Jump to content

Graag onafhankelijk advies

jer
 Share

Recommended Posts

Ben op zoek naar een nieuwe stereo installatie, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Budget 1000-1500 euro. Ik heb een aantal aanbiedingen gezien. Maar wat vinden de experts ervan?

Mordaunt-short 908 (2 stuks voor 600 euro)

Teac A-1d, Teac T-1D, Teac C-1d (samen 730 euro)

Lijkt me een combinatie die past binnen mijn budget, maar ik weet niet of deze combinatie wel mogelijk is en nog belangrijker of het goed klinkt. Wat vinden jullie? Of kan ik deze boxen beter combineren met een receiver zoals de denon DRA-1000 of een marantz 4320? Of misschien heeft iemand nog wel andere idee

Ik zou als ik jou was eens tweedehands gaan kijken, neem vooral ook een kijkje op hififorum.nl, daar hebben we net een aantal topics gehad/nog lopen over setjes in die prijsklasse, nieuw en tweedehands. Wellicht heb je daar ook iets aan :)

Mordaunt-short 908 (2 stuks voor 600 euro)

Teac A-1d, Teac T-1D, Teac C-1d (samen 730 euro)

...

Is het verstandig een Technics CD-speler (van ongeveer 10 jaar oud) op mijn eventuele nieuwe versterker/receiver aan te sluiten of gaat dat ten koste van het geluid.

Wat ik van Teac gehoord heb klonk niet slecht. Een vrij goedkope cd-speler van dit merk klonk zelfs bijzonder goed.

Wat betreft de oudere Technics cd-spelers; er zit wel een goede DAC in. De geluidskwaliteit van de exemplaren die ik heb beluisterd was een stuk beter dan van veel spelers van de zogenaamd 'betere' en duurdere merken (ik heb een Technics DVD-A speler die ook heel goed met gewone cd's omgaat).

Toen ik van een Technics SLP777 (1e topmodel Mash - adviesprijs rond Dfl 2000 rond 1993) overstapte op een nieuwe Sony ES vond ik het toch wel een grote vooruitgang. Ik denk dat 1e en 2e generatie cd spelers kwa digitale techniek toch wel beduidend minder zijn dan huidige generatie (mechanisch is een ander verhaal). De Sony klonk veel sprankelender, detailrijker. De Technics vrij mat.

Zoek inderdaad de tweedehandsmarkt af. Hier op hear wordt geregeld iets aangeboden, net als op hifi (www.hifi.nl). Overigens lijkt mij de door jou genoemde set heel aardig. Maar ja, ook hier geldt: eerst luisteren.

Die teac en de andere versterkers die genoemt worden, zijn zeker goede versterkers.

maar om daarmee de MS 908 aansturen, kan op zich maar wil je ook wel eens een feest opleuken, dan zullen ze het niet aankunnen.

ik heb zelf de ms 908 en gebruik daarvoor een NAD 216, maar ik had toch liever een NAD218 of NAD208 gehad, en het liefst twee (of 4 :rolleyes: ),

het grootste probleem met die luidsprekers is niet de subwoofer, maar de twee middentoners die parallel staan, en dat trekt nogal amperes.

de inpedantie van die middentoners weet ik zo nog niet, dat kan ik binnenkort eens meten, maar het zou me niet eens verbazen als die op 4Ohm per stuk liggen....

of het klinkt? vast wel, en ook zul je er vast zeer tevreden mee kunnen zijn.

maar als het hard moet heb je 1 of 2 of 4 stevige versterkers nodig.

Die teac en de andere versterkers die genoemt worden, zijn zeker goede versterkers.

maar om daarmee de MS 908 aansturen, kan op zich maar wil je ook wel eens een feest opleuken, dan zullen ze het niet aankunnen.

Hifi speakers zijn geen PA speakers en niet geschikt om feestjes op te leuken <_<

Marcel

Dank voor al jullie reacties. Ga binnenkort luisteren naar de TEAC/denon dra-1000 en misschien marantz 4320 in combinatie met een aantal boxen. Ik heb intussen ook wat rondgekeken op internet en heb een marantz pm80 mk2 gezien voor 199 euro. Er staat ook ergens een complete set (marantz PM80, ST 40 en CD42) voor een aannemelijk bod. Is er een verschil tussen de marantz PM80 en de marantz PM80 mk2? Wat is een aannemelijk bod. Is de marantz pm80 mk2 zoveel beter dan de TEAC A-1D(299,- in de aanbieding, normaal 499,-). Voor 100 euro meer heb wel een nieuwe met volledige garantie. Ik vind het erg lastig waar ik naar moet kijken bij het zoeken naar nieuwe en/of gebruikte onderdelen, want ik ben een complete leek op dit gebied. Wat zijn bijvoorbeeld PA speakers? Wanneer gebruik je voor/eindversterkers? Het enige wat ik weet is dat ik van mijn jazz, klassiek en pop wil genieten.

Hifi speakers zijn geen PA speakers en niet geschikt om feestjes op te leuken <_<

Marcel

Daar ben ik het niet mee eens, als je voor 1500 euro een set koop mag je verwachten dat je er ook "wat harder" mee kunt draaien.

Misschien geen discotheek-volume, maar een feestje moet zeker lukken lijkt me.

PA speakers hoef je niet te hebben met de versterkers waar je interesse voor hebt,

maar speakers die wat versterker vriendelijker zijn in de inpedantie is denk ik wel aan te raden, bv. Dali's of Kef, om er maar eens twee merken te noemen.