sultankat Posted 22 februari 2005 Report Share Posted 22 februari 2005 Ik kan me voorstellen dat rubber wat stugger is bij kou, dus 's ochtends vroeg zal er wellicht minder laag uit komen, maar dit is geen onoverkomelijk probleem lijkt me.Ook het feit dat de woofer maar een klein gebied beslaat tot zo'n 80 hz lijkt me geen reden dat het nou echt dramatisch slechter gaat worden als ik ze strax gerestaureerd terug ga zetten. Of zit ik er nou Link to comment Share on other sites More sharing options...
ELSON Posted 22 februari 2005 Report Share Posted 22 februari 2005 Hoi, Ja hoor Vieniel van harte gefeliciteerd met je aankoop.Pracht van een speakerset en nog in polyester wit ook.Moet wel in je interieur staan,maar goed. Over de afwerking [soms wat Franse slag] van de Elipsons is soms wat op aan te merken ,maar neemt niet weg dat het timmermanstechnies gezien wel klopt. Over de getoonde Epossen ben ik timmermanstechnies gezien veel en veel minder gecharmeerd .Voor zover ik het zo even kan zien.Met name de gekozen "oplossing" om paneel resonanties tegen te gaan ,d.m.v. stangen bevreemden mij. Op die manier gemonteerd kan het niet anders zijn dan dat ze gaan trillen/resoneren als de eerste beste snaar.Met alle respect ,dit is een goedkope manier om paneelresonanties tegen te gaan . Tevens zie ik een hele grote ruimte waar alle units aan de achterzijde in uitmonden.Ik begrijp ook waarom de bouwer zoveel "schuimrubber"? toepast. Dit alles even los van het feit of ze wel of niet klinken. Over kastenbouw materiaal valt ook te praten.persoonlijk ben ik niet zo voor mdf.Feit is wel dat het makkelijk te verwerken ,goedkoop,en mooi te lakken is.Veel liever zie ik een kwalitatieve multiplex of een kwalitatieve vezelplaat/multiplex kombinatie verwerking. nogmaals Feli, en groeten van ElSon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 Hoi, Ja hoor Vieniel van harte gefeliciteerd met je aankoop.Pracht van een speakerset en nog in polyester wit ook.Moet wel in je interieur staan,maar goed. Over de afwerking [soms wat Franse slag] van de Elipsons is soms wat op aan te merken ,maar neemt niet weg dat het timmermanstechnies gezien wel klopt. Over de getoonde Epossen ben ik timmermanstechnies gezien veel en veel minder gecharmeerd .Voor zover ik het zo even kan zien.Met name de gekozen "oplossing" om paneel resonanties tegen te gaan ,d.m.v. stangen bevreemden mij. Op die manier gemonteerd kan het niet anders zijn dan dat ze gaan trillen/resoneren als de eerste beste snaar.Met alle respect ,dit is een goedkope manier om paneelresonanties tegen te gaan . Tevens zie ik een hele grote ruimte waar alle units aan de achterzijde in uitmonden.Ik begrijp ook waarom de bouwer zoveel "schuimrubber"? toepast. Dit alles even los van het feit of ze wel of niet klinken. Over kastenbouw materiaal valt ook te praten.persoonlijk ben ik niet zo voor mdf.Feit is wel dat het makkelijk te verwerken ,goedkoop,en mooi te lakken is.Veel liever zie ik een kwalitatieve multiplex of een kwalitatieve vezelplaat/multiplex kombinatie verwerking. nogmaals Feli, en groeten van ElSon Niets ten nadele van jouw faforiete merk. Echter, het is mij volkomen duidelijk dat jij nog nooit een Epos ELS 14, of de nieuwere en betere ELS 12 hebt gehoord. Met name de ELS 12 is een l.s. die zijn gelijke in zijn prijsklasse en een veelvoud daarvan niet kent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 Hoi, Ja hoor Vieniel van harte gefeliciteerd met je aankoop.Pracht van een speakerset en nog in polyester wit ook.Moet wel in je interieur staan,maar goed. Over de afwerking [soms wat Franse slag] van de Elipsons is soms wat op aan te merken ,maar neemt niet weg dat het timmermanstechnies gezien wel klopt. Over de getoonde Epossen ben ik timmermanstechnies gezien veel en veel minder gecharmeerd .Voor zover ik het zo even kan zien.Met name de gekozen "oplossing" om paneel resonanties tegen te gaan ,d.m.v. stangen bevreemden mij. Op die manier gemonteerd kan het niet anders zijn dan dat ze gaan trillen/resoneren als de eerste beste snaar.Met alle respect ,dit is een goedkope manier om paneelresonanties tegen te gaan . Tevens zie ik een hele grote ruimte waar alle units aan de achterzijde in uitmonden.Ik begrijp ook waarom de bouwer zoveel "schuimrubber"? toepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 Een kameraad die zelf reeds een jaar of 14 elipson 1303's bezit heeft vorig jaar zijn foamranden laten vervangen door rubberranden bij audiolab in friesland.Tis een krities luisteraar zolang ik m ken, en hij heeft geen merkbaar verschil gehoord tussen de oude foam en de nieuwe rubbers. (wel rubbers van het soepelste soort) Dus wellicht eigenwijs van mij, maar ik durf de gok dan ook wel te nemen, en laat er ook rubbers inzetten. Hallo Vieniel, Plaats je een recensie hier in dit topic wanneer je ze gerenoveerd terug hebt? Zou leuk zijn!! Ik ben erg nieuwsgierig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vieniel Posted 23 februari 2005 Author Report Share Posted 23 februari 2005 Hallo Vieniel, Plaats je een recensie hier in dit topic wanneer je ze gerenoveerd terug hebt? Zou leuk zijn!! Ik ben erg nieuwsgierig. Ja, dat ga ik zeker doen. Alleen heb ik geen eerlijk vergelijk met zoals ze voorheen waren. Ik heb ze nu net een dag of 10 en heb ze gekregen met woofers waarvan de randen al helemaal loslagen. Dus hoe ze orgineel geklonken hebben, met intacte foamranden, heb ik nooit gehoord. Heb nu voor nood een paar woofers uit een boembox van de Gamma erin zitten en dat klinkt al uitstekend, dus kan straks alleen maar beter worden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 Vieniel, een kennis van mij overweegt ook de aanschaf van tweedehandse 1303, maar is erg huiverig voor die foamranden en de veroudering zoals jij die in jouw exemplaren hebt. Wellicht is soepel rubber dan toch de oplossing als je voor lange tijd geen sores wilt. Kun je me een indicatie geven wat dat voor twee woofers kost bij die club? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ELSON Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 hoi, Uhhh, Dank je Sultankat,je was me net voor. En ik had je repliek niet beter kunnen verwoorden. groet, en voor allen heel veel luisterplezier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 Hoi, Ja hoor Vieniel van harte gefeliciteerd met je aankoop.Pracht van een speakerset en nog in polyester wit ook.Moet wel in je interieur staan,maar goed. Over de afwerking [soms wat Franse slag] van de Elipsons is soms wat op aan te merken ,maar neemt niet weg dat het timmermanstechnies gezien wel klopt. Over de getoonde Epossen ben ik timmermanstechnies gezien veel en veel minder gecharmeerd .Voor zover ik het zo even kan zien.Met name de gekozen "oplossing" om paneel resonanties tegen te gaan ,d.m.v. stangen bevreemden mij. Op die manier gemonteerd kan het niet anders zijn dan dat ze gaan trillen/resoneren als de eerste beste snaar.Met alle respect ,dit is een goedkope manier om paneelresonanties tegen te gaan . Tevens zie ik een hele grote ruimte waar alle units aan de achterzijde in uitmonden.Ik begrijp ook waarom de bouwer zoveel "schuimrubber"? toepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ELSON Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 hoi nog een keer, Er zijn gewoon nog Audaxen 21cm te koop met rubberen ophanging [HM210G0] groet,ElSon Link to comment Share on other sites More sharing options...
ELSON Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 hoi, Beste C.J. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden,en ik heb het ook niet over de klankeigenschappen gehad. Nogmaals vindt ik ,zoals ik het vanuit hier kan zien,niet schokkend.Doe nog wat meer pics om mij te overtuigen.En als je dat niet wil of kan [zoals ik] ,Ook prima. " chill out ". groet ElSon Link to comment Share on other sites More sharing options...
vieniel Posted 23 februari 2005 Author Report Share Posted 23 februari 2005 Vieniel, een kennis van mij overweegt ook de aanschaf van tweedehandse 1303, maar is erg huiverig voor die foamranden en de veroudering zoals jij die in jouw exemplaren hebt. Wellicht is soepel rubber dan toch de oplossing als je voor lange tijd geen sores wilt. Kun je me een indicatie geven wat dat voor twee woofers kost bij die club? het is voor mij mede doorslaggevend geweest ja om voor rubber te kiezen, omdat je er dan in principe geen omkijken meer naar hebt. voor mijn audax 20 cm woofers komt het op 70 eu per stuk incl. btw. en als t goed is heb je ze binnen een dag of 10 weer terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vieniel Posted 23 februari 2005 Author Report Share Posted 23 februari 2005 De epossen klinken op zich uitstekend, ik heb ze een jaar of 14 gehad Van kastresonanties heb ik werkelijk nooit last gehad, erop kloppen geeft ook een droge dode tik, dus dat het als een gespannen snaar zou werken zie ik niet zo. Het is alleen een "engels" geluid, wat laidback. De elipsons zijn directer, mede door het meer aanwezige middengebied. Maar de kastconstructie van de epos is helemaal nix mis mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vieniel Posted 9 maart 2005 Author Report Share Posted 9 maart 2005 Nou, zojuist de postbode geweest met de 2 woofers met nieuwe rubberranden. Heeft allemaal iets langer geduurd dan verwacht door de hevige sneeuwval vorige week in friesland. Woofers zien er keurig uit weer, mooi soepel rubberranden. Vanavond of morgen ga ik ze weer terugplaatsten in de Elipsons, en zal 1 dezer dagen ff melden hoe het klinkt met rubber i.p.v. foam. (ik verwacht dus g Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Hallo Jaap, da's mooi! Erg benieuwd. Ik denk overigens dat het echt "los spelen" nog wel wat meer tijd zal kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vieniel Posted 13 maart 2005 Author Report Share Posted 13 maart 2005 Na enkele dagen flink inspelen kan ik niet anders zeggen dan: helemaal top ! Eerste dag had ik zo'n idee dat er ergens een gat zat in het laag, bastonen sloten niet lekker opmekaar aan. Maar goed, niet zeuren nog, randen zijn nieuw dus stug doordenderen. Vanmiddag zelfde muziek gedraaid als de eerste dag, en het klopt nu allemaal weer. Het basloopje in een Marillion nummer is weer zoals het hoort, zonder gaten. Bij Host of Seraphim van Dead Can Dance wapperen de broekspijpen weer om de enkels, zonder irritant te dreunen o.i.d. Dus ja, de rubberranden zijn voor mij een succes en geloof niet dat er echt verschil is met foamranden qua klank. Voor 155 eu weer helemaal blij. grtz. Jaap Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 13 maart 2005 Report Share Posted 13 maart 2005 Da's ook sterk Jaap! Sta ik hier net een heerlijke Indiase maaltijd te koken, denk ik in een stil moment: benieuwd wat die recensie zal opleveren. Nou fantastisch, gefeliciteerd! Je bent nu van een hoop zorgen verlost want rubber gaat vlgs mij heel lang mee. En: hoe vind je ze nu, vergeleken met jouw vorige? Heb je nu de Foster tweeter ("FT") of de dome tweeter? Ik weet niet wat voor soort vloer je hebt maar bij mij (parket) gaf het een verpletterende verbetering strakker droger laag) toen ik er soundcare spikes onder monteerde. Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
vieniel Posted 13 maart 2005 Author Report Share Posted 13 maart 2005 ik heb de wit polyester 1303's met Fosters ja, op een laminaatvloer. heb er 3 aluminium kegels onder zitten van tja.... merk weet ik nie meer. totale klank is veel direkter dan de Epos, minder laidback, door het prachtige middengebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Het middengebied is inderdaad fantastisch homogeen. Dat komt onder meer omdat de basspeaker tot 80 Hz gaat, daarna neemt de middenspeaker het al over. De Elipsons zijn inderdaad niet laid-back, maar gelukkig ook niet geprononceerd. Daardoor kun je er uren naar luisteren zonder luistermoeheid. Die kegels: dat is inderdaad heel slim, want alleen al de diep geplaatste basspeaker vraagt om een goede ondergrond. P.S.: wat ik tot voorkort niet wist: weet je dat de binnenzijde van de polyester uitvoering weer met hout bekleed is om dezelfde klankkleur te bewerkstelligen als de houten versie? Dat is ook de reden dat die polyester 1303's nieuw duurder zijn. Normaliter zou het fabricageproces juist eenvoudiger moeten zijn bij polyester (gietwerk), maar die houten binnenafwerking maakt het weer duurder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts