gvy Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 plaatjes zijn beter zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 waar ik ook wel benieuwt naar ben is wat de capaciteit van jou paneel uiteindelijk is geworden?? mijn panelen zijn vrij slecht en dat is terug te vinden in de capaciteit van 400pF Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 hallo, Hilbren , de capaciteit van het paneel zelf weet ik niet (meer) . Wat ik wel nog teruggevonden heb van indertijd, zijn de impedantiemetingen die ik afzonderlijk op enerzijds de woofer ingebouwd in de kast en anderzijds het ESL paneel met final trafo eraan. Ik was toendertijd vanaf dit gegeven en ook een akoustische meting van deze twee afzonderlijk, vertrokken om een eenvoudig passief filter te gaan maken. De rode curve is dus de complexe impedantie van het paneel en de trafo samen. Je ziet dat die dus zakt tot 2 ohm, wat niet ongebruikelijk is voor een ESL, maar niet altijd evident voor elke versterker. De blauwe curve is de impedantie van de woofer ingebouwd in zijn kast. Zoals je ziet , als men over een 8 Ohm luidspreker spreekt is dit "relatief" Vandaar dat een passief filter berekend op 8 ohm zondermeer vaak niet doet wat men theoretisch denkt. Eerlijk gezegd ben ik momenteel niet zozeer meer bezig met die materie en ik zou mij weer moeten inwerken als ik weer aan de slag zou gaan voor een luidspreker. Groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 extreem impedantie verloop hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 extreem impedantie verloop hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts