Dave Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Ik zal proberen mijn gedachte voor iedereen duidelijk te formuleren. Ik zoek naar een manier om de stereo en surround onafhankelijk van elkaar op te stellen, maar toch gebruikmakend van dezelfde frontspeakers. Nou zijn er verschillende mogelijkheden, maar iedere had zo zijn eigen nadeel. En toen dacht ik aan het volgende: Een bi-wire kabel. Aan de ene kant zijn de wires met elkaar verbonden en worden single-wired aangesloten op de frontspeakers. Aan de andere kant van de kabel blijft de bi-wire constructie. Een kabel gaat naar de stereo versterker en de andere naar de surround. Dus beide versterkers zijn dan single-wired. Mijn fantasie zegt dat het geen probleem moet zijn mits er maar 1 versterker aan staat die de signalen ontvangt. Is er iemand die dit geprobeerd heeft?? Zie ik iets over het hoofd?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 precies... maar lijkt me niet handig om allebei je versterkers aan te zetten Maar eeh kan je niet je versterkers doorlussen d.m.v. tape in/out? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dave Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 Ik had net een vriend gesproken en die zei ook dat ik het nog makkelijker kan doen met gewoon 2 luidspreker kabels ipv bi-wire. Met vork of banaan aansluiting, het maakt niets uit. Vreselijk voel ik me nu, want ik loop al lang rond met dit probleem en heb erover uitvoerig gehad met de mensen in de hifi winkels, maar nog nooit heeft iemand dit idee opgeofferd. Erger nog, het is nog nooit bij mij opgekomen... Dat zou een ideale manier zijn om een mooie stereo te hebben, met daarnaast een zware Denon of zoiets voor surround, zonder dat ze iets met elkaar te maken hebben. Geweldig... Bedankt voor jullie reacties. Hebben jullie nog andere ideeen of opmerkingen hierover, dan lees ik het graag. Ik verkeer nu in een zee van geluk, want met deze oplossing gaan voor mijn wensen veel deuren open... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Immortal Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Als je twee versterkers aan 1 set speakers aansluit kan het zijn (ondanks dat 1 van de versterkers natuurlijk uitstaat tijdens het spelen) de versterker die w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Beter is het, om een "omgekeerde speaker-selector" te gebruiken. Net zoals je met een speaker-selector kunt switchen tussen twee paar speakers die aan 1 vertserker hangen, kun je met de omgekeerde constructie 1 paar speakers aan twee versterkers hangen. Ik heb er ook een (laten maken) en het werkt perfect. Een versterker-selector dus (dat rijmt ook nog) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Wordt het signaal naar de luidspreker niet be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Wordt het signaal naar de luidspreker niet be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Juist .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dave Posted 22 januari 2005 Author Report Share Posted 22 januari 2005 Immortal, een "Speaker selector" ?????? Bedoel jij misschien een switchbox voor luidsprekerkabels? Ik weet dat oa QED en IXOS zo'n box maken, maar het is mij ook verteld dat het behoorlijk schadelijk is voor de kwaliteit van de weergave, met name in detail, omdat je het geluid aan het re-routen bent. Aan de ene kant probeer je goed geluid te krijgen, aan de andere kant ga je het beperken...ik weet het even niet. Bedoelen we hetzelfde, en als ja, wat zijn jouwe ervaringen met deze box? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 Zo'n box doet niets anders dan of het ene signaal, of het andere signaal in/uitschakelen met een stel schakelaars. Het kost dus een contactovergang, maar of je dat hoort... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 Ik denk dat zo switchbox heel wat minder invloed heeft op het geluid dan het extra stuk kabel en de belasting van de uitstaande versterker in het andere alternatief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 Mijn fantasie zegt dat het geen probleem moet zijn mits er maar 1 versterker aan staat die de signalen ontvangt. Is er iemand die dit geprobeerd heeft?? Zie ik iets over het hoofd?? Niet doen, de ene versterker is een kortsluiting voor de andere versterker. De uitgangsimpedantie van een eindversterker is immers erg laag. Als je zeker weet dat er alleen maar een versterker aanstaat dan zou het mee kunnen vallen, maar ik zou het er niet op wagen omdat het niet foolproof is. In de voorgestelde situatie is een schakelaar of het steeds omzetten van de luidsprekerkabels een optie. Ook zou je de pre-out van de surroundversterker op de stereoversterker kunnen aansluiten en de frontspeakers op de stereoversterker aangesloten laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Immortal Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 Speaker-selector / switch-box ... whatever. Bij Rotel heet ie speaker-selector geloof ik. En of het nou zo'n enorm verlies oplevert? Het is hetzelfde als de speaker-switch IN een versterker denk ik. Laat je niet gek maken, maar koop een fatsoenlijke. Volgens mij kun je een speaker-switch box zelfs gewoon omgekeerd gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 Volgens mij kun je een speaker-switch box zelfs gewoon omgekeerd gebruiken. Waarschijnlijk wel, maar niet helemaal zonder gevaar. M'n vader heeft namelijk ook zo'n switch box (merk weet ik zo niet) om te kunnen kiezen tussen de speakers in de keuken aan, de speakers in de woonkamer aan, of ALLEBEI aan. Als je dan omgekeerd kijkt, zou je dus nog steeds beide versterkers tegelijk aan de speaker kunnen hangen. En dat wil je nou net voorkomen. Je zou dus een switch box moeten kopen die maar 1 schakelaar heeft: OF de ene speakerset, OF de andere speakerset, maar nooit allebei. En die kun je dan zonder problemen omgekeerd gebruiken door op de uitgangen i.p.v. een stel speakers, 2 versterkers aan te sluiten en aan de ingang je speakers, i.p.v. een versterker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Immortal Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 Klopt. Zo'n switchbox heb ik ook: met een nul-stand, geen dubbel-stand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 Klopt. Zo'n switchbox heb ik ook: met een nul-stand, geen dubbel-stand. Die zou dan idd ook 'omgekeerd' bruikbaar moeten zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dave Posted 23 januari 2005 Author Report Share Posted 23 januari 2005 Zowel Ixos als QED hebben speaker switchboxes. IXOS heeft zelfs een switchbox voor twee versterkers, precies wat ik nodig zou hebben. Ik heb ze gemaild hierover, hoop binnenkort een antwoord te krijgen. Het is een gerenomeerd bedrijf en ik ga er vanuit dat het degelijk gebouwd is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts