Jump to content

Epos ES14 vervangen door Elipson 1303

vieniel
 Share

Recommended Posts

Hallo allen,

Momenteel heb ik de Epos ES14 speakers (nou ja, alweer ruim 14 jaar) en wil eens iets anders gaan proberen.

Ik heb me oor laten vallen op de Elipsons 1303

Wordt dit een upgrade of een downgrade is mijn vertwijfeling....

De Elipsons zijn

Ja, ik vraag er zekers om, want vaders centen zijn niet van blik :D

Sloom?

kun je dat toelichten?

vanwege dat helmholz resonator systeem ofzo?

tis overigens wel de versie met Foster tweeter die ik op t oor heb

op internet zijn vrijwel alleen maar lovende woorden te vinden over de 1303

strak laag, helder hoog, prachtig midden enz.

Ja, ik vraag er zekers om, want vaders centen zijn niet van blik :D

Sloom?

kun je dat toelichten?

vanwege dat helmholz resonator systeem ofzo?

tis overigens wel de versie met Foster tweeter die ik op t oor heb

op internet zijn vrijwel alleen maar lovende woorden te vinden over de 1303

strak laag, helder hoog, prachtig midden enz.

Inherent aan het ontwerp lijkt mij. Hele volksstammen hebben daar geen probleem mee , ik wel dus. Heb de mijne jaren geleden aan de kant geschoven.

Hallo allen,

Momenteel heb ik de Epos ES14 speakers (nou ja, alweer ruim 14 jaar) en wil eens iets anders gaan proberen.

Ik heb me oor laten vallen op de Elipsons 1303

Wordt dit een upgrade of een downgrade is mijn vertwijfeling....

De Elipsons zijn

Gegroet,

En als je af gaat op lovende kritieken moet de zeker de Bose 301 kopen. Dat is de meest verkochte speaker te wereld. Testen zeggen mij niets.

Groeten, Fred

Tja, Fred je hebt gelijk: testen moet je relativeren. Maar het ligt er wel aan wie ze schrijft. Ik zie Armand van Ommeren nog niet zo snel lovend worden over Bose.

Maar het bewijst maar weer eens: LUISTEREN!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Epos niet ken maar als het gaat om de Elipson zou ik eerst willen weten (horen) wat ik afwijs als ik Jaap was. Want in feite is ons beider oordeel en dat van jouw vriend ook een soort test en dus erg persoonlijk.Dat is denk ik wel de boodschap waar we ons beiden in kunen vinden naar de starter van dit topic.

Jaap: we horen graag wat het eindresultaat is geworden!

De Elipson 1303 is in ieder geval een van de mooiste luidsprekers om te zien. Ik heb ze helaas nooit thuis gehoord en in jouw situatie zou ik ze zeker met de verschillende tweeters uitproberen.

Overigens heb ik ze laatst een keer open gezien. Volgens mij was het nauwelijks MDF wat ze gebruikten, wat een rotzooi. Ze zouden een kwalitatief goede versie moeten maken.

Carl

De Elipson 1303 is in ieder geval een van de mooiste luidsprekers om te zien. Ik heb ze helaas nooit thuis gehoord en in jouw situatie zou ik ze zeker met de verschillende tweeters uitproberen.

Overigens heb ik ze laatst een keer open gezien. Volgens mij was het nauwelijks MDF wat ze gebruikten, wat een rotzooi. Ze zouden een kwalitatief goede versie moeten maken.

Carl

Hallo Carl,

doen ze nu! De Jubilee zit duidelijk beter in elkaar, ook qua materialen. Ook uiterlijk zijn ze nu nog veel mooier afgewerkt.

Overigens heb ik er nooit enig nadeel van ondervonden (mijn vorige 1303 set dateerde van '79).

Elipson zijn eigenlijk speakerkastenbouwers met heel veel verstand van hoe je een speaker moet bouwen. Maar alle componenten halen ze van elders. Dat is door de tijd al een heel rijtje:

Audax, Scanspeak, Mission etcetera. Elson (forumlid) weet dat nog veel beter.

Carl

Maak eens een Epos open. De voor en achterkant van deze l.s. zijn d.m. van trekstangen tegen de kastwand getrokken met een voorgeschreven aantal N.m. ;)

Tevens zit er naar mijn weten geen filter in de kast. :)

Ik kan je verzekeren dat je in deze prijsklasse geen betere l.s. zult vinden.

Wil je toch iets beters, zul je heel veel meer uit moeten geven dan dat wat deze hebben gekost.

Ook kan ik je verzekeren dat, voor je aan het eind van het kunnen van deze Epos l.s. bent gekomen, je heel veel geld hebt uitgegeven. :)

Ik zou dan ook nog maar eens heel goed nadenken voor je ze weg doet. ;):)

Er zit slechts 1 bipolaire condensator op de tweeter, en da's het hele filter inderdaad.

En die trekstang zit dwars in de kast, dus tussen de zijpanelen, dit om de kastwanden onder spanning te zetten om resonanties tegen te gaan.

(kheb er toevallig 2 fotootjes van)

epos14_1.JPG

epos14_2.JPG

aardig volgepropt ja, dat dacht ik destijds ook toen ik t zag

maar tis zo bedoeld door de schepper, dus we laten het zo

overigens word de beslissing al onverwacht voor me gemaakt

m'n 14 jaar oude tv gaat t eerdaags begeven (hij gaat om de paar minuten op zwart)

dus de centen worden anders besteed, en het eventuele elipson plan word opgeschoven.

gelukkig klinken de epossen nog steeds als muziek in de oren, dus wellicht word ik door m'n tv behoed voor een vergissing.....

tja, t ken raarrrr lopen

Er zit slechts 1 bipolaire condensator op de tweeter, en da's het hele filter inderdaad.

En die trekstang zit dwars in de kast, dus tussen de zijpanelen, dit om de kastwanden onder spanning te zetten om resonanties tegen te gaan.

epos14_1.JPG

epos14_2.JPG

Dit is een ouder type van Epos.

Ik bedoelde de latere ES 12. Zien er veel mooier uit dan die op de foto. Juweeltje qua muziekprestaties en afwerking.

Deze heeft 4 trekstangen die de baffle en de achterkant naar elkaar toe trekken in de sponning van de zijkanten, boven en onderkant van de kast. Op deze manier heb je een uiterst stijve constructie, die resonanties tegen gaat. Als je deze los draait, haal je voor en achterkant zo van de kast af. Echter, bedenk wel dat je de boel met exact hetzelfde aanhaalmoment (Nm) weer kruislings vast zet als je de kast weer in elkaar zet. ;)

epos14_1.JPG

epos14_2.JPG

Dit is een ouder type van Epos.

Ik bedoelde de latere ES 12. Zien er veel mooier uit dan die op de foto. Juweeltje qua muziekprestaties en afwerking.

Deze heeft 4 trekstangen die de baffle en de achterkant naar elkaar toe trekken in de sponning van de zijkanten, boven en onderkant van de kast. Op deze manier heb je een uiterst stijve constructie, die resonanties tegen gaat. Als je deze los draait, haal je voor en achterkant zo van de kast af. Echter, bedenk wel dat je de boel met exact hetzelfde aanhaalmoment (Nm) weer kruislings vast zet als je de kast weer in elkaar zet. ;)

Ik heb ze laatst een tijdje kunnen beluisteren de Epos ES14 bedoel ik dan. Ik vond ze weinig subtiel..wel lekker live geluidje...ken de elipson 1303 ook, deze klinken al een stuk subtieler, meer details en lekker open...maar tja meningen...

Maakt natuurlijk heel veel uit waar je ze mee aanstuurt. ;)

Zoals ik al eerder zei: Voor je aan het eind van het kunnen van de ES 12 bent, heb je heel veel geld uitgegeven! :o:)

Deze (oudere) ES 14 zal ook, zeer zeker met de juiste kwaliteits componenten, uitmuntend presteren. :)

Zoals ik al eerder zei: Voor je aan het eind van het kunnen van de ES 12 bent, heb je heel veel geld uitgegeven! :o:)

Deze (oudere) ES 14 zal ook, zeer zeker met de juiste kwaliteits componenten, uitmuntend presteren. :)

sonneteer alabaster, logic dm101, sonneteer sedley....geen rommel..ik heb gewoon betere speakers gehoord...

Zoals ik al eerder zei: Voor je aan het eind van het kunnen van de ES 12 bent, heb je heel veel geld uitgegeven! :o  :)

sonneteer alabaster, logic dm101, sonneteer sedley....geen rommel..ik heb gewoon betere speakers gehoord...

Welke Epos, en wat zat er tussen? <_< Aan bekabeling bedoel ik.

Ik heb de ES 12 gehoord in een vergelijking met een flinke vloerstaander, (merk daarvan weet ik niet meer).

De Epos monitor maakte gehakt van de vloerstaander. <_<:)

En ja, er zijn betere speakers, maar die zijn qua prijs een veelvoud van wat de Epos moet kosten. ;):) Uiteindelijk is er altijd een overtreffende trap, voor alles.

Epos maakt beslist muziek.................................................

m'n 14 jaar oude tv gaat t eerdaags begeven (hij gaat om de paar minuten op zwart)

Oeps...........ik weet nog wel een paar staan gebruikt............ktv bedoel ik gaat ook om mijzelf : ) want anders kom je nooit aan de combi Thorens Prestige , SME, Jan Allaerts. : )

dus de centen worden anders besteed, en het eventuele elipson plan word opgeschoven.

gelukkig klinken de epossen nog steeds als muziek in de oren, dus wellicht word ik door m'n tv behoed voor een vergissing.....

tja, t ken raarrrr lopen

Gelukkig

MvG,

HAudio

Tot Ziens

Epos maakt beslist muziek.................................................

Oeps...........ik weet nog wel een paar staan gebruikt............ktv bedoel ik gaat ook om mijzelf : ) want anders kom je nooit aan de combi Thorens Prestige , SME, Jan Allaerts. : )

tja, t ken raarrrr lopen

Gelukkig

MvG,

HAudio

Tot Ziens

Tegen wie zeg je dat, tegen ons, of tegen jezelf? <_<B):)

• 4 weeks later...

nou hehe, het heeft effe geduurd, maar afgelopen woensdag door de zure knoop heengehakt.

kheb een stel elipson 1303 FT in wit polyester gekocht.

fantastisch mooi!

prachtig middengebied, sprankelend hoog, en het laag zal ook wel goed komen.

heb er tijdelijk 2 noodwoofers inzitten, want de orginelen bleken geheel gescheurde foamranden te hebben, en gaan morgen richting friesland ter reparatie.

nou hehe, het heeft effe geduurd, maar afgelopen woensdag door de zure knoop heengehakt.

kheb een stel elipson 1303 FT in wit polyester gekocht.

fantastisch mooi!

prachtig middengebied, sprankelend hoog, en het laag zal ook wel goed komen.

heb er tijdelijk 2 noodwoofers inzitten, want de orginelen bleken geheel gescheurde foamranden te hebben, en gaan morgen richting friesland ter reparatie.

Vieniel,

Van harte gefeliciteerd namens een doorgewinterde elipson fan sinds 1979.

Wel even een waarschuwing: ik kan bijna raden waar je die woofers laat renoveren. Op zich een uitstekend adres, maar.....................

Elders op een of dit (?) forum heeft iemand in het verleden eens verteld van renovatie van speakers van de 1303. Toen hij ze erna weer inzette klonk het voor geen meter!! Hij heeft toen wijselijk gekozen voor vervangende woofers via de importeur. Een andere optie is renovatie door de fabriek in Frankrijk (ben je ze wel even kwijt maar gebeurt keurig). Kan ook via de importeur.

Ik weet dat een ruilwoofer zo'n 110 euro per stuk kost. Renovatie ongeveer hetzelfde.

De reden dat het zo nauw luistert heeft alles te maken met de helmholz resonator die een zeer exacte berekening vraagt van de kamers in de speaker tov de speakers. Stuur me maar een pm dan kan ik je een doorsnede tekening sturen.

PS: de importeur heet Dik Vaas in Domburg: info@elipson.nl

Ik hoop dat ik hiermee jouw enthousiasme niet teveel heb getemperd.

PS: ook de originele frontjes zijn gewoon via Dik op maat gesneden te bestellen: 15 euro per stuk.

Tja, ik heb inmiddels diverse waarschuwingen gekregen hierover.

Een kameraad die zelf reeds een jaar of 14 elipson 1303's bezit heeft vorig jaar zijn foamranden laten vervangen door rubberranden bij audiolab in friesland.

Tis een krities luisteraar zolang ik m ken, en hij heeft geen merkbaar verschil gehoord tussen de oude foam en de nieuwe rubbers. (wel rubbers van het soepelste soort)

Dus wellicht eigenwijs van mij, maar ik durf de gok dan ook wel te nemen, en laat er ook rubbers inzetten.

Met als bijkomend voordeel dat dit duurzamer is dan foam.

Ik kan me voorstellen dat rubber wat stugger is bij kou, dus 's ochtends vroeg zal er wellicht minder laag uit komen, maar dit is geen onoverkomelijk probleem lijkt me.

Ook het feit dat de woofer maar een klein gebied beslaat tot zo'n 80 hz lijkt me geen reden dat het nou echt dramatisch slechter gaat worden als ik ze strax gerestaureerd terug ga zetten.

Of zit ik er nou