Huub Franssen Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 In een eerder topic had ik gemeld dat ik laag-problemen heb in de combinatie vMedevoort MA240/Philips DVD963SA vM/B&W 704. Inmiddels is alles wel ingespeeld. Toen ik de oude interlinks (dik&duur&onbekend) verving door Philips-dropveter klopte de balans wel maar de prachtige detaillering in het hoog was weg. Om het niet te ingewikkeld te maken heb ik eerst een van Medevoort interlink besteld (SC4S, de duurste helaas) omdat ze die zelf ook voor deze combinatie gebruiken. Daar doe ik dan verder niets meer aan. Dan ligt er nog open: luidsprekerkabels vervngen (nu Monitor Joker 2,5, biwired), aparte geaarde groep (nu is de versterker niet geaard omdat dit bromt als een gek) en betere netsnoeren. Mijn vraag is: Is met deze acties nog grote verbetering te bereiken? Wat moet ik eerst vervangen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Nee. Er zijn geen grote veranderingen. Wel details, maar geen grote veranderingen. Het klankmatige karakter zal niet wijzigen (tenzij je bijvoorbeeld MIT gebruikt, maar dan beinvloed je bewust het geluid met spoeltjes en zo). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Nee. Er zijn geen grote veranderingen. Wel details, maar geen grote veranderingen. Het klankmatige karakter zal niet wijzigen (tenzij je bijvoorbeeld MIT gebruikt, maar dan beinvloed je bewust het geluid met spoeltjes en zo). Mee eens. Als je meent kabels te kunnen of zelfs MOETEN gebruiken om de klankbalans van je keten te herstellen, ben je helaas verkeerd bezig. Met kabels kun je weliswaar genoeg verprutsen. Je kunt er echter geen kwaliteit mee winnen. Een goede keten kun je met de juiste kabels completeren. Een slechte keten kun je er helaas niet mee goed krijgen. Dit staat los van de kwaliteiten van de door jou gebruikte apparaten. In een andere combinatie zouden ze stuk voor stuk goed kunnen harmonieren. Samen blijkbaar niet. En tja, het eindeloos matchen van apparaten is nu eenmaal een van de aspecten van de hobby, genoemd High End Audio. You love it, or you hate it. Groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Je bent gewoon een onverbeterlijke audiofiel Huub. Je loopt volop te klooien met kabels terwijl die amp er net een week staat. Vorige week meldde je nog dat hij zeker 2 weken in zou moeten spelen, en dat het misschien verstandig was om eerst maar een tijdje te luisteren. Mijn advies blijft: eerst een tijd luisteren om de combi goed te leren kennen, dan hoor je subtiele veranderingen ook makkelijker, want meer zul je inderdaad niet bereiken. Het wordt nooit een andere set met een kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 januari 2005 Author Report Share Posted 23 januari 2005 Maar kan een echt slechte kabel de boel dan wel verzieken? Het verschil tussen mijn dikke interlink en het Philips-kabeltje is erg groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 de basis moet goed zijn. op een dropveter moet het al goed klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 de basis moet goed zijn.op een dropveter moet het al goed klinken. Amen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 de basis moet goed zijn.op een dropveter moet het al goed klinken. Amen. Jij bent volgens mij naar de mis geweest vanmorgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 de basis moet goed zijn.op een dropveter moet het al goed klinken. Amen. Jij bent volgens mij naar de mis geweest vanmorgen. Ik ben protestants Maar ik ben wel in de kerk geweest ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 de basis moet goed zijn.op een dropveter moet het al goed klinken. Amen. Jij bent volgens mij naar de mis geweest vanmorgen. Ik ben protestants Maar ik ben wel in de kerk geweest ja Zie je wel, had ik weer gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 januari 2005 Author Report Share Posted 23 januari 2005 Mijn versterker heeft al 2 weken ingespeeld. De eerste dagen was er een duidelijke verbetering maar daarna heb ik geen verbetering meer gehoord. Ik ben na 2 weken muziek luisteren ook behoorlijk ingespeeld want ik hoor nu zelfs het verschil tussen 2 dropvetertjes. Volgens mij is jullie stelling dat kabels alleen subtiele wijzigingen in het geluidsbeeld kunnen veroorzaken onzin. Ik kan het bewijzen: ik heb 2 kabels die volkomen anders klinken. Dat een dropveter al goed moet klinken klopt wel. Bij mij tenminste. Mijn belangrijkste vraag is nu: als ik met verschillende kabels de hoogste hoogten en de diepste diepten kan horen, moet er dan ook een kabel te vinden zijn waarmee ik alles kan horen? Of moet ik een KEUZE maken tussen 1. Mooi hoog, veel details, minder laag 2. Minder details, minder hoog en meer laag zodat de uiteindelijke kabel altijd een compromis is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Een kabel kan niks toevoegen aan het signaal (tenzij ie actief is), alleen maar wegfilteren. Haal wat laag weg en je hebt meer hoog, enz.. Dus, de perfecte kabel in alle omstandigheden bestaat niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 januari 2005 Author Report Share Posted 23 januari 2005 Ok, maar je moet dus eerst beginnen met een kabel die niets wegfiltert. Is dat dan een 'neutrale' kabel? Als er vervolgens niets meer wordt weggefilterd blijven eventuele matching-problemen tussen apparaten over. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen omdat de 3 apparaten (bron, versterker, speakers) hun eigen klank hebben die elkaar kunnen versterken of aanvullen. Waardoor het geheel suffig, boemerig, schel enz. kan gaan klinken. Maar als ik nou 2 kabels heb waar nr 1 het laag niet goed weergeeft en nr 2 de details in het hoog (echte verschillen, niet het effect dat je met een toonregeling zou bereiken). Dan moet een betere kabel toch 'gewoon' alles doorlaten? Of ben ik nou gek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 De beste kabel laat niets weg en voegt niets toe. Hij moet het muzieksignaal vervoeren, verder helemaal niets. Als de ene kabel veel meer laag laat horen dan de andere dan is er met een van de twee iets goed mis. Ofwel er wordt weggelaten of toegevoegd. De perfecte kabel bestaat niet en zal ook nooit bestaan. Er treden namelijk altijd verliezen op! Bij de allerbeste kabels zijn dit bijna geen verliezen meer te noemen..totdat er een n Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 mijn ervaring is dat ook kabels in sterke mate een kwestie van match zijn. dus niet: dik en duur is beter, maar: wil het passen bij de spullen die ik heb. Lekker doorzoeken dus, leen nu en dan een interlink van een winkel, en let op: ook die moeten minstens een paar dagen op klank komen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Duurt het bij jou een paar dagen voor je aan de klank gewend bent? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Kabels kunnen de puntjes op de 'i' zetten en in die zin net datgene doen voor je set waar jij naar op zoek bent. Die beleving is altijd subjectief net zoals de hoorbare verschillen tussen andere componenten. Er zijn ook mensen hier die de ene versterker na een paar weken al inruilen voor een andere (objectief even goede) set omdat zij die beter vinden klinken Een kabel kan wel degelijk verschil uitmaken. Ik heb nu bijvoorbeeld een set Siltechkabels hier een week draaien en die maken de boel net even af. Ik heb echt uren samen met mijn vrouw zitten luisteren ( een zeer nuchter type) en we horen het allebei. Ik ben het er wel mee eens dat je wel eerst je set goed in het gehoor moet hebben voordat je veranderingen aanbrengt. Enne...zelf luisteren, niet laten aanpraten of afwijzen door anderen..die kunnen niets zeggen over jouw oren, jouw set of jouw akoestiek! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Beste Huub, je hebt de set zoals benoemd kennelijk pas kort. De eerste week hoorde je veel verandering, maar daarna was de verandering weg/minder. Ik herken dit als de bekende gewenning. Ik ben te nuchter om te vervallen in allerlei psychologische verhandelingen maar dit speelt zeker een rol. Laat het nog even twee weken rusten en beoordeel dan opnieuw. De situatie zoals jij die schetst is waar menig kabelfabrikant van droomt: een enorme drive om hoe dan ook een bepaald geluid te krijgen via verandering van kabels. Het doet me denken aan de gemoedstoestand na een inbraak: het beste hang- en sluitwerk zal er komen, geen discussie mogelijk! Daar spinnen de slotenmakers garen bij. Iedere keer wanneer ik switch van component moet ik ook even loskomen van hoe het daarvoor was. P.S.: de ingang van de versterker matcht toch wel met het uitgangssignaal van de Philips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 januari 2005 Author Report Share Posted 23 januari 2005 Sultankat (en de anderen), bedankt voor de sussende woorden. Jullie hebben gewoon gelijk wat betreft het hebben van geduld. Vandaag heb ik de interlinks die het detail in het hoog zo mooi weergeven maar weer gemonteerd en weer wat geschoven met de speakers. En eigenlijk klinkt het prachtig. Als ik nu luister heb ik het gevoel dat ik echte HiFi hoor. De lage tonen zijn zeer subtiel maar als je er echt voor gaat zitten is er best wel wat druk. Prachtig zijn de stemmen en de allerkleinste details. Vroeger was ik een enorme bas-junk en ben gewend aan de power van een subwoofer; misschien moet ik wennen aan een ander geluid. Volgende week krijg ik de van Medevoort-interlink. Omdat ze die zelf (volgens een techneut daar) bij het testen ook hebben gebruikt ben ik stiekum toch nog wel heel erg benieuwd of dat nog wat oplevert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 En eigenlijk klinkt het prachtig. Als ik nu luister heb ik het gevoel dat ik echte HiFi hoor. De lage tonen zijn zeer subtiel maar als je er echt voor gaat zitten is er best wel wat druk. Prachtig zijn de stemmen en de allerkleinste details. Vroeger was ik een enorme bas-junk en ben gewend aan de power van een subwoofer; misschien moet ik wennen aan een ander geluid. Beste Huub, nu ik dit citaat lees nog even een aanvullende opmerking: als je een echt goede versterker koopt heeft deze de bas goed onder controle. Hetzelfde geldt voor de speaker en dus helemaal voor de combinatie. En de combinatie van jou van versterker en speaker is fraai. Ik heb eenzelfde ervaring gehad: moest helemaal opnieuw leren luisteren en dacht in het begin: help! Waar is de bas?! Wat bleek: voorheen leek het heel veel bas maar stond die bas eigenlijk te "wapperen" en gaf zo een bruine ondertoon. Nu is hij strak en hoor je de bas wanneer hij er is, niet meer en niet minder! Dat zou bij jou ook wel eens zo kunnen zijn als ik de mails teruglees. Het is zoiets van: "less is more" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 januari 2005 Author Report Share Posted 23 januari 2005 Thankz. Ik luister nog een paar weekjes en wacht het effect van de (reeds bestelde) interlink even af. Bedankt voor je reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Thankz. Ik luister nog een paar weekjes en wacht het effect van de (reeds bestelde) interlink even af. Bedankt voor je reacties. dat is wijsheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Zonder een goede kabel, geen goede set. Een goede set klinkt voor mij niet goed met dropveters. Zijn we het er niet allemaal over eens dat een goede kabel zo veel mogelijk doorlaat? Het is voor mij duidelijk dat een dropveter heel veel verbloemt en weglaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Zijn we het er niet allemaal over eens dat een goede kabel zo veel mogelijk doorlaat? Daar zijn we het vast wel over eens. Of een dergelijke kabel nou zo moeilijk te maken is, is een tweede... Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Ok. Dan wil ik een stap verder gaan. Zijn we het er over eens dat afscherming energie opslaat (capaciteit) en dat dat op die manier het muzieksignaal vervormt? Zo nee, graag een duidelijk uitleg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts