robx Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 aardig onderwerp. betrek in de antwoorden graag ook: geen afscherming en wel RF-invloeden. of doen we geen afscherming en dan een berg ferrietringetjes kopen? of is er een oplossing die alles goed doet? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 ik ben het er helemaal niet mee eens. ga maar eens bij kermit luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 ik ben het er helemaal niet mee eens.ga maar eens bij kermit luisteren. Waarom niet mee eens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Een afscherming zorgt voor een parallelle capaciteit. Dus een low-pass filter. Echter, hoe kleiner die capaciteit, hoe minder je ervan merkt binnen het audiospectrum (tot 20kHz). Denk dat dat ook niet zo moeilijk is te realiseren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Een afscherming zorgt voor een parallelle capaciteit. Dus een low-pass filter. Echter, hoe kleiner die capaciteit, hoe minder je ervan merkt binnen het audiospectrum (tot 20kHz). Denk dat dat ook niet zo moeilijk is te realiseren... Ja, hoe lager de capaciteit, hoe beter. Maar geen capaciteit (verlies) door niet af te schermen is altijd nog minder een een klein beetje capaciteit, bij wel afschermen. In praktijk blijkt dat verschil gemakkelijk te horen te zijn, door mij tenminste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Een afscherming zorgt voor een parallelle capaciteit. Dus een low-pass filter. Echter, hoe kleiner die capaciteit, hoe minder je ervan merkt binnen het audiospectrum (tot 20kHz). Denk dat dat ook niet zo moeilijk is te realiseren... Ja, hoe lager de capaciteit, hoe beter. Maar geen capaciteit (verlies) door niet af te schermen is altijd nog minder een een klein beetje capaciteit, bij wel afschermen. In praktijk blijkt dat verschil gemakkelijk te horen te zijn, door mij tenminste. Als je niet afschermt heb je ook capaciteit. Tussen de plus en de min namelijk. Je ontkomt er niet aan. Afscherming zal wel wat toevoegen, maar ook dan kan het nog heel laag blijven. Denk aan microfoonkabels... Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Als je niet afschermt heb je ook capaciteit. Tussen de plus en de min namelijk. Je ontkomt er niet aan. Afscherming zal wel wat toevoegen, maar ook dan kan het nog heel laag blijven. Denk aan microfoonkabels... Ja klopt. Maar dat kleine beetje extra capaciteit is gewoon te horen. Daarom voor mij geen afscherming. De capaciteit die tussen de plus en de min ontstaat (hoe eigenlijk?) is in ieder geval een stuk minder hoorbaar, vandaar dat ik daar voor kies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Als je niet afschermt heb je ook capaciteit. Tussen de plus en de min namelijk. Je ontkomt er niet aan. Afscherming zal wel wat toevoegen, maar ook dan kan het nog heel laag blijven. Denk aan microfoonkabels... Ja klopt. Maar dat kleine beetje extra capaciteit is gewoon te horen. Daarom voor mij geen afscherming. De capaciteit die tussen de plus en de min ontstaat (hoe eigenlijk?) is in ieder geval een stuk minder hoorbaar, vandaar dat ik daar voor kies. Capaciteit ontstaat tussen 2 elektrische geleiders waarbij er op de ene een andere spanning staat dan op de andere. Ofwel er is een potentiaalverschil tussen de 2 geleiders. Dat is hier het geval. Op de 'plus' staat het muzieksignaal en op de 'min' staat niks dus is er een potentiaalverschil (moet ook wel, anders doet je versterker niks) en dus ontstaat er dan capaciteit. Er ontstaat trouwens ook extra capaciteit met vlechten of twisten. Een en ander hangt ook af van het gebruikte isolatiemateriaal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Als je niet afschermt heb je ook capaciteit. Tussen de plus en de min namelijk. Je ontkomt er niet aan. Afscherming zal wel wat toevoegen, maar ook dan kan het nog heel laag blijven. Denk aan microfoonkabels... Ja klopt. Maar dat kleine beetje extra capaciteit is gewoon te horen. Daarom voor mij geen afscherming. De capaciteit die tussen de plus en de min ontstaat (hoe eigenlijk?) is in ieder geval een stuk minder hoorbaar, vandaar dat ik daar voor kies. Capaciteit ontstaat tussen 2 elektrische geleiders waarbij er op de ene een andere spanning staat dan op de andere. Ofwel er is een potentiaalverschil tussen de 2 geleiders. Dat is hier het geval. Op de 'plus' staat het muzieksignaal en op de 'min' staat niks dus is er een potentiaalverschil (moet ook wel, anders doet je versterker niks) en dus ontstaat er dan capaciteit. Er ontstaat trouwens ook extra capaciteit met vlechten of twisten. Een en ander hangt ook af van het gebruikte isolatiemateriaal... Ok, wist ik het toch Nou goed, ik blijf zeggen: niet afschermen, niet twisten, gewoon een enkele ader door een mantel en verder niets. Dit blijkt voor mij steeds weer ideaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Als je niet afschermt heb je ook capaciteit. Tussen de plus en de min namelijk. Je ontkomt er niet aan. Afscherming zal wel wat toevoegen, maar ook dan kan het nog heel laag blijven. Denk aan microfoonkabels... Ja klopt. Maar dat kleine beetje extra capaciteit is gewoon te horen. Daarom voor mij geen afscherming. De capaciteit die tussen de plus en de min ontstaat (hoe eigenlijk?) is in ieder geval een stuk minder hoorbaar, vandaar dat ik daar voor kies. Capaciteit ontstaat tussen 2 elektrische geleiders waarbij er op de ene een andere spanning staat dan op de andere. Ofwel er is een potentiaalverschil tussen de 2 geleiders. Dat is hier het geval. Op de 'plus' staat het muzieksignaal en op de 'min' staat niks dus is er een potentiaalverschil (moet ook wel, anders doet je versterker niks) en dus ontstaat er dan capaciteit. Er ontstaat trouwens ook extra capaciteit met vlechten of twisten. Een en ander hangt ook af van het gebruikte isolatiemateriaal... Ok, wist ik het toch Nou goed, ik blijf zeggen: niet afschermen, niet twisten, gewoon een enkele ader door een mantel en verder niets. Dit blijkt voor mij steeds weer ideaal. Dan is het prima toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Ja hoor, het is echter niet prima als er wordt beweerd dat afgeschermde interlinks altijd beter zijn dan onafgeschermde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Ja hoor, het is echter niet prima als er wordt beweerd dat afgeschermde interlinks altijd beter zijn dan onafgeschermde. En wie beweert dat dan? In mijn toepassing is het wel aan te raden trouwens... Ik heb geen zin om alle radiozenders te ontvangen en te horen als ik mijn cd-speler aan heb staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Ja hoor, het is echter niet prima als er wordt beweerd dat afgeschermde interlinks altijd beter zijn dan onafgeschermde. En wie beweert dat dan? In mijn toepassing is het wel aan te raden trouwens... Ik heb geen zin om alle radiozenders te ontvangen en te horen als ik mijn cd-speler aan heb staan Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar in de meeste huiskamers doet afscherming naar mijn idee meer dan goed dan kwaad. Die mening is gebaseerd op luisterervaringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 24 januari 2005 Author Report Share Posted 24 januari 2005 Vanavond heb ik ervaren dat ook luidspreker-snoertjes een wereld van verschil maken. Door een simpel ander snoertje (Oehlbach Rattle Snake High Surface 3 van een vriend) is het beeld van veel hoog en detail volledig omgeturnd in warm met veel laag, bijna te veel. Hoe kan dat nou? Ik begrijp niet hoe jullie kunnen zeggen dat een snoertje weinig kan uitmaken. Zowel met een andere interlink als ander luidsprekersnoer kan ik het geluid alle richtingen opsturen. Dat zijn heus geen subtiele veranderingen, hoor! Moet dat luidsprekersnoertje nou ook inspelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 24 januari 2005 Author Report Share Posted 24 januari 2005 Ok, ik weet het. Veel luisteren en geduld hebben. Maar nu sta ik voor een moeilijk dilemma. Die Oehlbach kabels klinken veel te donker en ik heb nu te veel bas(!). Wat moet ik nu doen om (als ik mijn expensive interlink binnen heb) de juiste luidsprekerkabel te scoren? De recencies in What Hifi lezen? Als je die omschrijvingen leest heb je geneens een cd-speler of versterker nodig. Een kabeltje heeft daar al 'crisping treble and loads of bass' van zichzelf. Maar is het niet zo dat een kabel alleen bepaalde eigenschappen heeft tussen 2 apparaten? Mijn helder klinkende interlink klonk juist donker toen ik hem voor een andere bron gebruikte. Hoe moet ik 's hemelsnaam een goede luidsprekerkabel vinden zonder dat ik tonnen kwijt ben? En nog wat. Kan het soms zijn dat sommige combinaties (die van mij bijvoorbeeld) veel gevoeliger zijn voor verschillende kabels dan andere? De opmerkingen van sommigen hier die zeggen dat ze geen verschil horen tussen interlinks geloof ik heus wel. Die hebben vaak een installatie waar ik alleen maar van kan dromen en dus ook de bijbehorende oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 25 januari 2005 Author Report Share Posted 25 januari 2005 Ruud, ik zag in je profiel dat je mid/hoog en laag gescheiden aanstuurt. Dat is grappig omdat ik vannacht ineens het idee had: Als met de ene kabel mijn laag goed klinkt en met de andere kabel het hoog, dan doe ik ze toch alletwee? Kan dat ook met bi-wiren? Hoeveel eeuwen ben jij trouwens bezig geweest om het goed te laten klinken? Of ben je nog steeds bezig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Ruud, ik zag in je profiel dat je mid/hoog en laag gescheiden aanstuurt. Dat is grappig omdat ik vannacht ineens het idee had: Als met de ene kabel mijn laag goed klinkt en met de andere kabel het hoog, dan doe ik ze toch alletwee? Kan dat ook met bi-wiren? Dat kan wel met bi-wiren idd. Net als met bi-ampen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts