Mariusz Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Beste mensen van HEAR.nl, Ik verblijf meestal op htforum.nl maar men dacht dat jullie meer verstand van o.a. cdspelers zouden hebben. Nu bestaat mijn set uit de volgende onderdelen: De Marantz PM 17 Mk II Modified geintegreerde versterker gekoppeld aan de Marantz CD4000 en Marantz SR2100 tuner. De Focal JMlab Electra 927 Be geeft alles weer. Kabels zijn 8TC van Kimber, de interlink (cd-amp) is de Kimber PBJ. Omdat de 'keten' voor mij redelijk geoptimaliseerd is (beh. cd-speler) rest mij nog de vraag welke cd speler in de prijsklasse tot 600 euro een aanrader is. Het geluid van de CD4000 is zeker niet slecht, maar mist wat transparantie en realisme door de ietwat directe en 'forward' manier van weergeven. Ik ben niet in de gelegenheid om veel cd-spelers thuis uit te testen dus wilde ik het lieft een paar modellen overhouden. De modellen die ik op het oog heb zijn Marantz CD7300, NAD 542 en Cambridge 640. Wat is jullie advies? Oh ja ik houd (kun je aan mijn versterkerkeuze al een beetje zien) van een rustige presentatie. Wel gedetailleerd en sprankelend maar niet te direct en aggressief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
denniz Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Beste, Misschien de Marantz CD-17 (mk I, II, of III). Past goed bij je versterker, optisch sowieso... vg Dennis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Dit is even moeilijk als makkelijk: NAD C542 en Marantz CD 7300 klinken beiden errug goed. Het lijkt dat de NAD de muziek meer richting geeft, dwz. dat de speler vooraf zijn houding al heeft bepaald. De Marantz is neutraler in dit opzicht, alsof deze per cd bepaalt wat hij met de muziek gaat doen. Dit karakterverschil heb ik ook opgemerkt in mijn vergelijking tussen de versterkers van Marantz en NAD, in dit geval de Marantz PM7200 (die ik bezit) en de NAD C352. De NAD had door zijn vooraf bepaalde standpunt (met volle snelheid en ietswat donkere kleur er tegenaan) een voorsprong bij enkele cd's (pop) doordat deze cd's een extra drive meekregen. De Marantz verrasste vaker als klanktovenaar en daar deze soms net zo dynamisch en snel kon zijn, maar met meer gewicht, het speelt alle noten helemaal uit waar de NAD in een virtuose, maar oppervlakkige staaltje bravoure blijft steken. Hiermee wil ik niet zeggen dat de Marantz gedetailleerder is, in tegendeel, de NAD is op dit punt sterker (maar dan als een hele gedetailleerde opname van een orkest dat niet goed articuleert), met noten uitspelen bedoel ik een zekere rust en diepte om dingen tot klinken te brengen. Het goede van de NAD is (en dat geld voor de versterker als de cd speler) dat het geluid onmiskenbaar NAD is, iedere cd laat hij op een NAD-wijze klinken. Houd je ervan dan heb je een ultieme koop. De NAD klinkt iets donkerder, maar niet noodzakelijk warmer. De treble van de Marantz tekent beter door zonder agressie en te grote helderheid. De NAD kan agressiever zijn. Ik heb een lichte voorkeur voor de Marantz cd 7300. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariusz Posted 19 januari 2005 Author Report Share Posted 19 januari 2005 Dank voor jullie reacties. Ik Ik ben al een hele lange tijd op zoek naar een afgeprijsde CD 17 MkII (evt. KI) in platinum kleur, maar als er al een te koop is, is hij vaak buitenproportioneel duur. Ik ga geen 900 euro neerleggen voor een 3 jr. oudetweedehands cd-speler. Dus eigenlijk heb ik mijn blik nu pas verbreed. Mochten jullie er toevallig een tegenkomen die 300-400 euro kost, stuur dan ff een berichtje. Nu las ik in de de AUDIO dat de cd7300 nauwelijks onderdoet voor de cd-17 en een stuk vriendelijker geprijst is. Daarmee was mijn interesse gewekt... Nout, bedankt voor je uitgebreide bijdrage, zeer hulpvol. Wat vinden jullie eigenlijk van de set in zijn totaliteit? Hoeveel zouden jullie uitgeven aan een cd-speler voor deze set? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Maximaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Dank voor jullie reacties. Ik Ik ben al een hele lange tijd op zoek naar een afgeprijsde CD 17 MkII (evt. KI) in platinum kleur, maar als er al een te koop is, is hij vaak buitenproportioneel duur. Ik ga geen 900 euro neerleggen voor een 3 jr. oudetweedehands cd-speler. Dus eigenlijk heb ik mijn blik nu pas verbreed. Mochten jullie er toevallig een tegenkomen die 300-400 euro kost, stuur dan ff een berichtje. Nu las ik in de de AUDIO dat de cd7300 nauwelijks onderdoet voor de cd-17 en een stuk vriendelijker geprijst is. Daarmee was mijn interesse gewekt... Nout, bedankt voor je uitgebreide bijdrage, zeer hulpvol. Wat vinden jullie eigenlijk van de set in zijn totaliteit? Hoeveel zouden jullie uitgeven aan een cd-speler voor deze set? Bel Lansink HiFi in Oldenzaal eens, ik vermoed dat ie (mijn) Myryad nog te koop heeft staan, die kon nog wel eens een aardig eind in die prijsrichting zitten. Gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis en het is een erg mooie cd-speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matheus Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 je had het ook over de cambridge audio 640c (500,-). Dit vind ik zelf een geweldige speler, heb m nou op proef thuis staan. De speler heeft een mooi rustig loopwerk, zelfde DAC als de arcamcd73 (en dit zegt natuurlijk niet alles). Tevens heef deze een gescheiden voeding. Deze kan niet zoal de marantz ook mp3 afspelen. Maar met een andere net kabel is dit een geweldige speler, daar kan de marantz niet tegen op.. Maar dat is natuurlijk mijn menig.. Max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Maximaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Ik heb de Marantz cd 7300 ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariusz Posted 20 januari 2005 Author Report Share Posted 20 januari 2005 Eerlijk gezegd beschouw ik mijn speakers wel als High-end componenten (best prijzige jongens, Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Jawel, ik heb mijn Marantz cd 5000 in vergelijking met de cd 7300 gehoord en de treble van de 7300 is vriendelijker, gedetailleerd maar zonder agressie. En nog even over de upgrade in het algemeen. Tuurlijk zijn er verschillen te horen, maar in hoeverre zijn deze echt beter te noemen en rechtvaardigen ze een hoge prijs? Een upgrade van mijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariusz Posted 20 januari 2005 Author Report Share Posted 20 januari 2005 Kijk dat is klare taal! Bedankt voor je tips . Ik ga binnenkort kijken of ik de cd7300 kan beluisteren op mijn eigen set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 en een upgrade naar McIntosh MA6900 of Accuphase E-308 is eigenlijk mijn volgende spaarproject (duurt nog wel ff ). Maar ik kan me wel voorstellen dat de PM-17MkII de boel wat tegenhoudt, hoewel ik zeer tevreden ben met deze muzikale versterker. Wat frapant eigenlijk: we hebben kennelijk dezelfde voorkeur voor bepaalde merken: Marantz...en mijn dromen liggen bij een Mcintosh of Accuphase versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariusz Posted 20 januari 2005 Author Report Share Posted 20 januari 2005 Tja wat kan ik zeggen, je hebt een goede smaak Met wat voor set draai je nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 2e hands linn mimmik? erg lekkere speler.... bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Tja wat kan ik zeggen, je hebt een goede smaak Met wat voor set draai je nu? Marantz PM 7200 Marantz CD 5000 B & W speakertjes Ik heb al een jaar lang een budget van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Hallo, Ik wilde bij deze een reactie geven op de agressief klinkende NAD. Ik draai al een jaar of 2 met een NAD set en ik herken de agressiviteit. Wat ik gedaan heb is een goed netfilter te installeren (kosten 10 Euro). Gevolg: weg is de agressiviteit. Wat over is gebleven is een set die duidelijk en gearticuleerd weergeeft met heel erg veel detail. De B&Ws 703 helpen daar natuurlijk ook wel bij. De NADs zijn extreem gevoelig voor de juiste interlinks en luidspreker kabels en vooral de aansluitingen moeten goed vast zitten (ik ben uiteindelijk nu beland bij WBT en dat lijkt helemaal OK)!!! Is er iets mis dan zal de B&W 703 dat genadeloos weergeven. En tenslotte de opname zelf natuurlijk. Duidelijk wordt wat goede en slechte opnames zijn. Van vriend Phil Collins zijn 2 live DVDs uit, de meest recente (opname uit Parijs) is prachtig maar de andere DVD van een eerdere opname (Berlijn?) is ronduit slecht! De NAD (in dit geval alleen de versterker want een DVD doet het natuurlijk niet op de NAD CD speler :-) laat dat onverkort doorkomen naar de B&Ws! Maar ik zal niet ontkennen dat een Marantz duidelijk een andere signatuur heeft. Groeten, Gerrit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts