Jump to content

Tweeters Bowens & Wilkins V201

fastlex
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik wordt er na 5 keer de tweeters te hebben vervangen een beetje gek van, de tweeters. Gemiddeld gaan die krengen namelijk 2 keer per jaar kapot.

Omdat ze 110 euro de stuk kosten ben ik dat zat en dacht laat ik eens andere tweeters gaan proberen.

Nu dacht ik gewoon tweeters bij een elektronika zaak te gaan bestellen en die in de kast te plaatsen.

Kan dat zomaar?

Nu heb ik mij ook laten vallen op de volgende tweeters:

VISATON SC 10 en TONSIL GTC 11/100 ++ (voorkeur).

is dit wat of gewoon niet doen en een paar knappe speakers kopen?

Hallo,

Ik wordt er na 5 keer de tweeters te hebben vervangen een beetje gek van, de tweeters. Gemiddeld gaan die krengen namelijk 2 keer per jaar kapot.

Omdat ze 110 euro de stuk kosten ben ik dat zat en dacht laat ik eens andere tweeters gaan proberen.

Nu dacht ik gewoon tweeters bij een elektronika zaak te gaan bestellen en die in de kast te plaatsen.

Kan dat zomaar?

Nu heb ik mij ook laten vallen op de volgende tweeters:

VISATON SC 10 en TONSIL GTC 11/100 ++ (voorkeur).

is dit wat of gewoon niet doen en een paar knappe speakers kopen?

neem van mij aan als jij die B&W tweeters kapot krijgt zal je tweeters van andere merken net zo nel verklooien :huh:

Het zal echt aan je zelf liggen , probeer eens wat zachter te luisteren :P

marcel

Zo hard staat ie niet altijd.

Ik heb het idee dat die tweeters gewoon veel te gevoelig zijn ofzo.

Ze klinken erg mooi vind ik.

Ze staan in een Home cinema opstelling achterin.

Dus er komt ook niet continu veel vermogen op, af en toe piek.

Ik woon in een flat, dus kan zowieso niet te hard.

Versterker is een Marantz SR5000 OSE.

Niet te licht zou ik zeggen.

B&W V201 speakers zijn al wat ouder, jaar of 16.

Ik ga het gewoon proberen, zie wel wat er uit komt en laat het jullie weten!

Zo hard staat ie niet altijd.

Ik heb het idee dat die tweeters gewoon veel te gevoelig zijn ofzo.

Ze klinken erg mooi vind ik.

Ze staan in een Home cinema opstelling achterin.

Dus er komt ook niet continu veel vermogen op, af en toe piek.

Ik woon in een flat, dus kan zowieso niet te hard.

Versterker is een Marantz SR5000 OSE.

Niet te licht zou ik zeggen.

B&W V201 speakers zijn al wat ouder, jaar of 16.

Ik ga het gewoon proberen, zie wel wat er uit komt en laat het jullie weten!

Hoi,

IK denk dat die Marantz dus wel te licht is, de B&W's hebben een nominale impedantie van 4ohm, en een minimale van 3ohm. De Marantz lijkt voldoende vermogen te hebben, 5x90 watt, maar levert bij 4ohm nog maar 5x80 watt. (voor zover ik kan vinden)

Home theater receivers hebben over het algemeen erg veel moeite met lage impedanties. Wat voor Fronts gebruik je eigenlijk? het zou namelijk heel goed kunnen dat die alle reserves van je receiver "opslurpen". Het opblazen van tweeters is ook eigenlijk bijna altijd te wijten aan het gebruik van een te lichte versterker.Ik denk dan ook dat je hier het probleem moet zoeken, het inbouwen van andere tweeters is doodzonde van de luidsprekers (en waarschijnlijk blaas je ze net zo vlug op), probeer eens een wat zwaardere receiver, of eventueel een losse eindbak voor de fronts op je pre-outs , daarmee maak je het je receiver een stuk makkelijker.

Groeten, vibuthi

Die Jamo's zijn 6 Ohm.

Stonden eerst aan elkaar geschakeld.

3 Ohm werd dat... toch maar vanaf gestapt.

Als je ze parallel schakeld, dan blijft het toch 6 Ohm?.

Eigenlijk moet ik ook gewoon eens een keer een centerspeaker halen.

De Jamo's klinken toch voor geen meter.

Hele holle kast...

Die tweeters opblazen had ik vroeger overigens vaker.

Met een Pioneer versterker.

Met de Marantz heb ik het nu 1 keer gehad in 3 jaar tijd.

Als je ze paralel aansluit dan halveert de impedantie, dat weet ik zeker, ik meen dat als je ze in serie aansluit ( de + van de versterker naar de + van luidspreker 1 en de - van speaker 1 naar de + van speaker 2, de - van speaker 2 naar de - van de versterker) dat de impedantie verdubbeld, dat zou minder kwaad kunnen, alhoewel ik dan wel denk dat je beduidend meer watts nodig hebt.

Ik zou het zolang bij 1tje houden, en idd snel een leuke centerspeaker kopen.

Wat je ook zou kunnen proberen is de B&W's te verkopen en van t geld (met misschien iets erbij) een paar kleine Kef Carltons op de kop te tikken, dit lijken me vrij eenvoudige speakers om aan te sturen, en zeker beter geschikt voor de Marantz met hun 8ohm impedantie en 90dB rendement.

Groeten, vibuthi

Die Jamo's zijn 6 Ohm.

Stonden eerst aan elkaar geschakeld.

3 Ohm werd dat... toch maar vanaf gestapt.

Als je ze parallel schakeld, dan blijft het toch 6 Ohm?.

Nee, als je 2 weerstanden (of speakers, maar weerstanden is algemener) parallel schakelt wordt de weerstand als volgt:

R1xR2/(R1+R2)

R1 en R2 zijn hierbij de 2 weestanden dus. Als R1 en R2 gelijk zijn, bijvoorbeeld die 6 Ohm speakers, dan wordt de weerstand dus: 6x6/(6+6) = 36/12 = 3. Algemeen kun je dus ook zeggen, dat 2 gelijke weerstanden parallel schakelen een weerstand oplevert van de helft van 1 weerstand.

Vergelijk het eens met een trechter. Als je die vol water gooit, loopt ie langzaam leeg. Gebruik je 2 van diezelfde trechters, dan stroomt er 2x zo veel water (per tijdseenheid). Dat komt doordat de totale weerstand gehalveerd is...