Jump to content

Waarom luister ik graag naar mijn tuner?

Sofa
 Share

Recommended Posts

Kan iemand mij uitleggen waarom ik de klank van de tuner beter vindt dan die van mijn cd-speler?

Zelfs zo erg dat na lang naar de tuner te luisteren, de klank van de cd speler vervelend is.

Voor alle duidelijkheid: ik heb het niet over het materiaal. Met andere cd-spelers, luidsprekers, tuners, kabels, ... heb ik het ook. Wat ik mij afvraag is of radio iets "doet" met de klank (of net niet)?

Ik luister voor 99% naar Klara (klassieke radio Belgie).

Groeten,

Sofa

Dat is een leuke, soms vind ik mijn tuner ook merkwaardig goed klinken. Ik gebruik hem wel anders dan LP of CD namelijk minder hard. Ik denk dat de zender het geluid verkleurt zodat het lekkerder klinkt in dat soort luisteromstandigheden.

Carl

Het aardige van radio is dat er veel verschillende nummers worden gedraaid en dat ie inderdaad niet zo hard staat, altjans niet bij mij. Vaker van 23.00 tot 24.00 uur Radio 2, lekkere toegankelijke muziek en even "bijpraten".

Rein.

Jij snapt er volgens mij niet veel van Sherwin!

Wat Joboton al zegt, loudness is het tegenovergestelde.

Veel van onze CD spelers, versterkers en luidsprekers hebben last van dit effect. Ik heb ook juist met de tuner het idee dat het allemaal beter klopt dan met mijn CD speler. Daarom vind ook ik mijn tuner, mits afgestemd op een kwalitatief goed uitzendende zender, bijvoorbeeld NDR Kultur, veel prettiger en natuurgetrouwer klinken. Je hoort bij een tuner ook welke bron er in de studio gebruikt wordt.

Het LP effect.

alles moet in de beperking van het systeem worden geperst.

daar door is het makkelijker luisteren.

B.v. een tuner word af gekapt bij 15000Hz (bij 16000Hz zit het stereo fluitje).

Kompressie valt bij de klassieke zenders heel erg mee rond de 50dB (top platenspeler haalt max. met Half cut LP maar 60-65 dB).

Koop een toonregeling,waarom nou luisteren naar wat een geluid technicus mooi vind, ik vertel je toch ook niet wat voor speakers je moet kopen.