JWV Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Na een tijd gespeelt te hebben met een budget set AE 100MKII, Arcam Alpha 5R, Thorens 166, begint het audio virus toch weer te kriebelen. Ik ben van een plan een volledig nieuwe set aan te schaffen, maar wil het in 1 keer goed doen. Ik heb al heel wat audio in huis gehad waaronder luidsprekers als AN J's, Totem Model 1, SF Concerto, Vienna Acoustics Haydn, versterkers als Sonus Faber Musica, Krell KAV 500i, Exposure 2010 mono's, Myriad M serie, Arcam Alpha 9, Audion 300B en cd spelers als Krell KAV 300CD, Merdian 506, Tjoeb '99 & 4000 TEAC VRDS 25X, TEAC VRDS 10, Amazon 2, Michell Mycro. Waar ik naar op zoek ben is het volgende: -Strak beeld met duidelijke plaatsing wat helemaal los komt van de luidspreker met veel rust. Maar met als kanttekening dat de speaker makkelijk te plaatsen moet zijn en maar 50cm van de muur af kan staan (geen zin in eindeloos schuiven). -Als je een set mag onderverdelen in warm en neutraal dan hang ik de kant van neutraal aan (minder luistermoeheid). -Een strak laag, waarin definitie zit zodat laagjes van elkaar te scheiden zijn en basloopjes te volgen. Hoeft niet tot 20hz, maar moet wel autoriteit en body hebben. Wat me tot nu toe slecht is bevallen: -Krell KAV 500I met Totem, te overheersend ritmisch, direct en overdonderend, werd hier moe van. -Audion met AN J, geluid kwam niet los (AN J), flubberend laag -SF Concerto met Exposure, te warm, in het begin heel mooi maar na een tijd niet interessant meer. Goed bevallen: Vienna Accoustics Haydn met SF Musica, veel controle (VA 600euro, SF 3200euro), alles wat weergegeven werd leek te kloppen, neutraal en werd steeds interessanter. Minpunt was te weining body. Voor de rest beviel de Merdian 506 goed (misshien iets te warm) en de TEAC VRDS 25X (net te kil en te dynamisch). De ruimte waar het in komt te staan is nog niet bekend maar ik ga uit van 6x5 of iets dergelijks. Voorlopig wordt er alleen gespeelt met een draaitafel (waarschijnlijk Fatbob) en nieuwe arm en element wil ik pas later aanschaffen net als de bekabeling van de set. Ik heb een budget van 6000 euro te besteden nieuw of 4000 2e hands voor een set luidsprekers en een versterker. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een vloerstaand systeem (tenzij jullie mij anderzijds overtuigen), met body waar het behalen van de laatste octaven niet ten koste mag gaan van definitie en beeld etc. Ik denk hierbij aan de volgende luisprekers die ik nog niet beluisterd heb: Proac Response 2.5 of D25 Vienna Accoutics Beethoven HGP Corda JM Lab 926/936 Dali Grande Diva KEF RDM3 Ik hoop dat jullie mij wat richting kunnen geven omtrent deze luidsprekers. Wat betreft versterkers. Ik wil een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Een versterkermerk dat het qua plaatsing erg goed doet is Primare. En is strak. Althans, in mijn opinie. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 Hoi Hubertines, ik heb deze zelf nooit beluisterd maar wat ik ervan gehoord heb is dat ze wel erg kil zijn en moeilijk matchen (misschien met Proac?). Hebben allen versterkers van Primare hetzelfde karakter of zit daar nog veel verschil tussen? Zien er trouwens wel mooi strak uit. MVG JWV Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Probeer eens een keertje een McIntosh. De MA 6500 bijvoorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Qua klank schijnen het idd prachtige versterkers tezijn...maar die ozo lelijke vu meters heh das zoooow jammer,maarja das subjectief Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 Kijk ik kan zelf ook hele lijsten opnoemen van merken als Sudgen, perreaux, mcintosch, t+a, Audia etc maar ongefundeerd schiet ik daar natuurlijk niets mee op (ben op de hoogte van de bestaande merken). Ik heb een duidelijk stuk neer gezet waarin ik op veel fronten aangeef waar ik naar op zoek ben. Ik hoop dan ook dat de reacties bijdragen aan deze zoektocht. Verder hoop ik dat bij het noemen van componenten buiten die ik zelf aangegeven heb, vermeld wordt waarom deze goed binnen mijn wensen vallen (zoals de primare). Het liefts wil ik reactie op de door mij genoemde componenten en dan m.b.t de door mij gestelde eisen voor de aan te schaffen set en dat door mensen die vanuit eigen ervaring spreken. MVG JWV Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Ik denk toch dat het moeilijk is om jou een passend advies te geven. Je hebt al veel ervaring en je legt de lat erg hoog voor een nieuwe set. Veel luisteren en proberen lijkt mij het beste. Ik zou persoonlijk bij de bron beginnen, daarna je speakerkeuze bepalen, vervolgens je versterker daarbij matchen. Een goede audioset is een symbiose van alle onderdelen bij elkaar. En daarom dus zo zwak als de zwakste schakel. Probeer dus het maximale uit je te besteden bedrag te behalen!!! dus geen dure versterker met mindere speakers, maar alles in balans, zen weet je wel Als je toch de sonneteer op je verlanglijstje hebt staan, luister dan eens naar de PEN audio speakers. (Mooie neutrale speakers, die een verassend groot beeld neerzetten, zelfs laagweergave is bij deze kleintjes mooi schoon en behoorlijk diep, matcht mooi met de sonneteer). En probeer daarbij de AVID volvere draaitafel (zeer 'snelle' draaitafel, erg 'los' in zijn weergave, alles wordt zeer ritmisch weergegeven.) ...succes!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Kijk ik kan zelf ook hele lijsten opnoemen van merken als Sudgen, perreaux, mcintosch, t+a, Audia etc maar ongefundeerd schiet ik daar natuurlijk niets mee op (ben op de hoogte van de bestaande merken). Ik heb een duidelijk stuk neer gezet waarin ik op veel fronten aangeef waar ik naar op zoek ben. Ik hoop dan ook dat de reacties bijdragen aan deze zoektocht. Verder hoop ik dat bij het noemen van componenten buiten die ik zelf aangegeven heb, vermeld wordt waarom deze goed binnen mijn wensen vallen (zoals de primare). Het liefts wil ik reactie op de door mij genoemde componenten en dan m.b.t de door mij gestelde eisen voor de aan te schaffen set en dat door mensen die vanuit eigen ervaring spreken. MVG JWV Het staat genoteerd. De McIntosh is een versterker die niet meteen opvalt als deze speelt, het heeft geen HiFi appeal, dwz dat je niet meteen wordt overdonderd door detalis e.d. Maar hij speelt erg muzikaal, je luistert nooit naar een hifi versterker, maar naar muziek alleen, het klinkt allemaal heel echt en natuurlijk. En deze versterker neemt ook afstand van het wijdverbreide misverstand dat hoe beter de hifi set, hoe beroerder slechte opnamen klinken. Het is zogezegd geen HiFi produkt, maar louter een muziekweergever. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 Hoi Frans, de componenten die ik noem heb ik zelf nooit of nauwelijks beluisterd en dat zou me veel tijd kosten, daarom zou ik graag via dat forum vernemen of deze binnen mijn wensen vallen en of ik daarmee op het goede spoor zit of juist niet. Wat is jouw ervaring met de Pen Charisma i.c.m. de Alabaster (niet te weining body en fundament?). En de Alabaster t.o.v. ander versterkers? MVG JWV Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Kijk eens naar de sets op my.hifi.nl. dan kun je idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Beste JWV, Ik vind de charisma erg mooie speakers, het beeld wat ze neerzetten is direct, groot en neutraal. Het karakter is erg open, maar daar houd ik van. Het fundament vind ik goed, zeker gezien de grote van de speaker, maar dat is vooral in de ruimte waarin ik de speaker beluisterd heb. 6x5 is een flinke kamer, ik denk dat het laag daar tekort gaat schieten. E.e.a. hangt zeker van de akoestiek af. Je zult dus wel moeten expirimenteren, akoestiek is een niet te onderschatten variable. De subwoofer van PEN audio is ook niet mis. Je kunt ook de goedkopere PEN luisteren de rebel2 met de chara laagkasten. Ik vindt de goedkopere rebel2 soms net wat muzikaler, zwingender dan de wat nettere charisma. De sonneteer versterkers kenmerken zich door een warm en toch snel en open geluid. Ik vind vooral de warmte of beter klankrijkdom van de sonneteers prettig, waar andere versterkers nog al eens kil en hard willen klinken, is de sonneteer vaak aangenaam zonder in te boeten aan detail en openheid. Dit geldt voor alle sonneteer producten, zelf draai ik met de goedkopere campion, maar de alabaster is qua klankkarakter vrijwel gelijk. Een buizenfreak zei eens na luisteren, het is de eerste transistor die als een buis klinkt!!, beter dan de sugden of NVA. Maar ach, dat was een buizenfreak Succes bij je verdere zoektocht!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 Hoi Frans, Hoe is de controle en het fundament?definitie in het laag van de Alabaster. Is deze ook te gebruiken voor wat grotere systemen dan de Pen's? Dit is toch een punt waar buizenversterkers veel laten liggen. Wat zijn de kosten van de Mcintosch? MVG JWV Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Jee, hier gaat het ineens over echte hifi! McIntosh, al genoemd is zeer bijzonder qua versterkers, Sonneteer, mits gemodificeerd, ook. Beide versterkers zullen bij elke plaat meer plezier geven, ipv de gebruikelijke ergernis bij langdurig luisteren. 47Labs is ook al iets heel bijzonders, ook op digitaal gebied. Ook JKacoustics doet het goed op digitaal gebied. De versterkers matchen mooi met hun luidsprekers. Qua luidsprekers is PENaudio inderdaad erg mooi, maar soms wel een tikje klinisch, te perfect... De luidsprekers van Musical Affairs schijnen ook zeer bijzonder te zijn en goed te matchen met 47Labs. Zelf heb ik veel plezier van een ESL 57 met McIntosh. Adressen waar je geweest MOET zijn : Audio-Cube in Utecht, JK in 't Harde en Rinsma in Lippenhuizen. Dan heb je drie bijzonder eigen wijze hifi bedrijven gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Adressen waar je geweest MOET zijn : Audio-Cube in Utecht, JK in 't Harde en Rinsma in Lippenhuizen. Dan heb je drie bijzonder eigen wijze hifi bedrijven gehad. Sluit ik me helemaal bij aan! JWV, zoek je een mooie geintegreerde versterker die heeft wat je in je eerste post beschrijft, luister dan zeker even naar de JK acoustics Integrated Amplifier - de 'instapper' bij JK acoustics; alhoewel ik met audio middelen aan de andere kant van JK spectrum luister, ik blijf de Integrated van JK een juweeltje vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Hoi Frans, Hoe is de controle en het fundament?definitie in het laag van de Alabaster. Is deze ook te gebruiken voor wat grotere systemen dan de Pen's? Dit is toch een punt waar buizenversterkers veel laten liggen. Wat zijn de kosten van de Mcintosch? MVG JWV De sonneteers staan bekend om hun stabiele eigenschappen, de alabaster levert 55 watt, de campion 30watt. (8ohm) Ik heb nu tijdelijk een setje ATC SCM20s monitoren hier staan en mijn campion kan ze prima aan (rendement atc's 83db). Toch blijft het proberen. Als ik zo naar Ome Henks zijn speakers kijk begrijp ik zijn reactie aangaande de PEN audio's. Toch is dit een vooroordeel, net zoals mijn vooroordeel over zijn basblaffers. Gewoon proberen wederom. De optie van de Rebel2 met chara laagkasten geeft overigens geen gat tussen laag en midlaag, daarbij ben ik het eens met jamai_lover (vertel?) dat de charisma's soms iets te netjes zijn, daarom prefereer ik doorgaans de rebel2, die wat ongepolijster is.. Grt Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 Hoi Henk, Volgens mij is de Beethoven geen oversize voor de ruimte (misschien heb jij hier meer ervaring mee?), maar dat zou ik eerst moeten ondervinden. Waarom niet de Musica i.c.m. Beethoven of Mozart. Ik zat hier zelf ook over te denken maar werd afgeraden door de desbetreffende winkel, zegt natuurlijk niet al teveel maar toch. Ik ben zowiezo niet van plan om een losse sub bij monitoren te plaatsen daar zie ik niets in. 47lab valt voor mij af, wil verder niet op ingaan gezien de discussies uit het verleden . Ook Jk valt af, want het oog wilt ook wat en ik vind de integrated niet mooi (mijn mening). Heeft er iemand ervaring met de Vienna Accoustics Beethoven of Mozart eventueel in combinatie met Electrocompaniet? Klankeignschappen van Dali, Proac en JM Lab t.o.v. elkaar bij iemand bekend? MVG JWV Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Als ik zo naar Ome Henks zijn speakers kijk begrijp ik zijn reactie aangaande de PEN audio's. Toch is dit een vooroordeel, net zoals mijn vooroordeel over zijn basblaffers. Is het nog steeds een vooroordeel wanneer je er ongeveer 2 en een half uur naar hebt geluisterd nee, ik zeg het i.d.d. verkeerd, het is een mening..sorry ome henk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 Henk, wat betreft die Corda kan dat niet aan de Accuphase hebben gelegen of dicht je dat echt de Corda toe. En heb je de Corda lang geluisterd? Ik las laatst een recensie (volgens mij TNT) waarin hetzelfde naar voren kwam en de recensist de luidspreker pas op wat langere termijn meer ging waarderen (sprong er niet direct uit door zijn neutraliteit). JWV Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 Frans, ik snap wel waarom je de Pen's veel kwaliteiten toedicht. Ik ben ook altijd van mening geweest dat hetgeen wat je hoort goed moet klinken ipv dat jealles hoort wat vaak resulteert in ongedefinieerd en overdadig laag. Ik ben wel van mening dat je in de hogere prijsklasses best of both worlds kan hebben (compact vs fullrange). Ik ben er nu alleen nog naar op zoek. Als compromis heb ik al aangegeven dat het systeem niet door hoeft te lopen tot aan 20hz hoeft, maar wel meer body en autoriteit moet hebben dan de gemiddelde compacte luidspreker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 Het advies van de Hifiwinkel was dat de Musica zeker niet zijn eerste keuze zou zijn icm de Mozart en de Beethoven. Er werd verder niet op in gegaan vanwege de drukte in de winkel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 Wel gaf hij aan dat de klankkleur in de range overeenkomt en dat alleen de Straus en de Handel anders klinken. Verder werd aangegeven dat de Mozart redelijk makkelijk aan te sturen was en de Beethoven wat moeilijker (misschien vanwege de 4 units). Ook de plaatsing van de Beethoven was moelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 TNT Review Corda: have noticed no problems with solid state amplifiers even less powerful than mine, for example Lindemann (80+80 Watt) down to Pathos One. Obviously, Corda speakers behave differently, but never deceive you. Their sensitivity is not extraordinary, and I would suggest connecting them to an amplifier with a good power reserve, especially when you utilize rooms bigger than 25 square meters or when you require exceptional performances at low frequencies. Hans Gunther Paul told me that 35 "good" Watts are, in his opinion, a minimum requirement. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 Volgens mij is de Beethoven geen oversize voor de ruimte (misschien heb jij hier meer ervaring mee?), maar dat zou ik eerst moeten ondervinden. Natuurlijk zijn mijn speakers ook te groot voor de ruimte Ik heb dan ook heel wat ingrepen moeten doen om een betere laagcontrole te krijgen. 'T is nog steeds niet helemaal goed, maar ik kan er h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Frans, ik snap wel waarom je de Pen's veel kwaliteiten toedicht. Ik ben ook altijd van mening geweest dat hetgeen wat je hoort goed moet klinken ipv dat jealles hoort wat vaak resulteert in ongedefinieerd en overdadig laag. Ik ben wel van mening dat je in de hogere prijsklasses best of both worlds kan hebben (compact vs fullrange). Ik ben er nu alleen nog naar op zoek. Als compromis heb ik al aangegeven dat het systeem niet door hoeft te lopen tot aan 20hz hoeft, maar wel meer body en autoriteit moet hebben dan de gemiddelde compacte luidspreker. Mee eens, de PEN audio's zijn gewoon hele mooie speakers maar zullen in een kamer van 5x6 waarschijnlijk tekort komen, toch hangt dit van de akoestiek af (sommige ruimtes geven een enorme laagboost, terwijl anderen alles lijken weg te nemen), dus als je gecharmeerd bent van de PEN's luister ze dan gewoon in je eigen ruimte, weet je meteen waar je aan toe bent. Ik zou als ik jouw budget had ookm magnepan of apogee's proberen...of gesloten kasten...geeft naar mijn idee het strakste laag.... Grt Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Eventjes een heel ander voorstel: Wat te denken van een setje van TagMcLaren? Ik weet een winkel die de 60i geintegreerde versterker heeft staan, durf zo niet te zeggen wat ie moet kosten maar ik denk dat dat reuze meevalt, het is Lansink HiFi in Oldenzaal, je zou hem eens kunnen bellen. En wat ook heel erg mooi is, maar dat is dan wel een combinatie van een losse voorversterker en eindversterker, is wat nu bij AudioExcellence te koop staat als demomodellen voor schitterende prijzen, namelijk de voorversterker PA20 en de eindversterker 60P. Heel mooi spul, neutraal, precies goed in mijn oren. In die prijsklasse tenminste. De kosten? De PA20 doet nu 995 ipv 2.750 en de 60P doet 750 ipv 1200. Als je geluk hebt, hebben ze ook nog wel de 100P staan, het iets zwaardere broertje van de 60P, klankmatig identiek maar met meer power. De afmetingen zijn identiek en niet te heftig. Ik zou de Tag McLarens zeer zeker overwegen met jouw eisen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts