Jump to content

Digitale radio via KPN

Huub Franssen
 Share

Recommended Posts

Ik heb al wat teksten gezien over digitenne en KPN. Ik heb het nu, voornamelijk voor het muziek-deel. Met een Samsing dubbele tuner. Valt natuurlijk vies tegen. Kan ik nu verbetering bereiken door een Dac (die ik nog niet heb) aan de digitale uitgang te hangen? Of wordt t.b.v. de uitgang het slechte analoge signaal in de Samsung omgezet naar digitaal zodat de ellende alleen maar groter wordt?

Ik heb al wat teksten gezien over digitenne en KPN. Ik heb het nu, voornamelijk voor het muziek-deel. Met een Samsing dubbele tuner. Valt natuurlijk vies tegen. Kan ik nu verbetering bereiken door een Dac (die ik nog niet heb) aan de digitale uitgang te hangen? Of wordt t.b.v. de uitgang het slechte analoge signaal in de Samsung omgezet naar digitaal zodat de ellende alleen maar groter wordt?

Dag Huub.

ben erg benieuwd hoe die constructie van jou nou precies zit. Als ik het zo lees begrijp ik er eerlijkgezegd niets van. (ligt aan mij) Voor Digitenne heb je toch geen andere audio nodig? Er zit toch een kastje bij dacht ik dat het omvormt naar een klassiek antennesignaal? Anders kon je je tv ook wel de deur uit doen.

Ik ben me aan het ori

Hallo Huub,

Dit draadje ook al gelezen?

Waarom het van nature vies tegen zou moeten vallen is mij een raadsel. Wat ik wel weet is dat de kwaliteit van het antennesignaal ook bij digitaal erg belangrijk is.

Heb zelf sinds een paar dagen digitaal over de kabel en dat gaat boven verwachting goed. Nu is de kabel hier in de wijk net nieuw en is het signaal van goede kwaliteit. Een eindje verderop ligt nog een erg oud net en daar hoor ik rampenverhalen van.

Weet niet of als het signaal al slecht is of je met een externe DAC veel op kan lossen. Is denk ik nogal plaatsgebonden en kun je dus alleen zelf proberen. Veel hangt ook af van de aanbieder. Bij mij scheelt het iig wel iets: Een rustiger geluidsbeeld. Maar CD kwaliteit is het zeker niet.

Je kan ook eens hier kijken: http://www.digitalekabeltelevisie.nl/

Overigens is afgezien van DAB, digitale radio in essentie technisch hetzelfde als digitale televisie maar dan zonder beeld.

;)

Er stonden wat van die radio's bij een audiozaak. Ik even luisteren, bleken er constant drop-outs op te treden, oftwel, het geluid viel steeds even weg.

Als ik dat thuis zou hebben hoef ik het echt niet, dan liever wat ruis..

Maar nu weet ik nog steeds niet of de S/PDIF uitgang van die Samsung SMT1100T (twin-tuner) netjes afgetapt is of niet. Ik heb wel eens gelezen (zelf heb ik er de ballen verstand van) dat een digitale uitgang soms wordt omgezet vanuit het analoge signaal, dat net is omgezet van digitaal. Als ik dat signaal dan aan een mooiere DAC ga voeren heb je allen maar nog meer vervorming. weet iemand dat?

Digitenne is niks voor audio/muziek liefhebbers zoals ons

bij Digitenne word heelveel compressie toegepast om maar zoveel als dan mogelijk is kanalen aan te kunnen bieden.

vergeleken met digitaal via de kabel ben je slecht af, zowel met kwaliteit als aantal kanalen

Ehm Huub,

Wat heb je nu een Digitenne-ontvanger met een S/PDIF uitgang of een analoge FM tuner met een S/PDIF uitgang?

Als het analoge signaal al baggert is door slechte ontvangst zal dat met een DAC aan de S/PDIF niet beter worden. Maar wat is bagger? Een nogal rekbaar begrip op dit forum .... :rolleyes:

;)

KPN digitale tv/radio (=digitenne) met Samsung-doosje met een s/pdif uitgang. Ik mag aannemen dat het signaal via de ether digitaal binnenkomt. Met een s/pdif uitgang wordt het dan zo snel mogelijk het goedkoop-ogende doosje uitgezogen zodat het liefdevol kan worden nabehandeld door een (overigens nog door mij aan te schaffen) dac.