Jump to content

ombouwen van speakers

mordante
 Share

Recommended Posts

Momenteel zijn mijn speakers single wire, is het mogelijk om het filter te laten ombouwen naar biwire. Ik zal niet snel gaan bi wiren/ampen maar ik zou wel graag de optie willen hebben. Zodat ik ooit kan biwiren/ampen.

Als er in je speakers een parallelfilter wordt toegepast (is bij de meeste speakers het geval) dan is het erg eenvoudig om ze geschikt te maken voor bi-wiring.

Je maakt een paar extra aansluitterminals achter op je speaker en vervolgens moet je even kijken waar in het filter de sectie voor het laag en voor het hoog worden 'samengevoegd'. Een van de 2 secties soldeer je nu los en deze zet je weer vast op je nieuwe aansluitterminals. Wel even opletten dat je + en - goed aansluit op de terminals.

Succes!

Hmm ik zal er eens over nadenken. :)

Dit is wat ik van mijn filter heb kunnen vinden.

WBT silver gesoldeerd

tweede orde hard-wired met luchtspoelen

geselecteerde condensatoren en weerstanden

SPECIAL EDITION - "low loss" koperfolie spoel

met zeer lage weerstand en gering "skin-effect",

topkwaliteit polypropyleen en tinnenfolie

condensatoren, inductievrije metaalfilm weerstanden,

WBT aansluitterminals

foto%20SE%20filter.jpg

Zo te zien een filter met prima materialen.

Ik zie geen parallelcondensator voor de woofer. Een gokje: Je zou de koperband van de dikke spoel op de nieuwe plus aansluiting kunnen solderen en de min die van de woofer komt op de nieuwe min aansluiting. De rest laat je zoals het is.

Overigens, de opgeblazen versterker en/of luidspreker blijft voor je eigen risico! :D

Inderdaad Richard, zo moet het.

Mordante: het is dus erg eenvoudig uit te voeren. Ik zou zeggen: even de boormachine er bij pakken om een paar gaten voor extra aansluiterminals te maken en dan even de draden omsolderen. Klaar!

Ja het is een parallel filter met een enkele spoel in de + lijn van de woofer en een serie condensator (bestaande uit 2 condensatoren parallel) + parallel spoeltje + L-pad op het hoog. De onderdelen zijn van goede, zo niet buitengewoon hoge kwaliteit, daar valt weinig aan te verbeteren.

Voor 100 euro wil ik het wel proberen. Dat wordt dus binnenkort een ritje naar Alkmaar.

Maar is het ook de moeite waard om het te (laten) doen, of hebben jullie iets van laat maar zo, nix aan veranderen.