het membraan halfweg gaan ondersteunen met dotjes. Dit paneel heeft een membraan-stator afstand van minder dan1 mm. Bij zo een breedte wordt dit algauw instabiel. Als je het membraan halverwege gaat ondersteunen is er niets aan de hand. Een hybride paneel maag ook gerust een hard gespannen membraan hebben. (de resonantiefrequentie speelt toch minder rol hier, die ligt lager) Je kan dan je Hoogspanning hoger draaien wat het rendement te goede komt. Om een aanvaardbaar rendement te bekomen moet je bij een hoogpaneel vooral de nauwkeurigheid in het oog houden. Je membraan-statorafstand moet echt heel klein zijn en gelijkmatig. je Hs aansluiting en membraancoating zonder verliezen, De trafo mag best wel een 1/75 verhouding hebben. Maar je membraanafmeting moet toch wel groot genoeg blijven. Volgens mij kan je gerust een veel smaller hoogsegment bouwen maar maak het hoog genoeg. Een lijnbron. Vb 1m hoog en 15cm breed. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 en wat voor behuizing is hier gebruikt? bassreflex gesloten of tl?? Dag Hilbren, Hier is een geloten behuizing gebruikt met een Q van lager dan 0,7. Strak afgestemde snelle bas omdat dit nu eenmaal beter matcht met een ESL paneel. gevolg: De kleine woofertjes zijn wel snel, maar gaan niet zo diep door. Dat geeft niet en was ook de bedoeling, want het geheel moet samen spelen met een actieve sub, weeral een gesloten kast Q lager dan 0,7 met een SHIVA woofer en hypex HS200 module. Ik adviseer niet het gebruik van een basreflex in samenwerking met een ESL paneel. Ik denk dat het nl daar vaak mis gaat met de zogenaamde mismatch van een hybride. Groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 beste jeroen kv een hybride esl zou ik niet aan beginnen als ik jou was, komt niet goed!! of je moet de esl in een behuizing bouwen bouw gewoon de esl175 van fikier , met segmentatie . een esl loopt nl erg op in het hoog (hij is dus NIET liniaar) zo'n 6db/okt. dus daarom segmenteer je ook , en niet alleen omdat je een betere spreiding wil. als je een mooie esl wil bouwen maak je hem 180cm hoog en bouw je drie panelen met per speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 nog eentje tijdens bouwfase Groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 shit, veels te groot Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 volgende keer even klikbaar maken waar kan je dat soort draad kopen eigenlijk??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 19 januari 2005 Author Report Share Posted 19 januari 2005 shit, veels te groot Even verkleinen met b.v. Piant. Jouw opstelling lijkt erg op wat ik voor ogen heb!!! Ik denk dat ik inderdaad voor de 1 meter bij 10 cm ga met een trafo van 1:70. Als ik de membraam strator afstand dan max 1 mm hou gaat het rendement om hoog?? Dan kan ik richting 89db komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 volgende keer even klikbaar maken waar kan je dat soort draad kopen eigenlijk??? T is een beetje verkleind, beter zo? De draad is een telefoondraad met een vast cu kern. Hij heeft een diameter ( cu + isolatie) van 1mm Het paneel heeft een openingsgraad van 50% Dus draad (1mm) opening(1mm) enz Die draad had ik nog liggen (mijn pa werkte vroeger bij een telefoonbedrijf) Ik ben echter zeker dat ie in de professionele groothandel wel te krijgen is. Particulier vrees ik wel een beetje. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 plaatjes zijn beter zo maar jij gebruikt dus een vaste kern brengt dat geen extra resonanties met zich mee?? en een heeel ander vraagje, heeft iemand wel eens de Q van een esl gemeten, volgens mij kan dit extreem handig zijn als je een hybride paneel wil bouwen (of niet?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts