Wijx Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Wat is nou het mooiste voor in een voorversterker? Stappenschakelaar van Elna (of dact) met smd weerstanden (wel erg duur) Alps potmeter, bijvoorbeeld deze motorgestuurde Relais gestuurd Bijvoorbeeld deze Schema http://electronics.dantimax.dk/ Of natuurlijk een combinatie Afstandsbediening vind ik niet zo belangrijk. Het zijn grote uitgaves dus moet het gewoon een goede zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Beste Wijx, ik heb zelf een elna stappenschakelaar (24 staps) waar ik wel tevreden over ben. Voor mijn onderbuurman heb ik een tijdje geleden die zilveren van Acoustic Dimension gebruikt. Deze regelt toch wel een stukje fijner met 40 stappen! Als je toch al veel geld uitgeeft neem dan zo'n 40 staps. Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Een heel andere mogelijkheid is een TVC. Zie Hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Die van Penny & Giles zijn pas echt geweldig ( en beter dan die van Elna ) Alleen de prijs....(snuffel maar eens op het web en bel alvast een cardioloog op voor een nabehandeling.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opamp Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 probeer eens een panasonic (WWWWWWAt????) potmeter dan gooi je de alps meteen in de bak...... echt waar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 24 januari 2005 Author Report Share Posted 24 januari 2005 Bedankt voor jullie reacties! zo'n Magnetic Volume Control control heb ik wel eens eerder gezien op hifi.nl en ik geloof triode dick. Helaas kan ik er verrekte weinig over vinden. Kun je misschien wat meer informatie geven? Wat een aparte dingen zijn de Penny & Giles. Geloof ook dat ze vooral zo duur zijn vanwege de nauwkeurigheid als ik het goed las. Prijzen heb ik nog niet gevonden, maar daar kan ik maar beter niet naar zoeken? Panasonic, Alps, etc welk merk het zou moeten zijn komt nog wel, maar is het ook beter als de bovengenoemde volumeregelaars? Kwa prijs wel het meest vriendelijke Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 probeer eens een panasonic (WWWWWWAt????) potmeter dan gooi je de alps meteen in de bak......echt waar Ik ben het niet snel met iemand eens,maar nu 100% Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Bedankt voor jullie reacties! zo'n Magnetic Volume Control control heb ik wel eens eerder gezien op hifi.nl en ik geloof triode dick. Helaas kan ik er verrekte weinig over vinden. Kun je misschien wat meer informatie geven? Ken ze zelf niet, maar weet van een noorse forum dat men er laaiend enthousiast over zijn. Ze zijn duur, Hier te koop. Meer tech. info dan in de vorige post kan ik je niet geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Als je een autoformer (trafo volume regeling gebruikt) dan heb je i.c.m. met een stappenschakelaar (ja die heb je ook nog nodig) een buitengewoon goede volumeregelaar/linestage. De meesten koppelen dit systeem direct aan de eindbak. Oftewel dit is een prima oplossing wanneer er geen versterking in de voortrap benodigd is. Echter een beetje overkill in een bestaand ontwerp. Als volumepot in een bestaande versterker zou ik een plastic pot aanraden van Panasonic en als het meer mag kosten van Thel. Dat is nog enigzins betaalbaar (<100 euro). Een Elma 2deks 24 staps stappenschakelaar waar je zelf de weerstanden op soldeert moet ook onder de 100 euro kunnen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 probeer eens een panasonic (WWWWWWAt????) potmeter dan gooi je de alps meteen in de bak......echt waar Ik ben het niet snel met iemand eens,maar nu 100% Idd, alleen jammer dat Panasonic ze niet meer maakt. Alps is wat mij betreft behoorlijk over rated. Thel heeft nieuwe filmpots op hun site staan ter vervanging van de Panasonics met een heel nauwkeurige gelijkloop en die beter zouden zijn (volgens hen dan) dan een stappenschakelaar. Iemand dat al eens geprobeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 probeer eens een panasonic (WWWWWWAt????) potmeter dan gooi je de alps meteen in de bak......echt waar Ik ben het niet snel met iemand eens,maar nu 100% Idd, alleen jammer dat Panasonic ze niet meer maakt. Alps is wat mij betreft behoorlijk over rated. Thel heeft nieuwe filmpots op hun site staan ter vervanging van de Panasonics met een heel nauwkeurige gelijkloop en die beter zouden zijn (volgens hen dan) dan een stappenschakelaar. Iemand dat al eens geprobeerd? Nee, ik vind 89 euro voor een potmeter nog redelijk hoog geprijsd. Ik gebruik zelf een goedkope 12 stappen schakelaar met wat weerstanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Nee, ik vind 89 euro voor een potmeter nog redelijk hoog geprijsd. Ik gebruik zelf een goedkope 12 stappen schakelaar met wat weerstanden. Die prijs: Ja idd behoorlijk hoog maar dan heb je ook wat en in vergelijk met een nieuwe Elma 24 stappen schakelaar? Het enige voordeel van een stappenschakelaar met weerstanden is de gelijkloop tussen links en rechts. Klankmatig vind ik het geen voordeel hebben. Wat betreft die stappen schakelaar gebruik ik zelf een niet stuk te krijgen ouderwetse Grayhill van 32 standen (ongeveer zoals op dat middelste plaatje van Wijx maar dan met prespaan isolatie) waar ik 8 jaar geleden FL 5,- in de dump voor betaalde. Diezelfde schakelaar is nog steeds nieuw te bestellen a raison van 450 euri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 25 januari 2005 Author Report Share Posted 25 januari 2005 de elna is 240 euro excl korting:) maar dat komt omdat het gebalanceerd is (4 etages) Maar als een potmeter en een stappenschakelaar even goed is is een potmeter wel zo makkelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Als je een autoformer (trafo volume regeling gebruikt) dan heb je i.c.m. met een stappenschakelaar (ja die heb je ook nog nodig) een buitengewoon goede volumeregelaar/linestage. Misschien kun je een oude M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Als je een autoformer (trafo volume regeling gebruikt) dan heb je i.c.m. met een stappenschakelaar (ja die heb je ook nog nodig) een buitengewoon goede volumeregelaar/linestage. Misschien kun je een oude M Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Wanneer leer je nou eens versterkers en speelgoedtreintjes uit elkaar te houden Richard? Van het geluid van een stoomfluit gaat mijn hart ook sneller slaan. De loper van de regelaar van mijn treintrafo maakt direct contact met de secundaire wikkelingen. Zo zou je de volumeregelaar met trafo ook kunnen opbouwen, het scheelt je in ieder geval een stappenschakelaar en een hoop soldeerwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 probeer eens een panasonic (WWWWWWAt????) potmeter dan gooi je de alps meteen in de bak......echt waar Ik ben het niet snel met iemand eens,maar nu 100% Idd, alleen jammer dat Panasonic ze niet meer maakt. Alps is wat mij betreft behoorlijk over rated. Thel heeft nieuwe filmpots op hun site staan ter vervanging van de Panasonics met een heel nauwkeurige gelijkloop en die beter zouden zijn (volgens hen dan) dan een stappenschakelaar. Iemand dat al eens geprobeerd? Ik weet alleen dat mijn huidige Sony een Panasonic heeft,waar het volume velemalen beter mee te regelen is dan mijn ex v.v. de Proceed met z'n 99 stapjes(199 xlr). Ik draai vooral als het erg laat is ook erg zacht,tot aan voledige stilte blijven de kanalen gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Hallo, Ik heb zo'n Thel potmeter. Wel een beetje duur, maar bij mij zit de potmeter in een shunt en werkt dus eigenlijk andersom. (veel weerstand in de potmeter, geeft veel vermogen door de versterker) Ik heb deze potmeter gekozen voor zijn extreme gelijkloop. Vooral in het lage weerstandsbereik. Hij is erg gevoelig in het onderste gebied, een paar graden verdraaien geeft al een een grote geluidsverandering. De klankkwaliteit is prima (maar dat kan ook aan andere factoren liggen, want het beluisterde signaal gaat niet door de potmeter)en de gelijkloop ook. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Een gewone lineaire potmeter met parallel daar aan een weerstand geeft een resultaat die aardig overeenkomt met een logaritmische potmeter. Voordeel van een dergelijke opzet is dat een lineaire potmeter doorgaans een betere gelijkloop heeft dan een logaritmische. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts