Jump to content

Draaitafel vraag

M Pekel
 Share

Recommended Posts

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om het element te ontkoppellen van de arm zodat de arm minder gaat resoneren????????? :unsure:

Zoja hoe kun je dat doen???????

Marcel

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om het element te ontkoppellen van de arm zodat de arm minder gaat resoneren????????? :unsure:

Marcel

En wil je dan ook nog muziek luisteren? :o

Optimaal is een correcte arm-element combinatie en het element stijf en strak aan de headshell monteren welke weer dito aan de arm moet zitten. ;)

Marcel

En wil je dan ook nog muziek luisteren? :o

Optimaal is een correcte arm-element combinatie en het element stijf en strak aan de headshell monteren welke weer dito aan de arm moet zitten. ;)

Ja natuurlijk wil ik ook nog muziek luisteren :lol: maar ik hoor af en toe mensen praten over een rubbertje tussen het element en headshell :huh: en daarom rees bij mij deze vraag. Maar als ik dit zo hoor is dit onzin.

Ik ga zowiezo niet expirimenteren met andere armen of elementen , dat kan nog wel eens als mijn element/naald versleten is.

Het enige wat ik tot nu toe veranderd heb aan mijn draitafel zijn een afgeschermde voedingskabel en een betere interlink , de standaard kabels warne namelijk helemaal verrot. B)

marcel

:D

Hoi Marcel, ik weet niet welke platenspeler je hebt, maar wat je wel kunt doen is een stukje fietsventielslang om het beugeltje van de headshell schuiven.

Deze schijnt wel te kunnen resoneren, wat door het stukje rubber drastisch word verminderd. Dit komt niet van mijzelf af, maar van Haudio.

Kijk maar op HiFi.nl bij mijn sets, daar heb ik mijn set staan met een fotootje van mijn headshell/elementcombinatie.

Succes en groet: Frank. :lol:

De oorzaak van de problemen moet inderdaad worden gezocht in een slechte match tussen element en arm. Bij een goeie match heeft de resonatiefrequentie van de combinatie een geschikte waarde. Die waarde kan het beste boven 10Hz liggen. Een hogere resonantiefrequentie dan 10Hz. is mi. nog weer beter. En de amplitudepiek van de resonantie kan maar beter zo laag mogelijk blijven.

Waar je bij jouw DT last van hebt is echter niet de resonantie zelf - die is zelf nagenoeg nooit waar te nemen - maar van de gevolgen van een foutieve waarde ervan. Elke arm- elementcombinatie resoneert in principe. Dat echte resoneren is alleen zichtbaar als je een testtrack afspeelt op een testlp. Op normaal vinyl zijn er in de buurt van de echte resonantie nagenoeg geen groefmodulaties te vinden.

Opvallend is echter bij jouw DT waarschijnlijk de instabiliteit in sommige situaties. Een soort zwabberen van de cantilever. Is vooral duidelijk zichtbaaar bij een excentrisch gat of bij een golvende lp.

De effecten van een mismatch zijn kortstondige wijzigingen in allerlei belangrijke parameters zoals:

1) de VTA, geeft oa. tijddomein- fouten en niet- lineair gedrag van het generatorsysteem

2) de offsethoek van de cantilever tov. de arm met vrijwel dezelfde gevolgen als 1)

3) azymuth bij sommige armen

4) VTF, geeft verlies van spoorprestaties

Hoorbare effecten van 1) en 2) worden vaak onder de naam "wow" gegooid en zijn te omschrijven als frequentievariaties van normale muziektonen. De fluctuaties zelf hebben m.i. een frequentie in de buurt van zo'n 2 tot 4 Hz. Het is dus een soort frequentiemodulatie, iets wat een beetje lijkt op FM. Het is iets anders dan resonantie.

Een ander gevolg van een mismatch wordt BIM, Bass InterModulation genoemd. Is ook weer wat anders dan resonantie.

Deze BIM heeft onder andere ten gevolge dat die lage resonantiefrequentie met die hoge piekwaarde imposante zijbanden gaat vormen langs de flanken van afzonderlijke tonen. Afzonderlijke tonen krijgen daardoor een soort vierkante klank.

Een hogere resonantiefrequentie bevordert de weergavekwaliteit. Het gaat dus niet alleen om het vermijden van ellende, maar ook om het verbeteren van de muziekweergave. Je kunt het verhogen van de resonantiefrequentie zien als een kwaliteitsverbeterende tweak.

Welke model element en arm gebruik je momenteel en op welke waarde is je VTF ingesteld?

Wat Frank zegt daar ben ik het voor 99,99% mee eens. Moet kunnen.

Maar de verbinding tussen headshell en element moet echt star zijn. Niet flexibel.

Jan.

De oorzaak van de problemen moet inderdaad worden gezocht in een slechte match tussen element en arm. Bij een goeie match heeft de resonatiefrequentie van de combinatie een geschikte waarde. Die waarde kan het beste boven 10Hz liggen. Een hogere resonantiefrequentie dan 10Hz. is mi. nog weer beter. En de amplitudepiek van de resonantie kan maar beter zo laag mogelijk blijven.

Waar je bij jouw DT last van hebt is echter niet de resonantie zelf - die is zelf nagenoeg nooit waar te nemen - maar van de gevolgen van een foutieve waarde ervan. Elke arm- elementcombinatie resoneert in principe. Dat echte resoneren is alleen zichtbaar als je een testtrack afspeelt op een testlp. Op normaal vinyl zijn er in de buurt van de echte resonantie nagenoeg geen groefmodulaties te vinden.

Opvallend is echter bij jouw DT waarschijnlijk de instabiliteit in sommige situaties. Een soort zwabberen van de cantilever. Is vooral duidelijk zichtbaaar bij een excentrisch gat of bij een golvende lp.

De effecten van een mismatch zijn kortstondige wijzigingen in allerlei belangrijke parameters zoals:

1) de VTA, geeft oa. tijddomein- fouten en niet- lineair gedrag van het generatorsysteem

2) de offsethoek van de cantilever tov. de arm met vrijwel dezelfde gevolgen als 1)

3) azymuth bij sommige armen

4) VTF, geeft verlies van spoorprestaties

Hoorbare effecten van 1) en 2) worden vaak onder de naam "wow" gegooid en zijn te omschrijven als frequentievariaties van normale muziektonen. De fluctuaties zelf hebben m.i. een frequentie in de buurt van zo'n 2 tot 4 Hz. Het is dus een soort frequentiemodulatie, iets wat een beetje lijkt op FM. Het is iets anders dan resonantie.

Een ander gevolg van een mismatch wordt BIM, Bass InterModulation genoemd. Is ook weer wat anders dan resonantie.

Deze BIM heeft onder andere ten gevolge dat die lage resonantiefrequentie met die hoge piekwaarde imposante zijbanden gaat vormen langs de flanken van afzonderlijke tonen. Afzonderlijke tonen krijgen daardoor een soort vierkante klank.

Een hogere resonantiefrequentie bevordert de weergavekwaliteit. Het gaat dus niet alleen om het vermijden van ellende, maar ook om het verbeteren van de muziekweergave. Je kunt het verhogen van de resonantiefrequentie zien als een kwaliteitsverbeterende tweak.

Welke model element en arm gebruik je momenteel en op welke waarde is je VTF ingesteld?

Wat Frank zegt daar ben ik het voor 99,99% mee eens. Moet kunnen.

Maar de verbinding tussen headshell en element moet echt star zijn. Niet flexibel.

Jan.

Ho HO wie heeft er gezecht dat ik een probleem heb ???????

Het klinkt opzich goe hoor maar mischien kan het iets beter door kleine veranderingen. :)

Marcel

Hoi Marcel, ik weet niet welke platenspeler je hebt, maar wat je wel kunt doen is een stukje fietsventielslang om het beugeltje van de headshell schuiven.

Deze schijnt wel te kunnen resoneren, wat door het stukje rubber drastisch word verminderd. Dit komt niet van mijzelf af, maar van Haudio.

Kijk maar op HiFi.nl bij mijn sets, daar heb ik mijn set staan met een fotootje van mijn headshell/elementcombinatie.

Succes en groet: Frank. :lol:

Hoi Frank Ik had je set al gezien op HIFI.nl ziet er leuk uit.

Ik heb een PL-41 van Pioneer deze is meer dan dertig jaar oud en was toendertijd een High End platenspeler, kijk maar eens bij mijn set op my hifi.nl

Ik sta bij de meest bekeken sets onder Marcel Pekel.

Omdat deze platenspeler erg mooi si om te zien en ook dus erg oud wil ik hem zoveel mogelijk in originele staat houden daarom heb ik er ook een ouderwets element in van Philips die in de jaren 70/80 best goed was.

Daar om ga ik dus geen andere arm monteren maar als iemand nog kleine tweeks weet dan graag :D

Marcel

:)

Je schrijft:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

zodat de arm minder gaat resoneren?????????

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hieruit blijkt dat er enige resonatie, of iets wat jij daarvoor aanziet, plaatsvindt, anders kan het nooit minder worden, toch? Er moet dus eerst iets zijn. Hoe kan het dan minder worden? Als de boel een beetje in orde is, resoneert er echt niks!

Ik vind het een prachtige speler:

http://www.straceny.de/Museum/Pioneer_PL41/pioneer_pl41.html

Maar er hoort geen enkel Philips- element in thuis. Deze speler is de aankoop waard van een nieuw element met een geschikte compliantie, dat al gauw beter presteert in deze arm dan welke Philips ook. Niet alle Philips- elementen waren slecht, maar de complianties waren erg hoog: minstens 29 tot 40 cu.

Alle combinaties arm- element van Philips waren slechte matches. Maar de arm van jouw DT matcht er ook niet goed mee. Een remedie is het toevoegen van een fluid damper. Maar die kost net zoveel als een nieuw geschikt element.

Ik vermoed dat een Ortofon LM10 of OM10-Pro met zijn lage massa en dito compliantie een veel beter resultaat geeft. Verder kan je terecht bij hi- output mc- elementen in de budget- klasse als de Denon DL110 of DL160.

De combinatie die je nu gebruikt zal met zijn resonatiefrequentie in de buurt van 5 tot 7 Hz zitten. Dat komt in het gebruik als zwabberig over. De spoorprestaties zullen nooit echt goed zijn. En muzikaal gezien zal het nooit echt goed uit de bus komen.

We streven tenslotte naar de beste muzikale prestaties, en dan is dit wat ik ervan te zeggen heb...

Jan.

Je schrijft:

zodat de arm minder gaat resoneren?????????

Hieruit blijkt dat er enige resonatie, of iets wat jij daarvoor aanziet, plaatsvindt anders kan het nooit minder worden. Er moet dus eerst iets zijn. Hoe kan het dan anders minder worden? Als de boel een beetje in orde is, resoneert er echt niks!

Kan je dan een beetje beter uileggen, waar het precies om draait?

Zelfs bij hele dure platenspelers kun je de arm enigzins horen zingen als er geen luidsprekers aan staan.

Dit zou ik eventueel willen verminderen als dit MOGELIJK/ZINNIG is.

Problemen die zelfs te zien zouden zijn heb ik niet , en laat ik mij ook niet aanpraten :P

heb jij zelf nooit eens dat je denkt: het klinkt goed maar misschien kan het beter???????

Marcel

Het kan dus zekere beter in verband met de achtergronden die ik heb weergegeven. De speler lijkt me erg goed. Ik had hem een paar weken terug ook al eens gezien. De sokkel heeft iets van die mooie Empire - platenspelers. Mooie DT dus. Beter dan veel ander Pioneers. Want in feite waren er niet veel echt- goeie Pioneer- DT-s.

Bij een betere arm- elementcombinatie zal het zingen van de arm waarschijnlijk minder worden, denk ik. Het hele gedrag wordt nl. stabieler. Je zegt geen probleem te hebben. Maar electroakoestich gezien klopt de boel niet.

Ik hoor zelf bij goeie combinaties die ik gebruik nooit zingen van de arm omdat ik er misschien te weinig op let ook, maar ik vind dat op zich geen probleem. Je hoort er vaker over. Schijnt erg normaal te zijn.

Wat je kunt doen is de arm omwikkelen met dat soort witte teflon- tape dat de loodgieter gebruikt. Maar daar maak je de arm weer zwaarder door en dat is - ie al voor dit elemeent. En zoveel energie voert een Philips- element nou ook weer niet naar de arm toe. Bovendien kan zo'n stevige s- arm best wel wat trilling aan, vermoed ik. Nee, de bottleneck ligt bij de resonatiefrequentie.

Of je moet zo'n mooie Clearaudio- headshell kopen. maar die kost net zoveel als een mooi geschikt element. En dat was de bottle- neck volgens mij. Een andere headshell maakt het wel misschien wel steviger maar nog niet lichter.

Een goeie mat doet eigenlijk altijd wel wonderen. Wat is een goeie mat? Nou, daar zijn de geleerden het niet over eens.... En gebruik van een puck. Kan je allebei zelf in mekaar knutselen.

En een fluid damper. In principe. maar die kunnen voor bepaalde elementen desastreus worden.

Dat is het eigenlijk wel. Dacht is dush.

Jan

heb jij zelf nooit eens dat je denkt: het klinkt goed maar misschien kan het beter???????

Ja altijd :lol: maar ik lig er niet wakker van ;)

Je kan idd experimenteren met een stukje 1 mm rubber tussen element en headshell. Zou geen fietsband oid nemen, dat verteert nogal snel en dan ben je verder van huis. Beter is 1 mm siliconen rubberplaat of massief neoprene. Neem dan ook nylon boutjes voor de bevestiging, die dragen ook een stuk minder de hogere frequenties over. Maar of het veel zoden aan de dijk zet betwijfel ik.

;)

ja het element is eigenlijk iets te zwaar voor deze arm , en geeft misschien wel iets te veel energie door aan de arm en toch klinkt het best lekker.

Een beter element kan toch altijd nog ;) want ik heb nu nog maar zo weinig platen dat ik liever eerst wat meer van dat zwarte goud aanschaf .

De platenspeler is trouwens helmaal afgesteld door een speciaalzaak , ik heb van hun dit element gekregen zodat ik eerst eens goed besmet kan raken met het vinyl virus :lol:

Marcel

Een goeie arm is een solide platform voor een element, binnen de beperkingen van de uitvinding DT dan. Als dat niet zo is dan moet je de fout niet zoeken tussen het element en de headshell.

Want als je daar een compliantie, dit is een flexibel deel, toevoegt dan is dat alleen een erg slechte remedie voor een fout die ergens anders moet worden gezocht. De enige 2 complianties die we moeten accepteren tussen headshell en groef zijn die van de naaldophanging en die tussen tip en vinyl.

Alle aanvullende complianties (afgezien van een dempende borstel, en die staat trouwens ahw. parallel en niet in serie) kunnen de boel alleen maar verstoren. Er wordt dan een kortstondige frequentie- afhankelijke positieverandering toegevoegd of afgehaald van iets waar we erg zuinig op moeten zijn: de exacte momentele afstand tussen tip en headshell.

De plaats van de headshell mag niet worden vervalst. Die moet direct en precies worden overgeroddeld naar de elementbehuizing. Ik ben dus ook tegen kunststof bevestigingsmateriaal. Het beste is niet- magnetisch rvs, lijkt me.

Ik lees verder :

het element is eigenlijk iets te zwaar voor deze arm

Dat slaat de plank mis. De compliantie is te hoog voor de ram en de arm is te zwaar voor de compliantie. Er is NIKS mis met de massa ven het element.

geeft misschien wel iets te veel energie door aan de arm

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

dat ligt niet aan het element, kan er namelijk normaal geen last van hebben door zijn hoge compliantie (dat staat nagenoeg gelijk aan lage energieafgifte). Het feit dat de energiehuishouding niet klopt kan alleen komen door de door mijn omschreven mismatch.

toch klinkt het best lekker.

Je wilt het beter. Het kan ook beter. Dat het nog best lekker klinkt voor jou komt omdat je er geen idee van hebt hoeveel beter het kan.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Een beter element kan toch altijd nog

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Er zijn best goeie Philips- elementen. Dit element van jou kan dus best goed genoeg zijn op zich. Dus het ligt niet vanzelfsprekend aan de kwaliteit van het element. Het komt door parameters van componenten die niet tot een goeie combinatie kunnen leiden.

Ik heb niets tegen dominante mensen. Maar zet er 2 van in 1 huwelijk en je kunt de grootste problemen verwachten. Begrijp je waar em de schoen wringt?

ik heb nu nog maar zo weinig platen dat ik liever eerst wat meer van dat zwarte goud aanschaf

Dat kan best voor dit moment een goeie beslissing zijn. Maar het gebruik in een DT-combinatie met te lage resonatiefrequentie kan, zeker bij een te lager VTF extra slijtage geven op je nieuwe "zwarte goud".

Ik zou eerst met een geleende test- lp de spoorprestaties onderzoeken en de tip op slijtage laten controleren. Anders wordt het binnen no time "zwart lood".

De platenspeler is trouwens helemaal afgesteld door een speciaalzaak, ik heb van hun dit element gekregen

Wie is dat? Als je een DT afstelt controleer dan altijd de resonantiefrequentie. Die kan nooit de 10Hz hebben gehaald en ook geen 8 Hz. Zwakke dag gehad misschien... Weinig tijd... Je kent dat wel.... Klopt gewoon niks van. Geen zaken meer mee doen... Rubbish.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

zodat ik eerst eens goed besmet kan raken met het vinyl virus

ik ben ook besmet geraakt door het vinyl virus en inderdaad ook via een foute combinatie: Garrard Zero 10 SB met Shure M44 E element. Maar ik vind het niet ies waar ik achter kan staan. Ik heb nog steeds spijt van dei aankoop. Begin dan in een keer goed voor (nagenoeg) hetzelfde geld. Dan maar een paar weken even geen nieuw "Zwart Goud". Basis moet altijd goed zijn.

Jan.

Jan.

De oorzaak van de problemen moet inderdaad worden gezocht in een slechte match tussen element en arm.

Jan, echt niet elk topic over platenspelers gaat over je stokpaardje, hoor.

MPekel had het over de resonantiemodes van de armbuis die continu door het element worden aangeslagen. Die beginnen typisch vanaf een paar honderd Hz.

Die resonanties zijn fout, en worden verminderd door het element te ontkoppelen van de arm. Wat in principe ook weer fout is. LPs spelen is en blijft een compromis-spaghetti.

De oorzaak van de problemen moet inderdaad worden gezocht in een slechte match tussen element en arm.

Jan, echt niet elk topic over platenspelers gaat over je stokpaardje, hoor.

MPekel had het over de resonantiemodes van de armbuis die continu door het element worden aangeslagen. Die beginnen typisch vanaf een paar honderd Hz.

Die resonanties zijn fout, en worden verminderd door het element te ontkoppelen van de arm. Wat in principe ook weer fout is. LPs spelen is en blijft een compromis-spaghetti.

hee dit verhaal komt overeen met wat ze mij bij de speciaalzaak ook vertelden ;)

En ik heb nu een leuk begin van de vinyl hobby als ik wat meer LP`s en een eigen smaak heb over hoe vinyl weergegeven hoort te worden, kan ik wel eens opzoek gaan naar een beter element. Maar dan wordt het geen goedkoop element :lol:

Marcel

:D

Als die arm bij een hoogcompliant element de energiestroom al niet aankan, dan is hij zeker een duurder element dat wel goed matcht niet waard.

Waarom? Het is echt een eerste voorwaarde dat er een goeie match is. Dat vereist lagere compliantie dus door grotere energietoevoer nog meer ellende. Het hangt wel degelijk met dat zgn. stokpaardje samen. Er wordt gevraagd of het beter kan en ik geef mijn gefundeerde antwoord, compleet met concrete argumenten.

Niks berusten dus in dat soort gebrekkige compromissen. Als je een slagboom in de woestijn ziet, loopt je er toch gewoon omheen? Weg met die "Compromissen- Spagetti". We zijn tegenwoordig echt een paar inhaalslagen verder hoor. En wel voor hetzelfde budget! Laten we de boel eens een keer goed op een rijtje zetten!

Wil de adviseur zich ook melden? Open voor alle discussie hoor! Maar graag wel concrete opbouw van de argumenten en niet berusten in allerlei rubbish. Arm dus rubbish, net als adviseur. Niet met arm doorgaan. Niet met adviseur doorgaan. Dus andere arm erop of hele speler op groot vuil. Punt.

Jan.

Als je een slagboom in de woestijn ziet, loopt je er toch gewoon omheen? Weg met die "Compromissen- Spagetti". We zijn tegenwoordig echt een paar inhaalslagen verder hoor.

O ja? Laat mij dan eens een compromisloze combinatie zien, met

bewijs dat alle problemen inderdaad verdwenen zijn.

Nou, de uitvinding draaitafel zal altijd wel wat zwakke punten houden. Maar afgezien daarvan: als je wat beter om je heen kijkt, kan je in DT' s als een TD 160- II een arm vinden die niet dit soort problemen oplevert. Je kan er een veel breder scala aan elementen in kwijt dan in zo'n zware arm.

Wat zeg je trouwens van een mooie Micro- Seiki BL51 met zo'n rechte MA 505- II- arm? Niks van dit soort problemen.

Zelfs de eerste AR- platenspeler compleet met arm moet zich om dit soort armproblemen rotlachen, lijkt me. Of een Dual 721. Of een Revox 791. Heeft de motor van die 721 met NOG betere motorregeling.

En een Sme 3009- II heeft van dit soort problemen ook nog nooit gehoord. Als je die op een beetje Lenco zet rent hij er in duizenden kringetjes omheen. Mits je weer de goeie element- arm- combinatie kiest heeh? Het zijn belangrijke maar niet- geliefde regels, blijkt hier maar weer... Kijk je klassiekers er eens op na, zou ik zeggen...

Alle problemen van de uitvinding DT zijn nooit echt uit de weg te helpen. Maar aangezien je geen budgetindicatie noemt deze suggestie: Een Nottingham Analogue Anna Log motor unit met een SME IV of V - arm en een fraai Dynavector 10X5 of desnoods een nog wat duurder element. Of een Wilson Benesh- arm gebruiken. Met zulk soort spul ben je voor de tegenwoordige maatstaven aardig relatief compromisloos bezig.

Als je trouwens een erg ondergewaardeerd model als een Technics SL10 voorziet van een Ortofon- mc- insteekelement beschouw ik dat ook al als redelijk compromisloos. Er zit al een prachtige mc- pre- pre amp in de speler, dacht ik. Daar kan je dus nooit dit soort armelijke compromissen mee hebben. Klinkt echt heel prima, hoor.

Jan

Een Nottingham Analogue Anna Log motor unit met een SME IV of V - arm en een fraai Dynavector 10X5 of desnoods een nog wat duurder element. Of een Wilson Benesh- arm gebruiken. Met zulk soort spul ben je voor de tegenwoordige maatstaven aardig relatief compromisloos bezig.

Ik denk dat we een verschillende definitie van compromisloos hanteren. Misschien omdat ik John Michell en Jonathan Carr tot mijn mentors mag rekenen?

Ik heb een SME IV. Het is een compromis. In meerdere opzichten. En ja,

die armbuis buigt en resoneert. Uiteraard doet ze dat. Zelfs Alastair moet

buigen voor de natuurwetten. Hoe miniem die buiging ook is.

Dus kom even niet aan met een TP16II wanneer we het over 'compromisloos' hebben.

Beste,

'' Alle''... materialen hebben hebben hun eigen resonatie frequentie.

Ofschoon zand schijnt er niet zoveel last van te hebben.

MvG,

HAudio

:rolleyes:

Ik doe het zonder mentors, haal overal iets vandaan wat me iets lijkt. Vaak echter niet de meest populaaiere standpunten, want die vertrouw ik niet altijd. Dat wist je al... Ik let echter weer vaak op het op realitische argumenten gefundeerd zijn van standpunten.

En voor de prijs van een tweedehands Thoers TD 160-II is zijn arm toch wel vrij compromisloos hoor. Het hoogst haalbare voor die prijs, weet je wel? Veul beter dan de arm van die Pioneer, zo te merken...

Dat is in deze sector toch wel iets legitiems? Of alleen bij jou en je mentoren niet?

Anders kan ikzelf wel helemaal ophouden, als alles echt superduur moet zijn. Dan nok ik af. Jammer, niet dus. Ik vind deuze hobby veulste leuk zo, tenminste zoals ikzelf bezig ben momenteel natuurlijk. Want ik wil wel voor mijn mening blijven uitkomen hoor... En als ik een monitor nodig heb koop ik er wel een. Bij Radio Modern of zo... Bose lijkt me wel wat.

Jan

Hi Haudio,

Ik heb die Benz al een tijd geleden aardig ingespeeld. En was er erg enthousiast over. Goeie expressie. Niet saai en toch evenwichtig. Maar zeker geen watje. Goeie definitie van het timbre van natuurlijke instrumenten. Goeie waar voor zijn geld. Kreeg ook hele goeie referenties in 2 duitse bladen...

Ik ben momenteel wat tweedhands- vinyl aan het voorbeluisteren met de huidige combinatie: Sony 1700 met een Ortofon VMS10E-II. Ik heb natuurlijk die 2 Duals 505 nog staan. Die zal ik ook weer eens van z'n plek halen. Of die TD 165- I.

Dus ik wissel graag van tijd tot tijd. Af en toe sleep ik er ook een grappige technics SL- J2 bij. Tangentiaal, hoei, ik hoor je van hiervandaan denken... Klinkt met een Shure M92E wel aardig, redelijk met een OMP 10 en vrij goed met een van die Technics- T4P- elementen die ik ook nog heb liggen.

Met de genoemde Ortofon, een Nagaoka JT322 en een Shure M91 ED hoort de Benz tot mijn beste elementen.

Ik ben natuurlijk nog steeds bezig met het massa- loopwerk op basis van edele delen uit de TD 160- I. Lagerbus uit chassis gezaagd en aan alle kanten verzwaard. Wordt op den duur in een zwaar massief hardhouten body: maten 410 x 160 x 100 mm. Met dat frame zou ik nu zo'n beetje moeten beginnen. Nadat een paar klusjes het project hadden doorbroken.

Vriendelijke groeten,

Jan