Headshell Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 Vaak heb ik er in dit forum op gewezen dat de armen van de DT- reeks 704/ 721/ 731 met het ovale armlagerjuk aanzienlijk zwaarder waren dan de ULM- armen in de 505-II achtigen. Dat gegeven haalde ik uit 2 reviews in HFChoice - boekjes met multitests. Diverse bezoekers hebben deze stelling steeds ontkend. Ze deden dat op basis van Dual- documenten en bepaalde nederlandstalige reviews, waarin de armen van deze DT's waren aangemerkt als ECHTE ULM- armen. Ze zouden dus met z'n allen zo'n 7 g moeten wegen effectief. Maar nu heb ik de resonatietests uitgevoerd met de 2e editie van de HFN test- LP bij zowel mijn 505- II als bij de 704. Ik heb daar een laagcompliante VSM10E- II van Ortofon in gehangen. Compliantie vermoedelijk iets van 12 cu. Maar dat maakt niets uit, zoals straks zal blijken. Dezelfde bevestigingsmaterialen pasten in beide situaties. De uitslagen waren: 505: horizontaal 14 Hz, vertikaal 15 Hz 704: horizontaal en vertikaal 11 Hz. Als ik het gemiddelde van de 2 richtingen neem, is de frequentieverhouding gelijk aan 14.5 gedeeld door 11, en dat is: 1,32 De formule voor de resonatiefrequentie is (Theanalogdept): rf = 159 / sqrt ((eff. mass + cart weight + fastener weight) * (compliance)) De verhoudingen tussen de totale effectieve massa's is dus het kwadraat van dat quotient. Dat is dan 1,74. Want de wortel van de totale massa is een zuivere vermenigvuldigingsfactor in de vergelijking. Als je voor de bevestigingsmiddelen 2 g rekent en voor het element 6 g kom je bij de 505-II op 7 + 2 + 6= 15 g terecht voor de totale effectieve massa. Want mi. is de arm van de 505 - II zwaar 7 g effectief. Blijkt uit de HFChoice- reviews. De totale massa bij de 704 wordt dan 26.1 gram, het kwadraat van 1,32 maal 15g. Dan blijft er voor de 704- arm 18.1 g over, 27,8 minus diezelfde 2 + 6 g. Die 18.1 g ligt niet zover van de 17 Hz af , die door HiFi Choice voor de 731 wordt opgegeven. Scheelt dus echt wel wat: 17 of 7 g. Aangetoond: De 704- arm is niet echt een ULM- model. Als iemand anders mij wil helpen door ook zo'n testje te doen op een 731 of 721: graag zeg! Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts