Jump to content

Draaitafel vraag

M Pekel
 Share

Recommended Posts

Ik ben natuurlijk nog steeds bezig met het massa- loopwerk op basis van edele delen uit de TD 160- I. Lagerbus uit chassis gezaagd en aan alle kanten verzwaard.

Wordt op den duur in een zwaar massief hardhouten body: maten 410 x 160 x 100 mm.

Met dat frame zou ik nu zo'n beetje moeten beginnen. Nadat een paar klusjes het project hadden doorbroken.

Vriendelijke groeten,

Jan

Ben benieuwd naar je hard hout keus .

En 41x16x10 cm lijkt mij een vreemde afm. voor een chassis. :o

Hi Haudio,

Ik heb die Benz al een tijd geleden aardig ingespeeld.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Goed zo, daarna maakt het pas muziek, voor die prijs... is er geen betere : )

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

En was.... ? er erg enthousiast over.

Goeie expressie. Niet saai en toch evenwichtig. Maar zeker geen watje. Goeie definitie van het timbre van natuurlijke instrumenten. Goeie waar voor zijn geld. : )

Kreeg ook hele goeie referenties in 2 duitse bladen...

Ik ben momenteel wat tweedhands- vinyl aan het voorbeluisteren met de huidige combinatie: Sony 1700 met een Ortofon VMS10E-II. Ik heb natuurlijk die 2 Duals 505 nog staan.

Zelf heb ik (prive) bijna alle Dual

Ofschoon zand schijnt er niet zoveel last van te hebben.

Een Betonnix armpje? Laat Erik het maar niet lezen :lol:

Heb je gelijk wel een lekkere zware arm :P

;)

Beton resoneert dan weer :rolleyes:

Hongaarse vers geplukte eenden dons als wapening zal dat de resonantie factor voldoende terug brengen ? :o Je weet het niet, je weet het niet. :o

Beste Scat- man,

je moet het eigenlijk zo zien: die 16 cm is van voren naar achteren gemeten. De 41 cm van links naar rechts en de 10 cm moet je in de hoogte zien. Die 41 cm steekt aan de rechterkant onder het plateau uit. Aan die kant komt in Teres- stijl een dik armboard voor verstelbare ondersteuning van de arm. Ann de linker kant komt er nog een aanvulling: een met gips of zoiets gevuld end geextrudeerd kokerprofiel , aan de einden ondersteund met spikes.

Onder de arm zit ook ergens een spike, zodat je drie steunpunten hebt. tenminste dat is de bedoeling.

Houtkeuze: een speciaal donker soort hout, afval van de plaatselijke parkethandel. mooi gevlamd, met een fijne vezelstructuur. Lijkt me een taai houtsoort, dus niet bros, maar beetje kouwgom-achtig. Voor een houtsoort dan. Lijkt wel palissander of zoiets.

Haudio, bovenste- beste,

Ik denk nog niet aan holtes gevuld met loodkorrels. Kan er altijd nog van komen. Ik streef naar zoiets als de Nottingham Analogue model Anna Log, die heeft vermoedelijk ook geen loodkorrels. Is gewoon puur hout, maar dan iets erg speciaals uit de middeleeuwen haast...

Mijn idee is zo'n beetje: massa dempt zelf al heel erg. Misschien is het weglaten van dat lood een compromis. Maar ik heb geen idee of het veel zal schelen.

En ik wil een ontwerp waarbij er een sterke verbinding is tussen plateaulager en en armlager. Sommige ontwerpers van DT's zijn daar juist geen voorstander van, zoals de ontwerpers van Thorens TD 150 en 125 en van de Linn LP 12. Daar vormt het armboard een relatief flexibele verbinding om een hoekje.

En ook de oer AR- speler heeft zo'n starre verbinding nou niet direct. Een amerikaanse fan ervan wees er juist op dat die DT met opzet een relatief slap subchassis had meegekregen. Gisteren las ik nog ergens in iets wat ik had bewaard, dat het ook te maken had met gevoeligheid voor omgevingstrillingen uit de lucht.

Zo zie je maar: zoveel zielen, zoveel zinnen. Dubbelwandig , dat heb ik inderdaad gezien bij het TD 150- ontwerp op Theanalogdept en bij dat ontwrerp van de ex- hoofdconstructeur van Thorens.

Maar ik hou meer van een relatief hoge vorm als verbinding tussen armlager en plateaulager. Niet een vlakke vorm. Gevoelskwestie dus. En meer in de richting van massa-door-de-afmetingen dan door het hoge soortelijk gewicht.

En lood heeft natuurlijk een prachtige inwendige demping. Maar dat haal ik hopelijk uit de gelaagdheid van de constructie. En ik hoop dat dit soort hout door zijn dunmazige vezelverdeling ook wat inwendige demping heeft. In ieder geval vind ik het een prachtig soort hout. Dat zegt weliswaar weinig over de muzikaliteit. Maar ik moest kiezen voor die TD160-MkI uit voortborduren op het subchassis of iets heel anders.

Wat me van de Thorens- en tov die Duals opviel was het verschrikkelijk doffe van de weergave. Ik weet nog niet hoe dat komt. Als ik met die MkI- arm door wilde gaan moest ik alle verbindingen gaan reinigen en zo.

Door dit project kan ik een eindeloze reeks armen gaan proberen. Telkens weer een andere uit mijn collectie, bijvoorbeeld:

- ADC ALT-1

- arm van Technics SL- B210, best een aardig ding

- arm van een Dual 455

- arm van een Philips 212

- arm van een Td 165- I met eigen fixed headshell en nieuwe bedrading

- zelfbouw balsa- unipivot

- een of ander toekomstig DIY- geval van mezelf. Bijv. met een fictief vertikaal lager als bij een ERA 444.

- of iets een gewoon gimbal- bearing- lager opgebouwd uit onderdelen van wekkers.

Ik hou namelijk van afwisseling. Ik ben bovendien altijd al geporteerd geweest van het zelf bouwen van headshells. Dat zie je eigelijk veel te weinig bij doe- het- zelvers. Doet bij een arm van een Dual 721 wonderen. Oja, ik heb nog die 704 staan.... Komt echt een eigen headshell op. Een keer.

Het is voor mij een combinatie van vinyl- kilometers maken, theoretische studie (omstreden, dat wel af en toe zeg) en een soort modelbouw. Maar wel leuk...

Jan.

Beste,

Zelf hou ik dus van massa loopwerken, uitgezonderd een paar (Avid),(Oracle Delphi),(Michell).

Een draaitafel zou een zo klein mogelijk bewegende oppervlakte moeten hebben met een zo hoog mogelijke massa.

MvG,

HAudio

:rolleyes:

Beste Marcel,

hoe is de arm van jouw draaitafel gelagerd en welke materialen worden er gebruikt voor deze arm?

Heb jij deze arm al eens uit elkaar gehaald?

Je hebt al eens gereageerd op mijn topic "draaitafel perikelen".

Wanneer er namelijk kunstof wordt gebruikt bij een arm, dan heeft dat zeker gevolgen in het laag! Het laag klinkt minder stevig en direkt. Dit is op te lossen door de arm zwevend te monteren zodat er minder contact is tussen arm en board.

De grote van het contactvlak wordt hierdoor beperkt. De standaard bedrading is ook niet het beste. De soepelheid van deze bedrading beinvloedt de beweegelijkheid van de arm. Een redelijk goedkope optie is 0,1 mm koperbedrading te gebruiken. Krijgt de gehele combinatie meer lucht. De klanken gaan vrijer in de ruimte staan. Met zilver gaat dit zelfs iets beter maar pas op dat er geen scherpe bochten of knikken in de bedrading komt! Als dit gebeurt gaat het scherp klinken. Heb ik uit ervaring ondervonden.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groet,

Vihori

Een draaitafel zou een zo klein mogelijk bewegende oppervlakte moeten hebben met een zo hoog mogelijke massa.

Een spindel van 10 kg ofzo met 2 klemmetjes :confused:

Kun je het eens wat nader toelichten Haudio?

;)

Ha die Pjotr,

Ken je Simon York S 7 zoiets bedoel ik , want een grote bewegende oppervlakte heeft altijd veel meer last van acoustische terugkoppeling bv.

Nou weet ik ook wel, dat veel mensen niet weten dat ze er last van hebben , maar dan is het toch de taak van iemand ,om te vertellen dat ze ergens last van hebben zonder het te weten. ;)

Dat is 1 van de redenen waarom dat op deze Simon York draaitafels gelijkende draaitafels een meer gedefineerd laag hebben dan verschillende anderen.

MvG,

HAudio

:rolleyes:

Beste Haudio,

Bij een eerder gestart topic door ondergetekende heb je mij ook al

eens voor "accoustische terugkoppeling" gewaarschuwd.

Maar het is me nog steeds niet duidelijk wat dit nu precies

is en wat aan/in/op de platenspeler hier nu gevoelig voor is.

mzvg mx

Beste Haudio,

Bij een eerder gestart topic door ondergetekende heb je mij ook al

eens voor  "accoustische terugkoppeling" gewaarschuwd.

Maar het is me nog steeds niet duidelijk wat dit nu precies

is en wat aan/in/op de platenspeler hier nu gevoelig voor is.

mzvg mx

Beste M,

Ieder product in een ruimte waar geluid geproduceerd wordt zal proberen mee te resoneren het liefst in zijn eigen resonantie frequentie ( meetrillen dus ).

Dus de draaitafel ook, het geluid bv uit een luidspreker zorgt ervoor dat, dat zelfde geluid de draaitafel of onderdelen van de draaitafel laten meetrillen met dezelfde frequentie die hij zelf heeft opgewekt.

Gelukkig worden door materiaalkeuze etc. niet alle frequenties aangestoten , maar dit gebeurt het hevigst bij lage frequenties (rondzingen).

Dit geeft een vertroebeling van de definitie vooral in het laag, indien het erg is geeft het een zoemend geluid, vooral bij luide niveau

dank :)

Het is dus zaak om juist bij draaitafels uit te vinden waar "het laag"

het meest aanwezig is. Op het gehoor is dit nogal moeilijk omdat

hogere frequenties meer plaatsgebonden zijn.

Zou je in het algemeen kunnen stellen dat het laag sterker is dicht

bij je speakers of is te simpel gesteld ? (knooppunten e.d.)

Jan, die wortel die Tom Fletcher uit het moeras getrokken heeft kan je onmogelijk vergelijken met je parket plankjes.

Slaap nog eens een paar nachtjes over de lood holtes .

Heb je overigens de nieuwste draaitafel van T. F. al gezien ? Ziet er heel mooi uit en klonk erg goed.

(...) En een Sme 3009- II heeft van dit soort problemen ook nog nooit gehoord. Als je die op een beetje Lenco zet rent hij er in duizenden kringetjes omheen. Mits je weer de goeie element- arm- combinatie kiest heeh? Het zijn belangrijke maar niet- geliefde regels, blijkt hier maar weer... Kijk je klassiekers er eens op na, zou ik zeggen... 

(...)

Beste Jan,

Het verbaast me niet dat je iets positiefs zegt over de SME. Ik ken je stokpaardjes, zo langzamerhand.

Het verbaast me evenmin, dat je de arm van de Lenco L75 afzeikt. Ik ken je afzeikplaatsjes

Beste Marcel,

hoe is de arm van jouw draaitafel gelagerd en welke materialen worden er gebruikt voor deze arm?

Heb jij deze arm al eens uit elkaar gehaald?

Je hebt al eens gereageerd op mijn topic "draaitafel perikelen".

Wanneer er namelijk kunstof wordt gebruikt bij een arm, dan heeft dat zeker gevolgen in het laag! Het laag klinkt minder stevig en direkt. Dit is op te lossen door de arm zwevend te monteren zodat er minder contact is tussen arm en board.

De grote van het contactvlak wordt hierdoor beperkt. De standaard bedrading is ook niet het beste. De soepelheid van deze bedrading beinvloedt de beweegelijkheid van de arm. Een redelijk goedkope optie is 0,1 mm koperbedrading te gebruiken. Krijgt de gehele combinatie meer lucht. De klanken gaan vrijer in de ruimte staan. Met zilver gaat dit zelfs iets beter maar pas op dat er geen scherpe bochten of knikken in de bedrading komt! Als dit gebeurt gaat het scherp klinken. Heb ik uit ervaring ondervonden.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groet,

Vihori

het is een aluminium arm maar de lagering weet ik niet , want de arm loopt soepel dus heb hem daarom niet uit elkaar gehaald.

Marcel

HALLOOOOO waar gaat dit nog over <_<

Jullie hebben het over zeer ernstige problemen WAAR HEB IK GEZEGD DAT IK DEZE PROBLEMEN HEB :angry: mijn vraag is allang beantwoord . Namelijk dat een starre verbinding beter is dan een flexibele.

JULLIE BEDENKEN ER ZO LINKS EN RECHTS MAAR WAT DINGEN BIJ WAAR MIJN DRAAITAFEL HELEMAAL GEEN LAST VAN HEEFT :angry:

Hoe denken jullie nou iemand die nog niet zo lang met draaitafels bezig is zo te kunnen helpen. :(

Marcel

HALLOOOOO waar gaat dit nog over <_<

Jullie hebben het over zeer ernstige problemen WAAR HEB IK GEZEGD DAT IK DEZE PROBLEMEN HEB :angry: mijn vraag is allang beantwoord . Namelijk dat een starre verbinding beter is dan een flexibele.

JULLIE BEDENKEN ER ZO LINKS EN RECHTS MAAR WAT DINGEN BIJ WAAR MIJN DRAAITAFEL HELEMAAL GEEN LAST VAN HEEFT :angry:

Hoe denken jullie nou iemand die nog niet zo lang met draaitafels bezig is zo te kunnen helpen. :(

Marcel

`t is een forum he. :D

Ik heb het maar eens elders tersprake gebracht:

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/377574.html

alsof ik het bij mij thuis wil gaan uitproberen. Ik zie er nog steeds niks in. Ook niet in een flexibele montage van de armvoet in het armboard.

Jan.

Bedankt Headshell ik heb ff snel de tips op audioasylum bekeken en heb even met teflon tape gexpirimenteerd :)

Werkt wel maar de arm wordt natuurlijk weer zwaarder :( ik moet trouwens zeggen dat het effect wel erg moeilijk te horen is via de speakers.

En ik vind het erg lelijk lijken , dus er snel weer af gehaald :P

Marcel

Ik vind wel dat hij het minstens moet kunnen uiten. Hoort er echt bij.

Geintje, maar ik vind die teflon tape niet zo ontsierend. Ik heb het er nog steeds niet van afgehaald namelijk. Vooral bij de arm van zo'n 505 is de invloed goed te horen.

Jan.

ik vond het effect niet erg groot maar nou moet ik zeggen dat ik maar 1 laag gebruikt heb.

Misschien heb jij meer lagen gebruikt.

marcel

Teflon tape? Het zou kunnen. Wat je bij de loodgieter koopt is 0,1 mm dik (en soms maar 0,05 mm dik) Vergeet ook niet dat dat spul enorm vloeit. 5 tot 10 lagen lijken mij toch wel minimaal voor een beetje effect als dat er al zou zijn.

;)