Jump to content

dbx BX 1.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Er staat nu op m'n luisterzolder een geweldig imponerend apparaat.

Een eindversterker van het merk dbx.....

gegevens:

4x 100 W aan 8 Ohm

4x 200 W aan 4 Ohm

4x 325 W aan 2 Ohm

4x 400 W aan 1Ohm!!

2x 400 W aan 8 Ohm

2x 650 W aan 4 Ohm

2x 800 W aan 2 Ohm

2x 1200 W aan 1 Ohm.

Volgens een test levert het ding zelfs 1225 W continue aan 2 Ohm... :blink:

Het is dus een vierkanaals versterker (4x mono) met twee joekels van voedingen.

Elke eindversterker is voorzien van 8 torren (Mosfets ?), dus 32 in totaal.

De monoversterkers zijn dus te bruggen tot bovengenoemde configuratie.

Volgens de bouwer is het een state of the art versterker gebouwd door dbx om te laten zien wat ze konden. Het ding is in 1988 gebouwd en eigelijk bedoeld voor surround. Er hoort ook een voorversterker bij maar die is nog in gebruik door de eigenaar.

Ik heb het ding als verrassing op m'n luisterkamer gekregen. We hebben het beest met twee man omhoog gesjouwd. Hij weegt dan ook zo'n 38 kg.....

Er hoort een boekwerk bij waarin is geschreven waarom de versterker zo gebouwd is. Er staat in dat de versterker zelfs bij 0,1 Ohm nog blijft spelen. Verder zitten er zoveel mogelijk foliecondensatoren in en b.v. Monster interne bekabeling.

Ik heb hem vandaag maar eens aangesloten.

Eerst als stereo allen voor het laag. Dit haalde dus niks uit omdat hij in gebrugde configuratie veel te hard speeld. Veel te veel laag dus.

Daarna als vierkanaals versterker in biamp. Dit was het dus ook niet. De versterker speelt absoluut niet slecht, maar in het hoog is het toch allemaal wat rustiger dan ik gewend ben van m'n Array's. Met rustiger bedoel ik dan vooral minder dynamisch en minder open. Nou kan dit ook liggen aan de gebruikte dropveters (wel met vergulde stekkers), maar dat denk ik niet.

Hierna het laag eens op de dbx, in 4 kanaals configuratie (dus twee kanalen niet gebruikt) en het hoog op de Array's. Dit ging dus werkelijk heeel goed. Een mooi volumineus laag, en toch het hoog wat ik gewend ben.

Dit zou natuurlijk heel goed kunnen liggen aan het feit dat het laag toch nog b.v. 2 dB harder speeld dan m'n Array en daardoor volumineuzer overkomt, maar toch.

Contrabassen klinken realistischer, en de grote trom in "The testament of freedom" komt er beter en krachtiger uit.

Jammer genoeg moest ik er al weer mee stoppen, dus de komende dagen nog wel meer hierover.

Nu over wat ik er eigenlijk mee van plan ben (Als hij tenminste van mij wordt..??).

Ik zou een actief filter willen toepassen, en dan wel zo dat elke Watson woofer twee versterkers voor z'n kiezen krijgt. Het laag af filter van de midden-hoogtoon sectie zou dan ook kunnen vervallen. Hierdoor zou er dus een aanmerkelijke verbetering denkbaar moeten zijn. :)

Nou schijnt het zo te zijn dat een actief filter bouwen niet zo simpel is. Nu zoek ik dus een betaalbare oplossing om dit plan te kunnen realiseren. :confused:

En als laatste een antwoord op m'n in de titel gestelde vraag......

*** Het is inderdaad iets bijzonders ***

:)

Er zit kennelijk een thermische protectie in. Letterlijk staat er:

Circuit thermally protects itselfs when output devices exceed their safe operating area.

Er zitten volgens de beschrijving 2 ringkernen in van elk 3200VA... :blink:

In de handleiding staat ook dat er met een belasting van 0,1 Ohm (bijna kortsluiting) een half uur lang een stroom mag lopen van 20 Ampere.... of eventuele pieken van 100 Ampere... :blink:

Je zou zeggen dat het de ideale versterker is om de Watson woofers rechtstreeks mee aan te sturen....

Nou nog 'n actief filter... :confused:

:D Dat is meestal op de netspanningskant Hans,zoals ook bij PA-amps.(puur thermisch).Ik bedoel een ls bev.met eventueel een relais.Maar gezien die minimale toelaatbare kortstondige 0,1 ohm belasting vraag ik me af...

Is er ook een schema v/d electronica aanwezig ?Voor de versterker ben ik niet bang...

:) Die thermische protectie v/d output devices is dus gewoon bij langdurig op hoog vermogen spelen. Kortstondig is bij jou Watkins-woofer (1 ohm en 2 ohm dc-weerstand)van belang.Als er 20 A bij 0,1 ohm 30 min. lang mogelijk is, is dat dus 2V bij 0,1 ohm,en dus 20V bij 1 ohm (Watkins dc-resistance)zou je verwachten(400W)?! :ph34r: Waarschijnlijk zit er dus een soort "clamp"beveiliging in,aan de ls uitgangskant.Bij het inschakelen zal deze stroombegrenzing wel verrekte snel in aktie moeten komen,in combinatie met de offset- spanningsbeveiliging.Vergeet niet dat normaal een grote elco in serie staat met de spreekspoel v/d Watkins,bij de passieve filter.Gezien dit, zal eventuele dc-spanning geblokkeerd worden bij aanzeten.Maar heb je een schema ?En heeft infinity zelf geen aangepaste electronisch -crossover met aanbevolen amps ?

Ik heb dus geen schema van het ding, op internet kon ik er ook al heel weinig van vinden.

Hoe 't ding beveiligd is weet ik niet, maar hij klikt in elk geval niet tijdens het inschakelen. Je hoort tijdens het inschakelen alleen de trafo's kortstondig brommen. Verwonderlijk is dat de versterker helemaal stil is tijdens het gebruik. Zelfs de trafo's hoor je helemaal niet.

Of infinity een actief filter heeft weet ik niet. Ik denk het niet omdat de luidsprekers intern zijn aangesloten, en er geen mogelijkheid is om de speakers rechtstreeks aan te sluiten.

Ik heb daarnet nog even geluisterd naar de opstelling waar ik twee van de vier eindversterkers gebruik voor het laag en de Array's op het hoog. Het begint bij verschillende muziek op te vallen dat het laag nogal wat volumineuser is. Ik heb zelfs het gevoel minder gecontroleerd.

Vanavond gaan we (m'n broer en ik) nog 'ns wat dingen vergelijken. Ik ben benieuwd wat zijn mening is. Hopelijk brengt hij een extra pre mee, dan kunnen we het volume van'de laagversterkers aanpassen. Ik heb het gevoel dat de dbx iets meer versterkt dan de Array's.

Er zitten volgens de beschrijving 2 ringkernen in van elk 3200VA... :blink:

In de handleiding staat ook dat er met een belasting van 0,1 Ohm (bijna kortsluiting) een half uur lang een stroom mag lopen van 20 Ampere.... of eventuele pieken van 100 Ampere... :blink:

Kun je er nog een de volgende hulpstukken bijnemen:

oghri17.jpg

En een bootje gaan lassen (al is 20 ampere eigenlijk niet zo veel voor een lastrafo).

We hebben gisteravond even de dB meter gebruikt om de verhouding midden-hoog / laag te controleren. Het laag gaat dus inderdaad 5 dB te hard. Logisch dat dit dus volumineuzer klinkt.

We hebben de dbx dus maar even als vierkanaals versterker aangesloten en gebiampt. Ook Chris vond dit toch wel .n duidelijke teruggang in kwaliteit in het hoog. Niet dat het nou slecht was, maar het miste net de sprankeling van de nadere versterkers.

Hierna m'n eigen versterkers dus maar weer aangesloten. Toen viel pas op dat er een duidelijkere controle op het laag met de Array's te horen was. Bovendien was een heel lage toon met de laatste versterkers duidelijker te horen dan met de dbx. Ook is de herkenbaarheid van instrumenten in het laag dan beter. Eigenlijk weer een bevestiging van m'n al langer bekende mening dat een zware versterker lang niet altijd beter hoeft te zijn dan een kleine.

Wel vonden we allebei dat het laag meer druk had. Mischien toch maar door gaan op het idee van actief filteren, en dan hopen dat het laag weer meer controle krijgt....????

Na wat filosoferen over hoe verder met 'n actief filter bleek al snel dat dit nogal ingrijpend was. Temeer ook om dat het filter van de Omega's nou niet bepaald uitblinkt door eenvoud.

Het zal dus wel uitdraaien op wat nieuwe componenten in het filter om de midbasunit wat krachtiger te laten spelen. Op dit punt zou het n.l. allemaal wat beter kunnen.

Als laatste de vraag....

Wat zou zo'n dbx BX1 met bijbehorende voorversterker CX1 (ook twee of vierkanaals te gebruiken) nog op kunnen brengen. Dit was n.l. de vraag van de eigenaar voordat hij 't ding bij mij neerzette. Ik denk dat het jammer is dat er geen Krell op staat, want ik denk dat hij zeker op dit niveau presteert. Jammer in de zin van: "dan had ie meer opgebracht"......

PS. de versterker is ook driekanaals te gebruiken. je kunt n.l. een ehlft bruggen, en de andere helft niet.

En mijn eerste vraag.... "is dit iets bijzonders...???" is zeker met JA te beantwoorden. Jammer dat hij in mijn geval niks meer brengt.

Ik heb dus geen schema van het ding, op internet kon ik er ook al heel weinig van vinden.

Wellicht zou je eens kunnen informeren bij de (ex-?)importeur van Klipsch,

Frits de Vries.

Hij had nl. ook DBX in zijn programma.

Beste Henk,

Frits kom uit Groningen en is niet wit maar gewoon roze net als jij.

Bovendien is Frits niet technisch dus ik denk niet dat hij het weet, misschien kan hij het wel opzoeken.

MvG,

HAudio

:rolleyes:

:) Die thermische protectie v/d output devices is dus gewoon bij langdurig op hoog vermogen spelen. Kortstondig is bij jou Watkins-woofer (1 ohm en 2 ohm dc-weerstand)van belang.Als er 20 A bij 0,1 ohm 30 min. lang mogelijk is, is dat dus 2V bij 0,1 ohm,en dus 20V bij 1 ohm (Watkins dc-resistance)zou je verwachten(400W)?! :ph34r: Waarschijnlijk zit er dus een soort "clamp"beveiliging in,aan de ls uitgangskant.Bij het inschakelen zal deze stroombegrenzing wel verrekte snel in aktie moeten komen,in combinatie met de offset- spanningsbeveiliging.Vergeet niet dat normaal een grote elco in serie staat met de spreekspoel v/d Watkins,bij de passieve filter.Gezien dit, zal eventuele dc-spanning geblokkeerd worden bij aanzeten.Maar heb je een schema ?En heeft infinity zelf geen aangepaste electronisch -crossover met aanbevolen amps ?

RS_4.5_5.jpg

Heb ik al jaren in gebruik i.c.m. m'n Brystons. Werkt prima.

Groet,

Hififreak

Wat zou zo'n dbx BX1 met bijbehorende voorversterker CX1 (ook twee of vierkanaals te gebruiken) nog op kunnen brengen. Dit was n.l. de vraag van de eigenaar voordat hij 't ding bij mij neerzette. Ik denk dat het jammer is dat er geen Krell op staat, want ik denk dat hij zeker op dit niveau presteert. Jammer in de zin van: "dan had ie meer opgebracht"......

Ik kan je allen zeggen dat ik mijn dbx 7 jaar geleden voor 1750 GULDEN

heb verkocht.

Was een leuke versterker maar niet te vergelijken met ML en Krell

die ik daar na heb aan geschaft.

Wat ik wel had was als ik de dbx in vierkanaals zetten en op het

mit/hoog een MIT zetten en op het laag een Straight wire Maestro

de versterker dan ging oscilleren en dan dus op over temp afschakelden

terwijl als ik de maestro verving voor een monster of een MIT

het probleem weg was.

Als je meer wil weten van de dbx moet je eens contact op nemen met de

importeur van monster deze man draaiden toen de tijd ook met een dbx

Wie weet werkt hij er nog.

Ook in Krell en ML zit verschil, de ene is de andere niet....

Dat oscileren moet natuurlijk niet, maar kan ook een instellingfout zijn. Ik heb er in elk geval geen last van gehad. En dit, terwijl ik luidsprekerkabels met een redelijk hoge capaciteit gebruik.

Wel ben ik met je eens dat er betere versterkers zijn. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het hoog ietwat terughoudender dan wat ik gewend ben. Het laag is ook aan de wat drukkerige kant..... (positieve uitleg van niet zo strak laag).

Toch denk ik dat het laag van m'n Omega's er op vooruit gaat wanneer ik het filter eruit haal en actief ga filteren.

Er zijn dan nog maar weinig versterkers over die de lage impedanties die dan ontstaan aankunnen.