Headshell Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Je leest op diverse forums vaak over dit soort aanvullingen. De wanddikte van sommige armbuizen is misschien ook maar een halve millimeter. Sommigen leggen er 4 lagen op. Ik vind dat het wel invloed heeft. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Headshell said: Je leest op diverse forums vaak over dit soort aanvullingen. De wanddikte van sommige armbuizen is misschien ook maar een halve millimeter. Sommigen leggen er 4 lagen op. Ik vind dat het wel invloed heeft.Jan. Terug koppeling op de armbuis? Is dat niet een eigenschap van de oude SME armpjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Jan, je hebt in een van mijn topics het e.a. uit de de doeken gedaan aangaande gewicht en stijfheid arm, gewicht en compliance element en het matchen van deze twee factoren. Hoe past dit verhaal van die tape hierin ? Het lijkt mij nogal bruusk om bijv meerdere lagen tape te gebruiken; arm wordt toch behoorlijk zwaarder en zeker niet stijver ? Zelf heb ik ook een laagje aangebracht op de Decca omdat dit op het Lenco forum door meerdere Decca eigenaren wordt gewaardeerd; baadt het niet schaadt het niet...hoop ik ! Maar meeerdere lagen ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 20 januari 2005 Author Report Share Posted 20 januari 2005 Pjotr said: Teflon tape? Het zou kunnen. Wat je bij de loodgieter koopt is 0,1 mm dik (en soms maar 0,05 mm dik) Vergeet ook niet dat dat spul enorm vloeit. 5 tot 10 lagen lijken mij toch wel minimaal voor een beetje effect als dat er al zou zijn. HAAAAAAAAAAAAA ik had de eerste keer gezegd dat ik de invloed te klein vond maar ik had het niet strak genoeg gewikkeld Ik heb nog eens maar 1 laag gewikkeld maar iets strakker als de vorige keer . Het is geweldig het is bij goede platen nu bijna net zo zuiver als CD Ik kan niet anders zeggen dan dat het een supertweak is en kost bijna niks Als ik eerst de speakers uit had staan kon je duidelijk de resonanties van de buis horen , daar ben ik nu kompleet van af WOW Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Hmmm, volg het even niet meer. Hebben we het nou over teflontape tussen element en headshell om trillingen te ontkopppelen/dempen of teflontape om de hele arm gewikkeld? In dat laatste geval zou ik zeggen: Als dat nodig is en een groot verschil maakt: Koop een betere arm M.i. is het grootste drama w.b.t. acoustische terugkoppeling de terugkoppeling naar de plaat zelf. Die kunnen we toch moeilijk helemaal gaan bedekken met teflontape Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Goeie vragen, Maximonster. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Jan, je hebt in een van mijn topics het e.a. uit de de doeken gedaan aangaande gewicht en stijfheid arm, gewicht en compliance element en het matchen van deze twee factoren. Hoe past dit verhaal van die tape hierin ? Het lijkt mij nogal bruusk om bijv meerdere lagen tape te gebruiken; arm wordt toch behoorlijk zwaarder en zeker niet stijver ? >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Mijn verhaal wordt door velen aangevochten hoor. Dat ontken ik niet. Maar zolang de meeste test- LP's verkocht worden met tracks om je resonatiefrequentie te bepalen, zal je nog wel meevallen. Sommigen zeggen dat die frequ. hoger moet zijn dan 8 Hz en ik zeg dus aan de hand van een bepaald AES- verhaal dat het minimaal 10Hz zou moeten zijn, als het kan nog hoger. Nou , je kan dus aan het wikkelen blijven totdat je freq. onder 10 Hz uit komt. Dus gewoon test- LP' tjes kopen, heb ik aandelen in. De teflon tape zelf niet, maar daar zit weer een ander verhaal achter. De truc zou dan zijn, dat het teflon- materiaal inwendige demping heeft, waardoor het buismateriaal van de arm beter bestand is tegen inwendige trillingen. In de door velen verguisde test-boekjes die ik overal in huis nog heb liggen verschenen grafiekjes bij elke geteste arm, waarin je precies kon zien of een arm inwendig stevig bestand was tegen trillingen of niet. Veel forumbezoekers houden helemaal niet van metingen, dus ik begin er niet te vaak over. Maar die ellendige tracks op een testplaat zijn ook weer metingen en wat een beetje dealer bij het instellen van al die parameters doet zijn ook metingen. Laten we het niet te luidkeels zeggen. De arm wordt niet stijver,maar krijgt meer inwendige demping tegen trillingsenergie. Een arm die daar slecht in is heeft zgn. last van breaking-up-verschijnselen. Dat is het dus. Als je een stukje lood verbuigt, komt het nooit uit zichzelf terug in zijn ouwe vorm, ja als je het terugduwt, grappig, ja. Maar bij normale mensen dus niet. Want alle energie die je erin hebt gestopt wordt omgezet in plastische vervorming, dus warmte. Daar is die teflon tepe ook aardig goed in. Een ander voordeel is, dat ik het niet zelf heb verzonnen. Je komt het op alle fora tegen. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Zelf heb ik ook een laagje aangebracht op de Decca omdat dit op het Lenco forum door meerdere Decca eigenaren wordt gewaardeerd; baadt het niet schaadt het niet...hoop ik ! Maar meeerdere lagen ??? >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Daar heb je het gedonder al. Zelfs Lenco- aanhangers doen het. Vind ik trouwens goeie dingen, die Lenco's. Leuke hobby, Lenco's. Twee lagen lijkt me wel het minste, dacht ik zo. Die tape is op zich erg dun, namelijk. En nogmaals: blijf je resonantiefrequentie controleren, en stel je VTF bij na de ingreep. Trouwens, een Decca arm schreeuwt mi. eigenlijk een beetje om een fluid damper. Maar die gebruik je dus ook niet bij alle elementen. Wie bouwt er zelf eens een eigen fluid damper? Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vihori Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 M Pekel said: Pjotr said: Teflon tape? Het zou kunnen. Wat je bij de loodgieter koopt is 0,1 mm dik (en soms maar 0,05 mm dik) Vergeet ook niet dat dat spul enorm vloeit. 5 tot 10 lagen lijken mij toch wel minimaal voor een beetje effect als dat er al zou zijn. HAAAAAAAAAAAAA ik had de eerste keer gezegd dat ik de invloed te klein vond maar ik had het niet strak genoeg gewikkeld Ik heb nog eens maar 1 laag gewikkeld maar iets strakker als de vorige keer . Het is geweldig het is bij goede platen nu bijna net zo zuiver als CD Ik kan niet anders zeggen dan dat het een supertweak is en kost bijna niks Als ik eerst de speakers uit had staan kon je duidelijk de resonanties van de buis horen , daar ben ik nu kompleet van af WOW Marcel Bijna net zo zuiver als een CD??? Hmm, wat voor een element gebruik je? Omschrijf de verandering van het geluidsbeeld iets duidelijker. Als de tweak met het teflontape datgene doet, dan heb ik nog wel een ander idee wat voor de looks mooier is. ik hoor graag van je. Vihori Link to comment Share on other sites More sharing options...
vihori Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Om resonaties, spooreigenschappen e.d te meten moet je een goede testplaat hebben en een scoop! Hiermee kun je alle eigenschappen zichtbaar meten. Ik vind het uitdokteren van de diverse mogelijkheden een uitdaging en ben dan ook van plan me hier meer in te gaan verdiepen. Ik ga binnenkort een scoop aanschaffen en dan met diverse simpele en goedkope armen aan de slag. Er is op goedkope wijze veel eer te behalen aan het verbeteren van draaitafels. Het is me deels al gelukt met een draaitafel van de rommelmarkt. Deze is op een aantal punten verbeterd en de resultaten waren bewonderings waardig. Dit is grotendeels gelukt door te meten! Wat zeer belangrijk is kennis van de gebruikte materialen en hoe die zich gedragen t.o.v. elkaar. Dus wat er gezegd wordt, vind ik, moet aangetoont kunnen worden! Vihori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 vihori, dat mag ik wel. Dit soort enthousiasme is altijd veelbelovend. Ga je ook letten op stijfheid van armen en headshells ed.? Ga je ook dingen als headshells en armen zelf maken? Want daarmee kan je ook leuke resultaten boeken, die je dan met metingen kan vergelijken met officiele constructies. Trek je jezelf ook iets aan van fabeltjes als dat het nivo de resonatiefrequentie invloed zou hebben op de spoorprestaties en de muzikale kwaliteit? Heb je al regeltjes voor jezelf opgesteld of is het daar te pril voor? Hou ons in ieder geval op de hoogte... Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 meten, luisteren, uitproberen en knutselen (en vragen stellen aan wijze mannen ) Komt ie: What the @#$^% is een scoop ? monstermax Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 20 januari 2005 Author Report Share Posted 20 januari 2005 vihori said: M Pekel said: Pjotr said: Teflon tape? Het zou kunnen. Wat je bij de loodgieter koopt is 0,1 mm dik (en soms maar 0,05 mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 vihori said: Ik ga binnenkort een scoop aanschaffen en dan ... Als je een PC met redelijke geluidskaart in de buurt van de platenspeler(s) kunt brengen probeer het dan eerst daar eens mee. Naar mijn ervaring begin je op een scoop met sinustonen de vervorming door slechte sporing pas te zien als het al erg mis gaat, terwijl het de bedoeling is de vervorming te minimaliseren en te egaliseren voor beide kanalen en bij meer normale modulatieniveaus. We spreken hier van totale harmonische vervorming van de orde 0.5-1%. Dat zie je niet op een scoop, maar wel op een PC met spectraalanalysesoftware. Als je aan de verticale naaldhoek prutst terwijl er een groef met verticale modulatie speelt zie je de vervorming ook veranderen. Met een langzame frequentiesweep op redelijk niveau moet het mogelijk zijn armbuisresonanties op te sporen. Jammer genoeg is de sweep op HFN002 waardeloos. Hij is veel te kort, niet eens vlak, en bij 250Hz en 2.5kHz gebeuren er vreemde dingen. Ik heb Len Gregory om uitleg gevraagd, maar wacht nog op het antwoord. Misschien is de Cardas sweep beter? Eigenlijk zouden ze die oude CBS en JVC testplaten weer moeten uitbrengen. Element/armresonantie meet ik met roze ruis. Na wat gepruts heb ik dan het hele frequentiegedrag tussen 1Hz en 100Hz: de resonantie, de Q, ... Jammer genoeg zijn de ruisbandjes op de HFN-platen ook weer veel te kort om door middel van uitmiddeling een nauwkeurige curve te maken tot 20kHz. Nu heb ik altijd een onzekerheid van 3dB of zo. Wat nog genoeg is om te zien dat een Jan Allaerts kaarsrecht is, en een Grado Statement Pt hele vreemde dingen doet boven 10kHz. Koop dan nog een gepaste accelerometer en je kunt overal in de structuur van de platenspeler gaan meten. Of gebruik een afgedankt element hiervoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Werner said: Koop dan nog een gepaste accelerometer en je kunt overal in de structuur van de platenspeler gaan meten. Of gebruik een afgedankt element hiervoor. Of een piezo elementje uit zo'n muziekkaart Het mag toch allemaal nix kosten? Maar idd volkomen gelijk Werner, voor een paar tientjes heb je prachtige FFT spectrumanalisersoftware waar icm met een soundcard geen scoop tegen op kan. Iig niet voor het meten aan een draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Toch maar eens twee extra lagen om mn decca armpje heengelegd....... Ook ik, beste marcel, kan niet anders concluderen dat het veel uitmaakt; aanzienlijk meer detail en rust ! Geweldig dat je met een dergelijke, van dik hout zaagt men planken, methode zoveel bereikt ! gr MM Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 23 januari 2005 Author Report Share Posted 23 januari 2005 maximonster said: Toch maar eens twee extra lagen om mn decca armpje heengelegd....... Ook ik, beste marcel, kan niet anders concluderen dat het veel uitmaakt; aanzienlijk meer detail en rust ! Geweldig dat je met een dergelijke, van dik hout zaagt men planken, methode zoveel bereikt ! gr MM Ja goedkoop maar effectief ik was ook aangenaam verrast door het verschil van maar 1 laag, ik ga ook maar eens een paar lagen extra proberen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts